Logowanie

Rejestracja

Poprzez założenie konta Użytkownika w serwisie e-prawnik.pl wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu wykonania zobowiązań przez Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie, przy ul. Karmelickiej 66, kod poczt. 31-128, zarejestrowaną w Sądzie Rejonowym dla Krakowa - Śródmieścia w Krakowie, NIP 676-21-64-973, kapitał zakładowy 133.000,00 zł, zgodnie z ustawą z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych.
Równocześnie akceptuję regulamin serwisu e-Prawnik.pl

Bezpłatny dostęp tylko dla zarejestrowanych

masz już konto?

  • Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych i akceptuję Regulamin serwisu e-Prawnik.pl (więcej)

  • Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Legalsupport sp. z o.o. informacji handlowej (więcej)

Jak reklamować obuwie?

www.sxc.hu/theswedish
(fot. www.sxc.hu/theswedish)

Problem reklamacji obuwia jest chyba jednym z najczęstszych dylematów przeciętnego konsumenta, a raczej przeciętnej konsumentki. Co można zrobić gdy nasze buty wkrótce po zakupie się rozkleją? Odbarwią? Paski naciągną tak, że  nie będzie można w nich chodzić?

Z czego mogę skorzystać?

Konsumenci mają dwie podstawy reklamowania obuwia:

  • gwarancję i
  • niezgodność towaru z umową.

Gwarancja przyznawana jest przez producenta obuwia i to on określa jej zasady i czas trwania. Przeważnie producenci udzielają rocznej, czasem dwuletniej gwarancji na obuwie. Aby dowiedzieć się, czego możemy oczekiwać, musimy zapoznać się z załączonym do butów dokumentem gwarancyjnym. W nim będzie wskazane czy buty zostaną naprawione, wymienione i jak postępować aby zgłosić wadę. Żądania wynikające z gwarancji kierujemy do producenta obuwia.

Niezgodność towaru z umową to termin ustawowy. Kiedy towar jest niezgodny z umową? Jeśli kupujemy obuwie, chcemy w nim chodzić - buty nie są towarem jednokrotnego użycia, muszą więc nam przez jakiś czas służyć. W przypadku gdy niedługo po zakupie się rozkleją bądź odbarwią – mimo prawidłowego używania - możemy powiedzieć, że towar nie jest zgodny w umową. Buty miały być bowiem przeznaczone do chodzenia i miały spełniać pewną rolę estetyczną. Roszczenie z tego tytułu  kierujemy do sprzedawcy butów.

Niezgodność towaru z umową musi występować w chwili wydania towaru kupującemu. Oznacza to, że już w chwili wydania, buty muszą mieć wadę. Wada oczywiście może się ujawnić w późniejszym terminie (np. skóra obuwia odbarwiła się na deszczu – już w chwili wydania obuwie było wykonane z niewłaściwych materiałów, ale zostało to stwierdzone później). Jeśli wada ujawni się w terminie 6 miesięcy od dnia wydania obuwia, domniemywa się, że wada istniała w chwili wydania. W innym przypadki konieczne będzie udowodnienie, że wada istniała już w chwili sprzedaży.

Jak skorzystać z uprawnień gwarancyjnych?

W przypadku gwarancji, zasady korzystania z niej określa dokument gwarancyjny. Warto więc zapoznać się z jego treścią i postępować zgodnie z zawartymi w nim postanowieniami.

Jak skorzystać z uprawnień wynikających z niezgodności towaru z umową?

Warto przypomnieć, że żądania kierujemy  do sprzedawcy, nie do producenta obuwia. Uprawnienia jakie nam przysługują to:

  • uprawnienie do nieodpłatnej naprawy obuwia,
  • uprawnienie do wymiany butów,
  • uprawnienie do obniżenia ceny (gdy naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów  albo jeżeli sprzedawca nie zdoła uczynić zadość takiemu żądaniu w odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana narażałaby kupującego na znaczne niedogodności i niezgodność nie jest istotna)
  • uprawnienie do odstąpienia od umowy (gdy naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów  albo jeżeli sprzedawca nie zdoła uczynić zadość takiemu żądaniu w odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana narażałaby kupującego na znaczne niedogodności a niezgodność jest istotna)

W pierwszej kolejności możemy więc żądać albo nieodpłatnej naprawy albo wymiany obuwia na nowe. Są to żądania niezależne od siebie i de facto kupujący dokonuje wyboru czy chce naprawienia butów czy wymiany na nowe.

W przypadku gdy któryś z pierwszych obowiązków nie zostanie zrealizowany i de facto pozostaniemy z wadliwym obuwiem, przysługuje nam prawo do obniżenia ceny (gdy wada nie jest istotna – np. można chodzić w obuwiu bo nastąpiło lekkie odbarwienie) lub odstąpienia od umowy (gdy wada jest istotna – w obuwiu nie da się chodzić, gdyż materiał całkowicie się odbarwił i buty wyglądają bardzo nieestetycznie).

Jaki mamy termin na reklamowanie obuwia?

W przypadku gwarancji terminy określa producent w dokumencie gwarancyjnym, terminy do skorzystania z uprawnień przysługujących w przypadku niezgodności towaru z umową określone są natomiast w ustawie.

Niezgodność towaru z umową musi być ujawniona w terminie 2 lat od dnia wydania obuwia.

Roszczenia o naprawę, wymianę, obniżenie ceny czy odstąpienie przedawniają się natomiast w terminie 1 roku od stwierdzenia niezgodności. Jeśli stwierdzimy niezgodność obuwia z umową, wówczas w terminie 2 miesięcy musimy powiadomić o tym sprzedawcę. Jeśli nie dotrzymamy tego terminu, nie będziemy mogli skorzystać z uprawnień jakie przyznaje nam ustawa.

Innymi słowy – w terminie 2 lat od wydania towaru może się ujawnić wada. Jeśli tak się stanie mamy 2 miesiące na poinformowanie sprzedawcy . Następnie mamy 1 rok, liczony od dnia stwierdzenia niezgodności , na żądanie naprawienia, wymiany, obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy. Jeśli poinformujemy o skorzystaniu z w/w prawa sprzedawca nie wypowie się w terminie 14 dni, wówczas przyjmuje się, że zaakceptował nasze żądanie.

Czy musimy mieć paragon?

Paragon nie jest konieczny, jeśli będziemy w stanie wykazać, że kupiliśmy buty w danym sklepie. Okoliczność tę można wykazać także innymi dowodami, przykładowo, wydrukiem potwierdzającym płatność kartą.  

Co jeśli nasze żądania nie zostaną spełnione?

W takiej sytuacji możemy udać się do rzecznika praw konsumentów, ostatecznie pozostaje nam droga sądowa.

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. 2002 nr 141 poz. 1176)

 

Komentarze: Jak reklamować obuwie?

  • Aleks 2014-11-13 09:57:07

    Re: Jak reklamować obuwie?

    W sierpniu kupiłam w Cieszynie czółenka Tamaris i z obcasów też zaczęła odchodzić okleina - wystaje plastikowy jasny środek obcasa. Jak w jednym miejscu tak się zrobiło, to uznałam to za uszkodzenie mechaniczne powstałe z mojej winy, ale gdy z powodu kontaktu obcasów z gumową wycieraczką w aucie zaczęło odchodzić w kilku miejscach, zgłosiłam reklamację. Sprzedawca nie chciał przyjąć. Zapytałam, czy mam iść od razu do rzecznika praw konsumentów, czy jednak postara się, żeby reklamację odrzucił producent. Przyjął. Czekam na rozpatrzenie. Butów nie mam.

  • kasia 2014-04-21 21:43:15

    Re: Jak reklamować obuwie?

    witam 15 kwietnia 2014r kupiłam czółenka firmy tamaris - 200 zł. Wierzyłam że takie buty to już coś i bęą mi służyć przez lata a tu po jednym spacerze świątecznym zauważyłam że mam optarty do jasnego koloru obcas masakra!! spacer po drogach nie utwardzonych po naszym osiedlu domków jednorodzinnych.Kupiłam po raz pierwszy tak drogie czółenka i jestem rozżalona jutro chcę je reklamować ale nie wiem co mam powiedzieć proszę o pomoc.

  • gabi 2014-03-05 15:20:44

    Re: Jak reklamować obuwie?

    witam,tydzien temu zareklamowalam buty sportowe nike.dzis buty do mnie wrocily,i nie zostala mi reklamacja uznana.zaznaczam ze buty byly uzywane i czyszczone zgodnie z zasada. buty maja niecaly rok czasu.maja otarcia z przodu.chcialabym sie poradzic jak fachowo napisac taka reklamacje zeby troche ich w tym dziale reklamacji nastraszyc,bo jak im powiedzialam ze pojde z tym do rzecznika praw konsumenta to powiedziala mi babka przez telefon ze mam sobie isc:-( dziekuje i pozdr..Gabriela B.


Dodaj komentarz

Administratorem danych osobowych jest Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie przy ul. Karmelickiej 66. Podane przez Użytkownika dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji umowy i w zakresie niezbędnym do świadczenia usług oraz w celach statystycznych. Podanie danych osobowych przez użytkownika jest dobrowolne. Użytkownik ma prawo dostępu do ich treści oraz poprawy.

Pomoc prawna online

Zaufało nam już:
  • 0
  • 2
  • 2
  • 6
  • 5
  • 0
  • 5
  • osób

Opinie naszych klientów

  • Janusz

    ocena usługi:

    Profesjonalna obsługa klienta - Janusz
  • Elżbieta

    ocena usługi:

    Dziękuję prawnikom biura e-prawnik za sporządzenie opinii rzetelnie i fachowo. To świetna forma uzyskania profesjonalnej porady prawnej. Usługa godna polecenia. Elżbieta
  • Antoni

    ocena usługi:

    usługa super, w pełni moim zdaniem kompletna, a nie droga, dziękuję
  • Ewa

    ocena usługi:

    Już drugi raz korzystam z usług biura e-prawnik. Jest to świetna forma uzyskania profesjonalnej i wyczerpującej opinii prawnej. Bardzo polecam. Ewa-Halina
  • Lech

    ocena usługi:

    Opinia sporzadzona rzetelnie i w/g uzgodnionego terminu. Na poszczególne zapytania w odpowiedzi jest podana podstawa prawna i odpowiedni komentarz pozwalający lepiej zrozumieć temat. Polecam korzystanie z usług kancelarii e-prawnik.
  • Agnieszka

    ocena usługi:

    Opinia szczegółowa , zrozumiała, wyczerpująca . Polecam
  • Ewa

    ocena usługi:

    Zespół e-prawnik stara się mozliwie najbardziej dostosować do potrzeb klienta. Opinia jest zrozumiała, wyczerpująca i podparta odpowiednimi przepisami. Usługa i forma godna polecenia.
  • Danuta

    ocena usługi:

    Bardzo polecam korzystanie z uslug biura e-prawnik
  • Ewa

    ocena usługi:

  • tomasz

    ocena usługi:

  • Wiesław

    ocena usługi:

    Super współpraca .Korzystam już drugi raz .Polecam.Wiesław
  • ALINA

    ocena usługi:

    Bardzo dziękuje zespołowi e-prawnik.pl , za szybką ,rzetelna opinię . Z całą pewnością będę korzystać z ich pomocy . Chodząc do prawników i radców prawnych , w miejscu zamieszkania, nie miałam tak konkretnych opinii . Polecam i bardzo dziękuję Alina.
  • Robert

    ocena usługi:

    Pełny profesjonalizm. Gorąco polecam. I przede wszystkim bardzo dziękuję.
  • Justyna

    ocena usługi:

    Bardzo profesjonalne podejście do problemu klienta. Przystępna cena. Polecam.
  • Katarzyna

    ocena usługi:

    Jest wyczerpująca i warto korzystać z tego typu usługi. Cena przystępna. Korzystanie z tradycyjnych form usług prawnika jest o wiele kosztowniejsza i trwa to o wiele dłużej, a przy tym traci sie czas.Polecam !
  • Izabela

    ocena usługi:

    Bardzo szybka i wyczerpująca opinia.
  • Michał

    ocena usługi:



Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.

Zadaj pytanie – porady prawne w 24h już od 30zł

* pola wymagane