Błyskawiczne pociągi?
Wyższe prędkości i większe bezpieczeństwo na kolei
Rządowe Centrum Legislacji opublikowało projekt nowelizacji rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji. Projektowane przepisy umożliwią prowadzenie ruchu kolejowego w Polsce z prędkością 230 - 250 km/h.
Najważniejszą zmianą jest usunięcie przepisu o pierwszeństwie niektórych konkretnych sygnałów nad wskazaniami pulpitu pokładowego systemu ERTMS/ETCS (Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym i Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem). Po zmianie rozporządzenia maszynista będzie mógł prowadzić pociąg przede wszystkim w oparciu o wskazania pulpitu. W projekcie zrezygnowano ponadto z oznaczania na szlaku kolejowym ograniczeń prędkości do 160 km/h lub wyższych.
W Polsce prowadzenie ruchu z prędkością powyżej 160 km/h z wykorzystaniem systemu ERTMS/ETCS odbywa się od kilku lat. Obecne pociągi kursują z maksymalną prędkością 200 km/h. Jednak istnieją plany wprowadzenia na linii kolejowej nr 4 (Centralna Magistrala Kolejowa) prędkości rzędu 230 - 250 km/h.
Podniesienie prędkości pociągów przyczyni się do skrócenia czasów przejazdów, zwiększenia ilości przewożonych pasażerów i towarów oraz uatrakcyjnienia transportu kolejowego jako środka komunikacji dalekobieżnej.
Co jeszcze musi się zmienić, aby pociągi jeździły szybciej?
Obecnie procedowany jest również projekt nowelizacji rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie.
Dopiero wejście w życie obu tych rozporządzań oraz budowa systemów sterowania ruchem kolejowym pozwoli na podniesienie prędkości do 230 - 250 km/h wraz z poprawą bezpieczeństwa na kolei.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?