Opodatkowania podatkiem akcyzowym strat energii elektrycznej powstałych wyniku transformacji.

Opodatkowania podatkiem akcyzowym strat energii elektrycznej powstałych wyniku transformacji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku 29 listopada 2011r. (data wpływu 8 grudnia 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie opodatkowania podatkiem akcyzowym strat energii elektrycznej powstałych wyniku transformacji ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 grudnia 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie opodatkowania podatkiem akcyzowym strat energii elektrycznej powstałych wyniku transformacji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest przedsiębiorstwem, które z racji posiadania na swoim stanie infrastruktury elektroenergetycznej, wykorzystywanej do dystrybucji energii elektrycznej, prowadzi taką dystrybucję dla podmiotów gospodarczych, przyłączonych do swojej sieci. Wnioskodawca posiada koncesję i taryfę na świadczenie usług dystrybucyjnych oraz koncesję na obrót energią elektryczną, a także taryfę na obrót energią elektryczną. W skład infrastruktury związanej z przesyłem energii elektrycznej wchodzą:

  • transformatory
  • linie elektryczne wraz z infrastrukturą
  • rozdzielnie energii elektrycznej

Z dostarczanej do przedsiębiorstwa energii elektrycznej, na własne potrzeby Wnioskodawca wykorzystuje około 64 %, a pozostałe ok. 36 % dostarcza do odbiorców zewnętrznych.

Powyższy wskaźnik w dalszej części Spółka będzie nazywać jako wskaźnik udziału sprzedaży energii elektrycznej (dalej w skrócie: WUSEE).

Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego od energii elektrycznej, jest również czynnym podatnikiem podatku VAT.

Energia zużywana na własne potrzeby związana jest w głównej mierze z działalnością produkcyjną Spółki. Spółka jest jednym z największym w Polsce przetwórców aluminium.

Proces dostarczania energii do Spółki oraz jej częściowej dalszej odsprzedaży jest zorganizowany w następujący sposób:

?Przyłącze?: Energia elektryczna dostarczana jest do Spółki, za pomocą sieci wysokiego napięcia 110 kV od dostawcy zewnętrznego do transformatorów 110/6 kV. Transformatory wysokiego napięcia 110/6 KV są własnością Spółki. Za transformatorami wysokiego napięcia Spółka posiada liczniki prądu elektrycznego. Spółka nie posiada liczników prądu elektrycznego przed transformatorami 110/6 kV w związku z czym do odczytów zużycia energii za transformatorami, muszą być doliczane straty energii na linii zasilającej wysokiego napięcia, pomiędzy punktem przyłączenia w Energetyce Zawodowej, a transformatorami 110/6 kV oraz straty na transformacji na transformatorach 110/6 kV. Aktualnie posiadane przez Spółkę liczniki wyliczają stratę na transformacji. Liczniki te wskazują iż strata ta wynosi ok. 0,63%, ilości energii kupowanej. W efekcie więc ilość energii kupowanej jest większa od ilości energii zarejestrowanej na licznikach o ok. 0,63%. W przypadku jednak awarii tychże liczników zgodnie z taryfą dostawcy energii elektrycznej, ilość pobranej przez Spółkę energii elektrycznej czynnej na ich pokrycie (a więc straty na transformacji i przesyle) określona będzie wg wskaźników z Umowy w zależności od rodzaju, długości, przekroju i obciążenia linii. A więc w przypadku gdyby taki licznik uległ awarii ilość energii elektrycznej tracona na transformatorach 110/6 KV ustalona byłaby w umowie z dostawcą.

Spółka opodatkowuje aktualnie akcyzą całą zakupywaną energię elektryczną. W związku z powyżej opisanym stanem faktycznym oraz w związku z brzmieniem art. 9 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym Spółka opodatkowuje akcyzą również energię elektryczną związaną ze stratami na przesyle. Spółka planuje nie opodatkowywać akcyzą energii elektrycznej związanej ze stratami na przesyle.

W efekcie więc Spółka planuje w zakresie strat na ?przyłączu? czyli strat na transformacji związanej z przyłączem Spółka przyjmowałaby, iż wartość strat określonych powyżej dotyczy w części energii sprzedawanej w związku z powyższym straty na transformacji dotyczące sprzedaży wynosiłyby procentowe tyle ile w danym okresie przyjmowane byłoby przez dostawcę energii do rozliczenia strat zgodnie z opisem przemnożone przez wskaźnik WUSEE, gdyż nie cała energia kupowana jest sprzedawana. W efekcie więc wartość strat związanych z przesyłem energii elektrycznej do odbiorców zewnętrznych odpowiadałaby ilości energii przesyłanej do tych odbiorców. Pozostała część strat dotyczyłaby zużycia na własne potrzeby.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Opisane w wniosku straty na 'przyłączu' wraz ze sposobem ich określenia w części w której dotyczą dystrybucji lub obrotu energią elektryczną można uznać za straty o których mowa w art. 9 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym jako straty powstałe w wyniku przesyłania lub dystrybucji energii elektrycznej i w związku z tym straty te nie są uważane za zużycie o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym...

Zdaniem Wnioskodawcy opisane straty wraz ze sposobem ich ustalania są stratami o których mowa w art. 9 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym w związku z powyższym straty te na mocy tego przepisu nie mogą być uznawane za zużycie energii elektrycznej o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym w tej części w której dotyczą sprzedaży lub dystrybucji energii elektrycznej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ust. 2 stawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008r. (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 108, poz. 626 ze zm.) w przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
  2. sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997r. - Prawo energetyczne, 3. który wyprodukował tę energię;
  3. zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;
  4. zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;
  5. import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
  6. zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.

Za zużycie energii elektrycznej nie uznaje się strat powstałych w wyniku przesyłania lub dystrybucji energii elektrycznej, z wyłączeniem energii zużytej w związku z jej przesyłaniem lub dystrybucją oraz energii elektrycznej pobranej nielegalnie.

Poprzez straty powstałe przy przesyłaniu i dystrybucji energii elektrycznej rozumie się takie straty, które są wynikiem właściwości technicznych infrastruktury przesyłowej. Jeżeli proces zostanie uznany za nierozerwalny element procesu przesyłu energii należy uznać, że tak jak w przypadku strat w oporze infrastruktury przesyłowej, w wyniku procesu transformacji, na skutek technicznych ubytków, następuje utrata mocy prądu. Uznać zatem należy, że różnica w mocy energii elektrycznej pomiędzy mocą po stronie pobieranej i po stronie wtórnej, określana sprawnością transformatora, będzie w związku z tym uznana za stratę i nie będzie opodatkowana podatkiem akcyzowym.

Z przedstawionych okoliczności wynika, iż Energia elektryczna dostarczana jest do Spółki, za pomocą sieci wysokiego napięcia 110 kV od dostawcy zewnętrznego do transformatorów 110/6 kV. Aktualnie posiadane przez Spółkę liczniki wyliczają stratę na transformacji, która wynosi ok. 0,63%, ilości energii kupowanej. W przypadku jednak awarii tychże liczników zgodnie z taryfą dostawcy energii elektrycznej, ilość pobranej przez Spółkę energii elektrycznej czynnej na ich pokrycie (a więc straty na transformacji i przesyle) określona będzie wg wskaźników z Umowy w zależności od rodzaju, długości, przekroju i obciążenia linii. A więc w przypadku gdyby taki licznik uległ awarii ilość energii elektrycznej tracona na transformatorach 110/6 KV ustalona byłaby w umowie z dostawcą.

Zatem energię elektryczną utracona w procesie transformacji (różnicę pomiędzy energią dostarczoną do transformatora i oddaną z transformatora wyliczoną przez posiadane przez Wnioskodawcę liczniki, a w przypadku awarii tych liczników określona wg ustaleń wynikających z umowy z dostawcą) należy traktować jako straty energii przesyłanej lub dystrybuowanej, o których mowa w art. 9 ust. 2 ustawy, gdyż powstają one w wyniku przesyłania lub dystrybucji energii elektrycznej.

W tym miejscu zauważyć jednak należy, iż wskaźniki strat wynikające z umowy, stosowane podczas awarii liczników, powinny odpowiadać rzeczywistym stratom energii

Reasumując, straty powstałe podczas transformacji z napięcia 110 kV na napięcie 6 kV nie są ujęte w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Zatem poza zakresem opodatkowania podatkiem akcyzowym będą wszystkie straty energii elektrycznej powstałe na transformacji.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika