Jak przygotować się na nową naziemną telewizję cyfrową?
11.10.2021
Konsumenci powinni się przygotować do zmian standardu nadawania, które będą wprowadzane stopniowo od wiosny 2022 r. - nowa naziemna telewizja cyfrowa.
11.10.2021
Konsumenci powinni się przygotować do zmian standardu nadawania, które będą wprowadzane stopniowo od wiosny 2022 r. - nowa naziemna telewizja cyfrowa.
20.9.2021
W przypadku potraw oferowanych do sprzedaży klientom lokali gastronomicznych (restauracje, bary, stołówki, budki itp.) konieczne jest podanie składu dania w karcie bądź na tablicy menu lub w inny sposób, w miejscu dostępnym bezpośrednio gościom.
19.8.2021
Nowa ustawa deweloperska, która zwiększy ochronę osób kupujących nowe domy i mieszkania m.in. poprzez powołanie Deweloperskiego Funduszu Gwarancyjnego (DFG), wejdzie w życie 1 lipca 2022 r. Fundusz zabezpieczy pełny zwrot środków wpłaconych przez klientów w przypadku (...)
12.8.2021
Od 1 lipca 2021 r. nie obowiązują już przepisy z tarczy antykryzysowej, które mocno ograniczały pozaodsetkowe koszty kredytów konsumenckich. Teraz pożyczki, zwłaszcza chwilówki, mogą być nawet pięciokrotnie droższe – policz koszty, zanim podpiszesz umowę. Uważaj (...)
6.7.2021
Towary, które są wprowadzane do obrotu na rynku unijnym, muszą spełniać określone wymagania. Przeczytaj jakie zasady obowiązują, jeśli chcesz sprzedawać towary w państwach członkowskich Unii Europejskiej – na jednolitym rynku.
27.4.2021
Zanim skorzystasz z oferty firmy oddłużeniowej, sprawdź, jaką pomoc taki przedsiębiorca oferuje. Dokładnie zapoznaj się ze wszystkimi warunkami umowy i upewnij się, ile i za co płacisz. Uważaj, aby próbując wydostać się z pętli zadłużenia, nie wpaść w jeszcze gorsze (...)
22.3.2021
Drugi laptop za darmo, wakacje życia na Zanzibarze, 6 tys. dolarów zarobku dziennie? Uważaj, oferty zbyt piękne przeważnie nie są prawdziwe. Zanim podasz swoje dane i zapłacisz, dokładnie sprawdź sprzedawcę i warunki umowy.
11.3.2021
Jak głośna będzie lodówka? Ile wody zużyje pralka? Te informacje znajdziesz na nowych etykietach energetycznych zamieszczanych na sprzęcie AGD i RTV. Od marca 2021 r. ulegają one zmianom - pojawią się nowe piktogramy, kody QR, znikną plusy, a sprzęt będzie oznaczany literami od (...)
11.2.2021
Prezes UOKiK weryfikuje, czy kotły na paliwo stałe spełniają wymagania określone w przepisach. Do tej pory wyeliminowaliśmy ponad 7,2 tys. ofert internetowych, a ponad 170 przedsiębiorców podjęło dobrowolne działania naprawcze - to efekty pracy ekspertów (...)
5.1.2021
O podwyżkach opłat za prowadzenie konta, przelewy, wypłaty z bankomatów i za inne czynności bank powinien poinformować konsumenta. Klienci, którzy nie korzystają aktywnie z konta bankowego, mogą rozważyć korzystanie z podstawowego rachunku płatniczego.
2.12.2020
Celebryci zachęcający do inwestowania na rynku Forex czy w kryptowaluty? Uważaj, to może być pułapka mająca na celu wyłudzenie twoich pieniędzy i danych. Prezes UOKiK po raz kolejny ostrzega: uważaj na oferty obiecujące szybki, łatwy i wysoki zysk bez wychodzenia z domu i rzekomo bez (...)
24.11.2020
70 proc. zniżki na wszystko? Drugi produkt gratis? Ruszyły wyprzedaże! Konsumencie – nie daj się oszukać. Sprawdź, na co należy zwrócić uwagę podczas zakupów.
22.10.2020
Konsumencie, masz kredyt i straciłeś pracę lub inne główne źródło dochodu? Możesz skorzystać z ustawowych wakacji kredytowych i bezpłatnie zawiesić spłatę kredytu hipotecznego i konsumenckiego nawet na trzy miesiące. Jeśli spełniasz kryteria wskazane poniżej, złóż (...)
9.7.2020
Rozbieżności między ofertą a faktycznym standardem usług. Rolada ustrzycka zamiast oscypka, mintaj zamiast dorsza i stary tłuszcz do smażenia. Takie przykre niespodzianki mogą spotkać konsumentów podczas urlopu. Na co zwrócić uwagę podczas wyjazdów wakacyjnych i jakie (...)
25.6.2020
Nowe przepisy dają prawo do zawieszenia na okres do 3 miesięcy spłaty kredytu, bez naliczania odsetek i innych opłat. Nowe przepisy dotyczyć będą tych, którzy stracili pracę lub inne główne źródło dochodu po 13 marca br. Na początku kwietnia Prezes UOKiK Tomasz Chróstny (...)
22.5.2020
Dowiedz się, z jakimi problemami w dobie koronawirusa spotykają się klienci korzystający z usług finansowych.
28.4.2020
Czy wirus może przenosić się za pomocą żywności? Dowiedz się więcej nt. bezpieczeństwa produktów spożywczych w dobie epidemii.
21.4.2020
Dowiedz się, co radzi UOKiK nt. handlu i zakupów w czasie epidemii koronawirusa. Jak konsument może bronić się przed nieuczciwymi działaniami handlowców?
17.4.2020
Podawanie informacji na temat żywności na etykiecie czy opakowaniu służy ochronie zdrowia konsumentów i umożliwia konsumentom dokonywanie świadomych wyborów spośród szerokiego asortymentu produktów znajdujących się na rynku.
31.3.2020
Rząd wprowadza kolejne ograniczenia w związku z koronawirusem. Od 1 kwietnia do odwołania każda osoba do 18 roku życia z domu wyjdzie tylko pod opieką dorosłego opiekuna, a parki, bulwary, czy plaże będą zamknięte. Za złamanie zakazów grozi kara od 5 do nawet 30 tys. zł. Oprócz (...)
30.3.2020
Co może zrobić konsument z biletem na transport, w razie rezygnacji z podróży, odwołanych lotów czy niedziałającej komunikacji?
29.3.2020
W ostatnim czasie konsumenci mają problem m.in. z rezygnacją z wyjazdu do hotelu w związku z koronawirusem.
29.3.2020
Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego. Co w razie, gdy konsument ma wykupioną wycieczkę?
11.3.2020
Korzystałeś z chwilówki i spłaciłeś ją przed czasem? Zaciągnąłeś kredyt konsumencki na zakup sprzętu AGD i uregulowałeś go przed zakończeniem umowy? Zweryfikuj, czy otrzymałeś proporcjonalny liniowo zwrot pobranych opłat i prowizji. Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał (...)
6.3.2020
Podróżny może bezkosztowo odstąpić od umowy dot. udziału w imprezie turystycznej, gdy w miejscu, do którego się wybiera odnotowano wiele przypadków zarażenia koronawirusem, loty do tego miejsca nie są realizowane, a taki rodzaj przewozu stanowił istotny element imprezy turystycznej.
2.3.2020
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny przypomniał, że w przypadku nadzwyczajnych okoliczności konsument ma prawo odstąpić od umowy zawartej z biurem podróży. Również linie lotnicze powinny monitorować obecną sytuację, tak aby nie narażać zdrowia pasażerów.
29.2.2020
Do Urzędu Regulacji Energetyki wpływają skargi (telefoniczne, pisemne, osobiste) dotyczące praktyk przedstawicieli handlowych w kontekście zmiany sprzedawcy energii elektrycznej.
27.2.2020
Wybierasz się na urlop, wycieczkę, w daleką podróż? Pamiętaj, że agent turystyczny ma obowiązek poinformowania Cię o tym co ważne przed podróżą - jak korzystnie ubezpieczyć urlop, jak zabezpieczyć się na wypadek rezygnacji, jak chronić zdrowie i finanse w podróży.
25.2.2020
Od 1 lipca nastąpi fuzja kontroli jakości żywności w jednej wyspecjalizowanej instytucji – Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (IJHARS). Dzięki temu możliwe będzie efektywniejsze wykorzystanie potencjału inspektorskiego, a kontrole będą prowadzone przez (...)
29.12.2019
Poznaj prawa konsumentów (użytkowników usług płatniczych) wynikające z dyrektywy PSD2 oraz powiązanego prawa Unii Europejskiej. Chodzi o ich uprawnienia przy dokonywaniu płatności w Europie, czyli korzystaniu z usługi finansowej w formie zdalnej.
20.12.2019
W grudniu Polacy robią więcej zakupów, niż w innychporach roku, także w internecie. Warto uważać, aby w pośpiechu nie dać się okraść czy oszukać.
17.12.2019
W okresie przedświątecznym stajemy przed trudnym dylematem, jakim prezentem uszczęśliwić bliską osobę. Często poszukując bezpiecznego rozwiązania, decydujemy się na zakup karty podarunkowej. Czy istnieje zatem możliwość kupowania bonów upominkowych w innym kraju UE, na jakich zasadach (...)
5.12.2019
Co też sprezentować dzieciom? Gra komputerowa lub na konsolę, a może nowoczesna zabawka – to bardzo popularne upominki. Jak je wybrać, by nie tylko się spodobały, ale i nie zaszkodziły? Te pytania zadaje sobie co roku niejeden Mikołaj.
26.11.2019
„Black Friday”, czyli „Czarny Piątek” oraz „Cyber Monday” wpisały się na dobre w konsumencki kalendarz i oficjalnie otwierają przedświąteczny okres zakupowy. Promocja promocji jednak nie równe. Warto wiedzieć, do czego zobowiązani są (...)
25.11.2019
Masz problem z usługą pocztową? Możesz złożyć reklamację! Reklamację możesz złożyć pisemnie, mailowo, poprzez formularz na stronie internetowej operatora lub ustnie. Reklamację może złożyć nadawca albo adresat – gdy przesyłka zostanie mu doręczona albo nadawca zrzekł (...)
16.10.2019
Rzecznik Finansowy wspiera klientów podmiotów rynku finansowego na wiele sposobów. Oferuje możliwość przeprowadzenia tzw. postępowań interwencyjnych lub polubownych. Przy tym - zgodnie z przepisami - warunkiem ich rozpoczęcia jest odrzucenie przez instytucję finansową (...)
4.10.2019
Upadłe biuro podróży Neckermann miało wykupioną gwarancję ubezpieczeniową w Allianz Partners (AWP P&C S.A. Oddział w Polsce). Spółka i władze województwa mazowieckiego przekazały informacje nt. procedury działania w takiej sytuacji.
25.9.2019
Rękojmia to podstawa jednej z dwóch możliwych dróg składania reklamacji przez konsumenta (obok gwarancji). Jest to tryb dochodzenia odpowiedzialności od przedsiębiorcy w związku z ujawnioną wadą fizyczną (niezgodnością z umową) lub prawną kupionego (...)
15.9.2019
Według stanowiska Rzecznika Finansowego i Prezesa UOKIK w sprawie interpretacji art. 49 ustawy o kredycie konsumenckim, przepis ten należy rozumieć w ten sposób, że w przypadku wcześniejszej spłatykredytu konsumenckiego następuje obniżenie wszystkich możliwych kosztów takiego kredytu, (...)
11.8.2019
Rozbieżności między ofertą biur podróży a faktycznym standardem usług czy zmiana godzin lotów – takie sygnały wpływają do UOKiK. Przypominamy: w przypadku nieprawidłowości konsument ma prawo złożyć reklamację i domagać się obniżenia ceny. Urząd monitoruje (...)
Masz inne pytanie do prawnika?
Potrzebujesz pomocy prawnej?
Zapytaj prawnika