Logowanie

Rejestracja

Poprzez założenie konta Użytkownika w serwisie e-prawnik.pl wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu wykonania zobowiązań przez Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie, przy ul. Karmelickiej 66, kod poczt. 31-128, zarejestrowaną w Sądzie Rejonowym dla Krakowa - Śródmieścia w Krakowie, NIP 676-21-64-973, kapitał zakładowy 133.000,00 zł, zgodnie z ustawą z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych.
Równocześnie akceptuję regulamin serwisu e-Prawnik.pl

Bezpłatny dostęp tylko dla zarejestrowanych

masz już konto?

  • Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych i akceptuję Regulamin serwisu e-Prawnik.pl (więcej)

  • Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Legalsupport sp. z o.o. informacji handlowej (więcej)

Organizowanie prac społecznie użytecznych

Strona 1 z 2

Czego dotyczy nowe rozporządzenie? 

W związku z wchodzącymi 1 listopada br. w życie przepisami nowelizacji do ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, wydane zostało rozporządzenie wykonawcze. Minister Gospodarki i Pracy określił w nim szczegółowy sposób i tryb organizowania prac społecznie użytecznych oraz warunki ustalania świadczenia dla bezrobotnego za wykonywanie takich prac.

Zgodnie bowiem ze zmienioną ustawą, na wniosek gminy starosta może skierować bezrobotnego bez prawa do zasiłku korzystającego ze świadczeń z pomocy społecznej do wykonywania prac społecznie użytecznych w miejscu zamieszkania lub pobytu w wymiarze do 10 godzin w tygodniu. Wykonywanie prac społecznie użytecznych odbywa się na podstawie porozumienia zawartego między starostą a gminą, na rzecz której prace społecznie użyteczne będą wykonywane. 

Bezrobotnemu nieposiadającemu prawa do zasiłku przysługuje świadczenie w wysokości nie niższej niż 6 zł za każdą godzinę wykonywania prac społecznie użytecznych. Świadczenie to podlega waloryzacji. Nie przysługuje ono za okres niewykonywania pracy, w tym za okres udokumentowanej niezdolności do pracy.

Starosta refunduje gminie ze środków Funduszu Pracy do 60 % minimalnej kwoty świadczenia przysługującego bezrobotnemu. 

Plan potrzeb w zakresie wykonywania prac społecznie użytecznych 

Zgodnie z nowym rozporządzeniem, gmina ma sporządzać do dnia 31 stycznia każdego roku roczny plan potrzeb w zakresie wykonywania prac społecznie użytecznych i przesyłać go właściwemu miejscowo staroście i kierownikowi ośrodka pomocy społecznej. Plan taki określał będzie m.in.:

  • rodzaje prac społecznie użytecznych,

  • liczbę godzin wykonywania prac społecznie użytecznych,

  • liczbę bezrobotnych bez prawa do zasiłku dla bezrobotnych korzystających ze świadczeń pomocy społecznej, którzy mogą być skierowani do wykonywania prac społecznie użytecznych.

Co istotne, do dnia 31 stycznia 2006 r. prace społecznie użyteczne mogą być organizowane bez powyższego planu.

Porozumienie starosty z gminą

Następnie starosta będzie zawierał z gminą porozumienie dotyczące wykonywania prac społecznie użytecznych, określające w szczególności:

  • liczbę ww. bezrobotnych bez prawa do zasiłku, którzy zostaną skierowani w okresie objętym porozumieniem do wykonywania prac społecznie użytecznych,

  • liczbę godzin wykonywania prac społecznie uży­tecznych ogółem oraz miesięcznie przez jednego bezrobotnego bez prawa do zasiłku,

  • rodzaj i miejsce wykonywania prac społecznie użytecznych wraz z oznaczeniem podmiotów, w których będą organizowane prace społecznie użyteczne,

  • okresy wykonywania prac społecznie użytecznych i liczbę bezrobotnych bez prawa do zasiłku skiero­wanych do wykonywania w tych okresach prac społecznie użytecznych,

  • obowiązek informowania starosty i kierownika po­wiatowego urzędu pracy o nieobecności lub od­mowie wykonywania prac społecznie użytecznych przez skierowanego bezrobotnego bez prawa do zasiłku,

  • wysokość i terminy refundowania przez starostę z Funduszu Pracy wypłaconych bezrobotnym bez prawa do zasiłku świadczeń z tytułu wykonywania prac społecznie użytecznych.

Porozumienie takie powinno zawierać również posta­nowienia w zakresie zapewnienia bezrobotnym bez prawa do zasiłku bezpiecznych i higienicznych warun­ków pracy społecznie użytecznej oraz przestrzegania przepisów prawa pracy dotyczących wykonywania przez kobiety prac szczególnie uciążliwych lub szkodli­wych dla zdrowia. 

Później kierownik ośrodka pomocy społecznej na pod­stawie porozumienia ma sporządzać listę bezrobotnych bez prawa do zasiłku, którzy mogą zostać skierowani do wykonywania prac społecznie użytecznych na tere­nie gminy, i przesyła ją do właściwego miejscowo po­wiatowego urzędu pracy. Lista powinna zawierać na­zwiska i imiona, miejsca zamieszkania lub pobytu oraz numery ewidencyjne PESEL bezrobotnych bez prawa do zasiłku.

W miastach na prawach powiatu nie będzie się jednak zawie­rać powyższego porozumienia. Tam prace społecznie użyteczne mogą być organizo­wane na wniosek prezydenta miasta na prawach po­wiatu skierowany do dyrektora właściwego powiato­wego urzędu pracy, zawierający informacje i wymaga­nia takie, jak w ww. porozumieniu. 

<>
  • Podziel się:

 

Komentarze: Organizowanie prac społecznie użytecznych

  • Edwardos0 2011-11-25 18:57:47

    Witam Prace Społeczno Użyteczne

    Chciałbym się spytać czy pracownik prac społeczno użytecznych ma obowiązek mycia okien jak nie ma badania wysokościowego moja żona pracuje w pracach i na szkoleniu mówiono iż nie mają myć okien gdyż to nie podlega ich obowiązkom a pracodawca każe jej myć

  • POWOLNY GRAŻYNA 2011-10-12 10:18:27

    Re: Organizowanie prac społecznie użytecznych

    Jestem zarejestrowana w Powiatowym Urzędzie Pracy jako osoba bezrobotna - poszukująca pracy, korzystająca z Ośrodka Pomocy Społecznej. Czy wykonując prace społecznie-użyteczne mam prawo do wynagrodzenia. Rozporządzenie nie określa jednoznacznie, że ma do tego wyłącznie osoba posiadająca status bezrobotnego. Odmówiono mi wynagrodzenia. Proszę o opinie w tej sprawie.


Dodaj komentarz

Administratorem danych osobowych jest Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie przy ul. Karmelickiej 66. Podane przez Użytkownika dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji umowy i w zakresie niezbędnym do świadczenia usług oraz w celach statystycznych. Podanie danych osobowych przez użytkownika jest dobrowolne. Użytkownik ma prawo dostępu do ich treści oraz poprawy.

Pomoc prawna online

Zaufało nam już:
  • 0
  • 2
  • 1
  • 0
  • 2
  • 7
  • 3
  • osób

Opinie naszych klientów

  • Juliusz

    ocena usługi:

  • Iwona

    ocena usługi:

    Dziękuję za szybką i zrozumiałą odpowiedź. Naprawde polecam!!!
  • ANETA

    ocena usługi:

    Witam. Bardzo jestem zadowolona z Państwa porady. Teraz jestem pewniejsza i bardziej stanowcza. Bardzo szczegółowo opisana sprawa. Dziękuję
  • Anna

    ocena usługi:

    Bardzo dziękuję za profesjonalną i czytelną opinię prawną, która wyjaśniła wszystkie moje wątpliwości. Polecam wszystkim !!! Pozdrawiam wszystkich prawników. Anna
  • Janusz Prager

    ocena usługi:

    Bardzo wyczerpująca opinia,poparta aktami prawnymi.Polecam Janusz
  • Jolanta

    ocena usługi:

    Dziekuje za wyczerpujaca opinie.Mam malo czasu na zajmowanie sie swoimi sprawami,a przez internet jest to super sprawa,dostaje wiadomosc do domu bez szukania kancelarii prawnych.Otrzymalam odpowiedz na poziomie jakiego oczekiwalam,jeszcze raz bardzo dziekuje. Z powazaniem. Jolanta
  • Daniela

    ocena usługi:

    Rzeczowa opinia, będę polecać innym usługi e-prawnik
  • Lucyna

    ocena usługi:

    Jestem bardzo zadowolona z udzielonej mi pomocy. W mojej małej miejscowości wiedza prawnicza adwokatów, notariuszy a przede wszystkim Referendarza KW ma wiele do życzenia. Poprostu Ci ludzie nie znają prawa ! Opinia prawna, którą otrzymałam była rzetelna i fachowa. Dalsza pomoc okazała się b.profesjonalna, dzięki czemu moja sprawa zakończyła się dla mnie pomyślnie -:) Wygrałam ! Jestem wdzięczna i każdemu polecam korzystanie z biura e-prawnik. Pozdrawiam z wyrazami szacunku. Lucyna
  • Monika

    ocena usługi:

    Bardzo obszerna ocena : rzeczowa, konkretna, wyczerpująca wszystkie prawne opcje. Przynajmniej z mojego punktu widzenia..Poziom świadczonych usług jest niewątpliwie wysoki.Czas oczekiwania na wycenę jest stosunkowo krótki jak również oczekiwanie na opinię prawną.Cena jest przystępna i na pewno adekwatna do jakości świadczonych usług.Kontakt z biurem klienta jest nienaganny. Pełen szacunek dla potencjalnego klienta.Polecam skorzystanie z usług prawników z e-prawnik.pl.
  • Teresa

    ocena usługi:

    Dziękuję za rzetelną opinię. Jest zrozumiała i poparta podstawą prawną. W przyszłości w razie kłopotów prawnych zapewne skorzystam z Państwa usług. Teresa
  • Halina

    ocena usługi:

    Dziekuję za wyczerpujące informacje - są zrozumiałe i poparte odpowiednią podstawą prawną. Jestem bardzo zadowolona.Polecam tę firmę innym.Powodzenia. Halina
  • Zdzisław

    ocena usługi:

    Opinia bardzo profesjonalna. Rozwiewa wszystkie wątpliwości. Gorąco polecam!!!
  • Andrzej

    ocena usługi:

    Korzystam z usług e-prawnik od dość dawna i jak dotychczas nie zawiodłem się. Polecam - Andrzej
  • czarodziejka42

    ocena usługi:

    profesjonalna i rzeczowa opinia . Pollecam .
  • Wanda

    ocena usługi:

    Dziękuję , opinia bardzo rzetelna . W pełni profesjonalna ! Będę polecać wszystkim potrzebującym . Wanda
  • Justyna

    ocena usługi:

  • Marek

    ocena usługi:

    Otrzymana opinia jest dokładna, jestem zadowolony. Polecam. Marek


Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.

Zadaj pytanie – porady prawne w 24h już od 30zł