Uznanie bonusa za osiągnięcie celu jakościowego za wynagrodzenie za świadczenie usług, udokumentowane (...)

Uznanie bonusa za osiągnięcie celu jakościowego za wynagrodzenie za świadczenie usług, udokumentowane fakturą VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 marca 2012r. (data wpływu 28 marca 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 czerwca 2012r. (data wpływu 3 lipca 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania bonusa za osiągnięcie celu jakościowego za wynagrodzenie za świadczenie usług, udokumentowane fakturą VAT ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 marca 2012r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania bonusa za osiągnięcie celu jakościowego za wynagrodzenie za świadczenie usług, udokumentowane fakturą VAT.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 czerwca 2012r. (data wpływu 3 lipca 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 19 czerwca 2012r. znak: IBPP1/443-352/12/BM.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (dalej ?Spółka") zajmuje się handlem maszynami do obróbki metalu (dystrybucją). W celu wsparcia i stymulowania sprzedaży w długim okresie czasu Spółka wykorzystuje szereg instrumentów marketingowych, w tym bonusy i nagrody.

Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem VAT. W 2012 roku spółka planuje zawieranie umów partnerskich regulujących warunki współpracy w ramach programu (?) (dalej ?Umowa"). Zamysłem wprowadzenia programu (?) jest dalsze kształtowanie wzajemnych korzystnych relacji biznesowych opartych na uczciwych warunkach współpracy oraz na atrakcyjnym systemie rabatów i nagród. Premiowani są nabywcy, spełniający określone w Umowie warunki (zwani dalej: "Dealerami").

Na mocy § 4 Umowy Dealerzy zobowiązani są:

  1. do złożenia zamówienia oraz odbioru produktów zgodnie z postanowieniami Umowy,
  2. do dostarczania na każde żądanie Spółki w terminie 7 dni aktualnych dokumentów rejestrowych oraz innych dokumentów potwierdzających sytuację finansową,
  3. do realizowania płatności w terminie i według wymagalności, tzn. począwszy od najstarszej wymagalnej faktury,
  4. do promowania produktów Spółki przy wykorzystaniu materiałów reklamowych i informacyjnych oraz instrumentów marketingowych,
  5. do niedokonywania dalszej sprzedaży produktów Partnera na jakichkolwiek aukcjach internetowych, w szczególności Allegro lub eBay. Zakaz rozciąga się na wszystkie podmioty (osoby fizyczne i prawne) powiązane kapitałowo lub osobowo z Dealerem, a także na osoby fizyczne pozostające w jakimkolwiek stosunku prawnym z Dealerem (m.in. umowa o pracę, umowa cywilnoprawna i inne). Zakaz powyższy nie dotyczy dokonywania dalszej sprzedaży produktów Spółki za pomocą sklepów internetowych, do których prawa posiada Dealer,
  6. do zachowania należytej staranności w zakresie informowania swoich klientów o produktach Spółki, zapewnienia odpowiedniej obsługi posprzedażnej i dbania o dobry wizerunek Spółki na rynku.

Ponadto, Dealer posiadający punkt handlowy zobowiązany jest do:

  • odpowiedniego oznakowania lokalu wskazującego na fakt sprzedaży produktów Partnera,
  • ekspozycji regału POS o minimalnej długości 1 metra, wyposażonego w minimum 10 maszyn Wnioskodawcy wybranych przez Dealera,
  • posiadania aktualnych cenników, katalogów, broszur produktowych i promocyjnych,
  • organizacji wizyt u użytkowników końcowych celem prezentacji narzędzi Wnioskodawcy wraz z przedstawicielem techniczno-handlowym Wnioskodawcy (min. 1 raz w miesiącu),
  • aktywnego udziału w promocjach,
  • posiadania maszyn demonstracyjnych,
  • podnoszenia kwalifikacji własnych przedstawicieli handlowych poprzez udział w szkoleniach produktowych organizowanych przez Wnioskodawcę.

Dealer prowadzący działalność jedynie w formie biura handlowego zobowiązany jest do:

  • posiadania aktualnych cenników, katalogów, broszur produktowych i promocyjnych,
  • organizacji wizyt u użytkowników końcowych celem prezentacji narzędzi Wnioskodawcy wraz z przedstawicielem techniczno-handlowym Wnioskodawcy (min. 1 raz w miesiącu),
  • aktywnego udziału w promocjach,
  • posiadania maszyn demonstracyjnych,
  • podnoszenia kwalifikacji własnych przedstawicieli handlowych poprzez udział w szkoleniach produktowych organizowanych przez Wnioskodawcę.

Umowa m.in. przyznaje Dealerom premie i bonusy posprzedażowe na następujących zasadach:

Bonus za osiągnięcie celu jakościowego (bonus posprzedażny) określonego wspólnie z przedstawicielem Spółki wynosi 1,5% od obrotu zrealizowanego przez Dealera w danym roku.

1,5% rabatu za zrealizowanie celu jakościowego ustalonego wspólnie z przedstawicielem Wnioskodawcy. Bonus stanowi wynagrodzenie za osiągnięte przez Dealera ustalone cele w zakresie promowania produktów. Podstawowe założenia, służące ustaleniu bardziej sprecyzowanego celu jakościowego do udzielenia bonusu, zostały wymienione w § 4 Umowy.

Warunkiem przyznania powyższych bonusów jest brak zaległości Dealerów wobec Spółki na dzień 31 grudnia roku, za który jest przyznawany bonus.

Spółka ma wątpliwości co do prawidłowego traktowania i dokumentowania ww. bonusów na gruncie Ustawy o VAT.

Bonus za cel jakościowy dotyczy tylko wykonania celu jakościowego, a więc celu ustalonego wspólnie z przedstawicielem Wnioskodawcy na określony rok. W ramach celu jakościowego mieszczą się różnego rodzaju usługi świadczone przez Dealera, mające na celu polepszenie stosunków handlowych z klientami lub poprawienie wizerunku marki Wnioskodawcy. Do celów jakościowych należą przykładowo reklama w prasie, lub lokalnych mediach, promująca markę i produkty Wnioskodawcy, oklejanie samochodu pokazowego Dealera zdjęciami produktów i logotypem Wnioskodawcy, organizacja tzw. dni otwartych u Dealera, seminariów produktowych z udziałem potencjalnych klientów ostatecznych, udział w targach i zaproszenie Wnioskodawcy jako współwystawcy, itp. Pozostałe czynności wymienione w Umowie Dealer musi spełniać, aby w ogóle mieć status oficjalnego dealera Wnioskodawcy, tzn. aby mieć bezpośredni kontakt ze Spółką jako dystrybutorem produktów marki Wnioskodawcy, korzystać ze specjalnych zasad gwarancji i reklamacji oraz autoryzowanego serwisu części, itp. Zatem przyznanie bonusu nie jest uzależnione stricte od wykonywania pozostałych czynności określonych w Umowie. Ich wypełnienie jest jednak warunkiem koniecznym do nawiązania i utrzymywania stałej i ścisłej współpracy ze Spółką na zasadach uczciwego partnerstwa i wzajemnego zaufania, a co za tym idzie do otrzymywania bonusów.

Realizacja celu jakościowego jest każdorazowo sprawdzana przez Przedstawiciela Handlowego Spółki m.in. poprzez udział w targach, seminariach produktowych, osobiste wizyty w siedzibie Dealera lub w miejscu świadczenia usług, obserwację wyników sprzedaży i ocenę przełożenia się realizacji celu jakościowego na te wyniki, żądanie i odbieranie ustnych lub pisemnych wyjaśnień od Dealera i wszelkich dokumentów od Dealera, potwierdzających podjęcie i wykonanie usług. Realizacja celu jakościowego jest raportowana do zarządu Spółki.

Na pytanie tut. organu zawarte w wezwaniu z dnia 19 czerwca 2012r. czy w sytuacji gdy kontrahent nie podejmie wszystkich (lub niektórych ? jakich?) działań, do których zobowiązuje go umowa, to bonus za osiągnięcie celu jakościowego nie będzie wypłacony Wnioskodawca stwierdził, że teoretycznie taka sytuacja nie powinna mieć miejsca. Wysokość bonusu za osiągnięcie celu jakościowego jest przyznawana w stałej wysokości 1,5%, a zatem przyznanie bonusu za realizację celu jakościowego nie jest uzależnione od stopnia zaangażowania Dealera w realizację celu, tylko od tego, czy faktycznie cel został osiągnięty.

Natomiast na pytanie tut. organu w jaki sposób należy rozumieć tę część opisu stanu faktycznego ?1,5% rabatu za zrealizowanie celu jakościowego (?)?? Czy jest to dalej ten sam opis bonusu za osiągnięcie celu jakościowego czy też jest to odrębny od tego bonusu rabat udzielany dodatkowo w wys. 1,5% ? jeśli jest to rabat to należy wskazać jakich faktur dotyczy, za jaki okres Wnioskodawca wskazał, że jest to ten sam bonus, czyli bonus za osiągnięcie celu jakościowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy bonusy przyznawane Dealerom (w tym Dealerom P.) na powyższych zasadach podlegają VAT i powinny być dokumentowane fakturą lub fakturą korygującą, czy też w ogóle nie podlegają opodatkowaniu VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, bonus za osiągnięcie celu jakościowego jest wynagrodzeniem za usługi określone w § 4 Umowy i powinien być udokumentowany fakturą sprzedaży.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT przez świadczenie usług o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Z przepisów tych wynika szeroki zakres pojęcia "świadczenia usługi". Co do zasady każde świadczenie wykonywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, niebędące dostawą towarów, stanowi świadczenie usług i podlega opodatkowaniu VAT. Niewątpliwie usługą Dealera na rzecz Spółki są czynności wymienione w § 4 Umowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Także art. 24 ust. 1 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, s. 1 ze zm.) wskazuje, że ?świadczenie usług? oznacza każdą transakcję, która nie stanowi dostawy towarów.

Z treści cytowanego wyżej przepisu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż ustawodawca przyjął generalną zasadę, że usługami są wszelkie odpłatne świadczenia niebędące dostawą towarów. Stąd też stwierdzić należy, iż definicja ?świadczenia usług? ma charakter dopełniający definicję ?dostawy towarów?. Jest ona wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej.

Szczególną uwagę należy zwrócić na zapis art. 8 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy, który przez świadczenie usług nakazuje rozumieć także zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. W związku z powyższym należy uznać, iż pojęcie świadczenia, składającego się na istotę usługi, należy interpretować zgodnie z jego cywilistycznym rozumieniem. W efekcie, przez świadczenie usług należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

Z przytoczonych wyżej regulacji wynika, że czynności, które podlegają opodatkowaniu (dostawa towarów oraz świadczenie usług) muszą mieć charakter odpłatny. Odpłatność oznacza w tym przypadku wykonanie ich za wynagrodzeniem. Istotną cechą wynagrodzenia jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy dostawą i otrzymaną zapłatą.

Kolejnym czynnikiem decydującym o tym czy mamy do czynienia z wynagrodzeniem jest określenie czy wynagrodzenie takie było należne z tytułu danego świadczenia. Czynność opodatkowana powstaje bowiem wyłącznie w związku z zaistnieniem stosunku prawnego określonego umową między stronami. Zatem wystąpić musi bezpośredni i niezbędny związek pomiędzy wykonywanymi czynnościami i wysokością otrzymanego wynagrodzenia oparty o relacje cywilnoprawne pomiędzy podmiotami i jednocześnie wynagrodzenie to może być wyrażone w pieniądzu.

W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności.

Bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług, a otrzymanym wynagrodzeniem istnieje wówczas, gdy jest możliwe zidentyfikowanie bezpośredniej i jasno zindywidualizowanej korzyści na rzecz dostawcy towaru lub świadczącego usługę oraz gdy świadczenie wzajemne pozostaje w bezpośrednim związku ze świadczeniem dokonanej czynności.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W myśl art. 29 ust. 4 cyt. ustawy o VAT podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w 2012 roku spółka planuje zawieranie umów partnerskich regulujących warunki współpracy w ramach programu F (dalej ?Umowa"). Na mocy § 4 Umowy Dealerzy zobowiązani są:

  1. do złożenia zamówienia oraz odbioru produktów zgodnie z postanowieniami Umowy,
  2. do dostarczania na każde żądanie Spółki w terminie 7 dni aktualne dokumentów rejestrowych oraz innych dokumentów potwierdzających sytuację finansową,
  3. do realizowania płatności w terminie i według wymagalności, tzn. począwszy od najstarszej wymagalnej faktury,
  4. do promowania produktów Spółki przy wykorzystaniu materiałów reklamowych i informacyjnych oraz instrumentów marketingowych,
  5. do niedokonywania dalszej sprzedaży produktów Partnera na jakichkolwiek aukcjach internetowych, w szczególności Allegro lub eBay. Zakaz rozciąga się na wszystkie podmioty (osoby fizyczne i prawne) powiązane kapitałowo lub osobowo z Dealerem, a także na osoby fizyczne pozostające w jakimkolwiek stosunku prawnym z Dealerem (m.in. umowa o pracę, umowa cywilnoprawna i inne). Zakaz powyższy nie dotyczy dokonywania dalszej sprzedaży produktów Spółki za pomocą sklepów internetowych, do których prawa posiada Dealer,
  6. do zachowania należytej staranności w zakresie informowania swoich klientów o produktach Spółki, zapewnienia odpowiedniej obsługi posprzedażnej i dbania o dobry wizerunek Spółki na rynku.

Ponadto, Dealer posiadający punkt handlowy zobowiązany jest do:

  • odpowiedniego oznakowania lokalu wskazującego na fakt sprzedaży produktów Partnera,
  • ekspozycji regału POS o minimalnej długości 1 metra, wyposażonego w minimum 10 maszyn Wnioskodawcy wybranych przez Dealera,
  • posiadania aktualnych cenników, katalogów, broszur produktowych i promocyjnych,
  • organizacji wizyt u użytkowników końcowych celem prezentacji narzędzi Wnioskodawcy wraz z przedstawicielem techniczno-handlowym Wnioskodawcy (min. 1 raz w miesiącu),
  • aktywnego udziału w promocjach,
  • posiadania maszyn demonstracyjnych,
  • podnoszenia kwalifikacji własnych przedstawicieli handlowych poprzez udział w szkoleniach produktowych organizowanych przez Wnioskodawcę.

Dealer prowadzący działalność jedynie w formie biura handlowego zobowiązany jest do:

  • posiadania aktualnych cenników, katalogów, broszur produktowych i promocyjnych,
  • organizacji wizyt u użytkowników końcowych celem prezentacji narzędzi Wnioskodawcy wraz z przedstawicielem techniczno-handlowym Wnioskodawcy (min. 1 raz w miesiącu),
  • aktywnego udziału w promocjach,
  • posiadania maszyn demonstracyjnych,
  • podnoszenia kwalifikacji własnych przedstawicieli handlowych poprzez udział w szkoleniach produktowych organizowanych przez Wnioskodawcę.

Umowa m.in. przyznaje Dealerom bonus za osiągnięcie celu jakościowego (bonus posprzedażny) określonego wspólnie z przedstawicielem Spółki, który wynosi 1,5% od obrotu zrealizowanego przez Dealera w danym roku.

Bonus stanowi wynagrodzenie za osiągnięte przez Dealera ustalone cele w zakresie promowania produktów. Podstawowe założenia, służące ustaleniu bardziej sprecyzowanego celu jakościowego do udzielenia bonusu, zostały wymienione w § 4 Umowy.

Warunkiem przyznania powyższego bonusu jest brak zaległości Dealerów wobec Spółki na dzień 31 grudnia roku, za który jest przyznawany bonus.

Bonus za cel jakościowy dotyczy tylko wykonania celu jakościowego, a więc celu ustalonego wspólnie z przedstawicielem Wnioskodawcy na określony rok.

W ramach celu jakościowego mieszczą się różnego rodzaju usługi świadczone przez Dealera, mające na celu polepszenie stosunków handlowych z klientami lub poprawienie wizerunku marki Wnioskodawcy. Do celów jakościowych należą przykładowo reklama w prasie, lub lokalnych mediach, promująca markę i produkty Wnioskodawcy, oklejanie samochodu pokazowego Dealera zdjęciami produktów i logotypem Wnioskodawcy, organizacja tzw. dni otwartych u Dealera, seminariów produktowych z udziałem potencjalnych klientów ostatecznych, udział w targach i zaproszenie Wnioskodawcy jako współwystawcy, itp. Pozostałe czynności wymienione w Umowie Dealer musi spełniać, aby w ogóle mieć status oficjalnego dealera Wnioskodawcy, tzn. aby mieć bezpośredni kontakt ze Spółką jako dystrybutorem produktów marki Wnioskodawcy, korzystać ze specjalnych zasad gwarancji i reklamacji oraz autoryzowanego serwisu części, itp. Zatem przyznanie bonusu nie jest uzależnione stricte od wykonywania pozostałych czynności określonych w Umowie. Ich wypełnienie jest jednak warunkiem koniecznym do nawiązania i utrzymywania stałej i ścisłej współpracy ze Spółką na zasadach uczciwego partnerstwa i wzajemnego zaufania, a co za tym idzie do otrzymywania bonusów.

Realizacja celu jakościowego jest każdorazowo sprawdzana przez Przedstawiciela Handlowego Spółki m.in. poprzez udział w targach, seminariach produktowych, osobiste wizyty w siedzibie Dealera lub w miejscu świadczenia usług, obserwację wyników sprzedaży i ocenę przełożenia się realizacji celu jakościowego na te wyniki, żądanie i odbieranie ustnych lub pisemnych wyjaśnień od Dealera i wszelkich dokumentów od Dealera, potwierdzających podjęcie i wykonanie usług. Realizacja celu jakościowego jest raportowana do zarządu Spółki.

W przedmiotowej sprawie mamy zatem do czynienia z sytuacją, w której kontrahent Wnioskodawcy (dealer) na mocy postanowień zawartej umowy zobowiązany jest do podjęcia określonych działań celem zintensyfikowania sprzedaży produktów oznaczonych w § 4 Umowy. Jak wynika z treści wniosku, do obowiązków Dealera (kontrahenta Wnioskodawcy) należy nie tylko nabywanie od Wnioskodawcy, a następnie oferowanie do sprzedaży i sprzedaż oznaczonych produktów oraz terminowa realizacja płatności na rzecz Wnioskodawcy, ale również różnego rodzaju usługi świadczone przez Dealera, mające na celu polepszenie stosunków handlowych z klientami lub poprawienie wizerunku marki Wnioskodawcy. Do celów jakościowych należą przykładowo reklama w prasie, lub lokalnych mediach, promująca markę i produkty Wnioskodawcy, oklejanie samochodu pokazowego Dealera zdjęciami produktów i logotypem Wnioskodawcy, organizacja tzw. dni otwartych u Dealera, seminariów produktowych z udziałem potencjalnych klientów ostatecznych, udział w targach i zaproszenie Wnioskodawcy jako współwystawcy, itp.

Wprawdzie Wnioskodawca zaznaczył, iż zgodnie z Umową przyznawany Dealerom bonus za osiągnięcie celu jakościowego (bonus posprzedażny), określony wspólnie z przedstawicielem Spółki wynosi 1,5% od obrotu zrealizowanego przez Dealera w danym roku oraz, że warunkiem przyznania powyższego bonusu jest brak zaległości Dealerów wobec Spółki na dzień 31 grudnia roku, za który jest przyznawany bonus, jednakże podkreślenia wymaga, iż jest to przyjęty przez Strony sposób obliczenia wysokości należnego kontrahentowi Wnioskodawcy (dealerowi) bonusu.

Zatem w tej konkretnej sytuacji wypłacany przez Wnioskodawcę bonus za osiągnięcie celu jakościowego stanowi rodzaj wynagrodzenia za określone zachowanie się nabywcy ? kontrahenta Wnioskodawcy w stosunku do Wnioskodawcy, które jest przyznawane za spełnienie określonych warunków.

W przedmiotowej sprawie istnieje element wzajemności, konieczny do uznania, że płatność w formie bonusa jest wynagrodzeniem za świadczoną usługę.

Działania podejmowane przez kontrahenta Wnioskodawcy należy uznać w tej sytuacji jako świadczenie usługi za wynagrodzeniem na rzecz Wnioskodawcy. Jako zapłatę za wykonane usługi kontrahent Wnioskodawcy (dealer) otrzymuje wynagrodzenie w postaci bonusa za osiągnięcie celu jakościowego.

W świetle powyższego zachowanie kontrahenta Wnioskodawcy (dealera) otrzymującego wynagrodzenie (bonus za osiągnięcie celu jakościowego), obejmujące wykonanie czynności mających na celu polepszenie stosunków handlowych z klientami lub poprawienie wizerunku marki Wnioskodawcy, należy uznać za świadczenie usług zgodnie z cyt. art. 8 ust. 1 ustawy VAT, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które winno być udokumentowane poprzez wystawienie przez świadczącego usługę ? kontrahenta Wnioskodawcy faktury VAT na rzecz nabywcy usług, tj. Wnioskodawcy wypłacającego przedmiotowy bonus.

Zgodnie bowiem z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011r. Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Uznanie przez tut. organ udzielonego przez Wnioskodawcę bonusu za cel jakościowy jako wynagrodzenia za świadczenie usług i konieczność udokumentowania tej czynności poprzez wystawienie przez świadczącego usługę faktury na rzecz Wnioskodawcy wypłacającego bonus, oznacza, iż czynność ta nie może być dokumentowana przez Wnioskodawcę poprzez wystawienie faktury korygującej.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto należy zauważyć, że niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Niniejsza interpretacja wydana została w indywidualnej sprawie Wnioskodawcy i nie wywołuje skutków prawnych, o których mowa w art. 14k-14n ustawy Ordynacja podatkowa dla kontrahenta Wnioskodawcy otrzymującego premię pieniężną.

W pozostałym zakresie objętym wnioskiem ORD-IN zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika