Dofinansowanie kinematografii pod kontrolą

Kto może uzyskać z Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej dofinansowanie przedsięwzięcia w zakresie kinematografii?

Z wnioskiem o dofinansowanie przedsięwzięcia z zakresu przygotowania projektów filmowych, produkcji filmów, dystrybucji filmów i rozpowszechniania filmów, promocji polskiej twórczości filmowej i upowszechniania kultury filmowej, może wystąpić każdy podmiot prowadzący działalność w zakresie kinematografii, zarówno polski, jak i z innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub z państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, bez względu na formę organizacyjno-prawną oraz strukturę własności.

Porady prawne

Instytut nie może jednak udzielić dofinansowania przedsięwzięcia: 

  1. osobie fizycznej skazanej prawomocnym wyrokiem za przestępstwo składania fałszywych zeznań, przekupstwa, przeciwko wiarygodności dokumentów, mieniu, obrotowi gospodarczemu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi, systemowi bankowemu, przestępstwo skarbowe albo inne związane z wykonywaniem działalności gospodarczej lub popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowej; 

  2. osobie prawnej lub jednostce organizacyjnej niebędącej osobą prawną, w której osoba będąca członkiem jego organów zarządzających bądź wspólnikiem została skazana prawomocnym wyrokiem za ww. przestępstwo; 

  3. podmiotowi, który: 

  • posiada zaległości z tytułu należności publicznoprawnych lub 

  • pozostaje pod zarządem komisarycznym bądź znajduje się w toku likwidacji, postępowania upadłościowego, postępowania naprawczego,  lub 

  • w okresie 3 lat przed złożeniem wniosku o udzielenie dofinansowania przedsięwzięcia naruszył w sposób istotny umowę zawartą z Instytutem. 

Jakie kryteria decydują o udzieleniu dofinansowania?

Dofinansowanie przedsięwzięcia udzielane jest w oparciu o następujące kryteria: 

  1. walory artystyczne, poznawcze i etyczne; 

  2. znaczenie dla kultury narodowej oraz umacnianie tradycji polskiej i języka ojczystego; 

  3. wzbogacenie europejskiej różnorodności kulturalnej; 

  4. przewidywane skutki planowanego przedsięwzięcia; 

  5. warunki ekonomiczno-finansowe realizacji. 

Ile może wynieść dofinansowanie?

Dofinansowanie przedsięwzięcia odbywa się w formie dotacji, a w odniesieniu do przedsięwzięć z zakresu przygotowania projektów filmowych i produkcji filmów również w formie udzielenia pożyczki lub poręczenia

Takie dofinansowanie przedsięwzięcia nie może przekroczyć 50 % budżetu filmu, z wyjątkiem filmów, których treść i forma mają charakter ambitny artystycznie i które mają ograniczone walory komercyjne lub debiutów reżyserskich (film trudny) oraz filmów niskobudżetowych. W każdym przypadku kwota dofinansowania przedsięwzięcia nie może przekroczyć 90 % budżetu przedsięwzięcia

Otrzymujący dofinansowanie przedsięwzięcia ma obowiązek wykorzystać uzyskane środki zgodnie z celem, na jaki je uzyskał, i zgodnie z umową o dofinansowanie przedsięwzięcia. Dotyczy to także odsetek bankowych od uzyskanych środków w ramach dofinansowania przedsięwzięcia.

Podmiot otrzymujący dofinansowanie przedsięwzięcia jest jednak zobowiązany, w przypadku osiągnięcia zysku z przedsięwzięcia, do zwrotu dofinansowania przedsięwzięcia na zasadach określonych w przepisach o finansach publicznych. 

Jak udzielane jest dofinansowanie?

Polski Instytut Sztuki Filmowej udziela dofinansowania przedsięwzięcia w drodze umowy cywilnoprawnej, którą w imieniu Instytutu zawiera Dyrektor, po zasięgnięciu opinii ekspertów. Ekspertów tych powołuje, w liczbie co najmniej 7, Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego spośród przedstawicieli środowisk filmowych oraz środowisk opiniotwórczych na okres 12 miesięcy. Opinie ekspertów są sporządzane na piśmie i zawierają szczegółową analizę przedsięwzięcia pod kątem ww. kryteriów. Ekspert sporządzający opinię nie może być w jakikolwiek sposób związany z realizacją analizowanego przedsięwzięcia. 

Czego dotyczy kontrola beneficjentów? 

Polski Instytut Sztuki Filmowej jako organ udzielający dofinansowania przedsięwzięcia zobowiązany jest do kontroli rozliczenia przychodów i kosztów dofinansowanego przedsięwzięcia. Kontroli podlega również przebieg i sposób realizacji przedsięwzięcia oraz prawidłowość wykorzystania otrzymanego z Instytutu dofinansowania. 

W ramach tej kontroli upoważnieni pracownicy Instytutu mogą badać dokumenty i inne nośniki informacji, które mają lub mogą mieć znaczenie dla oceny prawidłowości wykorzystania dofinansowania przedsięwzięcia, oraz żądać udzielenia ustnie lub na piśmie informacji dotyczących wykonania objętego dofinansowaniem przedsięwzięcia.  

Jak przebiega kontrola?

 

Od 27 grudnia 2005 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 24 listopada 2005 r. w sprawie szczegółowego trybu i sposobu przeprowadzania kontroli podmiotów otrzymujących dofinansowanie z Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Poniżej przedstawione zostały wynikające zeń podstawowe zasady przeprowadzania takiej kontroli.

Upoważnienie

Do przeprowadzenia kontroli uprawnia pisemne, imienne upoważnienie określające podmiot kontrolowany, przedsięwzięcie będące przedmiotem kontroli oraz termin kontroli, wystawione przez Dyrektora Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, oraz dokument potwierdzający tożsamość pracownika Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej dokonującego kontroli.

W przypadku gdy kontrola jest przeprowadzana przez dwie lub więcej osób, które tworzą zespół kontrolujący, Dyrektor wyznacza spośród tych osób kierownika zespołu kontrolującego, który dokonuje podziału czynności między członków zespołu kontrolującego. 

Zakres i termin kontroli

Zakres danej kontroli może obejmować całość realizowanego przedsięwzięcia, jak i jego poszczególne elementy

Kontroli dokonuje się od dnia udzielenia dofinansowania do dnia, w którym upływa 36 miesięcy od zakończenia przedsięwzięcia lub, w przypadku przedsięwzięcia dofinansowanego w formie dotacji, od upływu okresu rozliczenia dotacji określonego w umowie o dofinansowanie przedsięwzięcia. 

O zakresie i terminie kontroli informuje się podmiot kontrolowany.

Obowiązki kontrolowanego

W ramach kontroli podmiot kontrolowany ma obowiązek:

  1. zapewnić warunki i środki techniczne niezbędne do sprawnego przeprowadzenia kontroli; 

  2. przedstawić na żądanie kontrolującego stosowne dokumenty i inne nośniki informacji; 

  3. udzielać ustnych lub pisemnych wyjaśnień. 

Wyniki kontroli i protokół

Wyniki przeprowadzonej kontroli osoba kontrolująca lub kierownik zespołu kontrolującego przedstawiają w protokole kontroliProtokół kontroli zawiera opis stanu faktycznego stwierdzonego w toku kontroli, w tym ustalonych nieprawidłowości, z uwzględnieniem przyczyn powstania, zakresu i skutków tych nieprawidłowości oraz osób za nie odpowiedzialnych. Ponadto protokół kontroli powinien zawierać: 

  1. zastrzeżenie, że służy wyłącznie do użytku służbowego; 

  2. datę i miejsce sporządzenia; 

  3. nazwę podmiotu kontrolowanego w pełnym brzmieniu oraz jego adres; 

  4. datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli, z wymienieniem dni przerw w kontroli; 

  5. imię i nazwisko osoby kontrolującej lub imiona i nazwiska członków zespołu kontrolującego, ich stanowiska służbowe oraz numery dokumentów potwierdzających ich tożsamość; 

  6. określenie przedmiotu kontroli i okresu objętego kontrolą; 

  7. wykaz załączników stanowiących część składową protokołu; 

  8. wzmiankę o doręczeniu protokołu kontroli podmiotowi kontrolowanemu oraz o poinformowaniu tego podmiotu o prawie zgłoszenia zastrzeżeń do treści protokołu oraz o prawie odmowy podpisania protokołu; 

  9. parafy osoby kontrolującej lub kierownika zespołu kontrolującego na każdej stronie protokołu; 

  10. podpis osoby kontrolującej lub kierownika zespołu kontrolującego na ostatniej stronie protokołu. 

Protokół sporządza się w 2 jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla podmiotu kontrolowanego oraz Dyrektora Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. 

Uprawnienia kontrolowanego

Protokół przekazuje się podmiotowi kontrolowanemu, który w terminie 7 dni od otrzymania protokołu ma prawo zgłoszenia na piśmie umotywowanych zastrzeżeń do jego treści. O prawie tym poucza się podmiot kontrolowany wraz z przekazaniem protokołu. W przypadku zgłoszenia zastrzeżeń dokonuje się ich analizy. W tym celu dopuszczalne jest dokonanie dodatkowych czynności kontrolnych, w szczególności ponownego badania dokumentów lub innych nośników informacji. 

Po dokonaniu analizy zgłoszonych zastrzeżeń dokonuje się odpowiednich zmian w protokole albo przygotowuje się pisemne wyjaśnienie przyczyn nieuwzględnienia wszystkich lub niektórych zastrzeżeń, które stanowi załącznik do protokołu. W terminie 7 dni od otrzymania nowego protokołu podmiot kontrolowany podpisuje protokół lub przedstawia pisemne wyjaśnienie przyczyn odmowy podpisu, które stanowi załącznik do protokołu. Brak podpisu podmiotu kontrolowanego na protokole nie stanowi przeszkody w dokonywaniu względem tego podmiotu dalszych czynności przewidzianych w rozporządzeniu. 

Wystąpienie pokontrolne

Na podstawie protokołu kontroli Dyrektor sporządza wystąpienie pokontrolne, w którym formułuje uwagi, wnioski i zalecenia pokontrolne i które niezwłocznie przekazuje podmiotowi kontrolowanemu. Podmiot kontrolowany składa wyjaśnienia odnośnie do uwag, wniosków i zaleceń pokontrolnych w terminie 7 dni od ich otrzymania.  

Podstawa prawna:

  • Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 24 listopada 2005 r. w sprawie szczegółowego trybu i sposobu przeprowadzania kontroli podmiotów otrzymujących dofinansowanie z Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej (Dz. U. 2005 r., Nr 242, poz. 2044);

  • Ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. o kinematografii (Dz. U. 2005 r., Nr 132, poz. 1111)


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika