Wymontowanie licznika przez zakład energetyczny

Pytanie:

Czy jakieś prawo chroni nas przed pochopnym działaniem Zakładów Energetycznych? Zalegałem ok. 6 tygodni z płatnością za prąd w kwocie 171 PLN. Odsetki od przeterminowanej płatności wynoszą ok. 2 PLN. Dostałem monit z Zakładu Energetycznego i zaraz zapłaciłem za rok z góry, aby nie mieć problemów z comiesięcznymi płatnościami. Po trzech dniach przyszli Panowie z Zakładu i wymontowali mi licznik! Najśmieszniejsze jest to, że dwa dni 3 dni wcześniej przelałem im pieniążki za rok z góry. Chciałbym zapytać czy są jakieś ustawy, które bronią konsumenta przed tak pochopnymi działaniami monopolisty? Proszę o odniesienie się również do prawa UE, do której wszak chyba należymy. Dodam, że wszystkie poprzednie lata nie zalegałem z płatnościami i wszystko raczej regulował z góry za cały rok, aby sobie nie robić problemów. To pewnie nie ma znaczenia ale przez ostatnie 3 tyg. byłem poza domem.

Masz inne pytanie do prawnika?

ODPOWIEDŹ PRAWNIKA

Odbiorca energii elektrycznej obowiązany jest do terminowego regulowania należności za energię elektryczną.

Polskie prawo energetyczne zawiera regulacje chroniące konsumenta przed natychmiastowym wstrzymaniem dostaw energii stanowiąc, iż przed tą czynnością powinien zostać konsumentowi wyznaczony dodatkowy termin do zapłaty.

Zgodnie z prawem energetycznym, przedsiębiorstwo energetyczne może wstrzymać dostarczanie energii elektrycznej w przypadku, gdy odbiorca zwleka z zapłatą za pobraną energię elektryczną co najmniej miesiąc po upływie terminu płatności, pomimo uprzedniego powiadomienia na piśmie o zamiarze wypowiedzenia umowy i wyznaczenia dodatkowego, dwutygodniowego terminu do zapłaty zaległych i bieżących należności. Przedsiębiorstwo energetyczne jest obowiązane do bezzwłocznego wznowienia dostarczania energii elektrycznej, jeżeli ustaną przyczyny uzasadniające wstrzymanie ich dostarczania. Regulacje zawarte w ustawie Prawo energetyczne implementują unijne dyrektywy.

Umowa z zakładem energetycznym powinna określać odpowiedzialność stron za niedotrzymanie warunków umowy, jak również postanowienia określające sposób postępowania w razie utraty przez odbiorcę możliwości wywiązywania się z obowiązku zapłaty za dostarczoną energię.

Jeżeli więc zapłacił Pan należności w terminie wyznaczonym w powiadomieniu (w przypadku zapłaty bezgotówkowej datą zapłaty będzie data wpływu środków pieniężnych na rachunek zakładu), zakład energetyczny nie miał prawa wstrzymywać dostarczania energii elektrycznej.

W przedstawionej sytuacji należy powiadomić zakład energetyczny o fakcie zapłaty oraz złożyć reklamację do zakładu energetycznego, w której zostanie opisana cała sprawa.

Potrzebujesz porady prawnej?

KOMENTARZE (0)

Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!


Dodaj komentarz

DODAJ KOMENTARZ

ZOBACZ TAKŻE:

NA SKÓTY