Opodatkowanie premi pieniężnych sygn: IP-PP2-443-60/08-2/IB

Opodatkowanie premi pieniężnych

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 11 stycznia 2008 r. (data wpływu 14 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania udzielanych premii pieniężnych i prawa do obniżenia podatku należnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 stycznia 2007 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania udzielanych premii pieniężnych i bonusów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

X Sp. z o.o. prowadzi działalność polegającą na produkcji i sprzedaży wyrobów gipsowych. W celu intensyfikacji sprzedaży produktów wypłacamy naszym odbiorcom (na podstawie zawartych umów) premie pieniężne:

  • za przekroczenie zakupu towarów w roku / kwartale ponad określoną wartość wartości rocznych / kwartalnych obrotów netto (z ich gradacją),
  • za wsparcie działań marketingowych przez nabywcę w wysokości % wartości rocznych / kwartalnych obrotów netto.

Dotychczas Spółki, które nabywały prawo do premii pieniężnej wystawiały faktury, przyjmując za podstawę opodatkowania wartość wyliczonej premii pieniężnej (bez należnego podatku VAT) i naliczały 22%. VAT ten podlegał odliczeniu od podatku należnego w naszych rejestrach i księgach. Powyższy sposób postępowania był zgodny ze stanowiskiem Ministra Finansów wyrażonym w piśmie z dnia 30.12.2004 r. znak PP3-812-1222/2004/AP/4026. Jednakże w 2007 r. stanowisko Ministerstwa Finansów zostało zakwestionowane przez orzecznictwo podatkowe m.in. w wyrokach NSA z dn. 06.02.2007 r. ? syg. Akt I FSK 94/6, Z DN. 28.08.2007 r. sygn. akt I FSK 1109/06 czy WSA w Warszawie z 22.05.2007 r. ? III SA/Wa 4080/06.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z przedstawionym powyżej stanem:

  • przyznane premie pieniężne stanowią wynagrodzenie za usługę podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz
  • VAT wykazany w fakturach dokumentujących powyższe transakcje będzie stanowić podstawę do obniżenia podatku należnego w X...

Zdaniem wnioskodawcy wypłacone nabywcom premie pieniężne z tytułu dokonania zakupu towarów o określonej wartości stanowią zapłatę za świadczone usługi. Premia ta bowiem nie ma charakteru dobrowolnego ? jej wypłata następuje po osiągnięciu pewnego pułapu zakupów. Otrzymujący premię jest zobowiązany wystawić fakturę dokumentującą świadczenie usługi. Natomiast X ma prawo odliczyć podatek naliczony z tej faktury.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Ustosunkowując się do stanowiska Strony Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wyjaśnia, co następuje:

Zakres przedmiotowy opodatkowania podatkiem od towarów i usług określają przepisy art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju; eksport towarów; import towarów; wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Przy czym zgodnie z art. 2 pkt 6 ww. ustawy o podatku od towarów i usług przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty w zakresie problemu związanego ze świadczonymi usługami w zakresie interpretacji.

Natomiast art. 8 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, iż świadczeniem usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt. 1, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  • przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  • zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  • świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Podstawą do prawidłowego określenia skutków podatkowych, w przedstawionym zaistniałym stanie faktycznym, czynności polegającej na wypłacania premii pieniężnej jest określenie jaki charakter mają działania będące przedmiotem pytania.

Dokonując subsumpcji przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego do poczynionych ustaleń wynika, iż pomiędzy stronami istnieje umowa, która określa zasady współpracy oraz czynniki jakie muszą zostać spełnione aby Spółka wypłaciła swoim nabywcom premie pieniężne.

Zatem po uzyskaniu uprawnienia do wypłacenia premii pieniężnej, poprzez osiągnięcie pewnego obrotu zrealizowanego w danym okresie rozliczeniowym (który klient osiągnął w danym roku), premia taka nie ma charakteru dobrowolnego. Pozwala to na stwierdzenie, iż pomiędzy stronami transakcji istnieje swoistego rodzaju relacja zobowiązaniowa, którą należy uznać za świadczenie usług za wynagrodzeniem. Wobec czego w takim przypadku należy stwierdzić, iż premia jest formą wynagrodzenia za wykonane czynności tj: przekroczenie zakupu towarów oraz wsparcie działań marketingowych.

Reasumując, w opisanej sytuacji, przedstawione zdarzenie (udzielanie premii pieniężnych) jest usługą w rozumieniu ww. ustawy o podatku od towarów i usług i powinno być udokumentowane fakturą VAT. Zgodnie bowiem, z art. 106 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług przedmiotowe usługi powinny być udokumentowane przez Spółkę fakturami VAT spełniającymi wymogi, o których mowa w § 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 25 maja 2005 roku w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz.798).

Ponadto zgodnie z art. 86 ust. 1 w/w ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Biorąc powyższe pod uwagę należy uznać, że Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących powyższe transakcje. Mając na uwadze powyższe należało orzec jak w sentencji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje

III SA/Wa 4080/06, wyrok zwykłego składu wojewódzkiego sądu administracyjnego

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika