Projekt zmian w ustawie o drogach publicznych

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Zmiana ustawy o drogach publicznych jest konsekwencją wyroku Trybunału Konstytucyjnego, który w orzeczeniu wydanym 10 grudnia 2002 r., stwierdził niezgodność niektórych jej przepisów oraz rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczegółowych zasad wprowadzania opłat za parkowanie pojazdów samochodowych na drogach publicznych z Konstytucją RP. Projekt nowelizacji upraszcza niektóre procedury oraz pojęcia stosowane w ustawie.
Najważniejsze propozycje zmian w projekcie to:

1) wprowadzono nowy podział dróg ze względu na ich dostępność: drogi ogólnodostępne i drogi z ograniczonym dostępem (autostrady i drogi ekspresowe);
2) rozdzielono pojęcia „droga” (budowla) i „pas drogowy”(nieruchomość - grunt, na którym znajdzie się budowla wraz z obiektami i urządzeniami z nią związanymi);
3) rozdzielono dotychczasową treść art. 4a na dwa ustępy; pierwszy będzie upoważnieniem dla Rady Ministrów do wydania rozporządzenia określającego sieć autostrad i dróg ekspresowych, drugi - będzie podstawą dla ministra właściwego ds. transportu do wydania (w porozumieniu z ministrem obrony) zarządzenia, w którym znajdzie się wykaz dróg obronnych;
4) w celu usprawnienia procedur dotyczących zaliczania i ustalania przebiegów dróg, obniżono rangę organu właściwego do tych spraw - z Rady Ministrów na ministra właściwego ds. transportu. Wprowadzono zapis o wyznaczeniu terminu na przedstawienie kategorii i ustalania przebiegu dróg - nie krótszy niż 21 dni od doręczenia wniosku o zaopiniowanie. Organem właściwym będą organy wykonawcze samorządu terytorialnego;
5) uzupełniono definicję dróg wewnętrznych o pętle autobusowe. Ustalono, że budowa, przebudowa, remont, utrzymanie, zarządzanie i oznakowanie dróg wewnętrznych, łącznie z ich finansowaniem, należeć będzie do zarządcy terenu, na którym droga ta jest zlokalizowana, a w przypadku jego braku - do właściciela terenu;
6) uporządkowano sprawy związane z pozbawieniem dróg ich kategorii. Będą obowiązywały takie same procedury jak w przypadku zaliczania dróg do określonej kategorii. Określono, że pozbawienie drogi dotychczasowej kategorii (z wyjątkiem wyłączenia jej z użytkowania) możliwe jest tylko w sytuacji jednoczesnego zaliczenia jej do innej kategorii;
7) wprowadzono nową definicję obiektu mostowego oraz dodano definicję drogowego obiektu inżynierskiego;
8) uregulowano pobieranie opłat za korzystanie z dróg publicznych: wyraźnie sformułowano obowiązek ponoszenia opłat za korzystanie z dróg publicznych, to jest za parkowanie pojazdów samochodowych w strefie płatnego parkowania na drogach publicznych (jeżeli strefa taka będzie ustanowiona) oraz za przejazdy po drogach publicznych pojazdów nie normatywnych.

Porady prawne
Z opłat za korzystanie z dróg publicznych zwolnione będą pojazdy Sił Zbrojnych RP, pojazdy wykorzystywane w ratownictwie lub wspomagające akcje w momentach klęsk żywiołowych, pojazdy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego i agencji wywiadu, pojazdy Inspekcji Transportu Drogowego, służby celnej, ciągniki i maszyny rolnicze oraz autobusy dowożące dzieci do szkoły.
9) określono maksymalną wysokość stawki opłaty za pierwszą godzinę parkowania -
3 zł, stawki za pozostałe godziny będą rosły progresywnie (progresja nie może przekraczać powiększenia stawki opłaty o 20 proc. za kolejne godziny). Przyjęto, że kary pieniężne będą zastąpione opłatami dodatkowymi. Rada gminy otrzymała uprawnienia do określenia wysokości i trybu pobierania opłat dodatkowych za nieuiszczenie opłaty za parkowanie pojazdów (maksymalna wysokość 50 zł);
10) obowiązek gromadzenia danych i sporządzanie informacji o sieci dróg publicznych przekazano do powinności Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad;
11) przepisy z zakresu oddawania lub użyczania gruntów będących w trwałym zarządzie zarządu drogi dostosowano do przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami;
12) wprowadzono przepisy dotyczące lokalizacji zjazdu z drogi; wprowadzono karę pieniężną za wybudowanie lub przebudowę zjazdu bez zezwolenia zarządcy drogi lub o powierzchni większej niż określona w zezwoleniu;
13) zarządcy dróg zobowiązani zostali do sporządzania okresowych planów rozwoju sieci drogowej wraz ze stosowną dokumentacją. Na zarządcach dróg i na organach nadzoru budowlanego spoczywać będzie obowiązek podjęcia działań mających na celu przywrócenie stanu poprzedniego w przypadku zajęcia pasa drogowego;
14) rozszerzono zasady przeznaczania przychodów środka specjalnego zarządów dróg na realizacje pozostałych zadań, takich jak: budowa, przebudowa, remont i ochrona dróg. Podobnie rozszerzono katalog przeznaczenia środków specjalnych będących w gestii Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad - można je będzie przeznaczać na dokonywanie remontów dróg krajowych;
15) przewidziano dopuszczenie na pewnej sieci dróg krajowych (ustali ją minister właściwy ds. transportu) ruchu pojazdów o dopuszczalnym nacisku na pojedynczą oś do 11,5 ton. Otwarcie tych dróg nastąpi z chwilą akcesji Polski do UE, zgodnie z zapisami Traktatu Akcesyjnego.

źródło : Centrum Informacyjne Rządu.


Michał Włodarczyk

Radca Prawny

Zajmuje się sprawami osób fizycznych jak również przedsiębiorców. Posiada rozległe doświadczenie w poradnictwie w sprawach życiowych osób fizycznych jak również profesjonalnych problemów prawnych przedsiębiorców. Bazując na swoim doświadczeniu skutecznie doradza w sprawach osób fizycznych jak i przedsiębiorców zawsze dbając o praktyczną stronę problemów prawnych z jakimi zwracają się do niego jego klienci.

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika