Czy Wnioskodawca może zaliczyć koszty organizacji turnieju golfowego do kosztów uzyskania przychodów?

Czy Wnioskodawca może zaliczyć koszty organizacji turnieju golfowego do kosztów uzyskania przychodów?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, reprezentowanej przez pełnomocnika przedstawione we wniosku z dnia 12 marca 2012 r. (data wpływu 14 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zakwalifikowania do kosztów uzyskania przychodów organizacji turnieju golfowego jest:

  • prawidłowe, w części dotyczącej kosztów związanych z promocją Wnioskodawcy,
  • nieprawidłowe, w części dotyczącej kosztów związanych z organizacją turnieju golfowego.

UZASADNIENIE

W dniu 14 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej zorganizuje turniej golfowy pod nazwą promujący markę Spółki oraz ideę uprawiania tego sportu w Polsce.

W ramach organizowanego turnieju Spółka zyskuje możliwość reklamy własnej marki jak i świadczonych przez siebie usług pośród uczestników turnieju.

Podczas turnieju zaprezentowane zostanie logo Spółki, które pojawi się na bannerach, roll - upach czy standach reklamowych. Podczas turnieju zostaną również rozdane gadżety reklamowe Spółki (z logo Spółki oraz informacjami teleadresowymi). Program finału turnieju przewiduje różnego rodzaju atrakcje np. pokazy taneczne, fitness, mody.

Odbędą się także konkursy. Nagrody, które otrzymają uczestnicy konkursów będą przekazane przez Spółkę oraz sponsorów. Goście imprezy będą mogli również skorzystać z profesjonalnych usług fryzjerskich i wizażu. Do ich dyspozycji będą stoły do zabawy w kasyno. Będą mieli także możliwość przejażdżki samochodem znanej marki.

Impreza będzie prowadzona przez popularnego konferansjera. Gościem specjalnym będzie znany zespół muzyczny. Dla gości finału turnieju przewidziany będzie częściowo odpłatny poczęstunek na świeżym powietrzu (napoje, kawa, lody, ciastka, desery, wino do degustacji).

Informacja o turnieju oraz relacja z imprezy zostanie zamieszczona w mediach (gazetach, portalach internetowych). Wstęp na turniej będzie podlegał opłacie, wnoszonej przez uczestników.

Usługi świadczone na potrzeby organizacji imprezy będą rozliczone w następujący sposób. Niektóre z usług będą świadczone na zasadzie wymiany barterowej (usługa za reklamę), za część z usług będzie przewidziana częściowa dopłata. Z kolei za pozostałe usługi przewidziana jest pełna odpłatność.

Powyższe działania mają na celu pozyskanie nowych klientów, jak i zwiększenie świadomości na temat oferty Wnioskodawcy, co prowadzić ma do zwiększenia obrotów (osiągnięcia przychodów) Wnioskodawcy. Atrakcje towarzyszące imprezie nie będą mieć charakteru nadmiernej wystawności czy wytworności. Odpowiadają one prestiżowi przeprowadzanego turnieju. Turniej golfowy będzie największym tego typu wydarzeniem odbywającym się w regionie.

W związku z powyższym zostały zadane następujące pytania:

  1. Czy Wnioskodawca może zaliczyć koszty organizacji turnieju golfowego do kosztów uzyskania przychodów...
  2. Czy Wnioskodawca może odliczyć podatek naliczony wynikający z faktur VAT, w tym na usługi cateringowe, dokumentujących organizację turnieju...

Niniejsza interpretacja stanowi odpowiedź w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych na pytanie nr 1 wniosku, natomiast w zakresie podatku od towarów i usług na pytanie na 2 wniosku zostanie wydana odrębna interpretacja.

Zdaniem Wnioskodawcy stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Spółka z tytułu organizacji turnieju uzyska przychód w postaci opłat za wejście na turniej. Zatem wydatki poniesione na organizację tego turnieju będą bezpośrednio związane z uzyskiwanym przychodem tj. będą bezpośrednio służyć osiągnięciu przychodu. Ponadto nie ulega wątpliwości, że wydatki na promocję Wnioskodawcy oraz utrwalenie świadomości marki firmy ma na celu osiągnięcie przychodów.

W związku z powyższym wydatki te spełniają pozytywną definicję kosztów uzyskania przychodów. Należy przy tym rozważyć, czy wydatki te nie znajdują się w katalogu kosztów nie uznawanych za koszty uzyskania przychodów, o których mowa w art. 16 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W myśl art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Ustawa nie zawiera legalnej definicji pojęcia ?reprezentacja?.

Na gruncie wykładni językowej reprezentacja powinna być rozumiana jako ?okazałość, wystawowość w czyimś sposobie życia, związana ze stanowiskiem lub pozycją społeczną?. W orzecznictwie przyjmuje się, że aby określone ?wydatki zostały uznane za reprezentację muszą wychodzić poza ustalone normy czy zwyczaje, mieć istotnie charakter wytworności i wystawności? (wyrok WSA w Bydgoszczy z 16 marca 2010 r., I SA/Bd 17/10).

Na tej podstawie można zauważyć, że wydatki poniesione na organizację turnieju golfowego nie mają charakteru reprezentacji. Pokazy, konkursy, usługi kosmetyczne i wizażu, udostępnienie stołów do zabawy w kasyno, możliwość przejażdżki samochodem znanej marki należą do zwykłych atrakcji, zazwyczaj towarzyszących imprezom tej marki. Nie mają one cech wytworności czy luksusu. Odpowiadają one prestiżowi odbywającego się wydarzenia, będącego największym turniejem golfowym w regionie. Dotyczy to także wydatków na konferansjera oraz zespół muzyczny.

Zwyczajem jest bowiem, że tego typu imprezy wymagają profesjonalnego prowadzenia i oprawy. Powyższa konstatacja dotyczy również wydatków na żywność i napoje. Art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należy interpretować w ten sposób, że wskazane wydatki są wyłączone z kosztów uzyskania przychodów tylko w przypadku, gdy mają one charakter reprezentacji.

Stanowisko to potwierdzają liczne interpretacje prawa podatkowego (m. in. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 18 lutego 2010 r., ITPB3/423-741/09/MK, interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 10 lutego 2010 r., ILPB3/423-1083/09-2/AO) Poczęstunek oferowany w czasie turnieju golfowego ma charakter, zwyczajowy, niezwiązany z okazałością. Nieznaczny jest także jego koszt przypadający na jednego uczestnika. Dodatkowo należy zaznaczyć, że poczęstunek będzie częściowo odpłatny. W takim przypadku nie można tym bardziej mówić reprezentacyjnym charakterze wydatków poniesionych na zakup żywności. Skoro uczestnicy będą w częściowo płacić za żywność i napoje, to trudno jest mówić o wystawności czy wytworności.

Od działań reprezentacyjnych odróżnić należy działania o charakterze reklamowym, których istotną cechą jest ?rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwości nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś przez prasę, radio, telewizję, środki służące temu celowi?. Wskazuje się, że reklama spełnia dwie zasadnicze cechy - funkcję informacyjną oraz funkcję marketingową. Celem reklamy jest zatem z jednej strony przedstawienie oferty przedsiębiorcy jak i promowanie jego produktów na rynku.

W związku z powyższym w świetle przedstawionego stanu faktycznego zdaniem Wnioskodawcy należy uznać, że działania podejmowane przez Niego w związku z organizacją turnieju golfowego mają charakter reklamowy. W ich ramach nastąpi zatem promocja Wnioskodawcy oraz utrwalanie świadomości marki, jaką posługuje się w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Poniesienie powyższych wydatków ma na celu zwiększenie rozpoznawalności produktów Wnioskodawcy, a w konsekwencji zwiększenie obrotów Wnioskodawcy.

Powyższe stanowisko potwierdzają interpretacje organów podatkowych. Przykładowo w interpretacji z 20 czerwca 2007 r. (PO-II/423/31/BŚ/07) Naczelnik Podlaskiego Urzędu Skarbowego podkreślił, że koszty organizacji imprezy (turnieju golfowego) promocyjnej mają charakter reklamowy i tym samym mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów przedsiębiorcy. Organ podatkowy odnosząc się do pojęcia reklamy w świetle przedstawionego stanu faktycznego uznał, że ?Reklamą jest więc działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zawarcia umowy, nabywania towarów, korzystania z oferowanych usług. Może być prowadzona poprzez rozpowszechnianie informacji o towarach, miejscach nabycia, chwaleniu kogoś i zalecaniu czegoś. Pojęcie ?reklama? oznacza więc wszelkie działania podmiotu gospodarczego i mające kształtować popyt poprzez poszerzenie wiedzy przyszłych nabywców o towarach, w celu zachęcenia ich do nabywania towarów właśnie od tego, a nie innego podmiotu gospodarczego. Reklama może dotyczyć nie tylko oferowanych towarów, ale również samej firmy i jej znaku. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółdzielnia bierze udział w organizowaniu imprezy o nazwie ?XXX?, podczas której przekazywane są informacje o Jej wyrobach i ich zaletach. Prezentowane są wyroby Spółdzielni, rozdawane katalogi i ulotki informacyjne. W trakcie imprezy organizowane są konkursy, w których można wygrać nagrody- produkty Spółdzielni. Działania takie stanowią element reklamy Firmy i Jej wyrobów, a tym samym wydatki na nią poniesione stanowią koszty uzyskania przychodów.?

W związku z powyższym należy uznać, że wydatki poniesione na organizację turnieju golfowego mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów Wnioskodawcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się:

  • za prawidłowe, w części dotyczącej kosztów związanych z promocją Wnioskodawcy,
  • za nieprawidłowe w części dotyczącej kosztów związanych z organizacją turnieju golfowego.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r., Nr 74, poz. 397 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ustawy 1. Zatem, wydatek może zostać uznany za koszt uzyskania przychodów o ile pozostaje w związku przyczynowo - skutkowym z przychodami i prowadzoną działalnością gospodarczą podatnika i nie został wymieniony w art. 16 ust. 1 ustawy, jako wydatek niestanowiący uzyskania przychodów.

Obowiązkiem podatnika, jako odnoszącego ewidentną korzyść z faktu zaliczenia określonych wydatków w poczet kosztów uzyskania przychodów, jest wykazanie związku pomiędzy poniesieniem kosztu, a uzyskaniem przychodu, zgodnie z dyspozycją powołanego art. 15 ust. 1 ww. ustawy.

Ponadto, dla możliwości uznania danego wydatku za koszt uzyskania przychodu, konieczne jest jego właściwe udokumentowanie. Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie reguluje sposobu prawidłowego dokumentowania kosztów.

Mocą art. 9 ust. 1 nakłada ona jednak na podatników obowiązek prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy (?), przy czym odrębnymi przepisami dotyczącymi prowadzenia ewidencji rachunkowej są przepisy ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 ze zm.).

Stosownie do treści art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Z uwagi na fakt, iż przepisy prawa podatkowego nie definiują ani pojęcia ?reprezentacji? ani ?promocji? należy ? zgodnie z zasadami wykładni językowej przepisów prawa ? odnieść się do definicji słownikowej tych pojęć. W Słowniku Języka Polskiego pod red. Stanisława Dubisza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007, pojęcia te zostały zdefiniowane następująco:

  • promocja to działania zmierzające do zwiększenia popularności czegoś lub kogoś; lansowanie, protegowanie, upowszechnianie czegoś.
  • reprezentacja to ?okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związana ze stanowiskiem, pozycją społeczną?.

Z definicji słownikowej wynika, że na gruncie prawa podatkowego pod pojęciem promocji rozumieć należy ogół czynności związanych z oddziaływaniem na klientów i potencjalnych nabywców polegających na dostarczaniu informacji, argumentacji, obietnic, a także zachęty, skłaniającej do nabywania oferowanych produktów i usług, jak również wytwarzających przychylną opinię o firmie.

Z jednej strony promocja pokrywa się znaczeniowo z reklamą i reprezentacją, z drugiej - pojęcie to oznacza także inne działania podatnika mające na celu 'wypromowanie' produktu. Może to być działanie pozbawione elementu wartościującego tak charakterystycznego dla reklamy.

Przenosząc definicję słownikową na grunt ustaw podatkowych, zgodnie z przyjętym od lat poglądem doktryny prawa podatkowego, za reprezentację uznaje się ?występowanie w imieniu podatnika (firmy), wiążące się z okazałością i wytwornością, w celu wywołania jak najlepszego wrażenia przy reprezentowaniu firmy. Reprezentacja to przede wszystkim działania polegające na kontaktach oficjalnych i handlowych z innymi podmiotami gospodarczymi, związane w szczególności z utrzymywaniem delegacji lub kontrahentów, uczestnictwem w przyjęciach związanych z pobytem tych podmiotów (Brzeziński B., Kalinowski M., Podatek dochodowy od osób prawnych. Komentarz, Warszawa 1997, str. 159)?.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej zorganizuje turniej golfowy pod nazwą, promujący markę Spółki oraz ideę uprawiania tego sportu w Polsce. W ramach organizowanego turnieju Spółka zyskuje możliwość reklamy własnej marki jak i świadczonych przez siebie usług pośród uczestników turnieju. Podczas turnieju zaprezentowane zostanie logo Spółki, które pojawi się na bannerach, roll - upach czy standach reklamowych. Podczas turnieju zostaną również rozdane gadżety reklamowe Spółki (z logo Spółki oraz informacjami teleadresowymi). Program finału turnieju przewiduje różnego rodzaju atrakcje np. pokazy taneczne, fitness, mody. Odbędą się także konkursy. Nagrody, które otrzymają uczestnicy konkursów będą przekazane przez Spółkę oraz sponsorów. Goście imprezy będą mogli również skorzystać z profesjonalnych usług fryzjerskich i wizażu. Do ich dyspozycji będą stoły do zabawy w kasyno.

Będą mieli także możliwość przejażdżki samochodem znanej marki. Impreza będzie prowadzona przez popularnego konferansjera. Gościem specjalnym będzie znany zespół muzyczny. Dla gości finału turnieju przewidziany będzie częściowo odpłatny poczęstunek na świeżym powietrzu (napoje, kawa, lody, ciastka, desery, wino do degustacji). Informacja o turnieju oraz relacja z imprezy zostanie zamieszczona w mediach (gazetach, portalach internetowych). Wstęp na turniej będzie podlegał opłacie, wnoszonej przez uczestników. Usługi świadczone na potrzeby organizacji imprezy będą rozliczone w następujący sposób. Niektóre z usług będą świadczone na zasadzie wymiany barterowej (usługa za reklamę), za część z usług będzie przewidziana częściowa dopłata. Z kolei za pozostałe usługi przewidziana jest pełna odpłatność. Powyższe działania mają na celu pozyskanie nowych klientów, jak i zwiększenie świadomości na temat oferty Wnioskodawcy, co prowadzić ma do zwiększenia obrotów (osiągnięcia przychodów) Wnioskodawcy. Atrakcje towarzyszące imprezie nie będą mieć charakteru nadmiernej wystawności czy wytworności. Odpowiadają one prestiżowi przeprowadzanego turnieju. Turniej golfowy będzie największym tego typu wydarzeniem odbywającym się w regionie.

Odnosząc wyżej powołane przepisy prawa podatkowego do przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, należy zauważyć, że podstawowym problemem w przedmiotowej sprawie jest rozstrzygnięcie, czy wymienione wydatki ukierunkowane są na reprezentowanie firmy oraz budowanie jej prestiżu (reprezentacja), czy też mają na celu zachęcanie kontrahentów do utrzymania kontaktów oraz nabywania oferowanych usług lub produktów.

Ocena charakteru wydatku (cel reprezentacyjny czy promocyjny) możliwa jest na podstawie całokształtu działalności prowadzonej przez podatnika, rozmiarów wydatków i powinna być dokonywana każdorazowo przez podatnika, który prowadząc działalność gospodarczą może najlepiej dokonać właściwej kwalifikacji danego wydatku pod kątem funkcji jaką będzie spełniać w firmie.

Dokonując zatem oceny charakteru wydatków związanych z organizacją przedmiotowej imprezy (turnieju golfowego), należy rozstrzygnąć, czy poszczególne jej elementy nie podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Aby dokonać kwalifikacji prawnej tych wydatków, należy rozważyć, czy istnieje związek przyczynowy pomiędzy ich poniesieniem a przychodami Wnioskodawcy oraz czy nie mieszczą się one w zakresie zastosowania przepisu art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Konieczne jest zatem zbadanie, czy zorganizowanie tej imprezy miało kształtować popyt na produkty Wnioskodawcy, poprzez zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do ich korzystania, czy też służyć przede wszystkim budowaniu pewnej relacji i wywołaniu jak najlepszego wrażenia przy reprezentowaniu Spółki.

Charakter imprezy - turnieju golfowego oraz oprawa wskazują na fakt, że wydatki przeznaczone na jej organizację nie powinny być rozpatrywane łącznie, a mogą podlegać podziałowi na poszczególne grupy wydatków, których klasyfikacja dla celów podatkowych może być różna. W praktyce, wyodrębnienie poszczególnych wydatków możliwe jest gdy Wnioskodawca posiada staranną dokumentację przebiegu imprezy, w tym także szczegółowy kosztorys, który zawiera precyzyjnie wyodrębnione poszczególne pozycje kosztowe.

Wnioskodawca wskazuje na reklamowy charakter imprezy, której celem było utrwalenie świadomości marki, jaką posługuje się w ramach prowadzonej działalności gospodarczej oraz zwiększenie rozpoznawalności produktów Wnioskodawcy, a w konsekwencji zwiększenie obrotów Wnioskodawcy.

Ponieważ wymienione cechy są utożsamiane z reprezentacją i stanowią one dominujący (właściwy) czynnik zaplanowanego turnieju, wydatki związane z organizacją tej imprezy należy rozpatrywać w świetle art. 15 ust. 1 i art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy ze względu na reprezentacyjny charakter przedmiotowego przedsięwzięcia.

Odnośnie wydatków poniesionych na imprezę skierowaną do szerokiego kręgu odbiorców, wskazać należy, że wobec niezdefiniowanego na gruncie ustaw podatkowych pojęcia reprezentacji, prawnopodatkowa kwalifikacja przedmiotowych wydatków, z założenia ma charakter ocenny.

Z uwagi na złożoność gospodarczego funkcjonowania podmiotów na rynku, istnieje obiektywna i zasadnicza trudność w precyzyjnym wyznaczeniu (zwłaszcza w procesie wydawania interpretacji indywidualnych) granicy poszczególnych przejawów aktywności gospodarczej przedsiębiorców, w tym w zakresie ponoszonych kosztów reprezentacji.

Ustalenie sztywnej granicy, po przekroczeniu której wydatek mógłby zostać uznany za reprezentacyjny, możliwe byłoby ewentualnie w sytuacji normatywnej definicji pojęcia ?reprezentacja? zawartej w ustawie podatkowej, a i to pod warunkiem, że zawierałaby ona precyzyjne kryteria umożliwiające ich jednoznaczną kwalifikację prawnopodatkową.

Innymi słowy, wskazane przez Wnioskodawcę koszty mogą mieć zarówno znamiona wydatków na promocję produktów Spółki, jak i na reprezentację w zależności, od całokształtu okoliczności związanych z organizacją imprezy. Jednoznaczne przesądzenie o charakterze tych kosztów wymagałoby przeprowadzenia postępowania dowodowego. Ocena podatkowa poszczególnych kosztów ponoszonych na organizację imprezy w każdym przypadku winna być dokonywana indywidualnie i całościowo. Dodatkowo w celu oceny, czy dany rodzaj wydatku może zostać uznany za reprezentację, czy też inny rodzaj poniesionych wydatków, wówczas konieczna jest analiza całokształtu okoliczności faktycznych konkretnej sprawy.

Tutejszy Organ stosownie do art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) nie jest uprawniony do dokonania takich ustaleń w ramach postępowania w przedmiocie wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Z tego względu, niniejsza interpretacja ogranicza się do wykładni przepisu art. 15 ust. 1 i art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i wskazania elementów, które są istotne dla kwalifikacji przedmiotowych kosztów.

W konsekwencji, wydatki na organizację imprezy skierowanej do szerokiego kręgu odbiorców, w szczególności gdy dotyczą one przekazywania informacji w zakresie świadczonych usług przez Wnioskodawcę, tj. zachęcanie do korzystania z usług wykonywanych przez Wnioskodawcę w ramach działalności promocyjnej w wyniku czego zostaną pozyskani nowi klienci, spełniają przesłanki uznania ich za koszt uzyskania przychodów, o ile przedmiotowe wydatki nie mają charakteru kosztów reprezentacji, pod warunkiem ich właściwego udokumentowania (art. 9 ust. 1 ustawy) oraz wykazania, stosownie do omawianego art. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, racjonalności dla osiągnięcia przychodu, zwłaszcza odnośnie kosztów promocyjnych.

W związku z tym, iż na podatniku ciąży obowiązek wykazania związku poniesionych wydatków z przychodami, bo to on wywodzi skutki prawne w postaci zmniejszenia zobowiązania podatkowego, Wnioskodawca powinien posiadać dowody dokumentujące zarówno promocyjny charakter tej imprezy, jak również ich zakres, dzięki czemu możliwe będzie powiązanie poniesionych wydatków z przychodami uzyskiwanymi z prowadzonej działalności gospodarczej, oraz wykazanie racjonalności i celowości poniesionych wydatków.

Odnośnie natomiast wydatków poniesionych na organizację widowiska artystycznego, imprezy masowej, czy obsługi cateringowej, stwierdzić należy, iż noszą one znamiona wydatków reprezentacyjnych, bowiem służą budowaniu relacji z konkretnymi gośćmi i wywołaniu jak najlepszego wrażenia przy reprezentowaniu Spółki, a w konsekwencji nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, stosownie, do treści art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Końcowo podnieść należy, że w procesie wydawania interpretacji indywidualnych właściwy organ nie dokonuje żadnych własnych ustaleń w ramach postępowania dowodowego, ale przedstawia wyłącznie ocenę stanowiska Wnioskodawcy na tle przedstawionego przez Niego stanu faktycznego. Innymi słowy, podane przez Wnioskodawcę fakty nie podlegają weryfikacji ani konfrontacji z dokumentami źródłowymi, ponieważ w oparciu o wydaną w indywidualnej sprawie interpretację, Wnioskodawca uzyskuje jedynie informację o poglądzie organu w konkretnej, przedstawionej we wniosku sprawie.

Reasumując, wydatki związane z promocją Wnioskodawcy, mające na celu uzyskanie przychodów, stanowią koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, natomiast wydatki dotyczące organizacji imprezy, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ponadto należy wskazać, iż powołane w treści wniosku orzeczenie sądu i interpretacje indywidualne nie mogą wpłynąć na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii. Nie negując tych rozstrzygnięć, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa należy stwierdzić, iż nie stanowią one źródła prawa i nie są wiążące dla tutejszego Organu, dotyczą bowiem indywidualnych spraw innych podmiotów i w innym stanie faktycznym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w , po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika