W swoim piśmie Strona wystąpiła z zapytaniem wg jakiej stawki podatku VAT winny być opodatkowane (...)

W swoim piśmie Strona wystąpiła z zapytaniem wg jakiej stawki podatku VAT winny być opodatkowane usługi wymiany instalacji elektrycznej w budynku Domu Kultury sklasyfikowanym wg PKOB w klasie 1261. Usługi te wg załączonej umowy o wykonanie robót budowlanych rozpoczęte zostały w dniu 29 marca 2004 r. zaś zakończone w dniu 31 maja 2004 r. Zapłata za wykonane usługi nastąpić miała po zakończeniu i odebraniu robót. W dacie rozpoczęcia wykonywania ww. usług stawka podatku od towarów i usług z tytułu ich wykonania wynosiła 7%.

W odpowiedzi na pismo z dnia 08.07.2004 r., data wpływu do US Łuków 09.07.2004 r., dotyczące udzielenia informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łukowie, zgodnie z dyspozycją art. 14a § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zmianami ? ostatnia zmiana Dz. U. z 2004 r. Nr 91 poz. 868) udziela informacji na pytanie w sposób następujący.

Z przedstawionych przez Stronę informacji wynika, iż usługi remontowe polegające na wymianie instalacji elektrycznej w budynku Domu Kultury sklasyfikowanym wg PKOB w klasie 1261 zostały zakończone w dniu 31 maja 2004 r. Zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt. 2 lit. d ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30 dnia, licząc od dnia wykonania usług budowlanych lub budowlano-montażowych, przy czym powyższe uregulowanie dotyczy również usług przyjmowanych częściowo, których odbiór jest dokonywany na podstawie protokołów zdawczo-odbiorczych (art. 19 ust. 14).

Porady prawne

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) stawka podatku od towarów i usług wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Powyższe uregulowania powodują, iż w sytuacji gdy realizowane usługi remontowe rozpoczęte zostały przed dniem 30 kwietnia 2004 r. zaś zakończone zostaną po dniu 1 maja 2004 r. do wszystkich wykonanych usług będą miały zastosowanie postanowienia ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535), właściwa stawka podatku VAT będzie zaś określona w dacie, kiedy powstaje obowiązek podatkowy w tym podatku. Ponieważ do usług związanych z robotami budowlano-montażowymi, remontów i robót konserwacyjnych związanych z budynkami sklasyfikowanymi w wg PKOB w klasie 1261 ustawodawca nie przewidział stawek obniżonych, dlatego też po 1 maja 2004 r. ww. usługi związane z budynkami sklasyfikowanymi w klasie PKOB 1261 winny podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki podstawowej, tj. w wysokości 22% zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów usług.

W opisanym przez Stronę stanie faktycznym, tj. wykonaniem tych prac w dniu 31 maja 2004 r. zapłatą za wykonane usługi warunkowaną zakończeniem i odbiorem tych prac, do ww. usług ma zastosowanie stawka podstawowa, tj. w wysokości 22% zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów usług.

W ocenie tutejszego organu podatkowego podstawą opodatkowania jest zgodnie z art. 29 ust. cyt. ustawy jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. Tak, więc gdy Strony umowy ustaliły pewne wynagrodzenie ?brutto? w kwocie tego wynagrodzenia zawarty jest wymagalny i należny podatek od towarów i usług obliczony wg regulacji w dacie, kiedy powstaje obowiązek podatkowy.

Jednocześnie w związku z wnioskiem o interpretacje ustawy Prawo zamówień publicznych dotyczącym możliwości zmiany warunków umowy informuję stronę, iż zgodnie z art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa naczelnik urzędu skarbowego ma obowiązek udzielić pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego. Ponadto zgodnie z art. 15 § 1 organ podatkowy zobowiązany jest do przestrzegania z urzędu swojej właściwości rzeczowej i miejscowej. Powyższe oznacza, iż naczelnik urzędu skarbowego nie jest uprawniony do interpretowania przepisów Prawo zamówień publicznych.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika