Czy mikroprzedsiębiorstwa zapłacą za rewolucję w JPK_VAT ?

Wtorkowe spotkania urzędników skarbowych z przedsiębiorcami i księgowymi, zobligowanymi od 1 stycznia 2018 do raportowania ewidencji zakupu i sprzedaży VAT w JPK - nie dają złudzeń.
Rewolucja w raportach VAT będzie kosztować nie tylko wiele nerwów, ale wymiernie wpłynie na koszty prowadzenia firmy.

Z informacji uzyskiwanych z biur rachunkowych wynika, że średnio ok. 50 - 100 zł miesięcznie kosztować będą przedsiębiorców dodatkowe czynności  związane z przygotowaniem i przesyłaniem pliku JPK. Na koszt ten składają się nie tylko obowiązki kontroli poprawności raportu i jego porównania z ewidencjami VAT oraz deklaracjami podatkowymi. Biura rachunkowe zmuszone będą  przede wszystkim do inwestycji w nowe oprogramowanie, ale także do zatrudnienia dodatkowych pracowników, wymagających przeszkolenia. Plik JPK wymaga bowiem szeregu czynności, które nie były wymagane dotychczas w procesie przygotowania ewidencji VAT.

Dodatkowe koszty wynikają ze specyfiki pliku JPK. Przykładowo nie ma możliwości, by jednym zapisem w JPK_VAT ująć szeregu czynności wykonywanych z jednym kontrahentem – każdy dokument generowany w kontaktach biznesowych wymaga bowiem osobnego wprowadzenia i opisania. Oprócz wyjątków, np. raportów zbiorczych z kas fiskalnych oraz dyskusyjnego już dziś - ujmowania zbiorczo dokumentów z autostrad czy parkingów – nie można jedną pozycją księgową wprowadzić do ewidencji JPK wielu czynności. To wydłuża czas przygotowania ewidencji i znacząco zwiększa koszty jej przygotowania – każdorazowo należy bowiem wprowadzać dane faktury, kontrahenta, pozycje netto i podatku VAT.

Ministerstwo Finansów wydaje się bagatelizować problem. Udostępniony powszechnie program Klient 2.0 - służący przygotowaniu JPK_VAT, posiada wyłącznie podstawowe funkcjonalności, które nie przyspieszają pracy (m.in. nie zawierają znacznej części zsumowań przygotowanych rozliczeń) i nie są zgodne z oprogramowaniem przedsiębiorstw (m.in. nie można ich zainstalować  w systemie Mac).
Na wtorkowych spotkaniach informacyjnych  „Wtorki z JPK” odbywających sie w Urzędach Skarbowych, urzędnicy starają się studzić gorącą atmosferę. Informują, że błędy w raportach na początku 2018 r. będą wyjaśniane poza typowymi postępowaniami podatkowymi (poprzez telefony, rozmowy z urzędnikami lub sprostowania). Nawet w takich przypadkach problem jednak nie znika – SMS z urzędu Skarbowego powodować będzie konieczność korekt, a te wymagać będą dodatkowego czasu i pracy.   

Porady prawne

JPK_VAT przygotuj samodzielnie, czyli alternatywa dla wysokich kosztów

Przedsiębiorca stoi zatem przed dylematem czy akceptować nieplanowane podwyżki usług księgowych czy zmierzyć się z JPK samodzielnie ?  Alternatywą jest z pewnością samodzielny program rozliczeniowy, w którym można przygotować i wysłać plik JPK bez nerwów i komplikacji.
Na jakie funkcjonalności warto zwrócić uwagę przy dokonywaniu wyboru ?

●        na samodzielnie pobieranie danych kontrahenta z GUS poprzez weryfikację numeru NIP, 

●        konieczność wyliczania podatku VAT od kwoty netto z faktury,

●        autosumowanie kwot w rozbiciu na poszczególne czynności i stawki podatku, zgodnie z obowiązkiem raportowania JPK,

●        łatwość przenoszenia sumy kwot z ewidencji VAT do pliku JPK,

●        kontrolę zgodności ewidencji zakupu i sprzedaży VAT z plikiem JPK przed elektroniczną wysyłką,

●        obsługę e-podpisu oraz konta w ePUAP, w celu szybkiej autoryzacji i automatyzacji wysyłki pliku JPK

Wszystkie one zawarte są w programie fillup wersja 5.0 dostępnym już za 8,25 zł miesięcznie. JPKomat  fillUp to nowe narzędzie, dzięki któremu bezbłędnie i wygodnie można przygotować ewidencję VAT JPK, począwszy od faktur, które wystawia się w wygodnych kreatorach, po ich automatyczny import do arkusza ewidencji VAT_JPK, weryfikację i bezpieczną wysyłkę na serwery Ministerstwa Finansów.

JPKomat fillUp - jak to działa?

Krok 1:
Wystawiasz fakturę w fillUp
lub w swoim ulubionym programie do fakturowania.

Krok 2:
Generujesz JPK za pomocą JPKomatu
lub importujesz do fillUp plik XML JPK_VAT ze swojego programu fakturowego

Krok 3:
JPKomat weryfikuje poprawność Twojego pliku -
jeśli chcesz sprawdzi również, czy Twoi kontrahenci są płatnikami VAT!

Krok 4:

Wysyłasz plik JPK, korzystając z Profilu Zaufanego -
nie musisz mieć e-podpisu. Otrzymujesz UPO - i gotowe!


Co istotne, program służy nie tylko jako generator plików JPK, ale również pozwala przygotować tysiące innych formularzy księgowych, podatkowych i prawnych do bieżącej obsługi działalności biznesowej czy celów prywatnych. Więcej na:  www.jpk.info.pl


Zespół
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika