Logowanie

Rejestracja

Poprzez założenie konta Użytkownika w serwisie e-prawnik.pl wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu wykonania zobowiązań przez Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie, przy ul. Gabrieli Zapolskiej 36, kod poczt. 30-126, zarejestrowaną w Sądzie Rejonowym dla Krakowa - Śródmieścia w Krakowie, NIP 676-21-64-973, kapitał zakładowy 133.000,00 zł, zgodnie z ustawą z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych.
Równocześnie akceptuję regulamin serwisu e-Prawnik.pl

Bezpłatny dostęp tylko dla zarejestrowanych

masz już konto?

  • Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych i akceptuję Regulamin serwisu e-Prawnik.pl (więcej)

  • Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Legalsupport sp. z o.o. informacji handlowej (więcej)


Testament allograficzny, czyli jak sporządzić tzw. testament urzędowy?

www.shc.hu
(fot. www.shc.hu)
Strona 1 z 2

Co to jest testament allograficzny?

Testament allograficzny jest formą zwykłego testamentu. Spadkodawca w obecności dwóch świadków oświadcza swoją ostatnią wolę ustnie wobec wójta (burmistrza, prezydenta miasta), starosty, marszałka województwa, sekretarza powiatu albo gminy lub kierownika urzędu stanu cywilnego. Z tego też względu ta forma testamentu bywa niekiedy określana jako tzw. testament urzędowy. Testament allograficzny jest dokumentem urzędowym (sporządzony zgodnie z prawem jest dowodem tego co zostało w nim ustalone). Z tego względu daje spadkodawcy korzyści porównywalne do testamentu notarialnego.

Jak sporządza się testament allograficzny?

Aby nastąpiło ważne sporządzenie testamentu allograficznego konieczne jest dokonanie następujących czynności :

  • złożenie ustnego oświadczenia woli przez spadkodawcę przed upoważnionym do tego urzędnikiem w obecności dwóch świadków,
  • spisanie oświadczenia spadkodawcy w protokole z podaniem daty jego sporządzenia, okoliczność, że w testamencie allograficznym (art. 951 § 1 kc) data jego rzeczywistego sporządzenia została przerobiona, nie powoduje nieważności tego testamentu (Uchwała Sądu Najwyższego z 7 marca 1978 roku, III CZP 13/78)  
  • odczytanie protokołu spadkodawcy w obecności dwóch świadków,
  • podpisanie protokołu przez spadkodawcę, urzęndika oraz świadków testamentu (w sytuacji gdy spadkodawca nie może podpisać protokołu należy to odnotować i podać przyczynę braku podpisu).

Czy spadkodawca może w inny sposób wyrazić swą wolę?

Testator sporządzając tą formę testamentu musi wyrazić swoją wolę ustnie. Nie może skorzystać z innego systemu znaków, np. z języka migowego. W związku z powyższym osoby głuche oraz nieme nie mogą sporządzić testamentu allograficznego. Przyjmuje się również, że nie jest dopuszczalne ustne potwierdzenie przez testatora odczytanego mu wcześniej projektu testamentu, nawet w sytuacji gdy sam go sporządził. Niedopuszczalne jest także potwierdzenie treści testamentu ustnego, który utracił moc.

Jakie osoby pełniące funkcje publiczne są uprawnione do przyjęcia oświadczenia?

Osobami uprawnionymi do przyjęcia oświadczenia spadkodawcy są:

  • wójt (burmistrz, prezydent miasta), starosta, marszałek województwa,
  • sekretarz powiatu,
  • sekretarz gminy,
  • kierownik urzędu stanu cywilnego.

Osoba, która odbiera oświadczenie od testatora nie może być z nim spokrewniona, spowinowacona oraz pozostawać z nim w bliskim stosunku. Osoba ta pełni podobną rolę jak notariusz w trakcie sporządzania testamentu notarialnego.

Jakie są wymogi w stosunku do świadków?

Jeśli chodzi o świadków to może nim być każdy z wyjątkiem osób, które:

  • nie mają pełnej zdolności do czynności prawnych;
  • są niewidome, głuche lub nieme;
  • nie mogą czytać i pisać;
  • nie władają językiem, w którym spadkodawca sporządza testament;
  • zostały skazane prawomocnie wyrokiem sądowym za fałszywe zeznania;
  • mają w testamencie przewidzianą jakąś korzyść oraz małżonek takiej osoby, jej krewni lub powinowaci pierwszego lub drugiego stopnia oraz osoby pozostające z nią w stosunku przysposobienia.

Ustawa stanowi ponadto, że oświadczenie spadkodawca składa w obecności dwóch świadków. Należy przez to rozumieć, że może ich być co najmniej dwóch. Nie ma jednak przeszkód aby była to większa liczba osób. Istotne jest to, że musza oni być obecni w chwili gdy spadkodawca składa swe oświadczenie. Ponadto przyjmuje się, że świadkiem może być osoba, która sporządza protokół.

Kto sporządza protokół i co on zawiera?

Ustawa nie wprowadza tutaj jakichś ograniczeń – należy więc przyjąć, że protokół zawierający oświadczenie spadkodawcy może być spisany przez każdą osobę.

<>

Zobacz także

 

Komentarze: Testament allograficzny, czyli jak sporządzić tzw. testament urzędowy?

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Dodaj komentarz

Administratorem danych osobowych jest Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie przy ul. Gabrieli Zapolskiej 36. Podane przez Użytkownika dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji umowy i w zakresie niezbędnym do świadczenia usług oraz w celach statystycznych. Podanie danych osobowych przez użytkownika jest dobrowolne. Użytkownik ma prawo dostępu do ich treści oraz poprawy.

Pomoc prawna online

Opinie naszych klientów

  • Agnieszka

    ocena usługi:

    Bardzo dziękuje i polecam w 100% Profesjonalne i rzetelne podejście do sprawy oraz wyczerpujące odpowiedzi na zadane przeze mnie pytania.Jeszcze raz bardzo dziękuję
  • Wiesława

    ocena usługi:

    Bardzo wyczerpująca opinia. Jestem bardzo zadowolona z pomocy. Dziękuję.
  • Daniel

    ocena usługi:

  • TT

    ocena usługi:

  • Cz. D

    ocena usługi:

  • Adiemi

    ocena usługi:

    wyczerpująca opinia , podparta ustawami, możliwość zadania pytań dodatkowych i wszystko bez wychodzenia z domu. Serdecznie polecam
  • Wojciech

    ocena usługi:

  • Małgorzata

    ocena usługi:

    Niezwykle rzetelna pomoc. Wnikliwie rozpatrzona sprawa i wyczerpująca odpowiedź. Jestem bardzo zadowolona i z pewnością będę częściej zasięgać tak fachowych porad.
  • JS

    ocena usługi:

    Terminowo, jasno.
  • Artur

    ocena usługi:

  • Iwona

    ocena usługi:

  • Anna

    ocena usługi:

    Dostałam niezwykle rzetelną , popartą paragrafami, ustawami, informację, bardzo dziękuję!
  • Dorota G.

    ocena usługi:

    Bardzo wyczerpująco i profesjonalnie. Dziękuję i z pewnością będę polecać.
  • Michał K.

    ocena usługi:

    Szybka wycena, fachowa porada podparta paragrafami, dziękuję za pomoc i gorąco polecam.
  • Mariusz

    ocena usługi:

  • edek

    ocena usługi:

    Bardzo dobrze.
  • Janina

    ocena usługi:

    Opinia bardzo jasno przedstawiona. Odpowiedzi na pytania wyczerpujące i zrozumiałe. Wzory wniosków do sądu również dołączone. Bardzo polecam tę formę pomocy.




Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.

Zapytaj prawnika – skontaktujemy się z Tobą w ciągu godziny!

* pola wymagane