Logowanie

Rejestracja

Poprzez założenie konta Użytkownika w serwisie e-prawnik.pl wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu wykonania zobowiązań przez Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie, przy ul. Karmelickiej 66, kod poczt. 31-128, zarejestrowaną w Sądzie Rejonowym dla Krakowa - Śródmieścia w Krakowie, NIP 676-21-64-973, kapitał zakładowy 133.000,00 zł, zgodnie z ustawą z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych.
Równocześnie akceptuję regulamin serwisu e-Prawnik.pl

Bezpłatny dostęp tylko dla zarejestrowanych

masz już konto?

  • Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych i akceptuję Regulamin serwisu e-Prawnik.pl (więcej)

  • Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Legalsupport sp. z o.o. informacji handlowej (więcej)

Jak reklamować obuwie?

www.sxc.hu/theswedish
(fot. www.sxc.hu/theswedish)

Problem reklamacji obuwia jest chyba jednym z najczęstszych dylematów przeciętnego konsumenta, a raczej przeciętnej konsumentki. Co można zrobić gdy nasze buty wkrótce po zakupie się rozkleją? Odbarwią? Paski naciągną tak, że  nie będzie można w nich chodzić?

Z czego mogę skorzystać?

Konsumenci mają dwie podstawy reklamowania obuwia:

  • gwarancję i
  • niezgodność towaru z umową.

Gwarancja przyznawana jest przez producenta obuwia i to on określa jej zasady i czas trwania. Przeważnie producenci udzielają rocznej, czasem dwuletniej gwarancji na obuwie. Aby dowiedzieć się, czego możemy oczekiwać, musimy zapoznać się z załączonym do butów dokumentem gwarancyjnym. W nim będzie wskazane czy buty zostaną naprawione, wymienione i jak postępować aby zgłosić wadę. Żądania wynikające z gwarancji kierujemy do producenta obuwia.

Niezgodność towaru z umową to termin ustawowy. Kiedy towar jest niezgodny z umową? Jeśli kupujemy obuwie, chcemy w nim chodzić - buty nie są towarem jednokrotnego użycia, muszą więc nam przez jakiś czas służyć. W przypadku gdy niedługo po zakupie się rozkleją bądź odbarwią – mimo prawidłowego używania - możemy powiedzieć, że towar nie jest zgodny w umową. Buty miały być bowiem przeznaczone do chodzenia i miały spełniać pewną rolę estetyczną. Roszczenie z tego tytułu  kierujemy do sprzedawcy butów.

Niezgodność towaru z umową musi występować w chwili wydania towaru kupującemu. Oznacza to, że już w chwili wydania, buty muszą mieć wadę. Wada oczywiście może się ujawnić w późniejszym terminie (np. skóra obuwia odbarwiła się na deszczu – już w chwili wydania obuwie było wykonane z niewłaściwych materiałów, ale zostało to stwierdzone później). Jeśli wada ujawni się w terminie 6 miesięcy od dnia wydania obuwia, domniemywa się, że wada istniała w chwili wydania. W innym przypadki konieczne będzie udowodnienie, że wada istniała już w chwili sprzedaży.

Jak skorzystać z uprawnień gwarancyjnych?

W przypadku gwarancji, zasady korzystania z niej określa dokument gwarancyjny. Warto więc zapoznać się z jego treścią i postępować zgodnie z zawartymi w nim postanowieniami.

Jak skorzystać z uprawnień wynikających z niezgodności towaru z umową?

Warto przypomnieć, że żądania kierujemy  do sprzedawcy, nie do producenta obuwia. Uprawnienia jakie nam przysługują to:

  • uprawnienie do nieodpłatnej naprawy obuwia,
  • uprawnienie do wymiany butów,
  • uprawnienie do obniżenia ceny (gdy naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów  albo jeżeli sprzedawca nie zdoła uczynić zadość takiemu żądaniu w odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana narażałaby kupującego na znaczne niedogodności i niezgodność nie jest istotna)
  • uprawnienie do odstąpienia od umowy (gdy naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów  albo jeżeli sprzedawca nie zdoła uczynić zadość takiemu żądaniu w odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana narażałaby kupującego na znaczne niedogodności a niezgodność jest istotna)

W pierwszej kolejności możemy więc żądać albo nieodpłatnej naprawy albo wymiany obuwia na nowe. Są to żądania niezależne od siebie i de facto kupujący dokonuje wyboru czy chce naprawienia butów czy wymiany na nowe.

W przypadku gdy któryś z pierwszych obowiązków nie zostanie zrealizowany i de facto pozostaniemy z wadliwym obuwiem, przysługuje nam prawo do obniżenia ceny (gdy wada nie jest istotna – np. można chodzić w obuwiu bo nastąpiło lekkie odbarwienie) lub odstąpienia od umowy (gdy wada jest istotna – w obuwiu nie da się chodzić, gdyż materiał całkowicie się odbarwił i buty wyglądają bardzo nieestetycznie).

Jaki mamy termin na reklamowanie obuwia?

W przypadku gwarancji terminy określa producent w dokumencie gwarancyjnym, terminy do skorzystania z uprawnień przysługujących w przypadku niezgodności towaru z umową określone są natomiast w ustawie.

Niezgodność towaru z umową musi być ujawniona w terminie 2 lat od dnia wydania obuwia.

Roszczenia o naprawę, wymianę, obniżenie ceny czy odstąpienie przedawniają się natomiast w terminie 1 roku od stwierdzenia niezgodności. Jeśli stwierdzimy niezgodność obuwia z umową, wówczas w terminie 2 miesięcy musimy powiadomić o tym sprzedawcę. Jeśli nie dotrzymamy tego terminu, nie będziemy mogli skorzystać z uprawnień jakie przyznaje nam ustawa.

Innymi słowy – w terminie 2 lat od wydania towaru może się ujawnić wada. Jeśli tak się stanie mamy 2 miesiące na poinformowanie sprzedawcy . Następnie mamy 1 rok, liczony od dnia stwierdzenia niezgodności , na żądanie naprawienia, wymiany, obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy. Jeśli poinformujemy o skorzystaniu z w/w prawa sprzedawca nie wypowie się w terminie 14 dni, wówczas przyjmuje się, że zaakceptował nasze żądanie.

Czy musimy mieć paragon?

Paragon nie jest konieczny, jeśli będziemy w stanie wykazać, że kupiliśmy buty w danym sklepie. Okoliczność tę można wykazać także innymi dowodami, przykładowo, wydrukiem potwierdzającym płatność kartą.  

Co jeśli nasze żądania nie zostaną spełnione?

W takiej sytuacji możemy udać się do rzecznika praw konsumentów, ostatecznie pozostaje nam droga sądowa.

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. 2002 nr 141 poz. 1176)

Zobacz także:

 

Komentarze: Jak reklamować obuwie?

  • kasia 2014-04-21 21:43:15

    Re: Jak reklamować obuwie?

    witam 15 kwietnia 2014r kupiłam czółenka firmy tamaris - 200 zł. Wierzyłam że takie buty to już coś i bęą mi służyć przez lata a tu po jednym spacerze świątecznym zauważyłam że mam optarty do jasnego koloru obcas masakra!! spacer po drogach nie utwardzonych po naszym osiedlu domków jednorodzinnych.Kupiłam po raz pierwszy tak drogie czółenka i jestem rozżalona jutro chcę je reklamować ale nie wiem co mam powiedzieć proszę o pomoc.

  • gabi 2014-03-05 15:20:44

    Re: Jak reklamować obuwie?

    witam,tydzien temu zareklamowalam buty sportowe nike.dzis buty do mnie wrocily,i nie zostala mi reklamacja uznana.zaznaczam ze buty byly uzywane i czyszczone zgodnie z zasada. buty maja niecaly rok czasu.maja otarcia z przodu.chcialabym sie poradzic jak fachowo napisac taka reklamacje zeby troche ich w tym dziale reklamacji nastraszyc,bo jak im powiedzialam ze pojde z tym do rzecznika praw konsumenta to powiedziala mi babka przez telefon ze mam sobie isc:-( dziekuje i pozdr..Gabriela B.


Dodaj komentarz

Administratorem danych osobowych jest Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie przy ul. Karmelickiej 66. Podane przez Użytkownika dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji umowy i w zakresie niezbędnym do świadczenia usług oraz w celach statystycznych. Podanie danych osobowych przez użytkownika jest dobrowolne. Użytkownik ma prawo dostępu do ich treści oraz poprawy.

Pomoc prawna online

Zaufało nam już:
  • 0
  • 2
  • 1
  • 1
  • 6
  • 6
  • 5
  • osób

Opinie naszych klientów

  • Katarzyna

    ocena usługi:

    Profesjonalne podejście do klienta, bardzo szybka obsługa. Polecam.
  • Ryszard

    ocena usługi:

    Opinia wyczerpująca, jestem zadowolony.
  • Roman

    ocena usługi:

  • Ryszard Królikowski

    ocena usługi:

    Serdecznie dziękuję ekipie e-prawnik za w pełni profesjonalną obsługę. Opinia wykonana na najwyższym poziomie. Wszystkim polecam, oszczędność czasu i pieniędzy.
  • Lukasz

    ocena usługi:

    Opinia bardzo rzetelna.Warto skorzystać z usług E-PRAWNIK. Gorąco polecam potrzebującym fachowej porady
  • Tomasz

    ocena usługi:

    Bardzo dobrze zrobione, wyczerpujaca opinia.
  • Krystyna

    ocena usługi:

    Dziękuję za bardzo obszerną i profesjonalną opinię, która jest poparta dużą ilośćią przepisów. Bardzo pomoże mnie w dalszym postępowaniu. Jeszcze raz serdecznie dziękuję za pomoc i polecam innym. Pozdrawiam wszystkich pracowników. Krystyna.
  • Kińczyk

    ocena usługi:

    Bardzo dziękuję za opinię,jest mi bardzo pomocna,polecam wszystkim.
  • Zofia

    ocena usługi:

    Dziękuję bardzo za tak szybkie przygotowanie opinii i pisma.Wasz zespół Prawników jest tak żetelny i odpowiedzialny. Ja was oceniam na szóstkę .Polecam wszystkim. Dziękuję,Dziękuję!!!! Pozdrawiam wszystkich Prawników.Zofia
  • Regina z Siostrą

    ocena usługi:

    Dziękujemy za profesjonalne przygotowanie zażalenia polecam wszystkim i pozdrawiam wszystkich prawników z Poważaniem Regina z Siostrą
  • Christine Romeike

    ocena usługi:

    Bardzo wyczerpujaca opinia prawna jaka otrzymalam , serdecznie dziekuje wszystkim prawnikom i polecam innym jezeli potrzebuja fachowej opinji prawnej. Z powazaniem. Christina
  • bozena

    ocena usługi:

    Z porad e-prawnik korzystamjuż drugi raz..Podobnie jak w 2013r tak i teraz otrzymałam fachową opinię ,piszą w sposób zrozumiały i tak jak piszą nie pobierają dodatkowych opłat za kolejne pytania w sprawie.Odpowiadają szybko i są godni polecenia. Bożena
  • Barbara

    ocena usługi:

    Dziękuję bardzo, za bardzo wyczerpującą odpowiedz na moje pytanie,jestem zadowolona z tej formy porady prawniczej,na pewno skorzystam jeszcze z usług prawników pracujących na tym portalu.Z poważaniem Barbara Adamczyk
  • Barbara Stusińska

    ocena usługi:

    Dziekujęza profesjonalną opinię oraz rzetelnie wykonaną pracę przez E-PRAWNIK Polecam w 100% Barbara
  • Juliusz

    ocena usługi:

  • Iwona

    ocena usługi:

    Dziękuję za szybką i zrozumiałą odpowiedź. Naprawde polecam!!!
  • ANETA

    ocena usługi:

    Witam. Bardzo jestem zadowolona z Państwa porady. Teraz jestem pewniejsza i bardziej stanowcza. Bardzo szczegółowo opisana sprawa. Dziękuję


Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.

Zapytaj prawnika – skontaktujemy się z Tobą w ciągu godziny!

* pola wymagane