Sejm pracuje nad projektem ustawy o innowacyjności

Innowacyjność to umiejętność opracowania i wdrożenia nowych rozwiązań technologicznych i organizacyjnych, nowych produktów etc. Nasz sejm właśnie zajmuje się projektem ustawy dotyczącym tego zagadnienia. Wiąże się to z celem, jaki postawiła sobie UE. UE chce stać się najbardziej konkurencyjną gospodarką. Słynny już stał się tzw. cel barceloński - osiągnięcie przez kraje UE do 2010 r. średniego poziomu 3% PKB wydatków na badania i rozwój, przy udziale sektora prywatnego na poziomie 2/3. Jako członek UE Polska jest zobowiązana do realizacji Strategii Lizbońskiej uzupełnionej o cel przyjęty w Barcelonie.

Polski przemysł ma jeden z najniższych w Europie wskaźników nowoczesności, a większość małych i średnich przedsiębiorstw innowacyjnych powstających w ostatnich latach nie zajmuje się produkcją w sferze zaawansowanych technologii lub nowoczesnymi usługami. Małe i średnie przedsiębiorstwa działające w Polsce odczuwają dużo trudności, a czasami wręcz nie są w stanie wprowadzać rozwiązań innowacyjnych. Bariera ta przede wszystkim związana jest z wysokimi kosztami opracowania i wdrożenia innowacji, znacznie przekraczającymi możliwości kapitałowe większości przedsiębiorców. Zatem rozwój innowacyjności polskiej gospodarki jest w dużym stopniu uzależniony od współpracy pomiędzy przedsiębiorstwami a sferą naukowo-badawczą a także od dostosowania tego zaplecza do potrzeb gospodarki.

Porady prawne

 W jakim celu opracowano projekt o innowacyjności?

Celem  głównym proponowanej ustawy o wspieraniu działalności innowacyjnej jest - ogólnie rzecz biorąc - wzrost konkurencyjności i innowacyjności gospodarki przez wzrost nakładów sektora prywatnego oraz poprawę efektywności gospodarowania środkami publicznymi na badania i rozwój. Aby to osiągnąć konieczny jest rozwój prywatnego sektora badawczo-rozwojowego, poprawa efektywności wdrażania polityki innowacyjnej na poziomie krajowym i regionalnym, wzrost efektywności wykorzystywania środków publicznych przeznaczonych na działalność innowacyjną, zwiększenie zainteresowania działalnością innowacyjną podmiotów sektora prywatnego wyrażone wzrostem nakładów na działalność B+R.

Co proponuje nowego projekt ustawy?

Przewiduje się stworzenie nowego instrumentu finansowego dla przedsiębiorców, służącego sfinansowaniu inwestycji polegającej na zastosowaniu nowej technologii, zarówno własnej, jak i nabytej, oraz uruchomieniu produkcji nowych wyrobów lub modernizacji wyrobów produkowanych w oparciu o tę technologię.

Kredyt Technologiczny będzie udzielany i umarzany przez Bank Gospodarstwa Krajowego ze środków Funduszu Kredytu Technologicznego na warunkach nie odbiegających od warunków oferowanych na rynku. Przedsiębiorca, który udokumentuje sprzedaż towarów i usług powstałych w wyniku inwestycji będzie miał możliwość ubiegania się przez 5 kolejnych lat o umorzenie maksymalnie 50% wartości kredytu (maksymalnie 10% w każdym roku licząc metodą ciągnioną). BGK będzie dokonywał umorzenia w ratach w wysokości odpowiadającej 20% netto wykazanej na przedkładanych nie częściej niż dwa razy w roku przez przedsiębiorcę fakturach, natomiast wysokość kapitału kredytu technologicznego nie będzie mogła przekroczyć równowartości kwoty 2 min euro.

Czemu ma służyć nadawanie przedsiębiorcom statusu centrów badawczo-rozwojowych?

Celem nadawania przedsiębiorcom statusu CBR jest rozwój prywatnego sektora badawczo-rozwojowego oraz wzrost popytu na usługi B+R przez powiązanie statusu CBR z zachętami podatkowymi. Przyznawanie statusu oparte jest na obiektywnym kryterium ekonomiczno-formalnym.

Kto może uzyskać status centrum badawczo-rozwojowego?

Status ten może być nadany przedsiębiorcy, którego:

  • przychody netto ze sprzedaży wytworzonych  przez siebie wyników badań lub prac rozwojowych stanowią co najmniej 50% przychodów ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za rok obrotowy poprzedzający rok złożenia wniosku,

  • przychody ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za rok obrotowy poprzedzający rok złożenia wniosku wyniosły co najmniej równowartość w walucie polskiej 800 000 euro.

Przyznanie i utrzymanie tego statusu zależy również od terminowego płacenia podatków, składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne.

Czy status centrum badawczo-rozwojowego jest nadawany na czas określony?

Status centrum badawczo-rozwojowego jest nadawany bezterminowo, jednak w każdym roku jest weryfikowane spełnianie przez przedsiębiorcę warunków określonych ustawowo. Przedsiębiorca, który uzyskał status centrum badawczo-rozwojowego będzie zwolniony z podatku dochodowego z tytułu sprzedaży wyników badań i prac rozwojowych. Centrum badawczo-rozwojowe będzie również zwolnione z podatków w zakresie prowadzonych badań i prac rozwojowych (z podatku od nieruchomości, rolnego oraz podatku leśnego, na zasadach określonych w odrębnych ustawach) oraz będzie zwolnione z opłat z tytułu użytkowania wieczystego gruntów w części wykorzystywanej do prowadzenia prac badawczych i rozwojowych.

Czy projekt niesie jakiś zmiany w prawie obowiązującym?

Tak, bowiem projekt proponuje zmiany w ustawie o jednostkach badawczo-rozwojowych. Proponowana nowelizacja przewiduje odstąpienie od nadawania statusu jbr. Ustawa o wspieraniu działalności innowacyjnej wprowadza status centrum badawczo-rozwojowego dla przedsiębiorców uzyskujących co najmniej 50% swoich przychodów ze sprzedaży prac naukowych. Dzięki temu statusowi przedsiębiorca jest kwalifikowany jako jednostka naukowa przy udzielaniu pomocy publicznej oraz jest zwolniony z podatku dochodowego od sprzedaży prac naukowych. Uprawnienia te zatem zastępują korzyści płynące ze statusu jbr.

Co nowego w PARP-ie?

Proponuje się rozszerzyć zakres zadań PARP, aby poprawić warunki wdrażania polityki innowacyjnej, a w szczególności doprowadzić do zwiększenia zainteresowania i wzrostu nakładów na działalność innowacyjną ze strony przedsiębiorstw.

Do zadań PARP będzie należało:

  • działanie na rzecz realizacji założeń polityki innowacyjnej państwa,

  • wspieranie i promocja przedsięwzięć, w tym programów, centralnych
    i regionalnych w zakresie rozwoju innowacyjności,

  • przygotowywanie i realizacja własnych programów działań wspierających
    działalność innowacyjną,

  • wspomaganie organów administracji rządowej i samorządowej w zbieraniu i przetwarzaniu danych o potrzebach gospodarki narodowej w zakresie innowacyjności,

  • wspieranie działalności instytucji otoczenia przedsiębiorstw działających na rzecz wzrostu innowacyjności przedsiębiorstw i gospodarki, takich jak jednostki badawczo-rozwojowe, centra badawczo-rozwojowe, centra transferu technologii, inkubatory przedsiębiorczości i parki technologiczne,

  • współpraca międzynarodowa w zakresie promocji  i rozwoju innowacyjności,

  • podejmowanie, wspieranie i finansowanie przedsięwzięć w zakresie transferu nowej technologii,

  • nadzorowanie i koordynacja Krajowej Sieci Innowacji oraz wspieranie jej działań.

Czy prawo podatkowe też ulegnie zmianie?

Projekt ustawy zakłada, że tak. Proponuje się zmiany do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz do ustawy o podatku od towarów i usług.

Wprowadzenie zmian do przepisów o podatku PIT i CIT ma na celu zmniejszenie istniejących barier i stworzenie zachęty podatkowej dla inwestycji polegającej na zakupie nowej technologii przez możliwość natychmiastowego zaliczenia w koszty wydatków na B+R, niezależnie od wyników prac badawczo-rozwojowych oraz odliczenie od podstawy opodatkowania wydatków na zakup nowej technologii w wysokości nie większej niż 50% (MSP) lub 30% (inne niż MSP).

Proponuje się również wprowadzenie opodatkowania 22% stawką podatku VAT usług naukowo-badawczych.

Czy zmieni się coś w ustawie o szkolnictwie wyższym oraz w ustawie o wyższych szkołach zawodowych?

Tak, gdyż projekt przewiduje, że zmiany umożliwią uczelniom tworzenie akademickich inkubatorów przedsiębiorczości i centrów transferu technologii. Akademicki inkubator przedsiębiorczości ma działać dla wsparcia działalności gospodarczej środowiska akademickiego lub pracowników uczelni i studentów będących przedsiębiorcami przez prowadzenie działalności usługowej szkoleniowej i naukowej, propagowanie i wspieranie przedsiębiorczości w środowisku akademickim uczelni.

Centrum transferu technologii ma działać dla lepszego wykorzystania potencjału intelektualnego i technicznego uczelni oraz lepszego wykorzystania wyników badań naukowych w gospodarce. Centrum transferu technologii może prowadzić działalność usługową szkoleniową lub naukową, której zadaniem jest przekazywanie lub sprzedaż wyników badań i prac rozwojowych przedsiębiorcom.

Ustawa miałaby wejść w życie z dniem 1 stycznia 2005 r., z wyjątkiem kilku przepisów, które miałyby zacząć obowiązywać z dniem 1 stycznia 2006 r. (między innymi tych dotyczących nadawania statusu centrum badawczo-rozwojowego oraz zmian w ustawie o jednostkach badawczo-rozwojowych).

Źródło:

- Projekt ustawy zamieszczony na stronach sejmowych (druk nr 3440).


Zespół
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika