Zmiany w funkcjonowaniu Krajowego Funduszu Drogowego
Sejm znowelizował ustawę o Krajowym Funduszu Drogowym. W związku z tym zobowiązania Funduszu, które wynoszą obecnie blisko 41 mld zł, będą mogły być spłacane z wykorzystaniem nowych kredytów i pożyczek.
Nowelizacja ma na celu zwiększenie płynności finansowej Funduszu. Ryzyko jej zachwiania jest najbardziej możliwe w 2014 i 2018 roku, kiedy nastąpi wyjątkowe spiętrzenie wydatków. Najpierw będzie to wykup obligacji, który pociągnie za sobą konieczność wydania 8,5 mld złotych (po dodaniu odsetek). Cztery lata później ten sam cel będzie musiał być osiągnięty kosztem 13 mld zł.
Nowelizacja ustawy pozwala Funduszowi na zaciąganie pożyczek nie tylko w celu finansowania budowy dróg, ale również po to, by spłacać zobowiązania.
Aby korzystanie z pieniędzy było zgodne z aktualnymi potrzebami, nowelizacja założyła, że wpływy z opłat elektronicznych za przejazd drogami, przesyłane były na rachunek Funduszu. Dotąd gromadzone były na koncie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad
Dług Funduszu zaliczany jest do długu publicznego i nie jest wliczany w dług określany według metodologii polskiej.
KFD został powołany w styczniu 2004 roku. Gromadzi i przekazuje środki na budowę dróg krajowych, sporządza informacje o sieci tych dróg oraz działa na rzecz bezpieczeństwa w komunikacji.
231 posłów opowiedziało się za nowelizacją ustawy, 209 było przeciw.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?