Zwolnienie od podatku nabywanego paliwa gazowego sygn: IPPP3/443-605/14-4/SM

Zwolnienie od podatku nabywanego paliwa gazowego

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni przedstawione we wniosku z dnia 25 czerwca 2014 r. (data wpływu 27 czerwca 2014 r.), uzupełnionym w dniu 18 sierpnia 2014 r. (data wpływu 20 sierpnia 2014 r.) w odpowiedzi na wezwanie nr IPPP3/443-605/14-2/SM z dnia 7 sierpnia 2014 r. (skutecznie doręczone w dniu 11 sierpnia 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie prawa do skorzystania ze zwolnienia dla nabywanego paliwa gazowego - jest nieprawidłowe.


Porady prawne

UZASADNIENIE


W dniu 27 czerwca 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie prawa do skorzystania ze zwolnienia dla nabywanego paliwa gazowego.


Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 sierpnia 2014 r. w dniu 18 sierpnia 2014 r. (data wpływu 20 sierpnia 2014 r.).


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Spółdzielnia zarządza 7 budynkami wielorodzinnymi - łącznie 201 lokali mieszkalnych (w tym 84 lokale z tytułem prawnym własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego i 117 lokali mieszkalnych z tytułem spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego oraz 2 lokalami użytkowymi, z czego jeden posiada wyodrębnioną własność, zaś drugi z tytułem własnościowego prawa do lokalu). Użytkownicy/właściciele lokali mieszkalnych uiszczają comiesięczne opłaty eksploatacyjne w podstawie uchwały Rady Nadzorczej Spółdzielni podjętej w tej sprawie, a lokale użytkowe też na podstawie uchwały Rady Nadzorczej, z tym że Spółdzielnia co miesiąc wystawia faktury VAT.


Spółdzielnia nabywa paliwo gazowe o kodzie CN 2711 21 00 na potrzeby ogrzewania mieszkań oraz podgrzania wody (dotyczy także lokali użytkowych).


Spółdzielnia złożyła w dacie 27 listopada 2013 r. oświadczenia do X. - oświadczenie odbiorcy o przeznaczeniu paliwa gazowego na potrzeby naliczania podatku akcyzowego zaznaczając pkt 5.


Podstawa zaznaczenia pkt 5 w oświadczeniu: nie spełnienie warunku zwolnienia z podatku, o którym mowa w art. 31b ust. 6 pkt 1 lit. ?a? ustawy o podatku akcyzowym, gdyż przekracza ogranicznik ilościowy nabycia gazu w skali roku w ilości 8.000 m3.


W uzupełnieniu wniosku z dnia 14 sierpnia 2014 r. Spółdzielnia poinformowała, że ?pkt 5? odnosi się do pozycji nr 5 w tabeli - druku oświadczenia odbiorcy o przeznaczeniu paliwa gazowego na potrzeby naliczania podatku akcyzowego przygotowany przez X. o treści:

?na cele opałowe, z wyłączeniem celów wymienionych powyżej objętych zwolnieniem (art. 89 ust. 1 pkt 13 Ustawy o podatku akcyzowym)?.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Spółdzielnia zakupując paliwa gazowe o kodzie CN 2711 21 00 i przeznaczając go na potrzeby ogrzewania gospodarstw domowych i przygotowania ciepłej wody ma prawo do skorzystania ze zwolnienia z podatku akcyzowego - podstawa zwolnienia art. 31b ust. 6 pkt 3 lit. b) Ustawy o podatku akcyzowym.


Intencją wystąpienia Spółdzielni jest uzyskanie od Izby Skarbowej potwierdzenia prawidłowości interpretacji przepisów zdarzenia przyszłego (obecny stan został opisany szczegółowo we wniosku).


Zdaniem Wnioskodawcy:


Mając na uwadze stan obecny i przyszły Spółdzielnia nabywa paliwo gazowe o kodzie CN 2711 21 00 na potrzeby ogrzewania lokali mieszkalnych i przygotowania ciepłej wody w ilościach większych niż 8.000 m3 dla każdego z budynków. W związku z tym Spółdzielnia Mieszkaniowa (jej zdaniem) ma prawo do zastosowania/skorzystania ze zwolnienia z podatku akcyzowego zawartego/określonego w art. 31b ust. 1 pkt 2, ust. 2 pkt 1, ust. 6 pkt 3 lit. b) Ustawy o podatku akcyzowym, który brzmi:


Art. 31b ust. 1 pkt 2

ust. 1 - Zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych:

  1. do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej.

Art. 31b ust. 2 pkt 1

ust. 2 - Zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe o kodzie CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00 i 2711 29 00 przeznaczone do celów opałowych przez:

  1. gospodarstwa domowe.


Art. 31 b ust. 6 pkt 3 lit. b

ust. 6 - Warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, jest:

pkt 3 - w przypadku sprzedaży wyrobów gazowych:

lit. b - o kodzie CN 2711 21 00 w ilościach większych niż określone w pkt 1


dla budynków mieszkalnych, w których znajdują się same lokale mieszkalne.


Natomiast dla dwóch budynków Spółdzielnia nabywa też paliwo gazowe o kodzie CN 2711 21 00 na potrzeby ogrzewania lokali i przygotowania wody ciepłej w ilościach większych niż 8000 m3, w których występują lokale mieszkalne i użytkowe, Spółdzielnia (jej zdaniem) ma prawo do zastosowania/skorzystania ze zwolnienia z podatku akcyzowego dla ilości gazu zużytego na potrzeby lokali mieszkalnych - przez zastosowanie art. 31b ust. 1 pkt 2, ust. 2 pkt 1, ust. 6 pkt 3 lit. b) Ustawy o podatku akcyzowym, który brzmi jak w treści powołanej powyżej, a dla ilości gazu przypadającej dla lokali użytkowych na ich ogrzanie i przygotowanie wody ciepłej nie zastosowano by zwolnienia z podatku akcyzowego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2014 r., poz. 752), zwanej dalej ustawą, ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej ?akcyzą?, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.


Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy przez wyroby akcyzowe rozumie się wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.


Z kolei stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy wyroby gazowe to wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00.


Jednocześnie w świetle art. 2 ust. 1 pkt 19a ustawy finalny nabywca gazowy to podmiot, który:

  1. nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby gazowe, lub
  2. posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby gazowe

? niebędący pośredniczącym podmiotem gazowym.


Na mocy art. 9c ust. 1 ustawy w przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;
  2. sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu;
  3. import wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;
  4. użycie wyrobów gazowych przez pośredniczący podmiot gazowy;
  5. użycie wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego:
    1. uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,
    2. jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tych wyrobów finalnemu nabywcy gazowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że akcyza została zapłacona w należnej wysokości,
    3. nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1-4, do innych celów niż zwolnione na podstawie tych przepisów, przy czym za takie użycie uważa się również naruszenie warunku, o którym mowa w art. 31b ust. 5-7 lub 9, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31b ust. 1-4.

Przy czym zgodnie z art. 9c ust. 2 ustawy za sprzedaż finalnemu nabywcy gazowemu wyrobów gazowych uznaje się czynności, o których mowa w art. 9a ust. 2 pkt 1-8, tj.

  1. sprzedaż, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;
  2. zamianę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;
  3. wydanie w zamian za wierzytelności;
  4. wydanie w miejsce świadczenia pieniężnego;
  5. darowiznę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;
  6. wydanie w zamian za dokonanie określonej czynności;
  7. przekazanie lub wykorzystanie na potrzeby reprezentacji albo reklamy;
  8. przekazanie przez podatnika na potrzeby osobiste podatnika, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, a także zatrudnionych przez niego pracowników oraz byłych pracowników.

Ponadto zgodnie z art. 9c ust. 4 i 5 ustawy w przypadku sprzedaży wyrobów gazowych sprzedawca jest obowiązany ustalić, czy sprzedaje te wyroby pośredniczącemu podmiotowi gazowemu czy finalnemu nabywcy gazowemu. Sprzedawca wyrobów gazowych może zażądać od nabywcy przedstawienia potwierdzenia przyjęcia powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot gazowy, a w razie odmowy jego przedstawienia przez nabywcę - może odmówić sprzedaży wyrobów gazowych po cenie nieuwzględniającej akcyzy.


Z powyższych przepisów wynika, że zasadą jest opodatkowanie obrotu wyrobami gazowymi. Tym niemniej ustawodawca przewidział zwolnienia dla czynności podlegających opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe.


Na mocy art. 31b ust. 2 pkt 1 ustawy ? zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00 i 2711 29 00 przeznaczone do celów opałowych przez gospodarstwa domowe.

W myśl art. 31b ust. 6 ustawy ? warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, jest:

  1. w przypadku wyrobów gazowych o kodzie CN 2711 21 00 ? sprzedaż tych wyrobów w ilościach nieprzekraczających:
    1. 10 m3/h ? gazu ziemnego wysokometanowego grupy E, nie więcej niż 8.000 metrów sześciennych rocznie, albo
    2. 25 m3/h ? gazu ziemnego zaazotowanego grupy Lw, grupy Ls, grupy Ln albo grupy Lm, nie więcej niż 10.650 metrów sześciennych rocznie;
  2. w przypadku wyrobów gazowych o kodzie ex CN 2711 29 00 ? sprzedaż tych wyrobów w ilościach nieprzekraczających:
    1. 10 m3/h ? wyrobu gazowego propan-butan-powietrze, nie więcej niż 5.000 metrów sześciennych rocznie, albo
    2. 10 m3/h - wyrobu gazowego propan-butan-rozprężony, nie więcej niż 1.000 metrów sześciennych rocznie;
  3. w przypadku sprzedaży wyrobów gazowych:
    1. o kodach CN 2705 00 00 i 2711 11 00,
    2. o kodzie CN 2711 21 00 w ilościach większych niż określone w pkt 1,
    3. o kodzie ex CN 2711 29 00 w ilościach większych niż określone w pkt 2

- uzyskanie od nabywcy tych wyrobów oświadczenia, że nie używa tych wyrobów na inne potrzeby niż prowadzenie gospodarstwa domowego, w tym na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, albo oświadczenia o ilości tych wyrobów używanych na inne potrzeby niż prowadzone gospodarstwo domowe, w tym na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, określonej przez nabywcę proporcjonalnie do wykorzystanej na te potrzeby powierzchni nieruchomości z uwzględnieniem mocy urządzeń grzewczych.

Z opisu sprawy wynika, że Spółdzielnia zarządza 7 budynkami wielorodzinnymi - łącznie 201 lokali mieszkalnych (w tym 84 lokale z tytułem prawnym własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego i 117 lokali mieszkalnych z tytułem spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego oraz 2 lokalami użytkowymi, z czego jeden posiada wyodrębnioną własność, zaś drugi z tytułem własnościowego prawa do lokalu).


Spółdzielnia nabywa paliwo gazowe o kodzie CN 2711 21 00 na potrzeby ogrzewania mieszkań oraz podgrzania wody (dotyczy także lokali użytkowych).


Spółdzielnia złożyła w dacie 27 listopada 2013 r. oświadczenia do X. w W. - oświadczenie odbiorcy o przeznaczeniu paliwa gazowego na potrzeby naliczania podatku akcyzowego zaznaczając pkt 5.


Podstawa zaznaczenia pkt 5 w oświadczeniu: nie spełnienie warunku zwolnienia z podatku, o którym mowa w art. 31b ust. 6 pkt 1 lit. ?a? ustawy o podatku akcyzowym, gdyż przekracza ogranicznik ilościowy nabycia gazu w skali roku w ilości 8.000 m3.


Pkt 5, o którym mowa powyżej, ma treść: ?na cele opałowe, z wyłączeniem celów wymienionych powyżej objętych zwolnieniem (art. 89 ust. 1 pkt 13 Ustawy o podatku akcyzowym)?.


Wątpliwości Spółdzielni dotyczą możliwości skorzystania ze zwolnienia od podatku akcyzowego dla nabywanych wyrobów gazowych w sytuacji opisanej powyżej.


Należy zauważyć, że w myśl ww. przepisu art. 31b ust. 2 pkt 1 ustawy, zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00 i 2711 29 00 przeznaczone do celów opałowych przez gospodarstwa domowe.


Ustawodawca wskazał w art. 31b ust. 8 ustawy, co nie jest uznawane za gospodarstwo domowe w rozumieniu ustawy, jednakże ustawa nie zawiera definicji legalnej pojęcia ?gospodarstwo domowe?. Zatem należy odwołać się do jego znaczenia językowego. Z Małego słownika języka polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 1999, str. 231 wynika, że ?gospodarstwo? to m.in. posiadłość wiejska obejmująca grunty i zabudowania, natomiast ?domowy? (str. 144) to w szczególności odnoszący się do domu. Dom to pomieszczenia mieszkalne, miejsce stałego zamieszkania, jak i ogół spraw, obowiązków rodzinnych domowych, gospodarstwo domowe. Gospodarstwo domowe to przede wszystkim pomieszczenia mieszkalne (służy jako miejsce stałego zamieszkania, w którym koncentruje się ogół spraw, obowiązków rodzinnych, domowych).


Zgodnie zatem z art. 31b ust. 2 pkt 1 ustawy, aby czynności podlegające co do zasady opodatkowaniu akcyzą, których przedmiotem są wyroby gazowe o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00 i 2711 29 00, mogły być zwolnione od akcyzy, ww. wyroby gazowe powinny być przeznaczone do celów opałowych przez gospodarstwa domowe (pomieszczenia mieszkalne).

W świetle art. 1 ust. 1 ustawy z dnia z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2013 r., poz. 1222) ? celem spółdzielni mieszkaniowej (?) jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin, przez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu.

Z powyższych okoliczności oraz z przedstawionych przepisów prawa wynika, że Spółdzielnia, jako finalny nabywca gazowy, działający w imieniu członków Spółdzielni i ich rodzin, prowadzących gospodarstwa domowe, może nabyć wyroby gazowe o kodach 2705 00 00, 2711 00, 2711 21 00 i 2711 29 00 zwolnione od akcyzy, w przypadku gdy będą przeznaczone do celów opałowych przez gospodarstwa domowe będące w zasobach Spółdzielni.


Jednocześnie w myśl art. 31b ust. 1 pkt 3 ustawy, w przypadku sprzedaży wyrobów gazowych o kodach CN 2705 00 00 i 2711 11 00 oraz kodzie CN 2711 21 00 w ilościach większych niż określona w pkt 1 ww. przepisu i kodzie ex CN 2711 29 00 w ilościach większych niż określona w pkt 2, warunkiem zwolnienia jest złożenie przez Spółdzielnię nabywającą ww. wyroby gazowe oświadczenia, że nie używa tych wyrobów na inne potrzeby niż prowadzenie gospodarstwa domowego, w tym na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, albo oświadczenia o ilości tych wyrobów używanych na inne potrzeby niż prowadzone gospodarstwo domowe, w tym na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, określonej przez nabywcę proporcjonalnie do wykorzystanej na te potrzeby powierzchni nieruchomości z uwzględnieniem mocy urządzeń grzewczych.


Z opisu sprawy wynika, że Spółdzielnia nabywa wyroby gazowe o kodzie CN 2711 21 00 w ilościach większych niż 8.000 m3.


Jest ona zatem zobowiązana do złożenia oświadczenia, o którym mowa w ww. art. 31b ust. 6 pkt 3 ustawy.


W związku z tym faktem, dla budynków, w których znajdują się same lokale mieszkalne, złożenia oświadczenia, że nabywane wyroby gazowe nie są używane na inne potrzeby niż prowadzenie gospodarstwa domowego (w tym na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej) powoduje, że całość nabywanych wyrobów gazowych korzysta ze zwolnienia od podatku akcyzowego.

Dla budynków, w których znajdują się lokale mieszkalne i użytkowe, złożone oświadczenie o ilości wyrobów gazowych używanych na inne potrzeby niż prowadzone gospodarstwo domowe, w tym na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, określonej proporcjonalnie do wykorzystanej na te potrzeby powierzchni nieruchomości z uwzględnieniem mocy urządzeń grzewczych skutkuje tym, że nabyte na potrzeby lokali mieszkalnych wyroby gazowe do celów opałowych (ogrzewania i przygotowania ciepłej wody) są zwolnione od podatku akcyzowego, natomiast opodatkowane podatkiem akcyzowym są te wyroby zużywane na potrzeby lokali użytkowych.


Ponieważ Spółdzielnia stwierdziła, że w opisanej sytuacji ma prawo do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1 pkt 2 ustawy, zgodnie z którym zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej (Spółdzielnia nie wytwarza energii elektrycznej), a nie tylko w oparciu o uregulowania art. 31b ust. 2 pkt 1 (przez gospodarstwa domowe) i następne (co potwierdzono powyżej), stanowisko należy uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika