Czy Powiatowi przysługuje możliwość odliczenia podatku VAT z tyt. zakupu samochodu w ramach projektu (...)

Czy Powiatowi przysługuje możliwość odliczenia podatku VAT z tyt. zakupu samochodu w ramach projektu współfinansowanego z PFRON w przypadku gdy nie jest on bezpośrednim nabywcą towaru?

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Żarach działając na podstawie art.14a i 216 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (j.t. - Dz.U. z 2005r. Nr 8 poz.60 z późn. zm.) oraz art. art. 86 ust.1 i 2 pkt 1) lit. a) ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz.535 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku xxxxxx z dnia 31.08.2006 (data wpływu 09.11.2006r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego wyraża stanowisko, że xxxxxxx nie przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w przypadku gdy nie jest on bezpośrednim nabywcą samochodu a jedynie podmiotem pośredniczącym w przekazaniu środków pomiędzy Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych a Gminą xxxxx. Tym samym zaprezentowane przez Wnioskodawcę stanowisko jest prawidłowe.

Porady prawne

Uzasadnienie

W dniu 09.11.2006r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Żarach wpłynął wniosek Powiatu xxxxx z dnia 31.08.2006r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie określenia czy Powiatowi xxxxx przysługuje możliwość odliczenia podatku VAT z tyt. zakupu samochodu w ramach projektu współfinansowanego z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. W ww. piśmie przedstawiono następujący stan faktyczny:

Zgodnie z umową nr xxxxxxxxx na realizację przez jednostkę samorządu terytorialnego programu pn. ?Program wyrównywania różnic między regionami? Powiat xxxxx otrzymał dofinansowanie do projektu ?Zakup autobusu przystosowanego do przewozu osób niepełnosprawnych?. Bezpośrednim podmiotem realizującym projekt, tzn. nabywcą samochodu widniejącym na fakturze dokumentującej jego zakup jest Gmina xxxx. Powiat jest jedynie stroną umowy o dofinansowanie z PFRON, ponieważ zgodnie z wytycznymi Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych beneficjentami pomocy mogły być wyłącznie powiaty, aby więc umożliwić gminie zakup samochodu Powiat xxxxxx złożył wniosek do PFRON oraz podpisał z Gminą xxxx umowę na realizację projektu.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż Powiat xxxxx nie ma możliwości odliczenia podatku VAT z tyt. zakupu przedmiotowego samochodu, bowiem nie jest bezpośrednim nabywcą samochodu a jedynie podmiotem pośredniczącym w przekazaniu środków pomiędzy PFRON a Gminą xxxx.

Na podstawie art.14a §1 Ordynacji podatkowej stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust.4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ust.2 pkt 1 lit a) w/w ustawy, stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zasadnicze elementy jakie powinna zawierać faktura zostały wymienione w art. 106 ust.1 ww. ustawy. Zgodnie z powyższym faktura powinna stwierdzać w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy. Na podstawie art. 106 ust.8 ww. ustawy minister właściwy do spraw finansów publicznych został upoważniony m.in. do określenia w drodze rozporządzenia także innych danych, które powinny zostać ujęte w fakturze.

W rozporządzeniu Ministra Finansów z 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 95, poz. 798 z późn.zm.) w przepisie §9 ust.1 pkt 1 i 2 wymieniono, iż na fakturze powinny znajdować się imiona i nazwiska lub nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy, a także numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy. Dane te zostały określone w celu jednoznacznej identyfikacji stron transakcji gospodarczej. Jak wynika z przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego na fakturze dokumentującej zdarzenie gospodarcze kupna-sprzedaży przedmiotowego samochodu jako nabywca będzie widniał inny podmiot niż Powiat xxxxx, zgodnie więc z powyższymi przepisami Powiatowi xxxxxxx nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej nabycie samochodu przez inny podmiot.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o stan prawny obowiązujący w dniu wydania postanowienia oraz w oparciu o stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu. Interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji. Na niniejsze postanowienie służy stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Zielonej Górze za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Żarach w terminie 7 dni od dnia otrzymania postanowienia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika