Czy należy odprowadzić ? w przedstawionym niżej jako przykład przypadku - podatek VAT należny (...)

Czy należy odprowadzić ? w przedstawionym niżej jako przykład przypadku - podatek VAT należny od bonów towarowych, które otrzymałem w ramach promocji organizowanej przez market Makro (jeśli ?tak?, to od jakiej kwoty i w jakim czasie ? w dniu emisji, czy w dniu realizacji bonu)? Podatnik poinformował, że otrzymane bony uprawniają do dokonania zakupów na kwotę brutto nie większą niż wartość bonu. Bony przeznaczone są do realizacji tylko w markecie Makro i można nimi płacić za kolejne zakupy towarów przeznaczonych dla celów działalności gospodarczej. Bony które otrzymuje podatnik od firmy MAKRO stanowią promocję. Są to bony bez nadanego numeru i dotyczą promocji obowiązującej w danym dniu i tylko na dany towar. Zapłata tym bonem może nastąpić tylko w dniu promocji na dany towar. Brak zakupu w danym dniu towaru promocyjnego powoduje utratę możliwości realizacji bonu w innym terminie (bon nadaje się wówczas tylko do wyrzucenia gdyż staje się nie ważny). Podatnik scharakteryzował w następujący sposób mechanizm zapłaty bonem towarowym: w dniu 02.05.2006r. Miała miejsce promocja na niektóre kosiarki i w tym dniu przy wejściu do MAKRO podatnik otrzymał bony bez numerów, którymi zapłacił za kosiarkę zakupioną także w tym dniu na podstawie faktury VAT nr 0/0/0002/122029. Do wniosku podatnik dołączył m.in. kserokopię wymienionej faktury VAT.Faktura VAT dokumentuje zakup dwóch kosiarek i basenu dmuchanego. Mimo promocji kwota do zapłaty nie uległa zmianie a jedynie została uiszczona w części otrzymanym bonem i w części gotówką.

Firmy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w ramach których wypłacane są nabywcom tzw. premie pieniężne. Dotyczy to przypadków kiedy sprzedawca z różnych przyczyn (np. w celu zmotywowania do dokonania u niego zakupów w dużych ilościach w określonym czasie) udziela nabywcy po dokonaniu dostawy tzw. Premii, których wysokość określana jest w złotych polskich. Różnorodność działań i sytuacji gospodarczych będących podstawą do udzielenia premii sprawia, że skutki podatkowe w podatku od towarów i usług dotyczące udzielanych nabywcom premii powinny być ustalane oddzielnie w odniesieniu do każdego konkretnego stanu faktycznego występującego u podatnika, przy uwzględnieniu wszystkich okoliczności wiążących się z udzieleniem i uzyskaniem premii.
Skutki podatkowe dotyczące udzielenia premii nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia za co faktycznie premie zostały udzielone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp.
W przypadkach, gdy udzielona premia jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli została udzielona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art.29 ust.4 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. W takim przypadku zastosowanie będzie miał przepis §16 ust.1 rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 95, poz. 798).
Występują również sytuacje, w których podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonania nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w określonym okresie czasu i w określony sposób (czyli premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą). W takich przypadkach należny uznać, że wypłacona premia związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię. Usługi takie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych.
Analogiczna sytuacja występuje w przypadku wypłacenia premii pieniężnej nabywcom za spełnienie określonych zachowań, jak np. niedokonywanie nabyć podobnych towarów u innych przedsiębiorców. Wówczas wypłacana premia pieniężna również jest wynagrodzeniem za świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług.W świetle art.8 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że otrzymany przez Pana bon został zrealizowany przy zakupie konkretnych towarów objętych w danym czasie promocją. Z załączonej do wniosku faktury VAT wynika, że w zaistniałym przypadku nie możemy mówić o rabacie, ponieważ ceny jednostkowe promocyjnych jak i innych towarów nie uległy zmianie. Łączna kwota do zapłaty wynikająca z otrzymanej faktury VAT dokumentującej nabycie towarów (objętych promocją i nie tylko) również się nie zmieniła (nie uległa zmniejszeniu). Podatnik jedynie dokonał częściowo zapłaty otrzymanym bonem.

Porady prawne

Premia w postaci bonu towarowego nie ma charakteru dobrowolnego, lecz uzależniona jest od określonego zachowania kupującego.

Otrzymanie premii jest w tym przypadku rodzajem wynagrodzenia za zachowanie się nabywcy w stosunku do podmiotu organizującego promocję. Zachowanie podatnika polegającego na skorzystaniu z promocji w danym okresie (dniu) spełnia zawartą we wspomnianym art.8 ust.1 ustawy, definicję odpłatnego świadczenia usług i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (z mocy art.5 ust.1 pkt.1 ustawy). W świetle art.5 ust.1 pkt.1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zgodnie z art.29 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.
Zatem podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług jest wartość bonu towarowego pomniejszona o kwotę podatku VAT.
W świetle art.19 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust.2-21, art.14 ust.6, art.20 i art.21 ust.1.
Obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług powstaje w przedstawionym stanie faktycznym z chwilą wykonania usługi, tj. w dniu realizacji bonu.
Należy bowiem zaznaczyć, że samo otrzymanie bonów nie powoduje, że następuje jakiekolwiek przysporzenie. Dopiero ich ewentualna realizacja może być rozpatrywana jako rodzaj przysporzenia, które podlegałoby bądź ?nie? opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stanowisko podatnika przedstawione we wniosku o udzielenie interpretacji nie jest zatem prawidłowe.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.Zgodnie z art.14b § 1 i § 2 ustawy ? Ordynacja podatkowa, udzielona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Wiąże ona natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika