Wypłata premii pieniężnych, stanowi wypłatę wynagrodzenia za świadczenie usług, o których mowa (...)

Wypłata premii pieniężnych, stanowi wypłatę wynagrodzenia za świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zmianami), które podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki podatku VAT w wysokości 22%, o której mowa w art. 41 ust. 1 cyt. ustawy. Otrzymywanie przedmiotowych premii pieniężnych winno być udokumnetowane fakturami VAT, wystawionymi zgodnie z uregulowaniami art. 106 ust. 1 cyt. ustawy. Podatek od towarów i usług wykazany w tych fakturach będzie podatkiem naliczonym, o który można pomniejszyć podatek należny, zgodnie z art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a) cyt. ustawy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko ? Sp. z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 3 kwietnia 2008r. (data wpływu 7 kwietnia 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawianych przez kontrahentów, dokumentujących wypłacane premie pieniężne - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 7 kwietnia 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawianych przez kontrahentów, dokumentujących wypłacane premie pieniężne.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Przedmiotem działalności Spółki jest m.in. sprzedaż olejów , płynów i kosmetyków s...... Na podstawie zawartych umów Spółka wypłaca swoim odbiorcom premie pieniężne (bonusy). Warunkiem potrzebnym do wypłaty premii jest osiągnięcie w danym okresie określonego poziomu zakupów lub sprzedaży produktów Spółki. Podstawą do wypłacenia premii pieniężnej jest otrzymana faktura VAT. Premie pieniężne są traktowane przez kontrahentów Spółki jako czynności podlegające opodatkowaniu VAT.

Mając na uwadze fakt, iż premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez kontrahentów zakupów towaru o określonej wartości w ustalonym okresie, należy stwierdzić, że wypłacane premie pieniężne nie są związane z żadną konkretną dostawą

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z wystawianych przez kontrahentów Spółki faktur VAT dokumentujących premie pieniężne...

Zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje mu prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego zawartego w otrzymywanych fakturach, dotyczących premii pieniężnych wypłacanych kontrahentom. Spółka wskazuje, iż Kontrahenci Spółki, podążając za dominującą linią interpretacji organów podatkowych, traktują wypłacane przez Spółkę premie pieniężne jako wynagrodzenie za czynności podlegające opodatkowaniu VAT. Argumentują oni, że zgodnie z treścią przepisu art. 5 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie natomiast z regulacją art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Spółka wskazała, iż Kontrahenci powołują się również na obowiązującą interpretację Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r. (nr PP3-812-1222/2004/AP/4026) wydaną w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe: ?(...) należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach?. Pogląd ten został również wielokrotnie potwierdzony w interpretacjach wydawanych przez organy podatkowe, m.in. interpretacja indywidualna z dnia 28 listopada 2007r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (nr ILPP1/443-347/07-2/TW); interpretacja indywidualna z dnia 17 grudnia 2007r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (nr IPPP1-443-569/07-2/AK); interpretacja indywidualna z dnia 6 grudnia 2007r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (nr ILPP1/443-210/07-2/BP); postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 18 września 2007r. wydane przez Urząd Skarbowy w Piasecznie (nr 1418/ZTJT/443-59/07/SG).

Wnioskodawca podkreślił, iż stan faktyczny opisany w przywołanej interpretacji Ministra Finansów jest dokładnie taki sam, jak w przypadku premii pieniężnych wypłacanych kontrahentom przez Spółkę, a powołane tam warunki uznania premii pieniężnych jako wynagrodzenie za usługę są spełnione w przypadku Spółki. W przytoczonej powyżej interpretacji Minister Finansów stwierdza, że jedynie w przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. Premii wypłacanych przez Spółkę bez wątpienia nie można przyporządkować do konkretnej dostawy, w związku z czym, w przedmiotowej sytuacji art. 29 ust. 4 ustawy o VAT nie znajduje zastosowania.

W świetle wspomnianych interpretacji, organy podatkowe uznają że premie pieniężne stanowią wynagrodzenie za świadczenie usług podlegających opodatkowaniu VAT na zasadach ogólnych. W konsekwencji, zdaniem Spółki, Spółka, która wypłaca wynagrodzenie w postaci premii pieniężnych na rzecz kontrahenta ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z otrzymanej faktury, na zasadach określonych w art. 86 ustawy.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Stosownie natomiast do regulacji art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Przyjmując w związku z tym, że premie pieniężne stanowią wynagrodzenie za świadczone na rzecz Spółki usługi, to bez wątpienia usługi te pozostają w bezpośrednim związku ze sprzedażą towarów dokonywaną przez Spółkę. Poprzez uzależnienie wynagrodzenia wypłacanego kontrahentom od osiągnięcia określonego rezultatu w postaci zakupu jak największej ilości towarów od Spółki, wypłata premii pieniężnych ukierunkowana jest na zwiększenie poziomu sprzedaży Spółki.

W konsekwencji wypłacane premie pieniężne służą wykonywaniu czynności opodatkowanych przez Spółkę, a mianowicie sprzedaży olejów i płynów samochodowych. Zawieranie umów o przedmiotowe usługi pozwala ponadto zbudować dobre relacje z kontrahentami, co może przyczynić się do długiej i owocnej współpracy oraz wpływać na wzrost sprzedaży towarów przez Spółkę w przyszłości, co niewątpliwie potwierdza również istnienie związku tych usług z czynnościami opodatkowanymi, wykonywanymi przez Spółkę.

Spółka zaznaczyła ponadto, iż kwestie odliczeń w zakresie VAT powinny być analizowane w oparciu o podstawowe zasady systemu VAT, do których zaliczana jest przede wszystkim zasada neutralności VAT. Zasada ta wyraża się w konieczności zagwarantowania takiego stanu prawnego, w którym podatnik prowadzący działalność opodatkowaną nie ponosi ekonomicznego ciężaru VAT. Ciężar VAT powinien ponosić jedynie ostateczny konsument, który nabywa towar lub usługę. Praktycznej realizacji tej zasady służy wprowadzenie konstrukcji podatku naliczonego, który zapłacony we wcześniejszej fazie obrotu podlega odliczeniu od podatku należnego występującego w następnej fazie obrotu. Innymi słowy, podatnik musi mieć zapewnioną możliwość odzyskania podatku naliczonego, który jest związany z jego działalnością opodatkowaną. Stanowisko takie znajduje potwierdzenie w szeregu wyroków Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, w tym m.in. w sprawach 268/83 (Pomiędzy D.A. R i E.A. R-V D a M yan F (Holandia); 50/87 (Pomiędzy Komisją Europejską a Republiką Francuska). W uzasadnieniach tych wyroków czytamy, iż ?(...) system odliczeń ma na celu całkowite uwolnienie podmiotu gospodarczego od obciążeń z tytułu podatku VAT przypadającego do zapłaty lub zapłaconego w trakcie prowadzenia działalności gospodarczej. Wspólny system podatku VAT gwarantuje w ten sposób, iż wszelka działalność gospodarcza, niezależnie od jej celu lub rezultatu, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny pod warunkiem, że działalność ta podlega temu podatkowi?.

Jak wynika z powyższego, wszystkie warunki od których, zgodnie z regulacjami ustawy o VAT, uzależniona jest możliwość skorzystania z prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego z faktur dokumentujących premie pieniężne są spełnione w odniesieniu do sytuacji Spółki. W szczególności istnieje związek zakupów dokumentowanych tymi fakturami i zawartego w nich podatku naliczonego z wykonywaniem działalności opodatkowanej przez Spółkę, bowiem premie pieniężne służą, jeśli nawet nie zwiększeniu, to co najmniej utrzymaniu na dotychczasowym poziomie wartości sprzedaży Spółki.

Reasumując, w ocenie Spółki, przysługuje jej prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego zawartego w otrzymywanych fakturach, dotyczących premii pieniężnych wypłacanych kontrahentom.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14 c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika