Podstawą zwolnienia od akcyzy benzyn silnikowych nieetylizowanych jest ilość biokomponentów dodanych (...)

Podstawą zwolnienia od akcyzy benzyn silnikowych nieetylizowanych jest ilość biokomponentów dodanych do benzyny

W odpowiedzi na wezwanie Spółki z dnia 7 grudnia 2007 roku (data wpływu 20 grudnia 2007 r.) do usunięcia naruszenia prawa poprzez zmianę indywidualnej pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 22 listopada 2007 roku znak ITPP3/443-27/07/ZG, złożone na podstawie art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów w wyniku ponownej analizy sprawy, z uwzględnieniem zarzutów przytoczonych w wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa, znajduje podstawy do zmiany ww. indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.


Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów zmienia swoje stanowisko zawarte w indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 22 listopada 2007 r. znak ITPP3/443-27/07/ZG uznając stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe.


UZASADNIENIE


Treść zarzutów zawartych w wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa.


Spółka nie zgadza się ze stanowiskiem zawartym w uzasadnieniu interpretacji i wskazuje, iż opisany we wniosku sposób ustalania ilości bioetanolu, wynikający ze składu chemicznego eteru etylo-tert-butylowego, pozwala na ścisłe określenie faktycznej ilości bioetanolu dodanego do benzyn. Ponadto podkreśla, iż w interpretacji z dnia 22 listopada 2007 r. bezzasadnie wskazano, iż badaniu certyfikowanego laboratorium podlega ETBE jedynie w zakresie zawartości czystego eteru etylo-tert-butylowego, a nie w zakresie udziału bioetanolu w ETBE.


Spółka w wezwaniu podkreśla, iż z definicji biokomponentu zawartej w ustawie o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (art. 2 ust. 1 pkt 3) wynika, iż biokomponentem jest: bioetanol, biometanol, ester, dimetyloeter, czysty olej roślinny oraz węglowodory syntetyczne, przy czym za bioetanol uważa się ?alkohol etylowy wytwarzany z biomasy, w tym bioetanol zawarty w eterze etylo-tert-butylowym lub eterze efylo-terf-amylowym' (art. 2 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy). W definicjach tych ustawodawca posługuje się nazwami chemicznymi związków, co - zdaniem Spółki - sugeruje, iż czystą, chemiczną postać tych substancji. Dlatego też, dla ustalenia faktycznej ilości biokomponentu, jakim jest bioetanol zawarty w eterze etylo-tert-butylowym, istotne jest laboratoryjne stwierdzenie zawartości czystego związku chemicznego w nabywanym towarze handlowym, jakim jest ETBE. Laboratoryjne ustalenie ilości bioetanolu w czystym eterze-etylo-tert-butylowym jest już zbędne, gdyż jest ilość stała, wynikająca z naturalnych praw chemicznych i wynosi 47%. Każda inna procentowa zawartość alkoholu etylowego spowodowałaby, iż powstałby zupełnie inny niż eter etylo-tert-butylowy związek chemiczny.

Wnioskodawca podkreśla, iż w badaniach laboratoryjnych produktu o nazwie ETBE, wykorzystywana byłaby taka sama metodologia ustalania zawartości bioetanolu w ETBE.

Spółka pragnie również zwrócić uwagę, że metoda ustalania podstawy opodatkowania akcyzą na podstawie składu chemicznego wyrobu akcyzowego jest stosowana także w przypadku ustalania zobowiązania podatkowego np. wyrobów spirytusowych, dla których stawka akcyzy jest ustalona za 1 hl 100% spirytusu. Ilość czystego spirytusu podlegająca opodatkowaniu jest w tym przypadku ustalana na podstawie procentowej zawartości spirytusu w wyrobach spirytusowych i jest to faktyczna ilość spirytusu, stanowiąca podstawę dla opodatkowania.

Spółka jest zdania, iż przepis § 12 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego określa wyłącznie podstawę ustalenia kwoty zwolnienia, nie precyzuje natomiast sposobu i metody ustalenia tej podstawy. Nie ma zatem, zdaniem Spółki, podstaw prawnych do odrzucania zaproponowanej we wniosku metody, pozwalającej pośrednio określić ilość biokomponentu, zawartego w produkcie (ETBE) dodawanym do paliwa silnikowego.


Odnosząc się do podniesionych zarzutów stwierdza się co następuje.


Zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2006 r. Nr 72 poz. 500 ze zm.) zwalnia się od akcyzy benzynę silnikową nieetylizowaną, spełniającą wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach i zawierającą powyżej 2% biokomponentów ? w wysokości 1,50 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tej benzyny.

W myśl postanowień § 12 ust. 3 pkt 1 ww. rozporządzenia zwolnienie od akcyzy ma zastosowanie pod warunkiem, że podmiot korzystający ze zwolnienia produkujący paliwa ciekłe z zawartością biokomponentów lub biopaliwa ciekłe prowadzi dokumentację techniczną wskazującą na sposób wytworzenia takich paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych i zawartość w nich biokomponentów.


W zakresie dotyczącym objaśnienia pojęcia biokomponent przepisy z zakresu podatku akcyzowego odsyłają do ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz. U. Nr 169 poz. 1199, ze zm.). Stosownie do postanowień art. 2 pkt 3 i 4 ww. ustawy:


  • biokomponenty to: bioetanol, biometanol, ester, dimetyloeter, czysty olej roślinny oraz węglowodory syntetyczne,
  • bioetanol to alkohol etylowy wytwarzany z biomasy, w tym bioetanol zawarty w eterze etylo-tert-butylowym lub eterze etylo-tert-amylowym.


W świetle powyższego biokomponentem w rozumieniu przepisów ww. ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych nie jest zatem eter etylo-tert-butylowy, ale bioetanol w nim zawarty.

Stosownie do postanowień art. 2 ust. 2 lit. f dyrektywy 2003/30/WE z dnia 8 maja 2003 r. w sprawie wspierania użycia w transporcie biopaliw lub innych paliw odnawialnych procent objętości bio-ETBE, który jest liczony jako biopaliwo, wynosi 47%.

W związku z powyższym, w sytuacji dodania do benzyny silnikowej eteru etylo-tert-butylowego podstawą ustalenia kwoty zwolnienia będzie ilość litrów bioetanolu zawartego w tym eterze.

Na zmienioną niniejszym aktem pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie z dnia 22 października 2007r. znak ITPP3/443-27/07/ZG Stronie przysługuje prawo wniesienia skargi z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenie niniejszej odpowiedzi (art. 53 § 2 ww. ustawy) za pośrednictwem organu, który wydał interpretację (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Referencje IPPP3/443-974/10-4/SM, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika