Czy mikroprzedsiębiorstwa zapłacą za rewolucję w JPK_VAT ?
Wtorkowe spotkania urzędników skarbowych z przedsiębiorcami i księgowymi, zobligowanymi od 1 stycznia 2018 do raportowania ewidencji zakupu i sprzedaży VAT w JPK - nie dają złudzeń.
Rewolucja w raportach VAT będzie kosztować nie tylko wiele nerwów, ale wymiernie wpłynie na koszty prowadzenia firmy.
Z informacji uzyskiwanych z biur rachunkowych wynika, że średnio ok. 50 - 100 zł miesięcznie kosztować będą przedsiębiorców dodatkowe czynności związane z przygotowaniem i przesyłaniem pliku JPK. Na koszt ten składają się nie tylko obowiązki kontroli poprawności raportu i jego porównania z ewidencjami VAT oraz deklaracjami podatkowymi. Biura rachunkowe zmuszone będą przede wszystkim do inwestycji w nowe oprogramowanie, ale także do zatrudnienia dodatkowych pracowników, wymagających przeszkolenia. Plik JPK wymaga bowiem szeregu czynności, które nie były wymagane dotychczas w procesie przygotowania ewidencji VAT.
Dodatkowe koszty wynikają ze specyfiki pliku JPK. Przykładowo nie ma możliwości, by jednym zapisem w JPK_VAT ująć szeregu czynności wykonywanych z jednym kontrahentem – każdy dokument generowany w kontaktach biznesowych wymaga bowiem osobnego wprowadzenia i opisania. Oprócz wyjątków, np. raportów zbiorczych z kas fiskalnych oraz dyskusyjnego już dziś - ujmowania zbiorczo dokumentów z autostrad czy parkingów – nie można jedną pozycją księgową wprowadzić do ewidencji JPK wielu czynności. To wydłuża czas przygotowania ewidencji i znacząco zwiększa koszty jej przygotowania – każdorazowo należy bowiem wprowadzać dane faktury, kontrahenta, pozycje netto i podatku VAT.
Ministerstwo Finansów wydaje się bagatelizować problem. Udostępniony powszechnie program Klient 2.0 - służący przygotowaniu JPK_VAT, posiada wyłącznie podstawowe funkcjonalności, które nie przyspieszają pracy (m.in. nie zawierają znacznej części zsumowań przygotowanych rozliczeń) i nie są zgodne z oprogramowaniem przedsiębiorstw (m.in. nie można ich zainstalować w systemie Mac).
Na wtorkowych spotkaniach informacyjnych „Wtorki z JPK” odbywających sie w Urzędach Skarbowych, urzędnicy starają się studzić gorącą atmosferę. Informują, że błędy w raportach na początku 2018 r. będą wyjaśniane poza typowymi postępowaniami podatkowymi (poprzez telefony, rozmowy z urzędnikami lub sprostowania). Nawet w takich przypadkach problem jednak nie znika – SMS z urzędu Skarbowego powodować będzie konieczność korekt, a te wymagać będą dodatkowego czasu i pracy.
JPK_VAT przygotuj samodzielnie, czyli alternatywa dla wysokich kosztów
Przedsiębiorca stoi zatem przed dylematem czy akceptować nieplanowane podwyżki usług księgowych czy zmierzyć się z JPK samodzielnie ? Alternatywą jest z pewnością samodzielny program rozliczeniowy, w którym można przygotować i wysłać plik JPK bez nerwów i komplikacji.
Na jakie funkcjonalności warto zwrócić uwagę przy dokonywaniu wyboru ?
● na samodzielnie pobieranie danych kontrahenta z GUS poprzez weryfikację numeru NIP,
● konieczność wyliczania podatku VAT od kwoty netto z faktury,
● autosumowanie kwot w rozbiciu na poszczególne czynności i stawki podatku, zgodnie z obowiązkiem raportowania JPK,
● łatwość przenoszenia sumy kwot z ewidencji VAT do pliku JPK,
● kontrolę zgodności ewidencji zakupu i sprzedaży VAT z plikiem JPK przed elektroniczną wysyłką,
● obsługę e-podpisu oraz konta w ePUAP, w celu szybkiej autoryzacji i automatyzacji wysyłki pliku JPK
Wszystkie one zawarte są w programie fillup wersja 5.0 dostępnym już za 8,25 zł miesięcznie. JPKomat fillUp to nowe narzędzie, dzięki któremu bezbłędnie i wygodnie można przygotować ewidencję VAT JPK, począwszy od faktur, które wystawia się w wygodnych kreatorach, po ich automatyczny import do arkusza ewidencji VAT_JPK, weryfikację i bezpieczną wysyłkę na serwery Ministerstwa Finansów.
JPKomat fillUp - jak to działa?
Krok 1:
Wystawiasz fakturę w fillUp
lub w swoim ulubionym programie do fakturowania.
Krok 2:
Generujesz JPK za pomocą JPKomatu
lub importujesz do fillUp plik XML JPK_VAT ze swojego programu fakturowego
Krok 3:
JPKomat weryfikuje poprawność Twojego pliku -
jeśli chcesz sprawdzi również, czy Twoi kontrahenci są płatnikami VAT!
Krok 4:
Wysyłasz plik JPK, korzystając z Profilu Zaufanego -
nie musisz mieć e-podpisu. Otrzymujesz UPO - i gotowe!
Co istotne, program służy nie tylko jako generator plików JPK, ale również pozwala przygotować tysiące innych formularzy księgowych, podatkowych i prawnych do bieżącej obsługi działalności biznesowej czy celów prywatnych. Więcej na: www.jpk.info.pl
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?