Kto kupi gliwicką fabrykę?
Fiat czy konsorcjum z udziałem Rosjan? Nikt nie rozmawia z rządem o przyszłości fabryki Opla w Gliwicach i innych zakładów GM w Polsce, które wkrótce zmienią właściciela. Do końca maja balansujący na krawędzi bankructwa amerykański General Motors chce sprzedać kontrolny pakiet Opla i pozostałych zakładów w Europie, które zatrudniają ok. 56 tys. ludzi. To wielkie wyzwanie dla Polski, która była filarem GM w Europie Środkowej i Wschodniej. Z fabryki aut w Gliwicach do czasu kryzysu wyjeżdżało co szóste auto Opla produkowane w Europie. GM jest też wspólnikiem dwóch wielkich fabryk silników Diesla w Polsce. Koncern ma 60 proc. w spółce z japońskim Isuzu produkującej silniki w Tychach, a także połowę udziałów w spółce z Fiatem produkującej w Bielsku-Białej. W zakładach tych pracuje ok. 4-5 tys. osób, a ich kooperanci zatrudniają jeszcze kilkadziesiąt tysięcy pracowników.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?