Opodatkowanie usług przekazania przez Spółkę środków z jej rachunku bieżącego na rachunek skonsolidowany (...)

Opodatkowanie usług przekazania przez Spółkę środków z jej rachunku bieżącego na rachunek skonsolidowany oraz otrzymywania środków z rachunku skonsolidowanego na rachunek bieżący

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 13 marca 2013r. (data wpływu 15 marca 2013r.) uzupełnione pismem z dnia 23 kwietnia 2013r. (data wpływu 25 kwietnia 2013r.) na wezwanie Organu z dnia 11 kwietnia 2013r. (skutecznie doręczone 16 kwietnia 2013r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług przekazania przez Spółkę środków z jej rachunku bieżącego na rachunek skonsolidowany oraz otrzymywania środków z rachunku skonsolidowanego na rachunek bieżący ? jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 15 marca 2013r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług przekazania przez Spółkę środków z jej rachunku bieżącego na rachunek skonsolidowany oraz otrzymywania środków z rachunku skonsolidowanego na rachunek bieżący. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 23 kwietnia 2013r. (data wpływu 25 kwietnia 2013r.) na wezwanie Organu z dnia 11 kwietnia 2013r. (skutecznie doręczone 16 kwietnia 2013r.).


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka zamierza zawrzeć umowę o współpracy w zakresie zarządzania środkami pieniężnymi (cash pooling, dalej: ?Umowa?). Stronami Umowy (uczestnikami struktury cash poolingu), poza Spółką, będą podmioty z grupy L., tj. R. Sp. z o.o. ,R. L., A. Sp. z o.o. oraz H. Sp. z o.o. (każda ze stron Umowy zwana dalej: ?Stroną? lub ?Uczestnikiem?). Dodatkowo, jedna z tych spółek będzie szczególnego rodzaju Uczestnikiem, pełniącym dodatkowo funkcję agenta rozliczeniowego struktury (tzw. pool leadera ? dalej: ?Agent?).

Celem współpracy Stron będzie zapewnienie optymalnego korzystania ze środków finansowych, tj. z jednej strony - maksymalizacja przychodów odsetkowych, z drugiej - minimalizacja obciążeń z tytułu obsługi zadłużenia.

Zgodnie z umową, Agent będzie zobowiązany do zarządzania, realizacji i kontroli przepływów pieniężnych Uczestników w ramach struktury cash poolingu, polegającego na wyrównywaniu sald dziennych na rachunkach bieżących należących do Uczestników. W celu automatyzacji przelewów pieniężnych oraz ułatwienia rozliczeń w ramach struktury, Agent zawrze z bankiem umowę o świadczenie usług cash poolingu rzeczywistego. Na podstawie tej umowy, bank (przy użyciu platformy bankowej), będzie dokonywał każdego dnia roboczego operacji bankowych polegających na:


  • przenoszeniu środków wynikających z dodatniego salda na rachunkach bieżących na rachunek rozliczeniowy (dalej: ?Rachunek skonsolidowany?) przy użyciu odpowiedniego subkonta, oraz
  • przenoszeniu środków z Rachunku skonsolidowanego w celu pokrycia salda ujemnego powstałego na rachunku bieżącym przy użyciu odpowiedniego subkonta.


W wyniku powyższych operacji stan każdego rachunku bieżącego oraz subkonta będzie ?zerowy? na koniec danego dnia roboczego.

Uczestnikom w ramach struktury cash poolingu będą przysługiwały odsetki z tytułu środków przekazanych na Rachunek skonsolidowany. Uczestnicy będą zobowiązani do zapłaty odsetek od środków pozyskanych w celu pokrycia salda ujemnego.


Obowiązki Agenta będą obejmowały:


  1. monitorowanie stanu zadłużenia poszczególnych Uczestników cash poolingu,
  2. analizę stanu zobowiązań/należności a następnie naliczanie, księgowanie i zapłata odsetek z tytułu cash poolingu,
  3. analizę sald kont, negocjowanie i zakładanie lokat,
  4. analizę sald kont w innych bankach oraz przygotowywanie przelewów na Rachunek skonsolidowany,
  5. analizę i ustalenie poziomów intraday limits dla poszczególnych kont, poszczególnych Uczestników, a następnie monitorowanie ich poziomów wahań i ewentualnej korekty,
  6. przygotowywanie okresowych/dziennych raportów dotyczących stanu środków u poszczególnych Uczestników na poszczególnych kontach,
  7. przygotowywanie prognoz dot. posiadanych środków.

Agent będzie uprawniony do zatrzymania nadwyżki odsetek wpłaconych przez Uczestników od środków przekazanych w celu pokrycia salda ujemnego nad odsetkami wypłaconymi z Rachunku skonsolidowanego Uczestnikom z tytułu nadwyżki przekazania środków na ten rachunek. Ponadto Agent będzie miał prawo do odsetek wynikających z lokowania na rachunkach terminowych środków pieniężnych zgromadzonych na Rachunku skonsolidowanym. Umowa nie będzie przewidywać dodatkowego wynagrodzenia dla Agenta w związku z wykonywanymi przez niego czynnościami w ramach Umowy.

W uzupełnieniu do wniosku, Wnioskodawca wskazał, iż Spółka nie będzie pełniła funkcji Agenta w przedstawionej strukturze. Podmiotem pełniącym taką funkcję (organizującym cash pooling) będzie H. Sp. z o.o. (dalej: ?H?). Natomiast odnośnie roli banku w systemie cash poolingu, to bank będzie pełnił rolę pomocniczą w strukturze. Zapewni on automatyzację procesów zarządzania stanami na poszczególnych rachunkach. Każdy z uczestników cash poolingu będzie posiadał subkonto (rachunek bieżący), a Agent (H.) będzie dodatkowo zarządzał środkami na rachunku skonsolidowanym. Środki finansowe z rachunków bieżących jej uczestników będą przesyłane do rachunku skonsolidowanego w sposób zautomatyzowany. Natomiast dotychczas, bez udziału banku, każdy przelew musiał być wykonany osobiście przez pracowników Agenta bądź pracowników Spółki. Środki zgromadzone na rachunkach bieżących będą codziennie bilansowane (zerowane), bo wszystkie te rachunki będą obsługiwane przez bank i jego systemy informatyczne. Dzięki rachunkowi skonsolidowanemu, który zostanie udostępniony Agentowi przez bank, będzie można w sposób zautomatyzowany kompensować nadwyżki wykazywane u jednych uczestników z niedoborami innych uczestników. Nadwyżkami pozostałymi po automatycznej kompensacie na rachunku skonsolidowanym będzie zarządzał Agent. Korzystanie z platformy bankowej uprości natomiast dokonywanie przelewów środków pieniężnych w ramach systemu, bowiem wyeliminuje konieczność dokonywania wielokrotnych transferów przez ich uczestników i Agenta.

Jak wynika to z przedstawionych powyżej wyjaśnień funkcją banku jest automatyzacja transferów, które do tej pory były wykonywane przez uczestników, Agent nadal pozostanie podmiotem, który formalnie zarządza systemem, przy czym zarządzanie to zostanie wsparte przez udział banku.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym przekazanie przez Spółkę środków z jej rachunku bieżącego na Rachunek skonsolidowany oraz otrzymanie środków z Rachunku skonsolidowanego na rachunek bieżący będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?


W ocenie Spółki, przekazanie przez Spółkę środków z jej rachunku bieżącego na Rachunek skonsolidowany oraz otrzymanie środków z Rachunku skonsolidowanego na rachunek bieżący nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Mając na uwadze powyższe regulacje, przez podlegające opodatkowaniu świadczenie usług należy, zdaniem Spółki, rozumieć każde świadczenie na rzecz innej osoby (nabywcy, konsumenta), za wynagrodzeniem.

W przypadku czynności wykonywanych w ramach cash poolingu, zdaniem Spółki, usługa świadczona jest przez ten podmiot, który organizuje operacje przepływów środków pieniężnych, zaś pozostałe podmioty uczestniczące w dokonywanych operacjach finansowych za pośrednictwem podmiotu organizującego przepływy, są odbiorcami tej usługi.

W ocenie Spółki, czynność polegająca na zarządzaniu środkami pieniężnymi stanowi kompleksową usługę, świadczoną przez Agenta na rzecz poszczególnych Stron Umowy. Poza Agentem, żaden z podmiotów uczestniczących w cash poolingu nie będzie wykonywać jakichkolwiek czynności, które można byłoby uznać za świadczenie usług.

Wszelkie czynności faktyczne i prawne, jak np. analiza stanu zobowiązań/należności a następnie naliczanie, księgowanie i zapłata odsetek z tytułu cash poolingu, operacje związane z przelewami środków pieniężnych, a także rozliczeniami związanymi z tymi przelewami należą do obowiązków Agenta (na jego zlecenie część tych czynności w celu ich automatyzacji będzie wykonywana przez bank).

Przekazywanie środków przez odbiorców przedmiotowych usług (w tym Spółkę), umożliwiające Agentowi dokonywanie odpowiednich transferów środków finansowych w ramach systemu, nie stanowią odrębnego (odpłatnego) świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT. Kwalifikacji tej nie zmienia fakt, iż w ramach korzystania z cash poolingu dokonywane będą przelewy z rachunku bieżącego Spółki na Rachunek skonsolidowany (w przypadku salda dodatniego). Dokonywanie takich przelewów jest warunkiem koniecznym do funkcjonowania cash poolingu opartego na przelewach rzeczywistych, nie oznacza ono jednak, iż Uczestnicy stają się usługodawcami. Pozostają oni nadal odbiorcami usługi cash poolingu świadczonej przez Agenta.

Wobec powyższego, należy stwierdzić, iż przekazywanie przez Spółkę środków z jej rachunku bieżącego na Rachunek skonsolidowany oraz otrzymywanie środków z Rachunku skonsolidowanego na rachunek bieżący nie mieści się w katalogu czynności opodatkowanych VAT, wymienionych w art. 5 ustawy o VAT, nie podlega więc temu podatkowi.

Powyższe podejście potwierdzają interpretacje indywidualne Ministra Finansów. Przykładowo, interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 26 marca 2010 r. o sygn. IPPP3/443-141/l0-2/LK, w której stwierdzono, iż: ?W szczególności, przekazywanie wolnych środków finansowych do Systemu Cash Pooling, nie stanowi dla Spółki odrębnego świadczenia usług, w rozumieniu art. 8 Ustawy o VAT, lecz jedynie elementy pomocnicze, umożliwiające Bankowi oraz Oddziałowi Banku dokonywanie odpowiednich transferów środków finansowych w ramach Struktury Cash Pooling oraz elementy pomocnicze dla efektywnego świadczenia przez podmiot zarządzający (Lidera,) wykonywania usługi kompleksowego zarządzania płynnością finansową Spółki.

Co w konsekwencji, prowadzi do konkluzji, zgodnie ze stanowiskiem zaprezentowanym w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 7 stycznia 2013 r. o sygn. IPTPP2/443-840/12-4/PR, że ?Uczestnicy usługi polegającej na zarządzaniu płynnością finansową grupy kapitałowej typu cash pooling, nie świadczą względem siebie żadnych usług w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, otrzymywane przez te podmioty przychody odsetkowe, zdaniem Spółki nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisów dotyczących opodatkowania podatkiem VAT (...). Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydanych przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie m. in. z dnia 2 stycznia 2013 r. o sygn. IPPP3/443-1065/12-2/JK, z dnia 11 lutego 2010 r. o sygn. IPPP1/443-1214/09-2/IG oraz z dnia 21 września 2010 r., o sygn. IPPP3-443-622/10-2/JF.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy


Jednocześnie tut. Organ informuje, iż z podatku od czynności cywilnoprawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Ponadto wskazać należy, iż zgodnie z art. 14b § 1 ustawy ? Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Wniosek o interpretację indywidualną może dotyczyć zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzeń przyszłych (art. 14b § 2 ustawa ? Ordynacja podatkowa). Zatem wniosek o wydanie interpretacji może być złożony tylko w indywidualnej sprawie zainteresowanego. Z tych też względów ? z uwagi na indywidualny charakter interpretacji przepisów prawa podatkowego ? zaznacza się, iż niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy jedynie Wnioskodawcy, nie dotyczy natomiast pozostałych ?Uczestników? będących w strukturze Cash poolingu. Uwzględniając powyższe wskazać zatem należy, iż interpretacja nie wywołuje skutków prawnych dla pozostałych ?Uczestników?.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika