Rowerzysta stanie w śluzie, a nie w korku
Pojedzie również chodnikiem dla pieszych podczas burzy, a samochody wyprzedzi tylko z prawej strony.
Definicję śluzy rowerowej wprowadzi do polskich przepisów nowelizacja prawa o ruchu drogowym. W dokumencie przedstawiono również zasady korzystania z takich stref.
Śluzy będą wyznaczane między linią zatrzymania dla samochodów, a wjazdem na skrzyżowanie. Rowerzysta będzie mógł wjechać do niej wydzielonym pasem ruchu dla rowerów lub ze ścieżki rowerowej i ustawić się przed czekającymi na zielone światło autami. W strefie zatrzymamy się również w celu ustąpienia pierwszeństwa innym pojazdom.
Śluza rowerowa przed skrzyżowaniem (USA)
Dzięki śluzom rowerzyści mają być dobrze widoczni na skrzyżowaniach. Zapewnią one również bezpieczne skręcenie w lewo bez kolizji z samochodami jadącymi na wprost. Śluzy będą poprzedzone znakiem drogowym. W innych krajach oprócz konturów i symbolu roweru śluzy są wypełniane widocznym z daleka kolorem.
Niektóre miasta, nie czekając na zmiany w prawie, zaczęły już wprowadzać podobne rozwiązania na swoich drogach. Przykładem może być wrocławska śluza przy placu Bema. Po zmianach możemy się spodziewać, że podobne miejsca pojawią się w polskich miastach na większości niebezpiecznych skrzyżowań.
Śluza rowerowa we Wrocławiu
W noweli prawa drogowego znalazł się również zapis, według którego rowerzysta będzie mógł wyprzedzić wolno jadące auta (np. w korku) tylko z prawej strony. W projekcie jednoznaczno określono również, że kierowca, skręcając w drogę poprzeczną, musi ustąpić pierwszeństwa rowerzyście jadącemu po trasie dla rowerów lub ulicy na wprost. Przepis ten został wykreślony z polskiego prawa w roku 2001. Nowela ma go przywrócić.
Art. 27 prawa o ruchu drogowym – aktualny stan prawny
1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu dla rowerzystów, jest obowiązany zachować szczególną
ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerowi znajdującemu się na przejeździe.
2. (uchylony).
3. Kierujący pojazdem, przejeżdżając przez drogę dla rowerów poza jezdnią, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa rowerowi.
4. Kierującemu pojazdem zabrania się wyprzedzania pojazdu na przejeździe dla rowerzystów i bezpośrednio przed nim, z wyjątkiem przejazdu, na którym ruch jest kierowany.
Nowelizacja przywróci uchylony ust.2
2. Kierujący pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność
i ustąpić pierwszeństwa rowerzyście jadącemu na wprost po jezdni, pasie ruchu dla rowerów lub drodze dla
rowerów stanowiących część drogi, którą zamierza opuścić.
Projekt pozwoli również wjeżdżać rowerzystom na chodnik dla pieszych w sytuacji złych warunków pogodowych. Możliwe będzie zatem jechanie chodnikiem np. podczas mgły, śnieżycy lub intensywnych opadów deszczu.
Obecnie rowerzysta może jechać chodnikiem, gdy:
1) opiekuje się on osobą w wieku do lat 10 kierującą rowerem lub
2) szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów.
Nadchodzące zmiany przyczynia się również do popularyzacji rowerów z napędem elektrycznym. Obecnie są one pominięte w ustawowej definicji i dlatego nie mogą m.in. korzystać z dróg rowerowych.
Teraz rowerem jest tylko pojazd jednośladowy lub wielośladowy poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem. Po zmianach będzie to także pojazd wyposażony w pomocniczy napęd elektryczny o mocy ciągłej do 250W, zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V, który jest odłączany automatycznie po przekroczeniu prędkości 25 km/h.
Drugie czytanie projektu nowelizacji prawa o ruchu drogowym odbędzie się na najbliższym posiedzeniu Sejmu.
Dariusz Madejski, e-prawnik.pl
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?