Kto sfinansuje emeryturę w razie niewypłacalności pracodawcy?

Zgodnie z dyrektywą Rady 80/987/EWG z dnia 20 października 1980 r. w sprawie zbliżania ustawodawstw państw członkowskich dotyczących ochrony pracowników na wypadek niewypłacalności pracodawcy (Dz.U. L 283, str. 23), państwa członkowskie powinny między innymi zapewnić, by podjęte zostały środki konieczne dla ochrony interesów pracowników i osób, które opuściły przedsiębiorstwo lub zakład pracodawcy w okresie zaistnienia niewypłacalności pracodawcy, odnośnie do ich praw nabytych lub w trakcie nabywania do świadczeń emerytalnych z tytułu dodatkowych zakładowych systemów ubezpieczeń społecznych.

C.M. Robins i 835 pozostaÅ‚ych skarżących sÄ… byÅ‚ymi pracownikami przedsiÄ™biorstwa ASW Limited, które w kwietniu 2003 r. ogÅ‚osiÅ‚o upadÅ‚ość. Skarżący byli czÅ‚onkami systemów emerytalnych opartych na ostatnim wynagrodzeniu i finansowanych przez ASW. Systemy emerytalne zostaÅ‚y zamkniÄ™te w lipcu 2002 r. i sÄ… w trakcie likwidacji. WedÅ‚ug ocen aktuariuszy Å›rodki nie wystarczÄ… do zaspokojenia roszczeÅ„ wynikajÄ…cych ze Å›wiadczeÅ„ należnych wszystkim czÅ‚onkom i w rezultacie Å›wiadczenia dla osób, które jeszcze nie przeszÅ‚y na emeryturÄ™, bÄ™dÄ… zmniejszone. Na podstawie obowiÄ…zujÄ…cych w Zjednoczonym Królestwie przepisów, skarżący nie otrzymajÄ… caÅ‚oÅ›ci Å›wiadczeÅ„, o jakie mogliby siÄ™ ubiegać. Dwóch skarżących otrzyma, odpowiednio, wyÅ‚Ä…cznie 20 i 49% wysokoÅ›ci Å›wiadczeÅ„.

Porady prawne

Skarżący uznali zatem, że przepisy brytyjskie nie zapewniajÄ… im poziomu ochrony wyznaczonego w dyrektywie i wszczÄ™li postÄ™powanie przeciwko rzÄ…dowi Zjednoczonego Królestwa, domagajÄ…c siÄ™ naprawienia poniesionej szkody. RozpatrujÄ…cy sprawÄ™ High Court zwróciÅ‚ siÄ™ do TrybunaÅ‚u SprawiedliwoÅ›ci WE (ETS) z trzema pytaniami prejudycjalnymi w kwestii tego, czy finansowanie uprawnieÅ„ do Å›wiadczeÅ„ emerytalnych powinno być dokonane przez same paÅ„stwa czÅ‚onkowskie oraz być zapewniane w peÅ‚nej wysokoÅ›ci, oraz co do zgodnoÅ›ci przepisów brytyjskich z dyrektywÄ… i odpowiedzialnoÅ›ci paÅ„stwa czÅ‚onkowskiego w przypadku nieprawidÅ‚owej transpozycji dyrektywy do krajowego porzÄ…dku prawnego.

TrybunaÅ‚ orzekÅ‚ w tej sprawie, co nastÄ™puje:

  1. WykÅ‚adni art. 8 dyrektywy Rady 80/987/EWG z dnia 20 października 1980 r. w sprawie zbliżania ustawodawstw paÅ„stw czÅ‚onkowskich dotyczÄ…cych ochrony pracowników na wypadek niewypÅ‚acalnoÅ›ci pracodawcy należy dokonywać w ten sposób, że w razie niewypÅ‚acalnoÅ›ci pracodawcy i niedoboru Å›rodków zakÅ‚adowych lub miÄ™dzyzakÅ‚adowych dodatkowych systemów ubezpieczeniowych finansowanie nabytych uprawnieÅ„ do Å›wiadczeÅ„ emerytalnych powinno po pierwsze być dokonane przez same paÅ„stwa czÅ‚onkowskie, a po drugie - być zapewniane w peÅ‚nej wysokoÅ›ci.
  2. System ochrony taki jak system rozpatrywany w sporze przed sÄ…dem krajowym jest sprzeczny z art. 8 dyrektywy 80/987.
  3. W przypadku niewÅ‚aÅ›ciwej transpozycji art. 8 dyrektywy 80/987, odpowiedzialność danego paÅ„stwa czÅ‚onkowskiego zależy od stwierdzenia oczywistego i poważnego naruszenia przez paÅ„stwo czÅ‚onkowskie granic przysÅ‚ugujÄ…cego mu zakresu uznania.

Z tego wyroku wynika, iż kraje unijne nie majÄ… obowiÄ…zku finansowania Å›wiadczeÅ„ emerytalnych, do których uprawnienia nabyto w ramach dodatkowych systemów ubezpieczeniowych - w razie niewypÅ‚acalnoÅ›ci pracodawcy. Jednak TrybunaÅ‚ uznaÅ‚, że poziom ochrony tych uprawnieÅ„ zapewniany przez system brytyjski jest niewystarczajÄ…cy.

TrybunaÅ‚ stwierdziÅ‚, że dyrektywa nie zobowiÄ…zuje paÅ„stw czÅ‚onkowskich UE do finansowania uprawnieÅ„ do Å›wiadczeÅ„ emerytalnych. Ponieważ stanowi ona ogólnie, że paÅ„stwa czÅ‚onkowskie „zapewniajÄ… podjÄ™cie Å›rodków koniecznych”, zatem pozostawia paÅ„stwom czÅ‚onkowskim zakres uznania co do mechanizmu, jaki zdecydujÄ… siÄ™ przyjąć celem realizacji wymaganej ochrony. PaÅ„stwo czÅ‚onkowskie może zatem na przykÅ‚ad przewidzieć, zamiast finansowania publicznego, obowiÄ…zek ubezpieczenia po stronie pracodawców lub ustanowienie instytucji gwarancyjnej, której metody finansowania ono okreÅ›li.

Ponadto TrybunaÅ‚ uzasadniaÅ‚ swoje stanowisko tym, że wykÅ‚adni dyrektywy nie można dokonywać w ten sposób, że wymaga on peÅ‚nej gwarancji rozpatrywanych uprawnieÅ„. Ponieważ ogranicza siÄ™ ona do ogólnego nakazania podjÄ™cia Å›rodków koniecznych dla „ochrony interesów” danych osób, to przyznaje ona paÅ„stwom czÅ‚onkowskim szeroki zakres uznania dla okreÅ›lenia poziomu ochrony, który wyklucza obowiÄ…zek gwarancji w peÅ‚nym wymiarze.

Zgodnie z danymi przekazanymi przez Zjednoczone Królestwo, w 2004 r. okoÅ‚o 65 000 czÅ‚onków systemów emerytalnych poniosÅ‚o ponad 20% straty w porównaniu ze Å›wiadczeniami oczekiwanymi, a okoÅ‚o 35 000 z nich poniosÅ‚o straty przekraczajÄ…ce 50% wspomnianych Å›wiadczeÅ„. Nawet jeÅ›li żaden przepis dyrektywy nie zawiera wskazówek pozwalajÄ…cych dokÅ‚adnie ustalić minimalny wymagany poziom ochrony, to nie można - zdaniem ETS - uznać, iż system gwarantujÄ…cy w pewnych sytuacjach Å›wiadczenia ograniczone do 20 lub 49% wysokoÅ›ci uprawnieÅ„, o które można siÄ™ ubiegać, czyli mniej niż poÅ‚owy, odpowiadaÅ‚ definicji terminu „ochrona” użytego w dyrektywie. Zatem system ochrony taki jak system brytyjski nie jest zgodny z prawem wspólnotowym.

Ze wzglÄ™du na ogólność sformuÅ‚owaÅ„ dyrektywy i pozostawiony paÅ„stwom szeroki zakres uznania, odpowiedzialność paÅ„stwa czÅ‚onkowskiego za nieprawidÅ‚owÄ… transpozycjÄ™ dyrektywy jest - wedle opinii ETS - uzależniona od stwierdzenia oczywistego i poważnego wykroczenia przez paÅ„stwo czÅ‚onkowskie poza granice przysÅ‚ugujÄ…cego mu zakresu uznania.

Dla ustalenia, czy ten warunek został spełniony, sąd krajowy powinien zaś wziąć pod uwagę wszystkie czynniki charakteryzujące przedstawioną mu sytuację. W niniejszej sprawie czynniki te obejmują, między innymi: brak jasności i precyzji dyrektywy (jeśli chodzi o poziom wymaganej ochrony) oraz sprawozdanie Komisji z 1995 r. dotyczące transpozycji dyrektywy przez państwa członkowskie, w którym Komisja uznała, że liczne przepisy przyjęte przez Zjednoczone Królestwo wydają się odpowiadać wymogom wspomnianej dyrektywy, co mogło utwierdzać Zjednoczone Królestwo w jego stanowisku odnośnie do transpozycji (implementacji do krajowego porządku prawnego) dyrektywy.

Wyrok Europejskiego TrybunaÅ‚u SprawiedliwoÅ›ci z dnia 25 stycznia 2007 r. w sprawie C-278/05 - Carol Marilyn Robins i inni przeciwko Secretary of State for Work and Pensions  (UK); http://curia.europa.eu


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika