Logowanie

Rejestracja

Poprzez założenie konta Użytkownika w serwisie e-prawnik.pl wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu wykonania zobowiązań przez Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie, przy ul. Gabrieli Zapolskiej 36, kod poczt. 30-126, zarejestrowaną w Sądzie Rejonowym dla Krakowa - Śródmieścia w Krakowie, NIP 676-21-64-973, kapitał zakładowy 133.000,00 zł, zgodnie z ustawą z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych.
Równocześnie akceptuję regulamin serwisu e-Prawnik.pl

Bezpłatny dostęp tylko dla zarejestrowanych

masz już konto?

  • Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych i akceptuję Regulamin serwisu e-Prawnik.pl (więcej)

  • Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Legalsupport sp. z o.o. informacji handlowej (więcej)


Testament allograficzny, czyli jak sporządzić tzw. testament urzędowy?

www.shc.hu
(fot. www.shc.hu)
Strona 1 z 2

Co to jest testament allograficzny?

Testament allograficzny jest formą zwykłego testamentu. Spadkodawca w obecności dwóch świadków oświadcza swoją ostatnią wolę ustnie wobec wójta (burmistrza, prezydenta miasta), starosty, marszałka województwa, sekretarza powiatu albo gminy lub kierownika urzędu stanu cywilnego. Z tego też względu ta forma testamentu bywa niekiedy określana jako tzw. testament urzędowy. Testament allograficzny jest dokumentem urzędowym (sporządzony zgodnie z prawem jest dowodem tego co zostało w nim ustalone). Z tego względu daje spadkodawcy korzyści porównywalne do testamentu notarialnego.

Jak sporządza się testament allograficzny?

Aby nastąpiło ważne sporządzenie testamentu allograficznego konieczne jest dokonanie następujących czynności :

  • złożenie ustnego oświadczenia woli przez spadkodawcę przed upoważnionym do tego urzędnikiem w obecności dwóch świadków,
  • spisanie oświadczenia spadkodawcy w protokole z podaniem daty jego sporządzenia, okoliczność, że w testamencie allograficznym (art. 951 § 1 kc) data jego rzeczywistego sporządzenia została przerobiona, nie powoduje nieważności tego testamentu (Uchwała Sądu Najwyższego z 7 marca 1978 roku, III CZP 13/78)  
  • odczytanie protokołu spadkodawcy w obecności dwóch świadków,
  • podpisanie protokołu przez spadkodawcę, urzęndika oraz świadków testamentu (w sytuacji gdy spadkodawca nie może podpisać protokołu należy to odnotować i podać przyczynę braku podpisu).

Czy spadkodawca może w inny sposób wyrazić swą wolę?

Testator sporządzając tą formę testamentu musi wyrazić swoją wolę ustnie. Nie może skorzystać z innego systemu znaków, np. z języka migowego. W związku z powyższym osoby głuche oraz nieme nie mogą sporządzić testamentu allograficznego. Przyjmuje się również, że nie jest dopuszczalne ustne potwierdzenie przez testatora odczytanego mu wcześniej projektu testamentu, nawet w sytuacji gdy sam go sporządził. Niedopuszczalne jest także potwierdzenie treści testamentu ustnego, który utracił moc.

Jakie osoby pełniące funkcje publiczne są uprawnione do przyjęcia oświadczenia?

Osobami uprawnionymi do przyjęcia oświadczenia spadkodawcy są:

  • wójt (burmistrz, prezydent miasta), starosta, marszałek województwa,
  • sekretarz powiatu,
  • sekretarz gminy,
  • kierownik urzędu stanu cywilnego.

Osoba, która odbiera oświadczenie od testatora nie może być z nim spokrewniona, spowinowacona oraz pozostawać z nim w bliskim stosunku. Osoba ta pełni podobną rolę jak notariusz w trakcie sporządzania testamentu notarialnego.

Jakie są wymogi w stosunku do świadków?

Jeśli chodzi o świadków to może nim być każdy z wyjątkiem osób, które:

  • nie mają pełnej zdolności do czynności prawnych;
  • są niewidome, głuche lub nieme;
  • nie mogą czytać i pisać;
  • nie władają językiem, w którym spadkodawca sporządza testament;
  • zostały skazane prawomocnie wyrokiem sądowym za fałszywe zeznania;
  • mają w testamencie przewidzianą jakąś korzyść oraz małżonek takiej osoby, jej krewni lub powinowaci pierwszego lub drugiego stopnia oraz osoby pozostające z nią w stosunku przysposobienia.

Ustawa stanowi ponadto, że oświadczenie spadkodawca składa w obecności dwóch świadków. Należy przez to rozumieć, że może ich być co najmniej dwóch. Nie ma jednak przeszkód aby była to większa liczba osób. Istotne jest to, że musza oni być obecni w chwili gdy spadkodawca składa swe oświadczenie. Ponadto przyjmuje się, że świadkiem może być osoba, która sporządza protokół.

Kto sporządza protokół i co on zawiera?

Ustawa nie wprowadza tutaj jakichś ograniczeń – należy więc przyjąć, że protokół zawierający oświadczenie spadkodawcy może być spisany przez każdą osobę.

<>

Zobacz także

 

Komentarze: Testament allograficzny, czyli jak sporządzić tzw. testament urzędowy?

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Dodaj komentarz

Administratorem danych osobowych jest Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie przy ul. Gabrieli Zapolskiej 36. Podane przez Użytkownika dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji umowy i w zakresie niezbędnym do świadczenia usług oraz w celach statystycznych. Podanie danych osobowych przez użytkownika jest dobrowolne. Użytkownik ma prawo dostępu do ich treści oraz poprawy.

Pomoc prawna online

Opinie naszych klientów

  • Małgorzata

    ocena usługi:

    wszystkim niezdecydowanym serdecznie polecam portal e-prawnik.Ogromny plus dla portalu, że moja sprawa została bardzo dogłębnie zbadana. Stanowisko prawne i dalsza ścieżka postępowania jasno określona.Wszystkie moje wątpliwości, które nasuwały mi się po otrzymaniu opinii sukcesywnie przez kilka dni zostały wyjaśnione.Drugi ogromny plus za bardzo szybki czas reakcji na moja wysyłana korespondencję.Dzięki kontaktowi z portalem e-prawnik mam poczucie, że nie jestem sama z problemem.Biorąc pod uwagę konkurencyjną na rynku cenę za usługę, z całym przekonaniem mogę potwierdzić, że była tego warta.
  • Z. Wiśniewski

    ocena usługi:

    Jestem wysoce usatysfakcjonowany pracą zespołu e-prawnik.pl Gorąco polecam
  • Renata

    ocena usługi:

  • Damian

    ocena usługi:

  • Zbyszek

    ocena usługi:

    Biuro e-prawnik pomogło w sprawie, za co dziękuje.
  • Agnieszka

    ocena usługi:

    Bardzo trafna i rzeczowa obsługa Polecam wszystkim, którzy potrzebują porady prawnej
  • Sławomir

    ocena usługi:

    Dziękuję za poradę. Bardzo pomocny serwis, rzeczowe odpowiedzi, krótki czas oczekiwania na wycenę opinii. Naprawdę jestem zadowolony. Polecam
  • Wiesława

    ocena usługi:

    Dziękuję..., otrzymałam jasną i profesjonalną odpowiedź polecam Wiesława
  • Adam

    ocena usługi:

    Dzięki bardzo merytorycznej opinii oszczędzono mi przegranej sprawy w Sądzie .
  • Dorota

    ocena usługi:

    polecam, szybko i konkretnie
  • Anna

    ocena usługi:

  • Halina

    ocena usługi:

    Jestem zadowolona, otrzymałam jasną dla mnie jasną odpowiedź. Polecam.
  • Halina

    ocena usługi:

    Jestem zadowolona, otrzymałam jasną dla mnie jasną odpowiedź. Polecam.
  • Katarzyna

    ocena usługi:

    Profesjonalnie i dokladnie.napewno będę jeszcze korzystać. Dziękuję Katarzyna
  • Adam

    ocena usługi:

    Bardzo wyczerpująca opinia, na temat, bez zbędnych komentarzy.
  • Małgorzata

    ocena usługi:

    Bardzo dobra, fachowa obsługa, rzetelne i profesjonalne podejście do tematu, bardzo dziękuję i polecam
  • Piotr

    ocena usługi:

    jestem bardzo zadowolony. pelny profesjonalizm, polecam wszystkim osobom potrzebujacym porady prawnej




Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.

Zadaj pytanie – porady prawne w 24h już od 30zł

* pola wymagane