Logowanie

Rejestracja

Poprzez założenie konta Użytkownika w serwisie e-prawnik.pl wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu wykonania zobowiązań przez Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie, przy ul. Gabrieli Zapolskiej 36, kod poczt. 30-126, zarejestrowaną w Sądzie Rejonowym dla Krakowa - Śródmieścia w Krakowie, NIP 676-21-64-973, kapitał zakładowy 133.000,00 zł, zgodnie z ustawą z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych.
Równocześnie akceptuję regulamin serwisu e-Prawnik.pl

Bezpłatny dostęp tylko dla zarejestrowanych

masz już konto?

  • Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych i akceptuję Regulamin serwisu e-Prawnik.pl (więcej)

  • Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Legalsupport sp. z o.o. informacji handlowej (więcej)

Reklamacja obuwia - nowe zasady od 2015 roku

pixabay.com
(fot. pixabay.com)

Problemy z reklamacją obuwia często są wynikiem tego, iż klienci nie znają swoich praw, co skrupulatnie wykorzystują sprzedawcy. Co więcej, przepisy regulujące kwestię reklamacji u sprzedawcy, zmieniły się niedawno - w grudniu 2014 roku - wraz z wprowadzeniem Ustawy o prawach konsumenta. Nowe przepisy są dla konsumenta znacznie korzystniejsze i skuteczniej bronią jego praw.

Zanim zdecydujesz się na reklamację butów koniecznie sprawdź, czy ze swoim roszczeniem lepiej wystąpić przeciwko sprzedawcy czy producenta, jaki masz termin na reklamację oraz kiedy możesz żądać wymiany lub naprawy obuwia albo zwrotu pieniędzy.

Prawo przewiduje dwie podstawy reklamowania obuwia: gwarancję oraz rękojmię za wady towaru.

Reklamacja obuwia u producenta

Podczas reklamacji u producenta obuwia powołujemy się na gwarancję. 

Gwarancja przyznawana jest przez producenta obuwia i to on określa jej zasady oraz czas trwania. Przeważnie producenci udzielają rocznej, czasem dwuletniej gwarancji na obuwie.

Zasady korzystania z gwarancji określa dokument gwarancyjny, dołączany do obuwia podczas zakupu. Dokument ten określa, w jakich sytuacjach buty zostaną naprawione lub wymienione oraz jakie są procedury zgłaszania wad zakupionego towaru.

Żądania wynikające z gwarancji kierujemy zawsze do producenta obuwia.

Reklamacja obuwia u sprzedawcy

Podczas reklamacji u sprzedawcy obuwia powołujemy się na rękojmię za wady towaru (jest to reklamacja z tytułu Ustawy o prawach konsumenta).

Kiedy towar uznaje się za wadliwy? Jeśli nie nadaje się do użycia z powodu wad istniejących w chwili zakupu. Wada oczywiście może się ujawnić w późniejszym terminie, w trakcie użytkowania obuwia (np. skóra obuwia odbarwiła się na deszczu – już w chwili wydania obuwie było wykonane z niewłaściwych materiałów, ale zostało to stwierdzone później).

Jeśli zatem kupujemy obuwie, chcemy w nim chodzić - buty nie są towarem jednokrotnego użycia, muszą więc nam przez jakiś czas służyć. W przypadku się rozkleją bądź odbarwią – mimo prawidłowego używania - możemy powiedzieć, że towar jest wadliwy. Buty miały być bowiem przeznaczone do chodzenia i miały spełniać pewną rolę estetyczną.

Jeśli wada ujawni się w terminie do roku od dnia wydania obuwia, domniemywa się, że wada istniała w chwili wydania. W innym przypadku konieczne będzie udowodnienie, że wada istniała już w chwili sprzedaży. Prawo do skorzystania z rękojmi za wady towaru przysługuje przez 2 lata od zakupu.

Roszczenie z tytułu rękojmi za wady towaru kierujemy zawsze do sprzedawcy butów.

Czego możemy żądać na podstawie rękojmi za wady towaru?

W przeciwieństwie do gwarancji, której warunki ustala sam producent, w przypadku rękojmi za wady towaru uprawnienia konsumenta określa Ustawa, a więc respektować musi je każdy sprzedawca. Uprawnienia jakie przysługują konsumentowi to:

  • nieodpłatna naprawa uszkodzonego obuwia,
  • wymiana butów,
  • obniżenie ceny (gdy naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów, albo jeżeli sprzedawca nie zdoła uczynić zadość takiemu żądaniu w odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana narażałaby kupującego na znaczne niedogodności i niezgodność nie jest istotna)
  • odstąpienie od umowy, czyli zwrot pieniędzy (gdy naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów, albo jeżeli sprzedawca nie zdoła uczynić zadość takiemu żądaniu w odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana narażałaby kupującego na znaczne niedogodności a niezgodność jest istotna)

Istotna zmiana w stosunku do poprzedniego stanu prawnego: konsument może od razu zarządać jednego z powyższych rozwiązań. Wcześniej należało najpierw ubiegać się o naprawę lub wymianę, a jeśli naprawa okazała się nieskuteczna (lub nowa para butów miała tą samą wadę), można było żądać częściowego lub całkowitewgo zwrotu kosztów. Obecnie konsument sam wybiera, które z rozwiązań będzie dla niego najlepsze.

Termin reklamacji obuwia

W przypadku gwarancji terminy określa producent w dokumencie gwarancyjnym, natomiast w przypadku niezgodności towaru z umową terminy określone są w ustawie.

W przypadku rękojmi za wady towaru, Ustawa o prawach konsumenta wskazuje termin 2 lat. Jeśli po zgłoszeniu reklamacji sprzedawca nie wypowie się w terminie 14 dni, wówczas przyjmuje się, iż zaakceptował żądanie konsumenta.

Reklamacja tylko na podstawie paragonu?

Nie, posiadanie paragonu nie jest konieczne, jeśli tylko konsument będzie w stanie wykazać, iż zakupił buty w danym sklapie. Wystarczającym dowodem w tej sprawie jest wydruk potwierdzający płatność kartą.  

Gdy reklamacja zostanie odrzucona...

Można udać się do rzecznika praw konsumentów, ostatecznie pozostaje droga sądowa.

Rękojmia czy gwarancja?

Korzystniejsze dla konsumenta co do zasady jest skorzystanie z praw wynikających z Ustawy, czyli reklamacja z tytułu rękojmi.

Ustawa jasno określa warunki reklamacji, a sprzedawca w żaden sposób nie może ich zmieniać na niekorzyść konsumenta. Co więcej, sprzedawca ma obowiązek ustosunkowania się do żądań konsumenta, a jeśli tego nie zrobi w ciągu 14 dni, uznaje się, iż zgadza się on na żądanie zawarte w reklamacji.

W przypadku gwarancji producent sam określa warunki i termin reklamacji oraz uprawnienia konsumenta. Regulacje te mogą być mniej korzystne niż te wynikające z Ustawy.

Ważne: skorzystanie z gwarancji nie zamyka drogi dochodzenia swoich praw na podstawie rękojmi!

Wybór gwarancji jako podstawy reklamacji może być korzystniejszy wówczas, gdy upłynął już termin odpowiedzialności sprzedawcy z tytułu rękojmi. Jednak wówczas producent musiałby udzielić gwarancji na okres dłuższy niż 2 lata, co w przypadku obuwia jest raczej niespotykane.

 

Komentarze: Reklamacja obuwia - nowe zasady od 2015 roku

  • pp 2015-05-25 09:35:52

    Re: Reklamacja obuwia - u sprzedawcy czy u producenta?

    Marcin, sprzedawca nie ma prawa zmieniać wybranego przez Ciebie uprawnienia.

  • Marcin 2015-05-22 11:00:18

    Re: Reklamacja obuwia - u sprzedawcy czy u producenta?

    Witam, mam pytanie. Złożyłem reklamację u sklepie na druku dostarczonym przez sprzedawcę, zaznaczając iż chcę wymiany obuwia na nowe. Sprzedawca oddzwonił do mnie po paru dniach informując, że buty mogą zostać naprawione do 2 tygodni i nie widzi potrzeby wymiany na nowa parę. Nie zgodziłem się i zamierzam się przejść do sklepu w celu wyjaśnienia sprawy. Czy zrobiłem dobrze? Czytałem gdzieś, że w ramach rękojmi sprzedawca nie może zmienić mojego żadania reklamacyjnego na inne. Czy sprzedawca może mnie zmusić do naprawy obuwia, które chcę wymienić? I czy moja niezgoda na tą naprawę może być podstawą do całkowitego odrzucenia mojej reklamacji?

  • kaska 2015-05-21 09:36:52

    Re: Reklamacja obuwia - u sprzedawcy czy u producenta?

    @Sabina, miałam podobną sytuację w jednej z sieciówek...powołałam się na rękojmię i niestety moja reklamacja została odrzucona. Sklep powołał się na opinię biegłego, ktory stwierdził, że obiektywnie but jest dobry i wina leży po stronie moich stóp...:( sprzedałam buty na allegro, były niemal nieużywane, wyglądały jak prosto ze sklepu;) Ja mam pytanie: czy jest jakiś powszechnie obowiązujący wzór pisma reklamacyjnego?? Czy jeśli skklep udostępnia własny wzór, to muszę z niego skorzystać?

  • Aldona 2015-05-20 17:44:34

    Re: Reklamacja obuwia - u sprzedawcy czy u producenta?

    Ludzie zmieniły się przepisy !!!! 25 grudnia 2014 roku weszła w życie ustawa o prawach konsumenta a ustawa na którą się powołujecie utraciła moc.

  • MoNika 2015-05-20 11:33:58

    Re: Reklamacja obuwia - u sprzedawcy czy u producenta?

    Sabino szansa jest, chociaż mała. Niewygoda, którą odczuwasz to dość subiektywne odczucie, równie dobrze może być spowodowane jakimiś indywidualnymi uwarunkowaniami, niekoniecznie wadą towaru. Niemniej jednak doradzałabym reklamację z tytułu rękojmi (czyli bezpośrednio u sprzedawcy) z żądaniem zwrotu pieniędzy (nie ma co naprawiać - bo jak piszesz brak jest widocznej wady, wymiana na inną parę też niekoniecznie musi pomóc).

  • Sabina 2015-05-13 09:09:05

    Re: Jak reklamować obuwie?

    Witam, mam taki problem: kupiłam 3 tygodnie temu buty sportowe znanej marki, miały byc do chodzenia na co dzień. Zapłaciłam za nie prawie 300 zł i spodziewałam się, że trochę mi posłużą. Niestety po kilku dniach noszenia zaczęłam odczuwac dyskomfort - boli mnie śródstopie prawej stopy, ból nasila się w ciągu dnia w trakcie noszenia buta. Pomyślałam, że to może jakiś uraz..chociaż sama nie wiem po czym...i zmieniłam buty na kilka dnia na inne - od pierwszego dnia po zmianie ból ustąpił. Potem wróciłam do moich adidasów i stopa zaczęła boleć na nowo, ewidentnie jest to wina tych butów. Co mogę z tym zrobić? Czy coś takiego w ogóle podlega reklamacji? dodam, że mierzyłam je w sklepie, jednak wówczas wydały mi się bardzo wygodne, problemy zaczeły się dopiero po regularnym noszeniu ich na co dzień. Proszę o wskazówki jak mogę postąpić.

  • Aleks 2014-11-13 09:57:07

    Re: Jak reklamować obuwie?

    W sierpniu kupiłam w Cieszynie czółenka Tamaris i z obcasów też zaczęła odchodzić okleina - wystaje plastikowy jasny środek obcasa. Jak w jednym miejscu tak się zrobiło, to uznałam to za uszkodzenie mechaniczne powstałe z mojej winy, ale gdy z powodu kontaktu obcasów z gumową wycieraczką w aucie zaczęło odchodzić w kilku miejscach, zgłosiłam reklamację. Sprzedawca nie chciał przyjąć. Zapytałam, czy mam iść od razu do rzecznika praw konsumentów, czy jednak postara się, żeby reklamację odrzucił producent. Przyjął. Czekam na rozpatrzenie. Butów nie mam.

  • kasia 2014-04-21 21:43:15

    Re: Jak reklamować obuwie?

    witam 15 kwietnia 2014r kupiłam czółenka firmy tamaris - 200 zł. Wierzyłam że takie buty to już coś i bęą mi służyć przez lata a tu po jednym spacerze świątecznym zauważyłam że mam optarty do jasnego koloru obcas masakra!! spacer po drogach nie utwardzonych po naszym osiedlu domków jednorodzinnych.Kupiłam po raz pierwszy tak drogie czółenka i jestem rozżalona jutro chcę je reklamować ale nie wiem co mam powiedzieć proszę o pomoc.

  • gabi 2014-03-05 15:20:44

    Re: Jak reklamować obuwie?

    witam,tydzien temu zareklamowalam buty sportowe nike.dzis buty do mnie wrocily,i nie zostala mi reklamacja uznana.zaznaczam ze buty byly uzywane i czyszczone zgodnie z zasada. buty maja niecaly rok czasu.maja otarcia z przodu.chcialabym sie poradzic jak fachowo napisac taka reklamacje zeby troche ich w tym dziale reklamacji nastraszyc,bo jak im powiedzialam ze pojde z tym do rzecznika praw konsumenta to powiedziala mi babka przez telefon ze mam sobie isc:-( dziekuje i pozdr..Gabriela B.


Dodaj komentarz

Administratorem danych osobowych jest Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie przy ul. Gabrieli Zapolskiej 36. Podane przez Użytkownika dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji umowy i w zakresie niezbędnym do świadczenia usług oraz w celach statystycznych. Podanie danych osobowych przez użytkownika jest dobrowolne. Użytkownik ma prawo dostępu do ich treści oraz poprawy.

Pomoc prawna online

Zaufało nam już:
  • 0
  • 2
  • 3
  • 5
  • 4
  • 2
  • 8
  • osób

Opinie naszych klientów

  • tomasz

    ocena usługi:

    W pełni wyczerpująca treść odpowiedzi
  • Seweryn

    ocena usługi:

    Dziękuję za poradę. Bardzo wyczerpująca i dokładna odpowiedź. Mam nadzieję, że pomoże mi ona rozwiązać mój problem. Kontakt również bardzo dobry. Świetna obsługa. Dobrze, że jest taki portal jak e-prawnik. Polecam wszystkim.
  • CZESŁAW

    ocena usługi:

    PORADA USYSTEMATYZOWANA TEMATYCZNIE , KOMPLEKSOWA , NAPISANA W DOSTĘPNYM \" JĘZYKU\". ODPOWIADA KROK PO KROKU NA ZADANE PYTANIA. CO NAJWAŻNIEJSZE - WIEM JAK DALEJ POSTĘPOWAĆ ....POLECAM KORZYSTANIE Z TEJ FORMY . Czesław
  • Maja

    ocena usługi:

  • Paweł

    ocena usługi:

    To jest druga usługa , z której jestem bardzo zadowolony. Opinia zrozumiała, profesjonalna usługa warta polecenia. Dziękuję Paweł.
  • Marian

    ocena usługi:

    Polecam Opinia jasna i zrozumiała jak wszystkie dotychczsowe. Pozdrawiam cały zespół
  • gs

    ocena usługi:

    Dziękuję za opinię .Fajnie ,że można w dość łatwy i szybki sposób otrzymać poradę prawną. Świetna obsługa i kontakt oraz podejście do klienta bardzo profesjonalne , a sama opinia jasna, krótka i zrozumiała.Podoba mi się również to, że po otrzymaniu opini można jeszcze wyjaśnić pewne zagadnienia. Polecam. Pozdrawiam Biuro obsługi klienta i cały Zespół prawników.
  • Bogusław

    ocena usługi:

    Bardzo dziękuję za wnikliwe i profesjonalne wyjaśnienia dotyczące mojej sprawy. Konkluzja rozważań prawnych jest jasna i jednoznaczna, mam nadzieję, że dzięki niej uda mi się zakończyć pozytywnie moją sprawę. Cieszę się, że istnieje tak profesjonalny i życzliwy portal jak e-prawnik.pl. Będę polecał wszystkim. Pozdrawiam serdecznie cały Zespół. Bogusław
  • Maria

    ocena usługi:

    Dziękuję za pomoc. Maria
  • teresa

    ocena usługi:

    Jestem zadwolona z usługi. Otrzymałam wyczerpującą odpowiedź. W razie wątpliwości można \"dopytać\".
  • Paweł

    ocena usługi:

    Jestem bardzo zadowolony z opini,bardzo przejrzysta i zrozumiała .Polecę znajomym .Dziękuję Paweł.
  • Joanna

    ocena usługi:

  • Edward

    ocena usługi:

    Człowiek prosząc o poradę,podświadomie myśli o korzystnym dla niego rozwiązaniu,nie zawsze tak jest,niestety, lecz opinia prawna,wystawiona przez e-prawnik, w sposób czytelny dla nas, pokazuje jak można bronić się przed,mówiąc kolokwialne,oszustami,żerującymi na naszej niewiedzy
  • Zbigniew

    ocena usługi:

    Jestem usatysfakcjonowany szybką, profesjonalną obsługą portalu e-prawnik. Podoba mi się szerokie podejście do rozwiązywanych problemów prawnych, ich uzasadnianie piśmiennictwem, oraz kontakty w celu sprecyzowania tych problemów.
  • Bożena

    ocena usługi:

    Polecam ,fachowa szybka obsługa kompetentni doradcy , szybka odpowiedz pomocna, bez wychodzenia z domu.Wiem jak rozwiązac mój problem dziękuję.
  • Józef

    ocena usługi:

    Opinia w pełni spełniła moje oczekiwania . Zagadnienia zostały opisane wielowątkowo co rozwiało nurtujące mnie wątpliwości. Napisana językiem wystarczająco zrozumiałym.
  • Janusz

    ocena usługi:

    Dziękuję za opinię, chocjaż nie po mojej myśli ale dobra. Cieszy mnie że istnieje coś takiego jak e-prawnik.pl Dzięki Janusz


Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.

Zadaj pytanie – porady prawne w 24h już od 30zł

* pola wymagane