Unia opracowuje rozporządzenie o jednolitym rynku telekomunikacyjnym

Połączenia zagraniczne są w tej samej cenie co połączenia krajowe? Na forum Unii Europejskiej w dalszym ciągu trwają prace nad nowymi przepisami w zakresie opłat roamingowych - informuje Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji.

Na co należy zwrócić uwagę to fakt, iż reforma roamingu jest tylko częścią projektowanego, obszernego rozporządzenia o jednolitym rynku telekomunikacyjnym (TSM). W pracach aktywnie uczestniczy Polska. Przygotowywane akty prawne oprócz roamingu, dotyczą także wielu innych kwestii wspólnego rynku, np. harmonizacji widma radiowego, praw konsumentów, jednolitego zezwolenia unijnego czy usankcjonowania zasady neutralności sieci. Osiągnięcie kompromisu w tych wszystkich kwestiach jest wyzwaniem czasochłonnym i bardzo trudnym, dlatego też prace nad całościową regulacją obejmującą wszystkie te elementy mogą wydłużyć się w czasie.

Porady prawne

Co jednak ważne, istnieje obecnie duża wola polityczna po stronie wielu państw członkowskich UE, aby osiągnąć kompromis w stosunku do najmniej kontrowersyjnych kwestii regulowanych projektem jeszcze w tym roku, tak aby regulacja weszła w życie jak najszybciej, a tym samym model roam-like-at-home mógł obowiązywać od 15 grudnia 2015 r., czyli zgodnie z planami Parlamentu Europejskiego. Polska wspiera prace Rady UE w zakresie rozwiązań kompromisowych dotyczących roamingu tak, aby wszyscy Europejczycy mogli korzystać z dobrodziejstw swobodnej i przystępnej dla nich możliwości komunikacji w obrębie UE.

Faktem jest, że dla wielu operatorów, szczególnie z krajów o relatywnie niskim poziomie cen oferty detalicznej (Polska jest takim krajem) oraz tzw. krajów outboundowych (czyli takich, gdzie więcej abonentów korzysta z roamingu poza granicami tych krajów, aniżeli w jego granicach), problemem przy realizacji wymogów roam-like-at-home, może być zbyt wysoki poziom stawek hurtowych ustalonych w rozporządzeniu o roamingu UE z 2012 r. Problem ten, akcentowany coraz mocniej i już oficjalnie przez niektóre kraje członkowskie, w tym także Polskę, a także operatorów, nie doczekał się rozwiązania na gruncie obu propozycji dotyczących zapisów o jednolitym rynku telekomunikacyjnym (czyli zarówno propozycji pierwotnej przedstawionej przez Komisje Europejską, jak również propozycji przyjętej w pierwszym czytaniu przez Parlament Europejski w kwietniu br.). Jest w nich mowa jedynie o możliwości uregulowania takich stawek w oparciu o późniejszą analizę rynku, już po regulowanym wprowadzeniu modelu roam-like-at-home.

Wydaje się jednak, iż sytuacja ta może ulec zmianie, ponieważ europejscy legislatorzy oraz Komisja Europejska dostrzegli ten problem. Rozważane obecnie w toku negocjacji rozwiązanie, polegałoby na jednoczesnej reformie cen detalicznych (wprowadzenie roam-like-at-home) oraz reformie stawek hurtowych do poziomu pozwalającego wielu operatorom na oferowanie pakietów usług roamingu po cenach krajowych.

Obowiązywałby przy tym tzw. mechanizm rozsądnego użytkowania. Oznacza on, że abonent otrzymywałby wraz z ofertą krajową pewien pakiet usług do wykorzystania w roamingu, dostosowany do swoich potrzeb, po cenach krajowych. Korzystanie z usług powyżej tego limitu wiązałoby się z wyceną usług roamingu w oparciu o wyższe stawki, ale nie przekraczające ustalonych już pułapów detalicznych w rozporządzeniu z 2012 r.

Kolejna kwestia dotyczy tzw. depakietyzacji, czyli możliwości skorzystania z usług roamingu u innego operatora niż ten, który oferuje nam usługi krajowe. Był to flagowy zapis rozporządzenia z 2012 r. mający w zamyśle Komisji Europejskiej doprowadzić do większej konkurencji na rynku roamingu, a tym samym do obniżenia cen. Depakietyzowane usługi roamingu mieliby od 1 lipca 2014 r. dostarczać tzw. ARP czyli alternatywni dostawcy usług roamingu (alternative roaming providers) po spełnieniu odpowiednich wymogów rejestracyjnych w państwie, w którym chcieliby dostarczać usługi. W Polsce jednak nie będzie ta usługa dostępna w tym czasie. Do Urzędu Komunikacji Elektronicznej zgłosił się tylko jeden operator, który jak dotychczas nie dopełnił obowiązków rejestracyjnych. W ocenie MAC propozycja roam-like-at-home może okazać się dla operatorów korzystniejsza.

Źródło: mac.gov.pl


Zespół
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika