Ochrona konsumenta

Ostrzeżenia konsumenckie - co to takiego?

Kiedy UOKiK może ostrzec konsumentów?

Prezes UOKiK może wydać ostrzeżenie konsumenckie, jeżeli z zebranych w postępowaniu w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów informacji wynika szczególnie uzasadnione podejrzenie stosowania przez konkretnego przedsiębiorcę praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów, która może spowodować znaczne straty lub niekorzystne skutki dla szerokiego kręgu konsumentów. Ostrzeżenie jest podawane do publicznej wiadomości między innymi na stronie internetowej Urzędu: www.uokik.gov.pl.

Co zawiera ostrzeżenie konsumenckie?

W ostrzeżeniu konsumenckim Prezes UOKiK informuje o kwestionowanym zachowaniu przedsiębiorcy oraz jego prawdopodobnych skutkach dla szerokiego kręgu konsumentów.

 Na postanowienie o wydaniu ostrzeżenia konsumenckiego przysługuje przedsiębiorcy zażalenie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

W jakich okolicznościach i na jakiej podstawie są publikowane ostrzeżenia i komunikaty?

Dzięki publikacji w publicznym radiu i telewizji (w formie i czasie uzgodnionymi z nadawcą) możliwe jest szybkie i skuteczne ostrzeżenie konsumentów o zachowaniach lub zjawiskach, które istotnie zagrażają ich interesom. Prawo publikacji dotyczy:

a) informacji o rozstrzygnięciach wydawanych na postawie art. 73a ustawy (ostrzeżenia publiczne)

lub

b) komunikatów dotyczących zachowań lub zjawisk mogących stanowić istotne zagrożenie dla interesów konsumentów.

Ostrzeżenia publiczne (art. 73a ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów) są wykorzystywane w przypadku stwierdzenia przez Urząd, w toku postępowania w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów, szczególnie uzasadnionego podejrzenia stosowania przez przedsiębiorcę praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów, która może spowodować znaczne straty lub niekorzystne skutki dla szerokiego kręgu konsumentów. W ramach ostrzeżenia na stronie internetowej Urzędu publikowane są zgromadzone w toku postępowania informacje o zachowaniu przedsiębiorcy i jego prawdopodobnych skutkach. Ostrzeżenia są publikowane na podstawie postanowienia.

Do publikacji komunikatów dotyczących zachowań bądź zjawisk mogących stanowić zagrożenie dla interesów konsumentów nie jest konieczne wszczęcie postępowania wyjaśniającego lub postępowania w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów.

Na jakim etapie działań UOKiK może publikować ostrzeżenia i komunikaty? Jak przedsiębiorca może się bronić?

Komunikaty dotyczą występujących na rynku zachowań lub zjawisk zagrażających interesom konsumentów (np. pojawienie się nowego sposobu proponowania usługi finansowej skierowanej do osób starszych). Pozwala to, w szczególności w przypadku proponowania usług finansowych w sposób zagrażający interesom konsumentów, na możliwie najskuteczniejsze ostrzeżenie jak największej liczby konsumentów, co ma kluczowe znaczenie, zwłaszcza w przypadku osób starszych. Publikacja taka następuje więc możliwe szybko, na dość wczesnym etapie działań UOKiK, ale jednocześnie na tyle zaawansowanym, aby UOKiK był w stanie precyzyjnie zidentyfikować i opisać zjawiska bądź zachowania zagrażające interesom konsumentów.

Zasadą jest publikowanie komunikatów o zachowaniach  lub zjawiskach mogących stanowić istotne zagrożenie dla interesów konsumentów bez wymieniania danych przedsiębiorcy, który może w określony sposób postępować. Natomiast w sytuacji pozyskania większej ilości danych w odniesieniu do kwestionowanego zjawiska w ramach prowadzonego postępowania wyjaśniającego, możliwe jest przekazanie komunikatu wraz z tożsamością przedsiębiorcy.

Ostrzeżenia publiczne są publikowane po wszczęciu postępowania w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów, gdy z informacji zgromadzonych w postępowaniu wynika, że istnieje szczególnie uzasadnione podejrzenie stosowania przez konkretnego przedsiębiorcę praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów, która może spowodować znaczne straty lub niekorzystne skutki dla szerokiego kręgu konsumentów. Przedsiębiorca, którego zachowania dotyczy ostrzeżenie publiczne, może złożyć zażalenie na postanowienie Prezesa UOKiK o publikacji takiego ostrzeżenia.

 

Podstawa prawna:

  • ustawa z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (tekst jedn.: Dz.U. z 2015 r., poz. 184, ze zm.) - art. 73a.

 

Na podst. www.uokik.gov.pl

 

Obserwuj nas na:

Potrzebujesz porady prawnej?

KOMENTARZE (0)

Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!


Dodaj komentarz

DODAJ KOMENTARZ

ZOBACZ TAKŻE:

  • 8.8.2018

    Skorzystaj z Regionalnego Systemu Ostrzegania

    Użytkownicy smartfonów mogą korzystać z nowej wersji aplikacji Regionalnego Systemu Ostrzegania (RSO). Teraz, jeśli ostrzeżenie o zbliżającym się zagrożeniu nie dotyczy całego województwa, (...)

  • 4.2.2015

    Nowe przepisy konsumenckie - co się zmieniło

    Nowe przepisy konsumenckie nakładają kolejne obowiązki na sprzedawców handlujących online. Sprawdź, jakie udogodnienia czekają na konsumentów.

  • 16.9.2018

    Mail z fakturą z ZUS?

    Uwaga na fałszywe e-maile na temat rozliczenia rocznego i pliku JPK lub z informacją o konieczności opłacenia faktury wystawionej rzekomo przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

  • 12.11.2012

    Urlop wychowawczy - zasady przyznawania

    Pracownicy przysługuje urlop macierzyński w wysokości od 20 tygodni w przypadku urodzenia jednego dziecka przy jednym porodzie i 31 tygodni w przypadku urodzenia dwojga dzieci przy jednym porodzie, (...)

  • 6.12.2016

    Wniosek o ogłoszenie upadłości konsumenckiej

    Postępowanie upadłościowe w sprawach konsumenckich, oprócz oddłużenia upadłego, ma na celu także w pewnym zakresie zaspokoić wierzycieli. Prowadzone jest według przepisów o postępowaniu (...)