Czy wartość nagród otrzymanych w organizowanym konkursie konsumenckim stanowi przychód z innych źródeł, (...)

Czy wartość nagród otrzymanych w organizowanym konkursie konsumenckim stanowi przychód z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowanych zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 w/w ustawy?

Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie, na podstawie art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), w odpowiedzi na pismo znak DP/06/02/2004 z dnia 1.03.2004 r. (data wpływu 24.03.2004 r.), w sprawie udzielenia pisemnej informacji o stosowaniu przepisów prawa podatkowego w zakresie zasad opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych nagród otrzymanych przez osoby biorące udział w organizowanym przez Spółkę konkursie konsumenckim, przedstawia następujące stanowisko.

W piśmie Spółka przedstawiła stan faktyczny, z którego wynika, że przygotowuje konkurs dla konsumentów papierosów marki (...). Udział w konkursie będą mogli wziąć udział wyłącznie konsumenci z bazy danych Spółki (udział we wcześniejszych lub obecnych konkursach konsumenckich), którzy po dokonaniu prawidłowego zgłoszenia otrzymali numer identyfikacyjny, zgłoszenie rejestracyjne winno zawierać numer specjalny, który można uzyskać kupując promocyjne opakowanie papierosów (...).Warunkiem uczestnictwa w konkursie jest przesłanie za pomocą jednego z trzech kanałów (SMS, infolinia, strona internetowa) prawidłowego zgłoszenia obejmującego numer identyfikacyjny klienta oraz numer specjalny. O możliwości wygrania decyduje wyłącznie kolejność zgłoszeń.Wątpliwość Spółki budzi kwestia, czy wartość nagród stanowi przychód z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowany zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt ustawy, czy należy potraktować je jako nagrody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.W art. 20 ustawy z dnia 26 lipca 191 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), zostały wymienione przychody, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy- z ?innych źródeł'. Zawarty w wymienionym przepisie katalog przychodów nie ma charakteru zamkniętego, należą do nich również przychody z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych oraz nagrody związane ze sprzedażą premiową o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6 a i 68, pobiera się zryczałtowany podatek w wysokości 10% wygranej lub nagrody.Podstawą opodatkowania wypłacanych przez Spółkę nagród, w opisanym wyżej konkursie konsumenckim, winien być ww. przepis ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż przedstawiony przez Spółkę stan faktyczny mieści się w jego przedmiotowym zakresie.W opisanym stanie faktycznym nie znajduje natomiast zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 68 a ustawy dotyczący świadczeń otrzymanych przez osoby fizyczne w związku z reklamą lub promocją świadczeniodawcy. Otrzymane przez uczestników konkursów i gier nagrody nie stanowią przychodów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 a ustawy, tj. nieodpłatnych świadczeń otrzymanych w związku z promocją i reklamą świadczeniodawcy. Potwierdza to również redakcja art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Porady prawne

W związku z powyższym, stanowisko zawarte w piśmie Spółki jest prawidłowe i wartość oferowanych w konkursie konsumenckim nagród podlega opodatkowaniu zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z treścią ww. przepisu dla wyliczenia podatku przy zastosowaniu stawki określonej w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy mają znaczenie zwolnienia podatkowe określone w art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 ww. ustawy.
W opisanym przez Spółkę stanie faktycznym, nie znajduje zastosowania przepis art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy dotyczący wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych przez środki masowego przekazu oraz w konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową, z powodów, o których mowa w piśmie Spółki. W szczególności oferowane przez Spółkę nagrody nie są związane ze sprzedażą premiową, gdyż nabywca produktów by uzyskać nagrodę musi wziąść udział w konkursie, wygrane mają charakter pieniężny, a wysokość wygranej nie jest w żadnym stopniu uzależniona od wartości zakupu. Zwolnione od podatku dochodowego w całości lub do kwoty 2.280 zł. są wygrane w grach losowych oraz w grach na automatach, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 6 i 6 a ustawy, urządzanych i prowadzonych przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach i zakładach wzajemnych.

Poza zakresem przedmiotowej informacji leży rozstrzyganie, czy konkurs organizowany przez Spółkę na zasadach opisanych w przedmiotowym piśmie jest jedną z gier losowych wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 6 a ustawy, tj. grą o wygrane pieniężne lub losowe, których wynik w szczególności zależy od przypadku, a warunki gry określa regulamin- art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 29 lipca 1992 r. o grach i zakładach wzajemnych (Dz. U. z 2004 r. Nr 4, poz. 27), do których zalicza się m.in. loterie promocyjne i loterie audioteksowe.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika