czy sprzedaż za 1 zł netto, będzie rodziła skutki podatkowe u sprzedającego inne niż zwykła umowa (...)

czy sprzedaż za 1 zł netto, będzie rodziła skutki podatkowe u sprzedającego inne niż zwykła umowa kupna sprzedaży a w szczególności czy nie będzie to darowizna na rzecz klienta?

Na podstawie art. 14a § 1, § 3 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 8 z 2005 r., poz. 60, z późn. zm.), art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Wola po rozpatrzeniu Pana wniosku z dnia 27 lutego 2007 roku (data wpływu: 01 marca 2007 r.) uzupełnionego pismem z dnia 28 marca 2007 roku (data wpływu: 30 marca 2007 r.), w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego

p o s t a n o w i ł

Porady prawne

uznać stanowisko Pana, w sprawie skutków podatkowych przy sprzedaży promocyjnej towarów za 1 zł netto ? w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych ? za prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 01 marca 2007 roku wpłynął Pana wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych, który zawierał następujące pytanie :

czy sprzedaż za 1 zł netto, będzie rodziła skutki podatkowe u sprzedającego inne niż zwykła umowa kupna sprzedaży a w szczególności czy nie będzie to darowizna na rzecz klienta?

Stan faktyczny: podatnik jest jednym ze wspólników spółki cywilnej. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej spółka oferuje swoim klientom po podaniu kodu umieszczonego na kuponie reklamowym rabat w określonej wysokości od ceny z cennika. Na dokumencie potwierdzającym sprzedaż widnieje zatem cena po uwzględnieniu rabatu. W celu uatrakcyjnienia sprzedaży i zainteresowania produktami spółki jak największej ilości osób spółka oferuje niektórym swoim klientom (którzy dokonali zakupu w określonym okresie promocyjnym lub którzy dokonali zakupów za określoną sumę) zakup niektórych produktów spółki po promocyjnej cenie 1 zł netto mimo, że spółka zakupiła te towary po cenach wyższych.
Stanowisko wnioskodawcy jest następujące: Strona uważa, że sprzedaż produktów za 1 zł netto będzie rodziła skutki prawne jak przy zwykłej umowie kupna-sprzedaży, a w szczególności nie będzie to darowizna na rzecz klienta.
Ocena prawna w/w stanowiska wnioskodawcy: zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt. 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Przy sprzedaży towaru handlowego po cenie promocyjnej mamy do czynienia z umową cywilno-prawną i nie może być ona utożsamiana z umową darowizny.
Przez umowę darowizny, zgodnie z art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 roku Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 93 z późn. zm.) należy rozumieć sytuację, gdzie darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

W związku z powyższym stanowisko Pana przedstawione w niniejszej sprawie, należy uznać za prawidłowe, gdyż sprzedaż towarów handlowych za 1 zł netto, stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej o którym mowa w art. 14 ust. 1 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ? w kwocie faktycznie dokonanej transakcji.



Tak więc biorąc pod uwagę powyższe uzasadnienie organ podatkowy postanowił jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja dotyczy przedstawionego we wniosku stanu faktycznego i stanu prawnego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika