Logowanie

Rejestracja

Poprzez założenie konta Użytkownika w serwisie e-prawnik.pl wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu wykonania zobowiązań przez Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie, przy ul. Karmelickiej 66, kod poczt. 31-128, zarejestrowaną w Sądzie Rejonowym dla Krakowa - Śródmieścia w Krakowie, NIP 676-21-64-973, kapitał zakładowy 133.000,00 zł, zgodnie z ustawą z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych.
Równocześnie akceptuję regulamin serwisu e-Prawnik.pl

Bezpłatny dostęp tylko dla zarejestrowanych

masz już konto?

  • Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych i akceptuję Regulamin serwisu e-Prawnik.pl (więcej)

  • Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Legalsupport sp. z o.o. informacji handlowej (więcej)

Organizowanie prac społecznie użytecznych

Strona 1 z 2

Czego dotyczy nowe rozporządzenie? 

W związku z wchodzącymi 1 listopada br. w życie przepisami nowelizacji do ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, wydane zostało rozporządzenie wykonawcze. Minister Gospodarki i Pracy określił w nim szczegółowy sposób i tryb organizowania prac społecznie użytecznych oraz warunki ustalania świadczenia dla bezrobotnego za wykonywanie takich prac.

Zgodnie bowiem ze zmienioną ustawą, na wniosek gminy starosta może skierować bezrobotnego bez prawa do zasiłku korzystającego ze świadczeń z pomocy społecznej do wykonywania prac społecznie użytecznych w miejscu zamieszkania lub pobytu w wymiarze do 10 godzin w tygodniu. Wykonywanie prac społecznie użytecznych odbywa się na podstawie porozumienia zawartego między starostą a gminą, na rzecz której prace społecznie użyteczne będą wykonywane. 

Bezrobotnemu nieposiadającemu prawa do zasiłku przysługuje świadczenie w wysokości nie niższej niż 6 zł za każdą godzinę wykonywania prac społecznie użytecznych. Świadczenie to podlega waloryzacji. Nie przysługuje ono za okres niewykonywania pracy, w tym za okres udokumentowanej niezdolności do pracy.

Starosta refunduje gminie ze środków Funduszu Pracy do 60 % minimalnej kwoty świadczenia przysługującego bezrobotnemu. 

Plan potrzeb w zakresie wykonywania prac społecznie użytecznych 

Zgodnie z nowym rozporządzeniem, gmina ma sporządzać do dnia 31 stycznia każdego roku roczny plan potrzeb w zakresie wykonywania prac społecznie użytecznych i przesyłać go właściwemu miejscowo staroście i kierownikowi ośrodka pomocy społecznej. Plan taki określał będzie m.in.:

  • rodzaje prac społecznie użytecznych,

  • liczbę godzin wykonywania prac społecznie użytecznych,

  • liczbę bezrobotnych bez prawa do zasiłku dla bezrobotnych korzystających ze świadczeń pomocy społecznej, którzy mogą być skierowani do wykonywania prac społecznie użytecznych.

Co istotne, do dnia 31 stycznia 2006 r. prace społecznie użyteczne mogą być organizowane bez powyższego planu.

Porozumienie starosty z gminą

Następnie starosta będzie zawierał z gminą porozumienie dotyczące wykonywania prac społecznie użytecznych, określające w szczególności:

  • liczbę ww. bezrobotnych bez prawa do zasiłku, którzy zostaną skierowani w okresie objętym porozumieniem do wykonywania prac społecznie użytecznych,

  • liczbę godzin wykonywania prac społecznie uży­tecznych ogółem oraz miesięcznie przez jednego bezrobotnego bez prawa do zasiłku,

  • rodzaj i miejsce wykonywania prac społecznie użytecznych wraz z oznaczeniem podmiotów, w których będą organizowane prace społecznie użyteczne,

  • okresy wykonywania prac społecznie użytecznych i liczbę bezrobotnych bez prawa do zasiłku skiero­wanych do wykonywania w tych okresach prac społecznie użytecznych,

  • obowiązek informowania starosty i kierownika po­wiatowego urzędu pracy o nieobecności lub od­mowie wykonywania prac społecznie użytecznych przez skierowanego bezrobotnego bez prawa do zasiłku,

  • wysokość i terminy refundowania przez starostę z Funduszu Pracy wypłaconych bezrobotnym bez prawa do zasiłku świadczeń z tytułu wykonywania prac społecznie użytecznych.

Porozumienie takie powinno zawierać również posta­nowienia w zakresie zapewnienia bezrobotnym bez prawa do zasiłku bezpiecznych i higienicznych warun­ków pracy społecznie użytecznej oraz przestrzegania przepisów prawa pracy dotyczących wykonywania przez kobiety prac szczególnie uciążliwych lub szkodli­wych dla zdrowia. 

Później kierownik ośrodka pomocy społecznej na pod­stawie porozumienia ma sporządzać listę bezrobotnych bez prawa do zasiłku, którzy mogą zostać skierowani do wykonywania prac społecznie użytecznych na tere­nie gminy, i przesyła ją do właściwego miejscowo po­wiatowego urzędu pracy. Lista powinna zawierać na­zwiska i imiona, miejsca zamieszkania lub pobytu oraz numery ewidencyjne PESEL bezrobotnych bez prawa do zasiłku.

W miastach na prawach powiatu nie będzie się jednak zawie­rać powyższego porozumienia. Tam prace społecznie użyteczne mogą być organizo­wane na wniosek prezydenta miasta na prawach po­wiatu skierowany do dyrektora właściwego powiato­wego urzędu pracy, zawierający informacje i wymaga­nia takie, jak w ww. porozumieniu. 

<>
  • Podziel się:

 

Komentarze: Organizowanie prac społecznie użytecznych

  • Edwardos0 2011-11-25 18:57:47

    Witam Prace Społeczno Użyteczne

    Chciałbym się spytać czy pracownik prac społeczno użytecznych ma obowiązek mycia okien jak nie ma badania wysokościowego moja żona pracuje w pracach i na szkoleniu mówiono iż nie mają myć okien gdyż to nie podlega ich obowiązkom a pracodawca każe jej myć

  • POWOLNY GRAŻYNA 2011-10-12 10:18:27

    Re: Organizowanie prac społecznie użytecznych

    Jestem zarejestrowana w Powiatowym Urzędzie Pracy jako osoba bezrobotna - poszukująca pracy, korzystająca z Ośrodka Pomocy Społecznej. Czy wykonując prace społecznie-użyteczne mam prawo do wynagrodzenia. Rozporządzenie nie określa jednoznacznie, że ma do tego wyłącznie osoba posiadająca status bezrobotnego. Odmówiono mi wynagrodzenia. Proszę o opinie w tej sprawie.


Dodaj komentarz

Administratorem danych osobowych jest Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie przy ul. Karmelickiej 66. Podane przez Użytkownika dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji umowy i w zakresie niezbędnym do świadczenia usług oraz w celach statystycznych. Podanie danych osobowych przez użytkownika jest dobrowolne. Użytkownik ma prawo dostępu do ich treści oraz poprawy.

Pomoc prawna online

Zaufało nam już:
  • 0
  • 2
  • 0
  • 5
  • 3
  • 9
  • 9
  • osób

Opinie naszych klientów

  • BRGFCA

    ocena usługi:

    Dziękuję za wyczerpującą i profesjonalną opinię w mojej sprawie. Cena nie wysoka, a termin realizacji szybki. Ja zapewne skorzystam jeszcze nie raz z Państwa usług. Polecam je również innym. Pozdrawiam z wyrazami szacunku. Barbara.
  • Urszula

    ocena usługi:

  • Grażyna

    ocena usługi:

    Bardzo rzetelna firma. Korzystam już trzeci raz i jestem bardzo zadowolona. Polecam. Grażyna
  • Grażyna

    ocena usługi:

    Bardzo rzetelna firma. Korzystam już trzeci raz i jestem bardzo zadowolona. Polecam. Grażyna
  • AGNIESZKA

    ocena usługi:

  • Aleksandra

    ocena usługi:

    Uprzejmnie dziękuję za udzielenie mi profesjonalnej porady prawnej wraz z wniskiem do sądu, jestem w pełni zadowolona i rozwiały mi się wszystkie wątpliwości. Będę korzystała dalej z Państa usług . Pozdrawiam, z wyrazami szacunka. A. Leszczyńska
  • Jolanta

    ocena usługi:

    Dziękuję Państwu za pomoc.Rzetelna,fachowa porada.Z poważaniem Jolanta Jankowska
  • Jozef Ewa Czapczuk

    ocena usługi:

    Rewelacyjnie,solidnie i uczciwie pmogliscie mi Panstwo kolejny raz !dziekuje,polecam innym !
  • Izabela

    ocena usługi:

    Witam profesjonalna szybka rzetelna porada polecam życzę powodzenia zespołowi e-prawnik.pl Izabela
  • Ewa

    ocena usługi:

    Bardzo fachowa,wyczerpująca i przystępnie napisana opinia . Polecam!
  • Emilia

    ocena usługi:

    Dziękuję bardzo za wyczerpującą i konkretną poradę, która upewniła mnie w moich racjach dotyczących odsetek ustawowych od przeterminowanego czynszu. Wasza opinia jest mi bardzo pomocna w argumentacji z pracownikiem administracji. Na pewno skorzystam z dalszej pomocy. Pozdrawiam, z wyrazami szacunku..
  • Nina

    ocena usługi:

    Opinia została sporzadzona profesjonalnie i w terminie. Cena przystępna w stosunku do jakości. Polecam. Nina Kania
  • elwira11

    ocena usługi:

    Bardzo dziękuje za profesjonalna opinie, fachowa kancelaria, na pełno skorzystam jeszcze nie raz. Z wyrazami szacunku Elwira S.
  • JOZEF MOSKAL

    ocena usługi:

  • hokagena

    ocena usługi:

    Chciałabym podziękować za otrzymane opinie ,porady i wnioski do sądu w sprawie zasiłku macierzyńskiego mojej córki. Sprawę po roku dzięki Waszej pomocy wygraliśmy. ZUS wypłacił córce wszystkie zaległe świadczenia i to z odsetkami . Jestem ogromne wdzięczna za pomoc i profesjonalne załatwienie sprawy. Jesteście wspaniali. Nie wiem gdzie mogę zamiescic moja opinie dlatego pisze w ten sposób
  • Aleksandra

    ocena usługi:

    Jestem pod dużym wrażeniem za udzielenie mi odpowiedzi. Opinia jest profesjonalna , rzeczowa i konkretna udzielona w spsób przejzysty i czytelny. Bardzo solidna Kancelaria, fachowa wiedza. Bardzo dziękuję Państwu za pomoc i szybką odpowiedź. Będę korzystala dalej z Panstwa usługi i polecala wszystkim Z wyrazami szacunku. A. Leszczyńska
  • Marcin

    ocena usługi:

    Dziękuję, opinia potwierdziła się w 100%


Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.

Zapytaj prawnika – skontaktujemy się z Tobą w ciągu godziny!