Wypadek przy pracy - co dalej?

Bez względu na charakter pracy świadczonej w zakładzie oraz stosowane środki bezpieczeństwa, w każdym miejscu pracy może dojść do wypadku przy pracy. Znajomość właściwych procedur pozwala pracodawcy uniknąć dodatkowych problemów prawnych i zapewnić poszkodowanemu należne świadczenia. W 2025 roku obowiązują zaktualizowane przepisy, w tym nowe regulacje dotyczące wypadków przy pracy zdalnej.

Definicja wypadku przy pracy

Zgodnie z ustawą  ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (art. 3), za wypadek przy pracy uważa się nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło w związku z pracą:

  • podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika zwykłych czynności lub poleceń przełożonych
  • podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika czynności na rzecz pracodawcy, nawet bez polecenia
  • w czasie pozostawania pracownika w dyspozycji pracodawcy w drodze między siedzibą pracodawcy a miejscem wykonywania obowiązku wynikającego ze stosunku pracy

Kluczowe cechy wypadku przy pracy

Aby zdarzenie zostało uznane za wypadek przy pracy, musi charakteryzować się czterema cechami występującymi jednocześnie:

  • Nagłość zdarzenia - wystąpienie w ciągu trwania dnia pracy
  • Przyczyna zewnętrzna - niezwiązana z wewnętrznymi uwarunkowaniami organizmu
  • Uraz lub śmierć - fizyczne uszkodzenie ciała lub narządów
  • Związek z pracą - zdarzenie musi pozostawać w bezpośrednim lub pośrednim związku z wykonywaną pracą

Rodzaje wypadków przy pracy

Wypadek śmiertelny

Wypadek, w wyniku którego nastąpiła śmierć poszkodowanego w okresie do 6 miesięcy od daty wypadku.

Wypadek ciężki

Powoduje ciężkie uszkodzenie ciała: utratę wzroku, słuchu, mowy, zdolności rozrodczej lub inne poważne uszkodzenia naruszające podstawowe funkcje organizmu.

Wypadek zbiorowy

Zdarzenie wypadkowe, w wyniku którego poszkodowane są co najmniej 2 osoby.

Wypadek lekki

Każdy inny wypadek niewyczerpujący znamion wypadku śmiertelnego, ciężkiego lub zbiorowego.

Natychmiastowe obowiązki pracodawcy po wypadku

Działania do wykonania niezwłocznie

W razie wypadku przy pracy pracodawca ma obowiązek natychmiastowego podjęcia następujących działań:

  • Zapewnienie udzielenia pierwszej pomocy poszkodowanym
  • Wezwanie odpowiednich służb medycznych
  • Podjęcie działań eliminujących lub ograniczających zagrożenie
  • Zabezpieczenie miejsca wypadku
1
Udzielenie pomocy

Pierwszym i najważniejszym obowiązkiem jest zapewnienie poszkodowanemu pierwszej pomocy oraz wezwanie odpowiednich służb medycznych w celu udzielenia pomocy lekarskiej i szpitalnej.

2
Eliminacja zagrożenia

Pracodawca musi podjąć niezbędne działania eliminujące lub ograniczające zagrożenie w miejscu, w którym miał miejsce wypadek (np. wyłączenie maszyn, odcięcie zasilania).

3
Zabezpieczenie miejsca

Miejsce wypadku należy zabezpieczyć w sposób wykluczający dostęp osób niepowołanych oraz uruchamianie maszyn i urządzeń bez koniecznej potrzeby.

Dalsze procedury powypadkowe

W przypadku śmiertelnego, ciężkiego lub zbiorowego wypadku przy pracy, pracodawca jest obowiązany niezwłocznie zawiadomić właściwego okręgowego inspektora pracy i prokuratora.

Uwaga - sankcje za niezawiadomienie

Niezawiadomienie inspektora pracy czy prokuratora o wypadku przy pracy jest wykroczeniem, za które grozi kara grzywny od 1000 zł do 30 000 zł.

Zabezpieczenie miejsca wypadku

Do czasu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku pracodawca ma obowiązek zabezpieczyć miejsce wypadku w sposób wykluczający:

  • dopuszczenie do miejsca wypadku osób niepowołanych
  • uruchamianie bez koniecznej potrzeby maszyn i innych urządzeń technicznych
  • dokonywanie zmiany położenia maszyn, urządzeń i innych przedmiotów związanych z wypadkiem

Zmiany w miejscu wypadku bez zgody okręgowego inspektora pracy i prokuratora są dopuszczalne tylko w przypadku konieczności ratowania osób lub mienia albo zapobieżenia grożącemu niebezpieczeństwu.

Zespół powypadkowy i ustalanie przyczyn wypadku

Okoliczności i przyczyny wypadków ustala powołany przez pracodawcę zespół powypadkowy.

Skład zespołu powypadkowego

Standardowy skład

Pracownik służby bezpieczeństwa i higieny pracy oraz społeczny inspektor pracy.

Bez służby BHP

Pracodawca lub pracownik z zadaniami BHP oraz społeczny inspektor pracy lub specjalista spoza zakładu.

Bez społecznej inspekcji

Przedstawiciel pracowników z aktualnymi szkoleniami BHP zamiast społecznego inspektora pracy.

Mali pracodawcy

Pracodawca oraz specjalista spoza zakładu pracy (zespół dwuosobowy).

Zadania zespołu powypadkowego

Niezwłocznie po otrzymaniu wiadomości o wypadku zespół powypadkowy przystępuje do ustalania okoliczności i przyczyn wypadku, w szczególności:

  • dokonuje oględzin miejsca wypadku i badania stanu technicznego maszyn i urządzeń
  • sporządza szkic lub wykonuje fotografię miejsca wypadku (jeśli konieczne)
  • wysłuchuje wyjaśnień poszkodowanego (jeśli stan zdrowia pozwala)
  • zbiera informacje od świadków wypadku
  • zasięga opinii lekarza i innych specjalistów
  • dokonuje prawnej kwalifikacji zdarzenia
  • określa środki profilaktyczne i wnioski

Protokół powypadkowy

Po ustaleniu okoliczności i przyczyn wypadku zespół powypadkowy sporządza protokół ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy - nie później niż w ciągu 14 dni od dnia uzyskania zawiadomienia o wypadku.

Ważne terminy dotyczące protokołu

  • 14 dni - termin na sporządzenie protokołu przez zespół powypadkowy
  • 5 dni - termin na zatwierdzenie protokołu przez pracodawcę
  • 10 lat - okres przechowywania dokumentacji powypadkowej

Procedura zatwierdzania protokołu

1
Sporządzenie protokołu

Zespół powypadkowy sporządza protokół w niezbędnej liczbie egzemplarzy wraz z całą dokumentacją powypadkową.

2
Zapoznanie poszkodowanego

Przed zatwierdzeniem zespół musi zapoznać poszkodowanego z treścią protokołu i pouczyć o prawie do zgłaszania uwag.

3
Zatwierdzenie

Pracodawca zatwierdza protokół nie później niż w ciągu 5 dni od dnia jego sporządzenia.

4
Doręczenie

Zatwierdzony protokół doręcza się poszkodowanemu, a w przypadku wypadków ciężkich/śmiertelnych także inspektorowi pracy.

Rejestr wypadków i statystyczna karta

Rejestr wypadków przy pracy

Pracodawca jest obowiązany prowadzić rejestr wypadków przy pracy na podstawie wszystkich protokołów powypadkowych. Rejestr zawiera między innymi:

  • imię i nazwisko poszkodowanego
  • miejsce i datę wypadku
  • informacje o skutkach wypadku
  • datę sporządzenia protokołu powypadkowego
  • stwierdzenie, czy wypadek jest wypadkiem przy pracy
  • liczbę dni niezdolności do pracy
  • wnioski i zalecenia profilaktyczne

Statystyczna karta wypadku przy pracy

Pracodawca sporządza także statystyczną kartę wypadku przy pracy na podstawie zatwierdzonego protokołu powypadkowego.

Część I karty

Sporządzana w terminie 14 dni roboczych od zatwierdzenia protokołu powypadkowego.

Część II karty

Część uzupełniająca - w terminie umożliwiającym przekazanie w ciągu 6 miesięcy.

Przekazanie

Do 15. dnia roboczego miesiąca następującego po miesiącu zatwierdzenia protokołu.

Forma

Elektronicznie na portal GUS lub pisemnie do Urzędu Statystycznego w Bydgoszczy.

Wypadki przy pracy zdalnej - nowe przepisy 2025

Wraz z wprowadzeniem kompleksowych regulacji dotyczących pracy zdalnej w Kodeksie pracy (obowiązujących od kwietnia 2023 roku), uregulowano także kwestię wypadków przy tej formie pracy. Zgodnie z art. 67(31) § 9 kodeksu pracy, w razie wypadku przy pracy zdalnej art. 234 oraz przepisy wydane na podstawie art. 237 § 1 pkt 1 i 2 stosuje się odpowiednio.

Zatem w 2025 roku wypadki przy pracy zdalnej są traktowane podobnie jak wypadki w zakładzie pracy.

Kluczowe zasady wypadków przy pracy zdalnej

  • Wypadek w domu podczas wykonywania obowiązków może być zakwalifikowany jako wypadek przy pracy
  • Obowiązują te same procedury co przy wypadkach w zakładzie pracy - przy czym oględzin miejsca wypadku dokonuje się po zgłoszeniu wypadku przy pracy zdalnej, w terminie uzgodnionym przez pracownika albo jego domownika, w przypadku gdy pracownik ze względu na stan zdrowia nie jest w stanie uzgodnić tego terminu, i członków zespołu powypadkowego. 
  • Zespół powypadkowy może odstąpić od oględzin miejsca wypadku, jeśli okoliczności nie budzą wątpliwości
  • Oględziny są uzgadniane z pracownikiem lub domownikiem z uwagi na ochronę prywatności

Przykłady wypadków przy pracy zdalnej

Wypadek przy pracy

Porażenie prądem podczas podłączania służbowego laptopa, upadek ze schodów w drodze do pomieszczenia pracy.

Nie wypadek przy pracy

Porażenie prądem podczas włączania pralki, upadek podczas wykonywania czynności domowych niezwiązanych z pracą.

Specyfika procedur przy pracy zdalnej

Procedura wypadkowa przy pracy zdalnej

Do badania wypadku przy pracy zdalnej stosuje się odpowiednio przepisy o wypadkach przy pracy z uwzględnieniem konstytucyjnego prawa pracownika do ochrony prywatności oraz niezakłócania miru domowego. Oględziny miejsca wypadku w przypadku pracy zdalnej są uzgadniane między pracownikiem a zespołem powypadkowym.

Okazjonalna praca zdalna a wypadki

Nowe przepisy wprowadzają także możliwość okazjonalnej pracy zdalnej do 24 dni w roku kalendarzowym na wniosek pracownika. Również w tym przypadku zastosowanie mają przepisy o wypadkach przy pracy, jeśli dojdzie do zdarzenia podczas wykonywania obowiązków pracowniczych.

Odszkodowania za wypadek przy pracy w 2025

W 2025 roku obowiązują zaktualizowane kwoty odszkodowań z tytułu wypadków przy pracy:

Rodzaj odszkodowania Kwota do 31.03.2025 Kwota od 01.04.2025
Odszkodowanie za 1% uszczerbku na zdrowiu 1 431 zł 1 636 zł
Jednorazowe odszkodowanie za śmierć (małżonek/dziecko) 128 799 zł 147 271 zł
Jednorazowe odszkodowanie za śmierć (inny członek rodziny) 64 399 zł 73 635 zł

Świadczenia przysługujące poszkodowanemu

Z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej przysługują następujące świadczenia:

  • zasiłek chorobowy (100% podstawy wymiaru przez cały okres niezdolności)
  • świadczenia rehabilitacyjne
  • zasiłek wyrównawczy
  • jednorazowe odszkodowanie
  • renta z tytułu niezdolności do pracy
  • dodatek pielęgnacyjny
  • pokrycie kosztów leczenia stomatologicznego
  • zaopatrzenie w sprzęt ortopedyczny

Kluczowe informacje - co warto zapamiętać

Najważniejsze obowiązki pracodawcy

  • Zawsze udzielić pierwszej pomocy poszkodowanym i zabezpieczyć miejsce wypadku
  • W przypadku wypadku ciężkiego, śmiertelnego lub zbiorowego niezwłocznie zawiadomić inspektora pracy i prokuratora
  • Powołać zespół powypadkowy i sporządzić protokół powypadkowy w terminie 14 dni
  • Prowadzić rejestr wypadków przy pracy i sporządzać statystyczne karty wypadków
  • Przechowywać dokumentację powypadkową przez 10 lat

Praca zdalna w 2025 roku

Pamiętaj, że wypadki przy pracy zdalnej podlegają tym samym procedurom co wypadki w zakładzie pracy. Kluczowe jest zgłoszenie zdarzenia pracodawcy oraz współpraca z zespołem powypadkowym przy ustalaniu okoliczności wypadku z poszanowaniem prywatności pracownika.

Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (t.j. Dz.U. 2023 poz. 1465)
  • Ustawa z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (t.j. Dz.U. 2022 poz. 2189)
  • Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 24 maja 2019 r. w sprawie wzoru protokołu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy (Dz.U. 2019 poz. 1071)
  • Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 stycznia 2009 r. w sprawie statystycznej karty wypadku przy pracy (Dz.U. 2009 Nr 14, poz. 80)
  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2009 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy (Dz.U. 2009 Nr 105, poz. 870)

Michał Włodarczyk - Radca Prawny

Zajmuje się sprawami osób fizycznych jak również przedsiębiorców. Posiada rozległe doświadczenie w poradnictwie w sprawach życiowych osób fizycznych jak również profesjonalnych problemów prawnych przedsiębiorców. Bazując na swoim doświadczeniu skutecznie doradza w sprawach osób fizycznych jak i przedsiębiorców zawsze dbając o praktyczną stronę problemów prawnych z jakimi zwracają się do niego jego klienci.