Sprzedaż towaru z gratisem
Pytanie:
"Zamierzam wprowadzić w swojej firmie promocję - do każdej zakupionej kasy dodawać gratis radioodtwarzacz CD lub odtwarzacz DVD. Gratisowe produkty będę kupował na fakturę VAT. W jaki sposób zaewidencjonować faktury VAT zakupu z towarem przeznaczonym do promocji (gratis) - jako koszt, czy jako zakup towaru? Jak później towar dodawany bezpłatnie do sprzedanego produktu ująć na FV: czy na FV sprzedaży oprócz towaru, którego dotyczy promocja, ująć pod kolejną pozycją towar "gratisowy" z ceną sprzedaży 0,00 zł, czy wystarczy w opisie towaru promocyjnego dopisać np. promocja - odtwarzacz DVD gratis?"
Odpowiedź prawnika: Sprzedaż towaru z gratisem
Sprzedaż premiowa polega na uatrakcyjnieniu zakupu określonych towarów lub usług. Sprzedaż premiową należy utożsamiać z transakcją, w ramach której obok sprzedaży towaru lub usługi dochodzi do wydania nabywcy premii (nagrody). Jej konstrukcja oparta jest bowiem na założeniu, że każdemu klientowi spełniającemu określone warunki, np. kupującemu określony towar lub towar o określonej wartości albo korzystającemu z określonych usług, wręczana jest nagroda. Może ona przybierać różną postać, jak np.: nieodpłatnie wydanie towaru lub nieodpłatnie świadczenie dodatkowej usług (tak: Informacja Izby Skarbowej w Gdańsku z 18 listopada 2004 r. o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego (sygn. BI/005-0258/04). Zatem np. dodawanie do zakupionej kasy płyty CD lub płyty DVD będzie sprzedażą premiową.
Organy podatkowe z reguły nie kwestionują ujmowania bez ograniczeń w koszty uzyskania przychodów wydatków związanych ze sprzedażą premiową, uznając je za wsparcie sprzedaży. Przykładowo, w piśmie z dnia 10 września 2004 r. (sygn. PDF II/415-25/2004) Pierwszy Urząd Skarbowy w Koszalinie przedstawiając zasady rozliczenia takich wydatków wyjaśnił: "Ponoszone przez podatnika koszty zakupu nagród nie są wydatkami na reklamę, ponieważ reklama jest to czynność poprzedzająca zawarcie transakcji sprzedaży i ma na celu zachęcenie do zakupów m.in. poprzez wydanie upominków do anonimowych klientów, bez względu na to, czy w efekcie dokonują oni zakupu towarów (usług) czy też nie. W stanie faktycznym przedstawionym przez podatnika wręczanie nagród w ramach sprzedaży premiowej następuje po dokonanej sprzedaży lub równocześnie ze sprzedażą. Nagrodę otrzymuje każdy, kto spełni warunki promocji (dokona zapłaty za kurs). W związku z tym, że sprzedaży premiowej nie można utożsamiać z reklamą, do rozliczania wydatków na jej organizację oraz zakup towarów lub usług wydawanych w ramach tej promocji nie będzie miał zastosowania art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wydatki na zakup towarów i usług wydawanych nieodpłatnie w ramach sprzedaży premiowej powinny być kwalifikowane do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 22 ust. 1 wymienionej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zawierającym ogólną zasadę, że kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. (...) Zakup nagród wręczanych uczestnikom kursu (tj. odtwarzaczy CD i płyt CD) powinien być dokumentowany za pomocą faktur VAT, rachunków. Poza tym podatnik powinien posiadać dowody potwierdzające zorganizowanie sprzedaży premiowej oraz odbiór nagrody przez uczestnika".
Ustawa o podatku od towarów i usług (VAT) uznaje za czynności opodatkowane – dostawę towarów - rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności np. przekazanie towarów bez wynagrodzenia - jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części (art. 7 ust. 2 ustawy o VAT). Co prawda kwestia, czy przekazanie towarów w ramach sprzedaży premiowej jest dokonywana na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, czy też nie, jest dyskusyjna, nie mniej jednak organy podatkowe (również w powyżej powołanej interpretacji) na ogół uznają, że podlega ono opodatkowaniu VAT i powinno być wykazane na fakturze. Zgodnie z art. 29 ust. 10 ustawy o VAT, w przypadku dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2, podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów, a gdy cena nabycia nie istnieje, koszt wytworzenia określony w momencie dostawy tych towarów.
Nie będzie natomiast podlegało opodatkowaniu przekazanie prezentów o małej wartości (art. 7 ust. 3 ustawy o VAT), przez które zgodnie z art. 7 ust. 4 rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób lub których przekazania nie ujęto w tej ewidencji, jeżeli jednostkowa cena nabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia przekazanego towaru nie przekracza 5 zł.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?