Karty podarunkowe w ramach Unii Europejskiej

W okresie przedświątecznym stajemy przed trudnym dylematem, jakim prezentem uszczęśliwić bliską osobę. Często poszukując bezpiecznego rozwiązania, decydujemy się na zakup karty podarunkowej. Czy istnieje zatem możliwość kupowania bonów upominkowych w innym kraju UE, na jakich zasadach możemy z nich korzystać? Czy sprzedawcy mają prawo dokonywać zwrotu na kartę? Na te pytania odpowiedzi poszukało Europejskie Centrum Konsumenckie wspólnie z innymi centrami sieci ECC-Net.

Porady prawne

Czy mogę kupić bony upominkowe online w innym państwie członkowskim UE?

Tak. Możesz kupować towary i usługi od sprzedawców mających siedzibę w innym kraju UE. Dotyczy to również bonów podarunkowych. Sprzedawca nie może uniemożliwić zakupu ze względu na to, że jesteś z Polski, nie ma on jednak obowiązku dostarczenia towaru do państwa, do którego nie przewiduje dostawy. Problem z dostawą nie dotyczy bonów elektronicznych. Informacji na ten temat należy szukać w regulaminie sprzedawcy.

Jak długo ważne są karty podarunkowe?

  • W Polsce podobnie, jak np. we Włoszech i Bułgarii, Belgii, Francji, Estonii, Finlandii, na Węgrzech, Islandii, Grecji czy na Litwie, nie ma przepisów regulujących w tym zakresie, datę ważności określa sprzedawca.
  • W Niemczech kupony są zwykle ważne przez trzy lata.
  • W Austrii jeżeli karta wydana jest bezterminowo wówczas ważna jest 30 lat.
  • W Danii i Norwegii bony podarunkowe zwykle są ważne przez 3 lata, sprzedawca może skrócić ten okres, jeżeli poinformuje o tym klienta przed zakupem.
  • W Hiszpanii ważność ustala sprzedawca, jeżeli tego nie zrobi, termin na wykorzystanie upływa po 5 latach.
  • W Holandii sprzedawcy nie mogą wystawiać bonów z terminem ważności krótszym niż rok, chyba że robią to uzasadnionych przyczyn.

Co w sytuacji, gdy karta upominkowa wygaśnie?

  • W większości państw członkowskich UE, w tym w Polsce, sprzedawca nie ma obowiązku przedłużania ważności karty lub wypłacenia pieniędzy, gdy wygaśnie termin jej ważności.
  • Wyjątkiem jest Dania, w której kupony elektroniczne mogą zostać zwrócone w ciągu pierwszego roku po wygaśnięciu.

Czy spersonalizowane karty mogą być wykorzystane przez inne osoby?

  • W Polsce podobnie jak np. w Belgii, Bułgarii, Danii, Estonii, Grecji, na Węgrzech, Islandii, we Włoszech, na Łotwie, w Luksemburgu, na Malcie i w Holandii karty podarunkowe zwykle nie są personalizowane.
  • We Francji spersonalizowane kupony mogą być wykorzystywane przez osoby trzecie tylko, jeśli regulamin wyraźnie na to pozwala.
  • W Austrii z imiennych kart lub voucherów może korzystać wyłącznie osoba, której nazwisko widnieje na bonie.
  • Mimo że na karcie lub voucherze znajdują się dane obdarowanego, w Niemczech inne osoby mogą z nich korzystać. Są jednak wyjątki, np. jeżeli bon jest powiązany z wymaganiami zdrowotnymi dotyczącymi skoku ze spadochronem, wówczas sprzedawca musi wyrazić zgodę na przekazanie kuponu osobie trzeciej.

Zwroty i reklamacje

Sprzedawcy często oferują zwrot pieniędzy na kartę podarunkową, którą możemy wykorzystać na kolejne zakupy. Nie zawsze musisz się na to godzić.

  • Jeżeli chcesz odstąpić od zakupu, którego dokonałeś w Internecie, zwrot pieniędzy powinien nastąpić w tej samej formie, w jakiej dokonałeś płatności.
  • W sytuacji, gdy chcesz odstąpić od umowy zakupu w sklepie stacjonarnym, pamiętaj że sprzedawcy nie mają obowiązku przyjmować zwrotu, jest to wyłącznie ich dobra wola. Jeżeli oferują zwrot na kartę podarunkową, mają do tego prawo.
  • Niezależnie od tego czy kupiłeś produkt w Internecie, czy w sklepie stacjonarnym, w przypadku reklamacji towaru, możesz domagać się zwrotu pieniędzy w takiej formie, w jakiej dokonałeś płatności.

Kto udzieli mi pomocy, jeżeli karta podarunkowa, którą kupiłem w innym kraju UE, nie działa?

Po pomoc i poradę w tym zakresie możesz się zgłosić do Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Dodatkowe informacje:
Europejskie Centrum Konsumenckie
Tel.: 22 55 60 248
E-mail: media@konsument.gov.pl
Twitter: @ECCPoland
Facebook: @Europejskiecentrumkonsumenckie
Aplikacja ECC-Net Travel
Newsletter        

Europejskie Centrum Konsumenckie (ECK) należy do Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich (ang. ECC-Net), służących pomocą konsumentom w całej UE. Europejskie centra konsumenckie bezpłatnie informują konsumentów o ich prawach w Unii Europejskiej oraz pomagają w polubownym rozwiązywaniu sporów transgranicznych z przedsiębiorcami mającymi siedziby w UE, Norwegii oraz Islandii. Konsumenci mogą zgłaszać do ECK swoje pytania i skargi na nieuczciwe praktyki np. zagranicznych biur podróży, hoteli, linii lotniczych, wypożyczalni samochodowych, czy sklepów internetowych drogą telefoniczną (22 55 60 118), poprzez e-mail (ECCNET-PL@ec.europa.eu) lub osobiście odwiedzając siedzibę centrum w Warszawie przy Pl. Powstańców Warszawy 1

Niniejsze działanie otrzymało dofinansowanie z Programu Ochrony Konsumentów Unii Europejskiej na lata 2014-2020.Treść informacji prasowej przedstawia poglądy autora i stanowi jego wyłączną odpowiedzialność; w żaden sposób nie odzwierciedla poglądów Komisji Europejskiej i/lub Agencji Wykonawczej ds. Konsumentów, Zdrowia, Rolnictwa i Żywności ani innego organu Unii Europejskiej. Komisja Europejska i/lub Agencja Wykonawcza nie przyjmują odpowiedzialności za żadne wykorzystanie zawartych informacji.

Źródło: uokik.gov.pl, ECK


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika