Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Odbiorca energii elektrycznej obowiązany jest do terminowego regulowania należności za energię elektryczną.
Polskie prawo energetyczne zawiera regulacje chroniące konsumenta przed natychmiastowym wstrzymaniem dostaw energii stanowiąc, iż przed tą czynnością powinien zostać konsumentowi wyznaczony dodatkowy termin do zapłaty.
Zgodnie z prawem energetycznym, przedsiębiorstwo energetyczne może wstrzymać dostarczanie energii elektrycznej w przypadku, gdy odbiorca zwleka z zapłatą za pobraną energię elektryczną co najmniej miesiąc po upływie terminu płatności, pomimo uprzedniego powiadomienia na piśmie o zamiarze wypowiedzenia umowy i wyznaczenia dodatkowego, dwutygodniowego terminu do zapłaty zaległych i bieżących należności. Przedsiębiorstwo energetyczne jest obowiązane do bezzwłocznego wznowienia dostarczania energii elektrycznej, jeżeli ustaną przyczyny uzasadniające wstrzymanie ich dostarczania. Regulacje zawarte w ustawie Prawo energetyczne implementują unijne dyrektywy.
Umowa z zakładem energetycznym powinna określać odpowiedzialność stron za niedotrzymanie warunków umowy, jak również postanowienia określające sposób postępowania w razie utraty przez odbiorcę możliwości wywiązywania się z obowiązku zapłaty za dostarczoną energię.
Jeżeli więc zapłacił Pan należności w terminie wyznaczonym w powiadomieniu (w przypadku zapłaty bezgotówkowej datą zapłaty będzie data wpływu środków pieniężnych na rachunek zakładu), zakład energetyczny nie miał prawa wstrzymywać dostarczania energii elektrycznej.
W przedstawionej sytuacji należy powiadomić zakład energetyczny o fakcie zapłaty oraz złożyć reklamację do zakładu energetycznego, w której zostanie opisana cała sprawa.