Organizowanie prac społecznie użytecznych

Czego dotyczy nowe rozporządzenie? 

W związku z wchodzącymi 1 listopada br. w życie przepisami nowelizacji do ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, wydane zostało rozporządzenie wykonawcze. Minister Gospodarki i Pracy określił w nim szczegółowy sposób i tryb organizowania prac społecznie użytecznych oraz warunki ustalania świadczenia dla bezrobotnego za wykonywanie takich prac.

Zgodnie bowiem ze zmienioną ustawą, na wniosek gminy starosta może skierować bezrobotnego bez prawa do zasiłku korzystającego ze świadczeń z pomocy społecznej do wykonywania prac społecznie użytecznych w miejscu zamieszkania lub pobytu w wymiarze do 10 godzin w tygodniu. Wykonywanie prac społecznie użytecznych odbywa się na podstawie porozumienia zawartego między starostą a gminą, na rzecz której prace społecznie użyteczne będą wykonywane. 

Porady prawne

Bezrobotnemu nieposiadającemu prawa do zasiłku przysługuje świadczenie w wysokości nie niższej niż 6 zł za każdą godzinę wykonywania prac społecznie użytecznych. Świadczenie to podlega waloryzacji. Nie przysługuje ono za okres niewykonywania pracy, w tym za okres udokumentowanej niezdolności do pracy.

Starosta refunduje gminie ze środków Funduszu Pracy do 60 % minimalnej kwoty świadczenia przysługującego bezrobotnemu. 

Plan potrzeb w zakresie wykonywania prac społecznie użytecznych 

Zgodnie z nowym rozporządzeniem, gmina ma sporządzać do dnia 31 stycznia każdego roku roczny plan potrzeb w zakresie wykonywania prac społecznie użytecznych i przesyłać go właściwemu miejscowo staroście i kierownikowi ośrodka pomocy społecznej. Plan taki określał będzie m.in.:

  • rodzaje prac społecznie użytecznych,

  • liczbę godzin wykonywania prac społecznie użytecznych,

  • liczbę bezrobotnych bez prawa do zasiłku dla bezrobotnych korzystających ze świadczeń pomocy społecznej, którzy mogą być skierowani do wykonywania prac społecznie użytecznych.

Co istotne, do dnia 31 stycznia 2006 r. prace społecznie użyteczne mogą być organizowane bez powyższego planu.

Porozumienie starosty z gminą

Następnie starosta będzie zawierał z gminą porozumienie dotyczące wykonywania prac społecznie użytecznych, określające w szczególności:

  • liczbę ww. bezrobotnych bez prawa do zasiłku, którzy zostaną skierowani w okresie objętym porozumieniem do wykonywania prac społecznie użytecznych,

  • liczbę godzin wykonywania prac społecznie uży­tecznych ogółem oraz miesięcznie przez jednego bezrobotnego bez prawa do zasiłku,

  • rodzaj i miejsce wykonywania prac społecznie użytecznych wraz z oznaczeniem podmiotów, w których będą organizowane prace społecznie użyteczne,

  • okresy wykonywania prac społecznie użytecznych i liczbę bezrobotnych bez prawa do zasiłku skiero­wanych do wykonywania w tych okresach prac społecznie użytecznych,

  • obowiązek informowania starosty i kierownika po­wiatowego urzędu pracy o nieobecności lub od­mowie wykonywania prac społecznie użytecznych przez skierowanego bezrobotnego bez prawa do zasiłku,

  • wysokość i terminy refundowania przez starostę z Funduszu Pracy wypłaconych bezrobotnym bez prawa do zasiłku świadczeń z tytułu wykonywania prac społecznie użytecznych.

Porozumienie takie powinno zawierać również posta­nowienia w zakresie zapewnienia bezrobotnym bez prawa do zasiłku bezpiecznych i higienicznych warun­ków pracy społecznie użytecznej oraz przestrzegania przepisów prawa pracy dotyczących wykonywania przez kobiety prac szczególnie uciążliwych lub szkodli­wych dla zdrowia. 

Później kierownik ośrodka pomocy społecznej na pod­stawie porozumienia ma sporządzać listę bezrobotnych bez prawa do zasiłku, którzy mogą zostać skierowani do wykonywania prac społecznie użytecznych na tere­nie gminy, i przesyła ją do właściwego miejscowo po­wiatowego urzędu pracy. Lista powinna zawierać na­zwiska i imiona, miejsca zamieszkania lub pobytu oraz numery ewidencyjne PESEL bezrobotnych bez prawa do zasiłku.

W miastach na prawach powiatu nie będzie się jednak zawie­rać powyższego porozumienia. Tam prace społecznie użyteczne mogą być organizo­wane na wniosek prezydenta miasta na prawach po­wiatu skierowany do dyrektora właściwego powiato­wego urzędu pracy, zawierający informacje i wymaga­nia takie, jak w ww. porozumieniu. 

Po skierowaniu do wykonywania prac społecznie użytecz­nych… 

Gmina lub podmiot, w którym są organizo­wane prace społecznie użyteczne, będzie przyjmować skiero­wanego przez starostę bezrobotnego bez prawa do za­siłku w celu wykonywania prac społecznie użytecz­nych, zgodnie z ww. porozumieniem oraz pouczy go o konieczności przestrzegania ustalonego w miejscu wykonywania pracy społecznie użytecznej porządku i dyscypliny. Przy przydziale prac społecznie użytecznych ma być uwzględniany wiek bezrobotnego, stan jego zdrowia oraz, w miarę możliwości, posia­dane kwalifikacje.

Gmina lub podmiot, w którym są organizowane prace społecznie użyteczne, będzie miał ponadto obowiązek zapoznać bezrobotnego bez prawa do zasiłku z przepisami dotyczącymi bez­pieczeństwa i higieny pracy.

Starosta przekazuje właściwemu kierowni­kowi ośrodka pomocy społecznej w terminie do dnia 10 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni wykaz bez­robotnych bez prawa do zasiłku, którzy zostali skiero­wani do wykonywania prac społecznie użytecznych lub odmówili przyjęcia propozycji ich wykonywania.   

Niesforny pracownik

Gmina lub podmiot, w którym są organizowane prace społecznie użyteczne, niezwłocznie musi zawiadomić starostę i właściwego kierownika ośrodka pomocy społecznej w przypadku, gdy bezrobotny bez prawa do zasiłku:

  • nie zgłosi się do wykonywania prac społecznie użytecznych;

  • nie podejmie przydzielonej mu pracy społecznie użytecznej;

  • opuści miejsce wykonywania prac społecznie uży­tecznych;

  • naruszy porządek i dyscyplinę w miejscu wykony­wania pracy społecznie użytecznej.

Świadczenia przysługujące bezrobotnym

Gmina lub podmiot, w którym są organizowane prace społecznie użyteczne, ma prowadzić ewidencję tych prac wykonywanych przez bezrobotnych bez pra­wa do zasiłku i ustalać wysokość przysługujących im świadczeń, uwzględniając rodzaj i efekty wykonywa­nej pracy.

Świadczenia przysługujące bezrobotnym bez prawa do zasiłku są wypłacane przez gminę lub pod­miot, w którym są organizowane prace społecznie użyteczne, w okresach miesięcznych z dołu.

Na wniosek gminy starosta refunduje ze środków Funduszu Pracy, do wysokości określonej w ww. porozumieniu, kwotę wypła­conych bezrobotnym bez prawa do zasiłku w poprzed­nim miesiącu świadczeń. Do wniosku gmina dołącza kopię listy bezrobot­nych bez prawa do zasiłku, którym, za wykonywanie prac społecznie użytecznych, zgodnie z porozumie­niem wypłacono świadczenie z podaniem jego wyso­kości.

Podstawa prawna:

  • Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 25 października 2005 r. w sprawie trybu organizowania prac społecznie użytecznych (Dz. U. 2005 r., Nr 210, poz. 1745);

  • Ustawa z dnia 28 lipca br. o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. 2005 r., Nr 164, poz. 1366);

  • Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. 2004 r., Nr 99, poz. 1001, ze zm.)


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

  • Edwardos0 2013-11-25 18:57:47

    Chciałbym się spytać czy pracownik prac społeczno użytecznych ma obowiązek mycia okien jak nie ma badania wysokościowego moja żona pracuje w pracach i na szkoleniu mówiono iż nie mają myć okien gdyż to nie podlega ich obowiązkom a pracodawca każe jej myć

  • POWOLNY GRAŻYNA 2013-10-12 10:18:27

    Jestem zarejestrowana w Powiatowym Urzędzie Pracy jako osoba bezrobotna - poszukująca pracy, korzystająca z Ośrodka Pomocy Społecznej. Czy wykonując prace społecznie-użyteczne mam prawo do wynagrodzenia. Rozporządzenie nie określa jednoznacznie, że ma do tego wyłącznie osoba posiadająca status bezrobotnego. Odmówiono mi wynagrodzenia. Proszę o opinie w tej sprawie.


Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika