Prawo cywilne: Ochrona konsumenta - Artykuły

Klauzule niedozwolone a prawa konsumenta

8.7.2024

Niedozwolone (abuzywne) klauzule umowne są to klauzule nieuzgodnione indywidualnie z konsumentem, które określają jego prawa i obowiązki w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami i rażąco naruszają jego interesy. Jak konsuemnt może dochodzić swych praw?

Po co kod kreskowy?

30.4.2024

Dodatkowo na opakowaniu produktu można umieścić kod kreskowy. Nie jest to obowiązkowe, choć przydatne – jego posiadania wymagają niektóre sieci handlowe, żeby móc sprzedawać w nich produkty.

Gwarancja a rękojmia

26.2.2024

Reklamację możemy złożyć zarówno z tytułu rękojmi (odpowiedzialność sprzedawcy), jak i z tytułu gwarancji (odpowiedzialność gwaranta). Są to dwie możliwe podstawy prawne do dochodzenia roszczeń za wadliwy towar i wyłącznie do konsumenta należy wybór, z której z nich skorzysta. (...)

Oświadczenie woli - Co to jest i kiedy oświadczenie woli jest nieważne?

8.1.2024

Zgodnie z Kodeksem cywilnym, nieważne jest oświadczenie woli złożone przez osobę, która z jakichkolwiek powodów znajdowała się w stanie wyłączającym świadome albo swobodne powzięcie decyzji i wyrażenie woli. W przypadku umów, będących zgodnym oświadczeniem woli co najmniej 2 podmiotów (...)

Umowa o dzieło - na czym polega i jak zawrzeć umowę o dzieło?

30.11.2023

Przez umowę o dzieło przyjmujący zamówienie zobowiązuje się do wykonania oznaczonego dzieła, a zamawiający do zapłaty wynagrodzenia. Jest to umowa wzajemna. Dzieło może mieć zarówno charakter materialny, jak i niematerialny (np. namalowanie obrazu, zrobienie fotografii czy sporządzenie (...)

W Black Friday sprawdź ceny

24.11.2023

Przed nami wzmożony okres zakupów. Już dziś długo oczekiwany przez wiele osób Black Friday. Warto w tym czasie dokładnie przyjrzeć się informacjom zawartym na metkach. Od początku roku przedsiębiorcy, którzy informują o obniżce ceny towaru lub usługi, mają obowiązek podawać najniższą (...)

Konsumencka pożyczka lombardowa

15.8.2023

Ustawa o konsumenckiej pożyczce lombardowej wejdzie w życie po 6 miesiącach od dnia ogłoszenia, tj. w dniu 7 stycznia 2024 r. Ustawa w sposób kompleksowy reguluje zasady wykonywania działalności lombardowej i zabezpiecza konsumentów przed nieuczciwymi praktykami lombardów. (...)

Kiedy przedsiębiorcy przysługują prawa konsumenta?

13.8.2023

Kupującym przysługują różne prawa. Najszerszą ochroną są objęte osoby prywatne – kupujący bez faktury czy rachunku na firmę. Od 1 stycznia 2021 roku przedsiębiorcy mogą korzystać z niektórych instytucji ochrony konsumenckiej. Przeczytaj, czy takie prawa przysługują (...)

Co konsument powinien wiedzieć o lodach?

11.8.2023

Ponieważ trwa właśnie sezon wakacyjny i żar często leje się z nieba, podpowiadamy, jak sięgając po lody, nie dać się nabrać na marketingowe sztuczki i dokonywać świadomych wyborów zakupowych. Na co należy zwrócić szczególną uwagę, wybierając gałki, kuleczki, (...)

Niedozwolone klauzule umowne w obrocie z konsumentami

12.7.2023

Wzorce umowne nie są przepisami prawa. Są to kwalifikowane oświadczenia woli o szczególnym reżimie prawnym. Jeśli dany wzorzec spełnia odpowiednie warunki, to będzie on kształtował treść stosunku prawnego wynikającego z umowy. Praktyka stosowania wzorców umownych jest efektem (...)

Dropshipping - prawa konsumenta

25.6.2023

„Prosto od zagranicznego producenta, tanio”. „Nasi sprzedawcy z Azji”. „Klient jest importerem towaru”. Zanim skorzystasz z oferty sklepu internetowego, zachęcającego w ten sposób do zakupów - sprawdź, jakie masz prawa. Zwróć uwagę na (...)

Reklamacje na nowych zasadach

15.3.2023

Od 1 stycznia 2023 r. zmieniły się przepisy dotyczące reklamacji. Można je składać albo z tytułu niezgodności z umową, albo na podstawie gwarancji. To do konsumenta należy wybór, z której ścieżki skorzysta, przy czym jedna nie ogranicza możliwości skorzystania z (...)

Odpowiedzialność współmałżonka z tytułu umowy najmu lokalu mieszkalnego

7.3.2023

Na podstawie zawartej umowy najmu lokalu mieszkalnego co do zasady wynajmujący zobowiązuje się oddać dany lokal do używania najemcy, na czas oznaczony lub nieoznaczony, natomiast najemca jest zobowiązany do uiszczenia z tego tytułu wynagrodzenia w postaci czynszu. Często zdarza się, iż umowa (...)

Jakie prawa przysługują konsumentom?

12.2.2023

Jeśli zamierzasz sprzedawać towary lub świadczyć usługi, musisz przestrzegać praw konsumenta. Te prawa obejmują między innymi: gwarancję, rękojmię czy prawo do zwrotu towaru. Nie możesz też stosować w umowach klauzul niedozwolonych. Sprawdź, jakie prawa mają konsumenci.

Prawa konsumenta w 2023 roku

30.12.2022

Dla kupujących on-line: weryfikacja opinii w internecie, jasne zasady plasowania ofert, aktualizacje treści i usług cyfrowych. Dla miłośników wyprzedaży: transparentne informacje o obniżkach cen. Dla wszystkich - nowe zasady reklamacji wadliwych produktów. Dla seniorów: (...)

O czym pamiętać na zakupach prezentów?

20.12.2022

Wybierasz prezenty dla najmłodszych? Szukasz upominku dla bliskich? Pamiętasz o swoich prawach w przypadku zakupu nietrafionego produktu? Poznaj porady, aby wiedzieć, na co zwrócić uwagę wybierając zabawki, karty podarunkowe czy personalizowane podarunki, a także kiedy masz (...)

Ceny bez tajemnic

23.11.2022

Czy każda promocja to okazja do zakupu w atrakcyjnej cenie? Jakie praktyki stosują sprzedawcy? Konsumencie, sprawdź, na co zwracać uwagę, by wybierać świadomie.

Transakcje nieautoryzowane

21.11.2022

Co zrobić, gdy z rachunku skradziono pieniądze? Jak nie wpaść w pułapki oszustów? Jakie są obowiązki dostawców płatności, np. banków w przypadku kradzieży środków? Sprawdź, jak nie dać się zmanipulować oszustom i jakie masz prawa, gdy wbrew twojej woli dojdzie (...)

Influencer marketing a oznaczanie reklam

3.11.2022

Influencerze! Każdą sytuację rozpatruj indywidualnie: pamiętaj o przepisach, korzystaj z rekomendacji UOKiK, przyjrzyj się swojej działalności i publikowanym materiałom. Uczciwie i zdroworozsądkowo oceń, co jest reklamą.

W czym pomoże Inspekcja Handlowa?

21.10.2022

Czy wiesz czym zajmuje się Inspekcja Handlowa? Zakres jej działań jest naprawdę szeroki, a możliwości pomocy konsumentom - duże. Poznaj zadania Inspekcji Handlowej jako pośrednika, dzięki któremu możemy efektywnie dochodzić swoich praw w sporach z przedsiębiorcami.

Co musi się znaleźć na etykiecie?

17.9.2022

Zanim produkt trafi do obrotu, musi spełnić określone wymagania. Dotyczy to również informacji na jego opakowaniu. Dowiedz się, jakie informacje powinna zawierać etykieta na towarze.

Letnie wyprzedaże - rabaty, reklamacje i zwroty

18.8.2022

Przedsiębiorcy stosują różne chwyty marketingowe, które mają sprawić, że podejmiesz decyzję szybko i bez zastanowienia. W ten sposób mogą skłonić Cię do zakupu rzeczy niepotrzebnej, w zawyżonej cenie lub słabej jakości. UOKiK wraz z Europejskim Centrum Konsumenckim przypomniał, (...)

Prawo wyboru sprzedawcy energii elektrycznej

17.8.2022

Prawo do zmiany sprzedawcy jest jednym z podstawowych praw konsumenta, a zarazem ważnym elementem wzmacniania konkurencji na rynku. Wraz z rosnącą liczbą sprzedawców i ofert, pojawiają się podmioty, które stosują nieuczciwe praktyki rynkowe, dlatego zarówno przy dokonywaniu (...)

Ruszył Deweloperski Fundusz Gwarancyjny

11.7.2022

Weszła w życie nowa ustawa deweloperska, dzięki której nabywcy mieszkań na rynku pierwotnym będą lepiej chronieni – odzyskają całość wpłaconych pieniędzy nawet w przypadku upadłości dewelopera. 

Czy wiesz, za co i komu płacisz?

19.6.2022

Wynajem hulajnogi elektrycznej, powerbanków, rowerów, skuterów czy samochodów – to banalne. Czy zatem może powodować długotrwałe konsekwencje finansowe? Zanim zamówisz usługę, zapoznaj się z jej warunkami. Sprawdź, czy przypadkiem nie jest to subskrypcja. (...)

Wakacyjne rady

19.6.2022

Dowiedz się, jak sprostać wakacyjnym problemom w podróży! 

Spłata kredytu hipotecznego zdaniem Prezesa UOKiK

31.5.2022

Jeżeli spłacasz całkowicie lub nadpłacasz kredyt hipoteczny, który wziąłeś po 21 lipca 2017 r., bank musi się z tobą rozliczyć z opłat pobranych w związku z zawarciem umowy. Szczegóły znajdziesz w najnowszym stanowisku Prezesa Urzędu. Prezes UOKiK wszczął postępowania (...)

Jak rozwiązać spór przez internet?

31.5.2022

Platforma internetowego rozstrzygania sporów (ODR), którą zarządza Komisja Europejska, ma pomóc sprzedawcom rozstrzygać spory z klientami internetowymi bez konieczności kierowania sprawy do sądu. Można z niej korzystać w przypadku każdego sporu umownego w związku z (...)

Ostrzeżenia konsumenckie - co to takiego?

9.5.2022

W ostrzeżeniu konsumenckim Prezes UOKiK informuje o kwestionowanym zachowaniu przedsiębiorcy oraz jego prawdopodobnych skutkach dla szerokiego kręgu konsumentów. 

Informacja dla klienta o daniu w lokalu gastronomicznym...

20.9.2021

W przypadku potraw oferowanych do sprzedaży klientom lokali gastronomicznych (restauracje, bary, stołówki, budki itp.) konieczne jest podanie składu dania w karcie bądź na tablicy menu lub w inny sposób, w miejscu dostępnym bezpośrednio gościom.

Deweloperski Fundusz Gwarancyjny

19.8.2021

Nowa ustawa deweloperska, która zwiększy ochronę osób kupujących nowe domy i mieszkania m.in. poprzez powołanie Deweloperskiego Funduszu Gwarancyjnego (DFG), wejdzie w życie 1 lipca 2022 r. Fundusz zabezpieczy pełny zwrot środków wpłaconych przez klientów w przypadku (...)

Wyższe koszty przy zaciąganiu pożyczki!

12.8.2021

Od 1 lipca 2021 r. nie obowiązują już przepisy z tarczy antykryzysowej, które mocno ograniczały pozaodsetkowe koszty kredytów konsumenckich. Teraz pożyczki, zwłaszcza chwilówki, mogą być nawet pięciokrotnie droższe – policz koszty, zanim podpiszesz umowę. Uważaj (...)

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika