Prawo cywilne: Ochrona konsumenta - Artykuły

Po co kod kreskowy?

30.4.2024

Dodatkowo na opakowaniu produktu można umieścić kod kreskowy. Nie jest to obowiązkowe, choć przydatne – jego posiadania wymagają niektóre sieci handlowe, żeby móc sprzedawać w nich produkty.

Gwarancja a rękojmia

26.2.2024

Reklamację możemy złożyć zarówno z tytułu rękojmi (odpowiedzialność sprzedawcy), jak i z tytułu gwarancji (odpowiedzialność gwaranta). Są to dwie możliwe podstawy prawne do dochodzenia roszczeń za wadliwy towar i wyłącznie do konsumenta należy wybór, z której z nich skorzysta. (...)

Oświadczenie woli - Co to jest i kiedy oświadczenie woli jest nieważne?

8.1.2024

Zgodnie z Kodeksem cywilnym, nieważne jest oświadczenie woli złożone przez osobę, która z jakichkolwiek powodów znajdowała się w stanie wyłączającym świadome albo swobodne powzięcie decyzji i wyrażenie woli. W przypadku umów, będących zgodnym oświadczeniem woli co najmniej 2 podmiotów (...)

Umowa o dzieło - na czym polega i jak zawrzeć umowę o dzieło?

30.11.2023

Przez umowę o dzieło przyjmujący zamówienie zobowiązuje się do wykonania oznaczonego dzieła, a zamawiający do zapłaty wynagrodzenia. Jest to umowa wzajemna. Dzieło może mieć zarówno charakter materialny, jak i niematerialny (np. namalowanie obrazu, zrobienie fotografii czy sporządzenie (...)

W Black Friday sprawdź ceny

24.11.2023

Przed nami wzmożony okres zakupów. Już dziś długo oczekiwany przez wiele osób Black Friday. Warto w tym czasie dokładnie przyjrzeć się informacjom zawartym na metkach. Od początku roku przedsiębiorcy, którzy informują o obniżce ceny towaru lub usługi, mają obowiązek podawać najniższą (...)

Konsumencka pożyczka lombardowa

15.8.2023

Ustawa o konsumenckiej pożyczce lombardowej wejdzie w życie po 6 miesiącach od dnia ogłoszenia, tj. w dniu 7 stycznia 2024 r. Ustawa w sposób kompleksowy reguluje zasady wykonywania działalności lombardowej i zabezpiecza konsumentów przed nieuczciwymi praktykami lombardów. (...)

Kiedy przedsiębiorcy przysługują prawa konsumenta?

13.8.2023

Kupującym przysługują różne prawa. Najszerszą ochroną są objęte osoby prywatne – kupujący bez faktury czy rachunku na firmę. Od 1 stycznia 2021 roku przedsiębiorcy mogą korzystać z niektórych instytucji ochrony konsumenckiej. Przeczytaj, czy takie prawa przysługują (...)

Co konsument powinien wiedzieć o lodach?

11.8.2023

Ponieważ trwa właśnie sezon wakacyjny i żar często leje się z nieba, podpowiadamy, jak sięgając po lody, nie dać się nabrać na marketingowe sztuczki i dokonywać świadomych wyborów zakupowych. Na co należy zwrócić szczególną uwagę, wybierając gałki, kuleczki, (...)

Niedozwolone klauzule umowne w obrocie z konsumentami

12.7.2023

Wzorce umowne nie są przepisami prawa. Są to kwalifikowane oświadczenia woli o szczególnym reżimie prawnym. Jeśli dany wzorzec spełnia odpowiednie warunki, to będzie on kształtował treść stosunku prawnego wynikającego z umowy. Praktyka stosowania wzorców umownych jest efektem (...)

Dropshipping - prawa konsumenta

25.6.2023

„Prosto od zagranicznego producenta, tanio”. „Nasi sprzedawcy z Azji”. „Klient jest importerem towaru”. Zanim skorzystasz z oferty sklepu internetowego, zachęcającego w ten sposób do zakupów - sprawdź, jakie masz prawa. Zwróć uwagę na (...)

Reklamacje na nowych zasadach

15.3.2023

Od 1 stycznia 2023 r. zmieniły się przepisy dotyczące reklamacji. Można je składać albo z tytułu niezgodności z umową, albo na podstawie gwarancji. To do konsumenta należy wybór, z której ścieżki skorzysta, przy czym jedna nie ogranicza możliwości skorzystania z (...)

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika