Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Zgodnie z art. 8 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej w przypadku gdy towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową, kupujący może żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy, chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów. Sprzedawca powinien się ustosunkować do żądania kupującego w terminie 14 dni, jeśli tego nie uczyni, uważa się, że uznał żądanie. Z przepisu tego wynika, że do obowiązków sprzedawcy należy naprawa lub wymienienie towaru na nowy. Producent nie sprzedawał Panu towaru, a zrobił to sprzedawca i to jego obowiązkiem jest, aby towar zakupiony przez Pana był zgodny z umową. Sprzedawca powinien spełnić swoje obowiązki względem Pana, a potem w przypadku w przypadku zaspokojenia Pańskich roszczeń wynikających z niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową sprzedawca będzie dochodzić odszkodowania od któregokolwiek z poprzednich sprzedawców, w tym przypadku producenta, jeżeli wskutek jego działania lub zaniechania towar był niezgodny z umową sprzedaży konsumenckiej.
Likwidacja działalności przez sprzedawcę nie ma znaczenia dla jego odpowiedzialności - zakładamy, ze była to jednoosobowa działalność gospodarcza. Jest on nadal zobowiązany do wymiany wózka. Adres zamieszkania byłego przedsiębiorcy powinien być uwidoczniony w ewidencji działalności gospodarczej.
Roszczenia wobec producenta byłyby zasadne tylko wtedy, gdyby udzielił on gwarancji - w tym celu niezbędne jest przekazanie dokumentu gwarancji. w pytania wynika jednak, iż niestety nie posiada Pan takiego dokumentu. Paragon nie jest wystarczający, by kierować roszczenia wobec producenta (chyba że mamy do czynienia z produktem niebezpiecznym).