UOKiK przypomina o prawach z okazji Dnia Konsumenta

Prawo do informacji, wyboru, bezpieczeństwa i reprezentacji - to cztery prawa konsumentów sformułowane w 1962 r. przez Johna F. Kennedy'ego. W rocznicę jego przemówienia obchodzony jest Światowy Dzień Konsumenta.

Skuteczna ochrona konsumentów jest jednym z istotnych zadań realizowanych przez UOKiK. Prowadzone analizy, postępowania, wydawane decyzje, wezwania do zaniechania naruszeń oraz monitoring produktów czy usług mają na celu zwiększenie ochrony klientów. Zrozumiałe, czytelne i jednoznaczne - takie powinny być reklamy i oferty produktów finansowych, w tym kredytów konsumenckich. W Światowy Dzień Konsumenta UOKiK przypomina o standardach w reklamowaniu usług finansowych.

Punktem wyjścia do dyskusji są wstępne wyniki badań reklam usług finansowych, które UOKiK przeprowadził pod koniec 2014 roku. Z analizy reklam 28 instytucji finansowych: banków, firm pożyczkowych, SKOK-ów, pośredników wynika, że nie zawsze przekazy jasno i rzetelnie informują o warunkach oferty.

Porady prawne

Powtarzającym się problemem jest ich nieczytelność - zrozumienie warunków oferty utrudnia m.in. zbyt mała czcionka, którą są napisane istotne informacje m.in. o kosztach kredytu i krótki czas ich wyświetlania. Ponadto, w reklamach brakowało informacji o oprocentowaniu, o rzeczywistej rocznej stopie oprocentowania, o kosztach kredytu. W związku z tym, UOKiK ma zastrzeżenia do tego, czy konsument oglądający reklamę jest w stanie zapoznać się z rzeczywistą treścią oferty i czy po jej obejrzeniu wie, jakie koszty będzie musiał ponieść.

Obecnie UOKiK przygląda się także reklamom polis z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym (UFK) stosowanym przez 19 przedsiębiorców. Zastrzeżenia wzbudza m.in. brak informacji o ryzyku finansowym, a co za tym idzie możliwości utraty oszczędności, brak danych o opłatach, a podkreślanie wyłącznie korzyści z zawarcia umowy.

Z okazji Światowego Dnia Konsumenta UOKiK chciałby także przypomnieć instytucjom finansowym o potrzebie samoregulacji w zakresie przekazów reklamowych - opracowania kodeksu dobrych praktyk, który byłby przestrzegany przez wszystkich przedsiębiorców z branży. W taki sposób standardy w reklamowaniu usług finansowych byłyby zachowane, co ułatwiłoby konsumentom porównanie ofert.

Światowy Dzień Konsumenta obchodzony jest 15 marca, ponieważ tego dnia w 1962 roku miało miejsce przełomowe orędzie Johna F. Kennedy'ego, w którym prezydent USA sformułował cztery podstawowe prawa konsumentów do: informacji, wyboru, bezpieczeństwa i reprezentacji. Co roku UOKiK, Inspekcja Handlowa, organizacje pozarządowe, rzecznicy konsumentów włączają się w jego organizację. Zapraszamy do obejrzenia transmisji z debaty organizowanej w UOKiK.


Zespół
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

  • anna 2017-03-16 13:35:04

    szkoda nie stoi murem za konsumentami pomimo ze towarzystwa ubezpieczeniowe łamią prawo, a każe iść z roszczeniem do śądu


Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika