Czy w przedmiotowej sprawie należy wystawiać faktury VAT? Jak należy oznaczać na nich premie oraz (...)

Czy w przedmiotowej sprawie należy wystawiać faktury VAT? Jak należy oznaczać na nich premie oraz czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z ww. faktur?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 9 marca 2009 r. (data wpływu 12 marca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 maja 2009 r. (data wpływu 27 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie premii pieniężnych ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie premii pieniężnych. Wniosek uzupełniono w dniu 27 maja 2009 r. o doprecyzowanie przedstawionego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca zawarł ze swoimi dostawcami umowy handlowe, na mocy których po przekroczeniu określonego progu obrotów miesięcznych, kwartalnych bądź rocznych, przysługuje Spółce premia pieniężna. W umowach tych zawarta jest także klauzula, że Zainteresowany zobowiązuje się do wystawienia faktury VAT dokumentującej udzielenie przysługującego bonusu pieniężnego.

W uzupełnieniu wskazano następujące informacje:

Otrzymanych przez Wnioskodawcę od dostawców premii pieniężnych nie można powiązać z konkretnymi dostawami, gdyż naliczane są one od łącznej wielkości uzyskanych obrotów po zakończonym kwartale, półroczu lub roku. Głównym warunkiem otrzymania przez Zainteresowanego premii jest terminowe regulowanie wszelkich zobowiązań płatniczych wobec dostawcy, dokonywanie systematycznych zakupów oraz posiadanie w ciągłej sprzedaży preparatów produkowanych i dystrybuowanych przez dostawców.

Zawarte umowy o współpracę zawierają następujące warunki współpracy:

  1. odbiorca zobowiązuje się do posiadania w ofercie handlowej całego asortymentu dostawcy,
  2. odbiorca zobowiązuje się do rozprowadzania wśród klientów odbiorcy materiałów promocyjnych i informacyjnych dotyczących produktów produkowanych i dystrybuowanych przez dostawcę,
  3. premia rozliczana jest w cyklu kwartalnym, półrocznym lub rocznym w ciągu 15 dni od zakończenia okresu,
  4. wysokość premii zależna jest od realizacji założonego budżetu na okresy kwartalne, półroczne lub roczne (poziom obrotów powyżej którego przysługuje premia ustalony jest pomiędzy stronami w momencie zawarcia umowy).


Zawarta umowa przewiduje także klauzulę, zgodnie z którą dostawca ma prawo skontrolowania, czy warunki określone w pkt 1 i pkt 2 są spełnione. W przypadku nie wypełnienia powyższych warunków strony mają prawo do rozwiązania umowy w trybie natychmiastowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca prawidłowo postąpił wystawiając fakturę VAT za przysługującą premię pieniężną od swoich dostawców...

Zdaniem Wnioskodawcy, w omawianej sytuacji postąpił słusznie dokumentując przyznanie mu bonusu (premii pieniężnej) poprzez wystawienie faktury VAT. Powyższy sposób postępowania został potwierdzony w stanowisku Ministra Finansów ? pismo z dnia 30 grudnia 2004 r. nr PP3-812-1222/04/AP/4026. W sytuacjach, w których podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania określonej wysokości obrotów w pewnym okresie i w określony sposób i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą, w takich przypadkach należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonym zachowaniem nabywcy, a zatem ze świadczeniem przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 cytowanej ustawy, poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  • przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  • zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  • świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Uwzględniając powyższe, każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powołanej ustawy.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp.

Stosownie do art. 106 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia określi szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania.

Zasady te zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337).

Na mocy § 4 ust. 1 ww. rozporządzenia, zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami ?FAKTURA VAT?. Na podstawie § 5 ust. 1 cyt. rozporządzenia, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

  1. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  2. numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;
  3. numer kolejny faktury oznaczonej jako ?FAKTURA VAT?;
  4. dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;
  5. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
  6. miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;
  7. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  8. wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  9. stawki podatku;
  10. sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;
  11. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  12. kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca zawarł ze swoimi dostawcami umowy handlowe, na mocy których po przekroczeniu określonego progu obrotów miesięcznych, kwartalnych bądź rocznych, przysługuje Spółce premia pieniężna. W umowach tych zawarta jest także klauzula, że Zainteresowany zobowiązuje się do wystawienia faktury VAT dokumentującej udzielenie przysługującego bonusu pieniężnego. Otrzymanych przez Wnioskodawcę od dostawców premii pieniężnych nie można powiązać z konkretnymi dostawami, gdyż naliczane są one od łącznej wielkości uzyskanych obrotów po zakończonym kwartale, półroczu lub roku. Głównym warunkiem otrzymania przez Zainteresowanego premii jest terminowe regulowanie wszelkich zobowiązań płatniczych wobec dostawcy, dokonywanie systematycznych zakupów oraz posiadanie w ciągłej sprzedaży preparatów produkowanych i dystrybuowanych przez dostawców. Wnioskodawca zobowiązuje się do posiadania w ofercie handlowej całego asortymentu dostawcy oraz rozprowadzania wśród klientów odbiorcy materiałów promocyjnych i informacyjnych dotyczących produktów produkowanych i dystrybuowanych przez dostawcę. Premia rozliczana jest w cyklu kwartalnym, półrocznym lub rocznym w ciągu 15 dni od zakończenia okresu. Jej wysokość zależna jest od realizacji założonego budżetu na okresy kwartalne, półroczne lub roczne (poziom obrotów powyżej którego przysługuje premia ustalony jest pomiędzy stronami w momencie zawarcia umowy).

Reasumując, należy uznać, iż w tym konkretnym przypadku otrzymujący premie świadczy na rzecz kontrahenta usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. działania promocyjno-informacyjne, a zatem czynność ta podlega opodatkowaniu i powinna być dokumentowana fakturą VAT.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie premii pieniężnych. Wniosek w zakresie dokumentowania premii pieniężnych oraz prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących premie pieniężne został rozstrzygnięty interpretacjami indywidualnymi z dnia 12 czerwca 2009 r. znak ILPP1/443-308/08-5/MT i ILPP1/443-308/08-6/MT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje

ILPP1/443-308/09-5/MT, interpretacja indywidualna

ILPP1/443-308/09-6/MT, interpretacja indywidualna

PP3-812-1222/04/AP/4026, interpretacja Ministra Finansów

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika