Czy w świetle ustawy o podatku akcyzowym zawarty w gazie z odmetanowania kopalń metan oznaczony kodem (...)

Czy w świetle ustawy o podatku akcyzowym zawarty w gazie z odmetanowania kopalń metan oznaczony kodem CN 2711 29 00 zużywany przez Spółkę w pochodniach stanowi wyrób gazowy przeznaczony do celów innych niż opałowe bądź do napędu silników spalinowych lub dodatek lub domieszkę do paliw opałowych lub silnikowych, w konsekwencji czego podlega opodatkowaniu akcyzą według stawki określonej w art. 89 ust. 2 tej ustawy?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko ? przedstawione we wniosku z 10 grudnia 2013 r. (data wpływu 16 grudnia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowaniu gazu spalanego w celu jego utylizacji ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 16 grudnia 2013 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowaniu gazu spalanego w celu jego utylizacji.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

?X? S.A. (dalej: ?Spółka? lub ?Wnioskodawca?) jest pośredniczącym podmiotem gazowym (dalej: ?PPG?) w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 23d ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2011 r. nr 108, poz. 626 w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 27 września 2013 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym, Dz. U. z 2013 r., poz. 1231; dalej: ?ustawa? lub ?ustawa o podatku akcyzowym?).


Podstawowy przedmiot prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej obejmuje wydobycie węgla kamiennego. W związku z prowadzoną działalnością Spółka jest zobowiązana do spełnienia szeregu obowiązków zapewniających odpowiednie warunki bezpieczeństwa, w tym również w zakresie ograniczania zagrożenia metanowego. Przekroczenie bezpiecznego poziomu stężenia metanu w powietrzu kopalnianym, z racji właściwości fizyko-chemicznych tego węglowodoru, może prowadzić m.in. do jego zapalenia i wybuchu grożącym poważnym zagrożeniem dla ludzkiego życia i zdrowia.

W celu poprawy bezpieczeństwa prowadzonego wydobycia oraz warunków pracy zatrudnianych pracowników Wnioskodawca przeprowadza proces odmetanowania kopalń, w którym spod powierzchni ziemi wydobywana jest mieszanina gazów, tzw. gaz z odmetanowania kopalń, w skład którego wchodzi m.in. metan objęty kodem CN 2711 29 00 (dalej: ?gaz? lub ?metan?). Proces odmetanowania kopalń przeprowadzany jest przede wszystkim za pomocą powierzchniowych stacji odmetanowania. Ujęty w poszczególnych stacjach odmetanowania metan zawarty w gazie z odmetanowania kopalń zasadniczo wykorzystywany jest przez Spółkę jako surowiec energetyczny przy produkcji energii elektrycznej, ciepła oraz do łącznej produkcji ciepła i energii elektrycznej. Ponadto część ujętego gazu dostarczana jest także na rzecz podmiotów trzecich.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej zdarzają się sytuacje, w których ilość gazu ujętego w stacjach odmetanowania przewyższa zapotrzebowanie Spółki oraz jej kontrahentów na ten wyrób. W takich przypadkach, w celu zabezpieczenia instalacji sieci gazowej stacji odmetanowania przed nadmiernym wzrostem ciśnienia grożącym jej awarią oraz zapewnienia bezpieczeństwa pracy całej instalacji gazowej, konieczna jest utylizacja gazu, który w danym momencie nie może być w żaden inny sposób zagospodarowany. Wspomniana utylizacja polega m.in. na spaleniu nadmiaru gazu w tzw. pochodniach (zwanych także odpustnicami bądź świeczkami) znajdujących się na końcu instalacji gazowych niektórych stacji odmetanowania.

Konieczność spalania nadwyżki metanu zawartego w gazie z odmetanowania kopalń w tzw. pochodniach wynika także z ciążących na Spółce obowiązków dotyczących ochrony środowiska, w tym ograniczenia emisji szkodliwych substancji do atmosfery.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w świetle ustawy o podatku akcyzowym zawarty w gazie z odmetanowania kopalń metan oznaczony kodem CN 2711 29 00 zużywany przez Spółkę w pochodniach stanowi wyrób gazowy przeznaczony do celów innych niż opałowe bądź do napędu silników spalinowych lub dodatek lub domieszkę do paliw opałowych lub silnikowych, w konsekwencji czego podlega opodatkowaniu akcyzą według stawki określonej w art. 89 ust. 2 tej ustawy?

Zdaniem Wnioskodawcy, metan zawarty w gazie z odmetanowania kopalń zużywany przez Spółkę w pochodniach stanowi wyrób gazowy przeznaczony do celów innych niż opałowe, nie jest wykorzystywany do napędu silników, ani jako dodatek lub domieszka do paliw opałowych lub silnikowych, w związku z czym powinien być opodatkowany stawką określoną w art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, tj. stawką 0 zł.

Zgodnie z art. 2 ust 1. pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jednolity: Dz. U. z 2011 r., nr 108, poz. 626 ze zmianami; dalej: ?ustawa? lub ?ustawa o podatku akcyzowym?) do wyrobów akcyzowych zalicza się: wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy. Natomiast załącznik nr 1 w pozycji 28 wymienia wyroby objęte kodem CN 2711 - gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe. Jednocześnie ustawodawca w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym wyróżnia kategorię wyrobów energetycznych, do których należą m.in. wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715. W myśl ustawy z dnia 27 września 2013 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2013 r., poz. 1231; dalej: ?nowelizacja?) wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe gazowe (z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2901 10 00) zaliczane są do kategorii wyrobów gazowych w rozumieniu ustawy. W świetle powyższego należy zauważyć, iż zawarty w gazie z odmetanowania kopalń metan objęty kodem CN 2711 29 00 stanowi wyrób akcyzowy zaliczany jednocześnie do wyrobów gazowych i wyrobów energetycznych w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym.

Na gruncie obecnie obowiązującej regulacji wyroby gazowe o kodzie CN 2711 29 00 zasadniczo mogą podlegać opodatkowaniu akcyzą według następujących stawek przewidzianych w art. 89 ustawy:

  1. 11,04 zł/GJ - w przypadku przeznaczenia tego wyrobu do napędu silników spalinowych albo
  2. 1,28 zł/GJ - w przypadku przeznaczenia tego wyrobu do celów opałowych albo
  3. 0 zł - w przypadku przeznaczenia tego wyrobu do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

Zdaniem Wnioskodawcy nie ulega wątpliwości, iż w przedmiotowej sytuacji metan zawarty w gazie z odmetanowania kopalń nie jest przeznaczony do napędu silników spalinowych, tym samym nie powinien on podlegać opodatkowaniu akcyzą według stawki 11,04 zł/ GJ.

Przechodząc do dalszej analizy mającej na celu określenie właściwej stawki akcyzy dla utylizowanego w pochodniach metanu zawartego w gazie z odmetanowania kopalń, należy ustalić, czy w przedmiotowej sytuacji wyrób ten jest przeznaczony do celów opałowych.

W świetle powyższego Spółka pragnie wskazać, iż zarówno ustawa o podatku akcyzowym jak i prawo unijne nie wskazuje, jak należy rozumieć pojęcie celu opałowego. W związku z powyższym w celu dokonania wykładni tego terminu, zdaniem Spółki, należy sięgnąć do jego potocznego rozumienia. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego (red. M Szymczak, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa 1998, s. 501) słowo opał oznacza ?to czym się pali (np. w piecu), materiał służący do ogrzewania?, zaś opałowy ?dotyczący opału (...) służący do palenia?. Zatem w potocznym znaczeniu cel opałowy oznacza więc wytworzenie ciepła w określony sposób, tj. przez spalanie różnego rodzaju materiałów (stałych, ciekłych lub gazowych), celem ogrzania np. pomieszczenia lub osoby. Ponadto zdaniem Wnioskodawcy z celem opałowym będziemy mieć do czynienia, gdy wytworzenie ciepła (ogrzewanie) stanowić będzie ostateczny cel zużycia (np. spalenia) danego wyrobu. W świetle powyższego, w ocenie Spółki, gazem przeznaczonym do celów opałowych jest wyrób zużywany w celu wytworzenia wysokiej temperatury służącej do ogrzania np. pomieszczenia lub osoby.


Natomiast w przedstawionej sytuacji celem spalenia gazu nie jest wytworzenie ciepła, lecz zabezpieczenie instalacji sieci gazowej przed nadmiernym wzrostem ciśnienia i jej potencjalną awarią oraz zapewnienie bezpieczeństwa pracy całej instalacji gazowej. W szczególności Wnioskodawca pragnie zaznaczyć, że spalenie w pochodniach metanu zawartego w gazie z odmetanowania kopalń nie prowadzi do wytworzenia ciepła, które miałoby służyć celom grzewczym (ogrzania pomieszczeń lub produkcji ciepłej wody). W konsekwencji zużycie zawartego w gazie z odmetanowania kopalń metanu w pochodniach nie wiąże się w żaden sposób z celowym działaniem nakierowanym na pozyskiwanie z tego procesu energii cieplnej, a wytworzona w tym procesie energia cieplna nie jest w żaden sposób wykorzystywana (następuje jej emisja do atmosfery). Dodatkowo Spółka pragnie również podkreślić, iż powyższy sposób zagospodarowania gazu podyktowany jest także wymogami związanymi z ochroną środowiska oraz koniecznością ograniczania emisji gazów (w tym metanu) do atmosfery.

Spółka pragnie zauważyć, że podobne do przedstawionego powyżej rozumienie zużycia na cele opałowe zostało przedstawione w odniesieniu do innych wyrobów akcyzowych w interpretacji indywidualnej z dnia 9 października 2012 r. (sygn. ILPP3/443-141/12-4/TW), w której Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu stwierdził, ?przez zużycie oleju na cele opałowe należy rozumieć takie jego zastosowanie, którego celem jest uzyskanie energii cieplnej w wyniku procesu spalania. Natomiast Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 30 stycznia 2012 r. (sygn. IBPP3/443-1217/11/PH) uznał: ?Celem wskazanego zużycia nie jest (...) uzyskanie ciepła jako takiego, lecz wykonanie określonego procesu technologicznego (...). Zamierzeniem zużywającego wskazany produkt jest jedynie dokonanie określonych czynności, które w żaden sposób nie wiążą się z celem grzewczym polegającym na produkcji bądź dostarczaniu ciepła?. Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy zużywany w pochodniach metan zawarty w gazie z odmetanowania kopalń nie jest przeznaczony do celów opałowych, w konsekwencji czego nie powinien on podlegać opodatkowaniu akcyzą według stawki 1 ,28 zł/ GJ.

Zdaniem Wnioskodawcy trudno byłoby traktować powyższe zużycie na równi z wykorzystaniem innych wyrobów energetycznych np. w produkcji ciepła grzewczego (miejskiego) przesyłanego następnie przy użyciu sieci ciepłowniczej np. do mieszkań w celu ich ogrzania, a także w domowych instalacjach grzewczych (np. piecach centralnego ogrzewania zasilanych olejem opałowym). Zgodnie z art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym stawka akcyzy od wyrobów energetycznych innych niż określone w ust. 1 pkt 1-13 tego artykułu, przeznaczonych do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo, jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł. Odnosząc powyższe do sytuacji stanowiącej przedmiot niniejszego zapytania należy zauważyć, iż utylizowany w pochodniach metan zawarty w gazie z odmetanowania kopalń: (i) nie jest gazem przeznaczonym do napędu silników spalinowych oraz (ii) nie jest przeznaczony do celów opałowych, a także (iii) nie stanowi dodatku lub domieszki do paliw opałowych lub silnikowych. W konsekwencji zdaniem Wnioskodawcy utylizowany w pochodniach metan zawarty w gazie z odmetanowania kopalń podlega opodatkowaniu stawką akcyzy przewidzianą w art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, tj. stawką 0 zł.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika