Opinia dot. kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące

Poniżej przedstawiamy opinię PKPP Lewiatan do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz.U. Nr 212 poz. 138).

A. UWAGI OGÓLNE
Rozporządzenie Ministra Finansów z 28 listopada 2008 roku w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. 212 poz. 1338) zastępuje rozporządzenie z 4 lipca 2002 roku w tym samym przedmiocie, które to rozporządzenie było wydane w oparciu o ustawę o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (poprzednią ustawę o VAT).

W znacznej większości uregulowań, nowe rozporządzenie w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania, powtarza regulacje poprzedniego rozporządzenia. Rozporządzenie wprowadza pewne nowe wymogi wobec kas rejestrujących zaostrzając obowiązujące w tym zakresie regulacje.

Rozporządzenie zawiera szczegółowe regulacje pozwalające na wykorzystanie kas z elektronicznym zapisem kopii, pozwalające na drukowanie paragonów fiskalnych w jednym egzemplarzu - przeznaczonym dla nabywcy.

W rozporządzeniu, przewiduje się skrócenie okresu przechowywania kopii paragonów do dwóch lat licząc od końca roku, w którym nastąpiła sprzedaż.

B. UWAGI SZCZEGÓŁOWE
1. Kryteria i warunki techniczne
Następujące regulacje szczegółowe zawierają istotne błędy bądź budzą poważne zastrzeżenia odnośnie celowości przyjętych rozwiązań:

1) § 4 ust 1 pkt 10: „kasa powinna również posiadać inne zabezpieczenia o standardzie nie niższym niż zastosowany w konstrukcji i programie pracy kas dopuszczanych do stosowania na podstawie dotychczasowych przepisów"

Przepis ten jest w istocie przepisem blankietowym odsyłającym do wymogów przewidzianych dla kas na podstawie uchylanych przepisów. Takie konstruowanie obowiązków stanowi przejaw naruszenia zasady określoności zobowiązania podatkowego oraz naruszenia zasady dobrej legislacji będącej wyznacznikiem standardu demokratycznego państwa prawnego.

2) § 4 ust 5: „Dopuszcza się do stosowania pamięci typu flash do zapisu na nim programu pracy kasy, pod warunkiem przedstawienia przez producenta krajowego albo importera składającego wniosek, o którym mowa w § 9, opinii niezależnego ośrodka badawczego, szkoły wyższej lub innej placówki tego typu, iż zastosowane rozwiązania konstrukcyjne i programowe gwarantują niezmienialność dokonanych zapisów w programie pracy kasy na poziomie zbliżonym do zapisów dokonanych w pamięci OTP.

Porady prawne

"

Przepisy rozporządzenia nie regulują szczegółowo, jaki typ pamięci jest dopuszczony do zapisu na nim programu pracy kasy, w szczególności nie zawiera wymogu, aby była to pamięć OTP (co najprawdopodobniej oznacza pamięć jednokrotnego zapisu, chociaż nie jest to oczywiste z punktu widzenia reguł znaczeniowych języka). Krytycznie należy ocenić regulację, która w sposób kazuistyczny reguluje dopuszczalność zastosowania nowych rozwiązań technologicznych (np. pamięci typu flash), jednocześnie warunkując ich zastosowanie od uzyskania - na koszt producenta lub importera, a pośrednio podatnika - opinii potwierdzających, czy nowe rozwiązania technologiczne spełniają wymogi w stopniu porównywalnym ze starymi rozwiązaniami.

Przepisy powinny precyzować warunki, jakie powinny zapewniać stosowane rozwiązania technologiczne (np. gwarancja niezmienialności dokonanych zapisów w programie pracy kasy), a organ wydający potwierdzenie spełnienia warunków winien posiadać kompetencję do oceny, czy zastosowane przez producenta rozwiązania technologiczne spełniają warunki ustawowe.

3) § 5 ust 3 pkt 2: „na oryginale faktury VAT powinno być wydrukowane przez kasę oznaczenie, nie na zasadzie zapisu przeznaczonego do ręcznego wykreślenia, "ORYGINAŁ", a na jej kopii "KOPIA"."

Analizowany przepis jest sprzeczny z § 19 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. 212 poz. 1337). Przepis ten nie zawiera wymogu co do formy oznaczenia na fakturze oryginału i jej kopii, a zatem zakaz stosowania w fakturach drukowanych przez kasy rejestrujące zapisu przeznaczonego do ręcznego wykreślenia oznaczałby, że wymogi formalne wobec faktur drukowanych przez kasy byłyby inne - bardziej rygorystyczne - niż zwykłych faktur sporządzanych w dowolnej formie.

4) § 3 ust 1 pkt 3: zawierający wymóg połączenia kasy przewodowo z komputerem w obrębie obsługującego klienta stanowiska kasowego w przypadku kas bez programu aplikacyjnego. Wymóg połączenia kasy przewodowo jest niezrozumiały z punktu widzenia dostępnych środków technicznych pozwalających na bezpieczną transmisję danych bezprzewodowo między poszczególnymi modułami systemów komputerowych w tym systemów kasowych.



5) Rozporządzenie przewiduje też nowe wymogi w zakresie funkcjonalności kas, które nie zwiększają użyteczności kas dla podatników, lecz głównym ich celem jest ułatwienie kontroli prawidłowości rozliczania sprzedaży przez podatników przy wykorzystaniu kas. W szczególności dotyczy to wymogów zapewnienia oprogramowania służącego do odczytu w systemach ogólnie dostępnych, wydruku oraz nagrania na nośnik raportów fiskalnych lub innych danych (§ 4 ust 3 pkt 2 oraz § 6 ust 2 pkt 20 rozporządzenia). Rozwiązania te są zrozumiałe i akceptowalne, o ile nie prowadzą do nadmiernego wzrostu cen kas.

2. Kasy z elektronicznym zapisem kopii

Nowe rozwiązania dotyczące kryteriów i warunków technicznych dla kas z elektronicznym zapisem kopii (drukujące jedynie oryginał paragonu) są trudne do oceny z uwagi na duży poziom skomplikowania materii oraz kazuistyki regulacji. Wydaje się, że obecnie stosowane systemy kasowe nie spełniają warunków określonych w nowym rozporządzeniu dla kas z elektronicznym zapisem kopii. W konsekwencji, wdrożenie systemów kasowych z elektronicznym zapisem kopii będzie wymagało poniesienia nakładów finansowych na nabycie nowych kas lub dostosowanie istniejących kas do wymogów przewidzianych w rozporządzeniu.

Możliwość stosowania kas z elektronicznym zapisem kopii należy ocenić pozytywnie, o ile wymogi techniczne w tym zakresie nie będą prowadziły do nadmiernych kosztów modernizacji lub nabycia nowych kas, które byłyby nieproporcjonalnie wysokie do maksymalnych kwot zwrotu podatku z tytułu nabycia nowych kas.

3. Przechowywanie dokumentów kasowych

Przewidziany w § 7 ust 1 pkt 8 rozporządzenia wymóg przechowywania dokumentów kasowych przez okres wymagany w ustawie Ordynacja podatkowa zgodnie z warunkami ustawy o rachunkowości został wydany bez upoważnienia ustawowego. Przedmiot przechowywania dokumentów związanych z rozliczaniem VAT jest uregulowany autonomiczne w art. 112 ustawy o podatku od towarów i usług i w tym zakresie ustawa nie zawiera delegacji dla Ministra Finansów do dokonania szczegółowych regulacji.

Z kolei zawarty w § 19 analizowanego rozporządzenia przepis określający dwuletni termin przechowywania dokumentów kasowych drukowanych na papierze stanowi korzystny przejaw liberalizacji wymogów w tym zakresie, z zastrzeżeniem, że jest on dotknięty identyczną wadą prawną jak omawiany powyżej § 7 ust 1 pkt 8 rozporządzenia. 

Źródło: PKPP Lewiatan - www.pkpplewiatan.pl


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika