Koniec z zaniżaniem odszkodowań OC?

Jak się okazuje, zakłady ubezpieczeń dbają głównie o swoje własne interesy – nie o interesy ubezpieczonych. Działania kontrolne i nadzorcze (m. in. Rzecznika Ubezpieczonych) wykazały wiele nieprawidłowości w kwestii odszkodowań, m. in.:

  • nieterminowe wypłacanie świadczeń,
  • wypłacanie świadczeń z uchybieniem zasady pełnego odszkodowania,
  • uchybienia w wypełnianiu obowiązków informacyjnych w toku likwidacji szkód,
  • wadliwa organizacja procesu likwidacji szkód, w szczególności jego niedostateczna transparentność, 
  • niedostateczne nadzór i kontrola zakładów ubezpieczeń nad podmiotami  zewnętrznymi wykonującymi na rzecz tych zakładów czynności z zakresu likwidacji  szkód,
  • niedostateczne nadzór i kontrola ze strony organów zakładu ubezpieczeń nad procesem likwidacji szkód.

Czytaj także: Bądź czujny - ubezpieczyciel może zaniżyć Twoje odszkodowanie.

Skutkiem powyższych ustaleń jest projekt wytycznych dla ubezpieczycieli, jaki przygotowała Komisja Nadzoru Finansowego (KNF).

Komisja postuluje:

  1. konieczność ustalenia takiej wysokości świadczenia odszkodowawczego, która pozwoli na przywrócenie pojazdu do stanu sprzed zdarzenia wyrządzającego szkodę, bez różnicy, czy będzie ona ustalana  w oparciu o metodę serwisową czy kosztorysową,
  2. konieczność stosowania nowych części jeśli to będzie uzasadnione celowościowo i ekonomicznie. Jeśli wartość pojazdu jako całości nie wzrośnie po naprawie w stosunku do stanu sprzed zdarzenia, powinny być stosowane części nowe. Zakład nie powinien też kierować się amortyzacją w tym przypadku.
  3. zakaz ograniczania możliwości naprawy pojazdu, gdy nie wystąpiła szkoda całkowita. Zakład nie powinien ograniczać w jakikolwiek sposób uprawnionemu swobody decyzji co do możliwości i zakresu naprawy pojazdu, gdy nie zachodzą przesłanki  do rozliczenia szkody jako całkowitej, w szczególności:
  • zobowiązywać ubezpieczonego do uzgadniania z ubezpieczycielem kosztów naprawy, przez podjęciem naprawy pojazdu,
  • zobowiązywać uprawnionego, przed podjęciem naprawy pojazdu, do dokumentowania naprawy pojazdu rachunkami/fakturami obejmującymi całkowity koszt naprawy, po jej dokonaniu,
  • żądać od uprawnionego, by naprawa przeprowadzona według najwyższych stawek za roboczogodzinę stosowanych na rynku lokalnym (np. przez ASO) i przy użyciu części nowych, oryginalnych.

Aktualnie projekt został opublikowany w celu składania uwag – te można wnosić do KNF w terminie do dnia 15 września 2014 roku.

Mam nadzieję, że rozwiązania KNF wejdą w życie – być może wreszcie nie będzie konieczności  przepychania się z ubezpieczycielem, który jak tylko może zaniża wysokość ubezpieczeń.

Czy według Ciebie nowe rozwiązania coś zmienią?

(pg)


Zespół
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

  • pozywam.blogspot. 2016-12-29 16:46:13

    To nic nie zmieni, gdyż prezentowane pomysły wynikają z orzecznictwa sądów różnych instancji. Dlaczego zatem tak ogólnikowe zasady wyrażone w przepisach miałyby coś zmienić. Problem natomiast można by stopniowo rozwiązywać np. wymerzając kary pieniężne w ramach czynności nadzorczych albo np. odbierając prawo do świadczenia usług ubezpieczeniowych. Nigdy jednak o takiej nie słyszałem.

  • DonZgon 2016-09-29 21:01:22

    Tak, byłyby to miłe zmiany na korzyść poszkodowanych. Szczególnie ukrócenie praktyki fabrykowania "szkód całkowitych", gdzie na papierze w cudowny sposób samochód staje sie bezwartościowym złomem, a naprawa wyliczona droższa niż w ASO:/


Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika