Projekt nowej ustawy Prawo geologiczne i górnicze

Czego dotyczy projekt nowej ustawy Prawo geologiczne i górnicze?

Rząd przyjął projekt nowej ustawy Prawo geologiczne i górnicze. Reguluje on zasady wykonywania działalności w zakresie prac geologicznych, wydobywania kopalin ze złóż, podziemnego bezzbiornikowego magazynowania substancji oraz podziemnego składowania odpadów.

Czym różnią się proponowane regulacje od aktualnych?

Zaproponowane w projekcie nowe rozwiązania, w porównaniu z obowiązującym stanem prawnym, są bardziej uproszczone i przyjazne przedsiębiorcom. Przepisy zaproponowane w projekcie usuwają niektóre bariery utrudniające podejmowanie i wykonywanie działalności geologicznej i górniczej, umożliwiając prowadzenie racjonalnej gospodarki złożami kopalin.

Projekt ustawy w pełni dostosowuje polskie prawo do dyrektywy regulującej warunki udzielania i korzystania z zezwoleń na poszukiwanie, badania i produkcję węglowodorów. Udzielenie koncesji na działalność dotyczącą węglowodorów będzie poprzedzone przetargiem, w odróżnieniu od obowiązującego stanu prawnego, w którym przetargiem poprzedza się ustanowienie użytkowania górniczego.

Nowe rozwiązania przewidują, że na prowadzenie działalności polegającej na poszukiwaniu i rozpoznawaniu złóż kopalin objętych własnością gruntową, tj. wszystkich kopalin skalnych np. wapieni, dolomitów, granitów, bazaltów, piasków i żwirów, nie będzie wymagana koncesja. Jedynym wymaganym dokumentem ma być decyzja zatwierdzająca projekt robót geologicznych.

Zaproponowano zmianę prawnego modelu własności złóż kopalin, w którym odchodzi się od skomplikowanego stanu prawnego na rzecz przejrzystych, nie budzących wątpliwości uregulowań. W katalogu kopalin, których właścicielem będzie Skarb Państwa, znalazły się wymienione z nazwy kopaliny strategiczne, istotne dla rozwoju gospodarczego kraju (np. węglowodory, węgiel kamienny i brunatny, rudy metali). Pozostałe kopaliny będą objęte własnością gruntową.

W projektowanej ustawie przewidziano przepisy, które pozwolą odbiurokratyzować postępowania administracyjne i skrócić proces koncesyjny przede wszystkim przez znaczące ograniczenie obowiązków współdziałania z innymi organami w tym postępowaniu. Nie będzie konieczne uzgadnianie koncesji z ministrem zdrowia (kopaliny lecznicze), prezesem Wyższego Urzędu Górniczego (obszar i teren górniczy), a w przypadku koncesji wydawanych przez starostę - nie będą konieczne uzgodnienia z dyrektorem okręgowego urzędu górniczego.

Zaproponowano decentralizację zadań, polegającą na przekazaniu przez ministra środowiska marszałkom województw kompetencji do koncesjonowania wód leczniczych, termalnych i solanek.

Zgodnie z nowym prawem, właściciele nieruchomości będą mogli bez koncesji wydobywać na swoim terenie piasek i żwir w niewielkich rozmiarach (do 10 m3 rocznie) w celu zaspokojenia własnych potrzeb.

Zmniejszeniu barier biurokratycznych służyć ma zmniejszenie obciążeń obowiązujących zarówno przedsiębiorców, jak i administrację. Opłaty eksploatacyjne będą rozliczanie co pół roku, a nie jak dotychczas kwartalnie. Zniesiony będzie ponadto obowiązek ponoszenia opłaty eksploatacyjnej w sytuacji, gdy jej wysokość obliczona za półrocze nie przekracza 300 zł.

Projekt przewiduje ponadto ułatwienia w eksploatacji kopalin na podstawie koncesji wydanej przez starostę poprzez rezygnację z obowiązku tworzenia funduszu likwidacji zakładu górniczego, a także posiadania zorganizowanego ratownictwa górniczego.

W projekcie ustawy przewidziano liczne uproszczenia w podejmowaniu i prowadzeniu działalności górniczej i geologicznej, w tym m.in. możliwość dokumentowania złóż według własnych kryteriów bilansowości, a nie narzuconych rozporządzeniem ministra środowiska, wykonywanie otworów wiertniczych do 30 m w celu pozyskania ciepła Ziemi bez rygorów ustawy, rezygnację z obowiązku sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu górniczego.

Nowe przepisy służą działaniom zmierzającym do ograniczenia nielegalnej eksploatacji kopalin. Na rzecz powiatu zostaną przeznaczone wpływy z tytułu podwyższonej opłaty eksploatacyjnej (uiszczanej za działalność prowadzoną np. bez koncesji), ustalanej przez starostę. Uzyskane w ten sposób środki będą służyć finansowaniu zadań dotyczących zwalczania tzw. nielegalnego górnictwa. Decyzje w sprawie wstrzymania nielegalnej eksploatacji kopalin będą podejmowały organy nadzoru górniczego.

Źródło: www.kprm.gov.pl

Podstawa:

  • Rządowy projekt nowej ustawy Prawo geologiczne i górnicze


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

  • Tadeusz Kulesza 2012-11-28 17:17:19

    Zabytkowa kopalnia złota ZŁOTY STOK. Obecne trwa spór kto jest właściciele obiektu. Spółka powołana do obsługi ruchu turystycznego w wyrobiskach kopalnianych uważa, że ma prawo prowadzić tam działalność gospodarczą bez uzyskania jakiejkolwiek zgody na tą działalność. Nie płaci nawet stosownych podatków do gminy. Czy przepisy nowelizacji ustawy przewidują taką sytuację.


Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika