Wyniki badania klimatu inwestycyjnego w Polsce oraz rynku outsourcingu

Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych S.A. przedstawiła wyniki dwóch projektów badawczych. Zaprezentowano aktualną ocenę klimatu inwestycyjnego w Polsce dokonaną przedsiębiorców polskich i zagranicznych działających w naszym kraju. Jako studium przypadku przedstawiono informacje o rynku outsourcingu w Polsce.

Badanie klimatu inwestycyjnego podobnie jak w latach poprzednich, na zlecenie PAIiIZ przeprowadził Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową. W porównaniu z 2007 rokiem ogólna ocena klimatu inwestycyjnego w Polsce nie zmieniła się znacząco, natomiast oceny zdecydowanej większości czynników uległy nieznacznej poprawie. Zdaniem przedsiębiorców, w największym stopniu poprawiła się: stabilność polityczna, wysokość obciążeń fiskalnych z tytułu podatku PIT, wysokość składek na ubezpieczenia społeczne oraz stan infrastruktury drogowej.

Celem raportu była ocena klimatu inwestycyjnego w Polsce w 2008 roku, na podstawie badań przeprowadzonych wśród firm działających w Polsce. Analizie poddano trzy kategorie czynników klimatu inwestycyjnego: uwarunkowania makroekonomiczne, jakość instytucji państwowych, jakość infrastruktury. Respondentami były 84 firmy prowadzące działalność gospodarczą w Polsce, w tym 35 podmiotów krajowych i 49 zagranicznych. Badane firmy oceniły ogólny stan klimatu inwestycyjnego w Polsce na 3,1 punktu (w skali od 1 do 5). Najczęściej powtarzającą się oceną była 3 (53% ankietowanych), co oznacza że klimat oceniano przeważnie jako średni.
Wyniki raportu przedstawili: Prezes Zarządu PAIiIZ dr Paweł Wojciechowski i Wiceprezes IBnGR dr Bohdan Wyżnikiewicz.

Na tle ogólnej oceny klimatu inwestycyjnego we Polsce, jako studium przypadku przedstawiono analizę działających w Polsce centrów usług o zasięgu międzynarodowym. Jest to nowy i unikalny na rynku projekt badawczy przeprowadzony przez Biuro Badawczo-Analityczne DiS, na zlecenie PAIiIZ S.A. Badanie dostarczyło szczegółowych informacji na temat ponad 300 ośrodków.

Analiza wykazała duży potencjał Polski w zakresie zaawansowanych technologii, finansów, elektroniki, telekomunikacji i działalności konsultacyjnej. Wyraża się on w stale rosnącej liczbie 45 tys.

osób pracujących w centrach usług. Ponad połowa tych pracowników działa w sferze informatyki a jedna trzecia świadczy usługi call center. Tyle samo osób prowadzi działalność badawczo-rozwojową (R&D). Raport pokazuje też m.in. że w okresie do 2010 roku zatrudnienie w centrach usług w Polsce powinno wzrosnąć do ponad 70 tys. osób, czyli o ponad 50%. (PAIiIZ)

Załączniki:

Źródło: Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych - www.paiz.gov.pl


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika