Ulga internetowa 2013
W rozliczeniu podatkowym za rok 2013 po raz pierwszy obowiązuje tzw. ulga internetowa na nowych zasadach.
Jeżeli podatnicy korzystali z sieci Internet w 2013 r. przy składaniu zeznania podatkowego za ten rok podatkowy mogą odliczyć sobie od dochodu poniesione na ten cel wydatki. Odliczenie to przysługuje podatnikowi wyłącznie w kolejno po sobie następujących dwóch latach podatkowych, jeżeli w okresie poprzedzającym te lata nie korzystał z tego odliczenia.
W konsekwencji, jeżeli podatnik korzystał z tzw. ugli internetowej w rozliczeniu za rok 2011 i 2012 - w chwili obecnej nie ma już prawa do jej odliczania.
Ile można zyskać dzięki uldze na internet?
Według obowiązujących przepisów możemy odliczyć od dochodu wydatki na Internet do 760 zł. Oznacza to, że taka kwota pomniejsza dochód, który podlega opodatkowaniu. Zakładając, że rozliczamy się według skali podatkowej, płacimy podatek 18 proc. i korzystamy z całego limitu odliczenia, zyskamy w praktyce maksymalnie 136,80 zł.
Co podlega odliczeniu?
Możliwe jest odliczenie ulgi za korzystanie z internetu nie tylko w miejscu zamieszkania, ale też przez telefon czy w kafejce internetowej - wydatki te jednak muszą być udokumentowane.
Dokumenty niezbędne przy odliczeniu
Aby móc skorzystać z ulgi internetowej należy posiadać dokumenty poświadczające poniesione koszty. Mogą to być faktury, rachunki, paragony, potwierdzenia dokonania przelewu oraz inne dowody zapłaty zawierające: dane identyfikujące odbiorcę usługi lub towaru oraz sprzedającego (towar lub usługę), rodzaj zakupionego towaru lub usługi oraz kwotę zapłaty (art. 26 ust. 7 pkt 4 ustawy o PIT).
Dowody zapłaty należy przechowywać przez okres 5 lat od zakończenia danego roku podatkowego, w którym towar lub usługa zostały zakupione. W tym czasie fiskus może skontrolować zeznanie podatkowe.
WAŻNE!
Niewykorzystanego limitu nie można odliczać w roku następnym.
Wysokość wydatków na ten cel ustala się na podstawie dokumentu stwierdzającego ich poniesienie, zawierającego w szczególności: dane identyfikujące kupującego (odbiorcę usługi lub towaru) i sprzedającego (towar lub usługę), rodzaj zakupionego towaru lub usługi oraz kwotę zapłaty.
Pamiętać jednak należy, że faktury, dowody zapłaty, rachunki czy paragony należy przechowywać przez okres 5 lat od końca roku podatkowego, którego dotyczą. W tym czasie fiskus może bowiem kontrolować nasze zeznanie.
WAŻNE!
Rozliczenia z tytułu ulgi na korzystanie z sieci Internet należy wykazać w załączniku PIT/O dołączanym do jednej z następujących deklaracji podatkowych: PIT-36, PIT-37 albo PIT-28.
Podstawa prawna: ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Tekst jedn. Dz. U. 2012 r. poz. 361 ze zm.)
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?