Stawka podatku do olejów mineralnych (benzyn) używanych do czyszczenia maszyn

Stawka podatku do olejów mineralnych (benzyn) używanych do czyszczenia maszyn

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 14 września 2014 r. (data wpływu 24 września 2014 r.), uzupełnionym w dniu 22 października 2014 r. w odpowiedzi na wezwanie nr IPPP3/443-965/14-2/SM z dnia 10 października 2014 r. (skutecznie doręczone w dniu 17 października 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stawki podatku dla olejów mineralnych - jest prawidłowe.


Porady prawne

UZASADNIENIE


W dniu 24 września 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stawki podatku dla olejów mineralnych.


Wniosek został uzupełniony w dniu 22 października 2014 r. w odpowiedzi na wezwanie nr IPPP3/443-965/14-2/SM z dnia 10 października 2014 r.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Wnioskodawca prowadzi działalność przedsiębiorczą w zakresie czyszczenia części maszyn i ich elementów bez opłukiwania. Podstawą technologiczną niniejszej czynności jest mycie - odtłuszczanie części maszyn i jej elementów z użyciem stosownego rozpuszczalnika. Tym rozpuszczalnikiem jest zazwyczaj (więc nie chodzi tu o preparaty na bazie wody) olej mineralny o stosownym składzie i stosownych parametrach fizyczno-chemicznych, który jest przedmiotem podatku akcyzowego. Po stronie chemicznej podstawą wyrobów jest odpowiednia hydrogenowa frakcja ropy naftowej. Wnioskodawca używa rozpuszczalników - z odpowiednimi kodami nomenklatury CN 2710 12 21 i CN 2710 12 25 (dalej: Rozporządzenie Rady (EWG) nr 2658/87 o nomenklaturze celnej i statystycznej i o wspólnej Taryfie celnej włącznie z załącznikiem I, w brzmieniu późniejszych zmian). Ponieważ działalność handlowa Wnioskodawcy nie ogranicza się tylko do regionu Republiki Czeskiej, bo Wnioskodawca dostarcza również niniejsze oleje mineralne na przykład i do Polski - proces przebiega tak, że Wnioskodawca kupi w Niemczech (SRN) od producenta konkretny rozpuszczalnik (olej mineralny) i dowiezie go do Republiki Czeskiej (RCZ), gdzie w zgodzie z obowiązującymi przepisami prawnymi wprowadzi go do wolnego obiegu podatkowego i zapłaci od niego podatek akcyzowy według przepisów Republiki Czeskiej. Jeśli potem Wnioskodawca zawrze transakcję handlową z inną osobą prowadzącą działalność gospodarczą w Polsce, wyeksportuje dany rozpuszczalnik do końcowego spożycia - konsumpcji do Polski. Dokumentacja i dokumenty przy tym eksporcie odpowiadają wymaganiom stosownych przepisów Unii Europejskiej (UE) i Republiki Czeskiej (RCZ).

Według artykułu 33 Rozporządzenia Rady 2008/118/WE z dnia 16 grudnia 2008 roku powstaje obowiązek podatkowy w tym państwie członkowskim, w którym olej mineralny jest trzymany do celów spożycia - konsumpcji (tzn. gdzie dojdzie również i do jego zużycia - konsumpcji). Według dalszych przepisów niniejszego cytowanego artykułu rozporządzenia i na podstawie § 14 ustawy Republiki Czeskiej nr 353/2003 Sb. o podatku akcyzowym, który niniejsze rozporządzenie w Republice Czeskiej (RCZ) reguluje, w takim przypadku jest możliwe wnieść wniosek z żądaniem o zwrot podatku akcyzowego, zapłaconego w Republice Czeskiej (RCZ). Czeska ustawa o podatku akcyzowym w § 14 ustęp 2 formułuje określone postępowanie następująco (cytowana jest tylko relewantna część określonych przepisów prawnych):


§ 14


Zwrot podatku płatnikowi


(2) Płatnikom, którzy dowiozą wybrane wyroby wprowadzając je do wolnego obiegu podatkowego na terytorium podatkowe Republiki Czeskiej, do innego państwa członkowskiego w celu działalności przedsiębiorczej lub do realizacji zadań publiczno-prawnego podmiotu, powstaje prawo do zwrotu podatku pod warunkiem, że:


  1. przed wyeksportowaniem wybranych wyrobów, administrator podatkowy oświadczy, że stosuje prawo do zwrotu podatku, wraz z tym oświadczeniem przedstawi dokument o tym, że podatek za wybrane wyroby, które zostaną dowiezione do innego państwa członkowskiego, został już na terytorium podatkowym Republiki Czeskiej zapłacony,
  2. wybrane wyroby są przewożone z dokumentem uproszczonym Skrócona Metryka (§ 30),
  3. przedstawiając zwrotne sporządzenie uproszczonego dokumentu Skrócona Metryka należycie potwierdzonego przez odbiorcę,
  4. przedstawiając dokument o:
    1. zapłaceniu podatku w państwie członkowskim przeznaczenia,
    2. zapłaceniu podatku w państwie członkowskim, w którym doszło do straty podczas transportu lub w którym była strata podczas transportu stwierdzona z wyjątkiem straty nieprzewidywanej lub straty obniżenia wartości, lub
    3. okoliczności, że wybrany wyrób nie jest w państwie członkowskim przeznaczenia przedmiotem podatku lub że jest od podatku zwolniony, wydany przez określone organy państwa członkowskiego przeznaczenia,
  5. u opodatkowanych wyrobów wybranych, które podlegają oznakowaniu według niniejszych przepisów prawnych ustawy i były wprowadzone do wolnego obiegu podatkowego na terytorium podatkowym Republiki Czeskiej, przedstawiając zaświadczenie od administratora podatkowego innego państwa członkowskiego, że oznakowane według tej ustawy było zniszczone lub usunięte.

Pozostały tekst § 14 nie odnosi się do przypadku Wnioskodawcy i określa on warunki do innych przypadków stosowania zwrotu podatku, i dlatego tutaj w tym miejscu z powodu zachowania przejrzystości nie został on przedstawiony. Legislatywny skrót ?wybrany wyrób?, wprowadzony przez niniejszą ustawę, określa ogólnie jakikolwiek wyrób lub towar, który w Republice Czeskiej jest przedmiotem podatku akcyzowego.

Z powyżej przedstawionego jest rzeczą oczywistą, że Wnioskodawca z zastosowaniem swojego prawa żądania o zwrot zapłaconego podatku, potrzebuje więc dokument o zapłaceniu podatku w państwie członkowskim przeznaczenia albo dokument o okoliczności, że wybrany wyrób nie jest w państwie członkowskim przeznaczenia przedmiotem podatku lub że jest od podatku zwolniony. Dokument musi być wydany przez kompetentne organy państwa członkowskiego przeznaczenia. Według prowadzonej praktyki w Republice Czeskiej może być w przypadku eksportu do Polski takim dokumentem indywidualna interpretacja, dokument wydany przez Ministra Finansów Rzeczpospolitej Polskiej.

Oleje mineralne o powyżej przedstawionych kodach nomenklatury są używane wyłącznie do czyszczenia bez opłukiwania i mycia różnych części maszyn i elementów tych części. A więc nie są one używane do celów energetycznych. Wnioskodawca przy imporcie oleju mineralnego do Republiki Czeskiej odprowadza z oleju mineralnego określony podatek akcyzowy i w ten sposób olej mineralny jest tak wprowadzony do wolnego obiegu podatkowego (właśnie dopuszczony do użycia - konsumpcji) w Republice Czeskiej. Wnioskodawca następnie eksportuje niniejsze oleje mineralne do Polski, do tych partnerów handlowych, którzy niniejsze oleje mineralne w ramach swojej działalności gospodarczej używają - konsumują, do powyżej opisanego celu, a więc do czyszczenia bez opłukiwania. W Polsce - państwie końcowego użycia - konsumpcji - są następnie przedmiotowe oleje mineralne podatkowo zabezpieczone według polskich przepisów prawnych. Wnioskodawca eksportuje do Polski przedmiotowe oleje mineralne w trybie nieregularnym, zazwyczaj tylko kilka razy w roku.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy przedmiotowe oleje mineralne, w przypadku ich użycia na terytorium Polski w powyżej opisany sposób (a więc z przeznaczeniem do mycia i odtłuszczania bez opłukiwania w ramach prowadzonej działalności gospodarczej podmiotu osoby fizycznej bądź osoby prawnej) są w Polsce przedmiotem podatku akcyzowego czy też nie, ewentualnie w jakiej wysokości są podatkiem akcyzowym obciążone?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Olej mineralny z kodem CN 2710 11 21 należy uważać za wyrób energetyczny. Nie jest jednak przedstawiony w art. 89 ust. 1 Ustawy, dlatego zgodnie z art. 89 ust. 2 Ustawy obowiązuje, że ?Stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych wynosi 0 zł ?(słownie: zero polskich złotych).

Dlatego olej mineralny z kodem CN 2710 11 21 przy użyciu innym niż do spalania i do napędu silników, tzn. w przypadku Wnioskodawcy przy użyciu do odtłuszczania i mycia bez opłukiwania, ma stawkę podatkową w wysokości 0 zł (słownie: zero polskich złotych).

Niniejsza określona stawka podatkowa obowiązuje od lutego 2013 roku, gdy Wnioskodawca wykonał pierwszy transport wyrobu do Polski.

Wnioskodawca uściśla, że ze względu na zmianę w Taryfie celnej od 2012 roku, którą zmienia się się załącznik I rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87, doszło do przenumerowania pozycji, tzn. wyroby, które wcześniej były przedstawiane pod pozycja CN 2710 11 przenumerowano na pozycję CN 2710 12. Ustawodawca czeski jednak używa kodów odpowiadających stanowi z 2002 roku. Jeżeli więc Wnioskodawca mówi o tym, że do Polski wywiózł olej mineralny z kodem CN 2710 12 21, należy go uważać oceniając też jako wyrób z kodem CN 2710 11 21, dlatego, że - o ile Wnioskodawcy jest wiadome, w przepisach prawnych art. 89 Ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, pracuje się, podobnie jak w ustawie czeskiej, z pozycjami CN 2710 11, a nie z CN 2710 12.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2014 r., poz. 752, zwanej dalej ?ustawą?) do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby:

  1. objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  2. objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;
  3. objęte pozycjami CN 2901 i 2902;
  4. oznaczone kodem CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  5. objęte pozycją CN 3403;
  6. objęte pozycją CN 3811;
  7. objęte pozycją CN 3817;
  8. oznaczone kodami CN 3824 90 91 i 3824 90 97, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  9. pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN;
  10. pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN.

Paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych (art. 86 ust. 2 ustawy).

Natomiast w myśl art. 86 ust. 3 ustawy, paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2.

Stawki akcyzy dla wyrobów energetycznych zostały określone w art. 89 ust. 1 ustawy. W pkt 1-13 odniesiono je do klasyfikacji wyrobów w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN), w pkt 14-15 ? do definicji paliw silnikowych i opałowych.

Jednocześnie zgodnie z uregulowaniami art. 89 ust. 2 ustawy, stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie czyszczenia części maszyn i ich elementów bez opłukiwania. Podstawą technologiczną niniejszej czynności jest mycie - odtłuszczanie części maszyn i jej elementów z użyciem stosownego rozpuszczalnika. Tym rozpuszczalnikiem jest zazwyczaj olej mineralny o określonym składzie i parametrach fizyczno-chemicznych. Podstawą wyrobów jest odpowiednia hydrogenowa frakcja ropy naftowej. Wnioskodawca używa rozpuszczalników - płynów czyszczących następujących marek handlowych: Purgasol, El-extra, Quick, RF środek czyszczący, 100 Plus, Tornado z odpowiednimi kodami nomenklatury CN 2710 12 21 i CN 2710 12 25 (według Rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 zgodnie z jej bieżącym brzmieniem). Działalność handlowa Wnioskodawcy nie ogranicza się tylko do regionu Republiki Czeskiej - Wnioskodawca dostarcza również niniejsze oleje mineralne do Polski. Proces przebiega tak, że Wnioskodawca kupi w Niemczech od producenta konkretny rozpuszczalnik (olej mineralny) i przywiezie go do Republiki Czeskiej, gdzie zgodnie z obowiązującymi przepisami wprowadzi go do obiegu i zapłaci od niego podatek akcyzowy według przepisów Republiki Czeskiej. Potem Wnioskodawca zawrze transakcję handlową z inną osobą prowadzącą działalność gospodarczą w Polsce, wyeksportuje dany rozpuszczalnik do końcowego spożycia - konsumpcji do Polski.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy przedmiotowe oleje mineralne, w przypadku ich użycia na terytorium Polski w powyżej opisany sposób (a więc z przeznaczeniem do mycia i odtłuszczania bez opłukiwania w ramach prowadzonej działalności gospodarczej) są opodatkowane podatkiem akcyzowym oraz ewentualnie w jakiej wysokości.

Na wstępie należy zauważyć, że zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy, do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).

W myśl art. 3 ust. 2 ustawy, zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie.

Zakres podatku akcyzowego jest regulowany zarówno przez przepisy Wspólnotowe jak i krajowe. W związku z tym, że kody CN, które są regulowane przez przepisy Wspólnotowe, ulegają corocznie zmianom (Komisja Europejska wydaje stosowne rozporządzenie zmieniające z mocą od 1 stycznia nowego roku), ustawodawca krajowy wprowadził do ustawy zastrzeżenie, że zmiany w Nomenklaturze Scalonej nie powodują zmian w opodatkowaniu wyrobów akcyzowych, jeżeli zmiany te nie zostały zawarte również w przepisach ustawy o podatku akcyzowym. W rezultacie, w przypadku zmiany Nomenklatury Scalonej wszelkie zmiany klasyfikacji CN towarów klasyfikowanych jako wyroby akcyzowe nie będą pociągały za sobą zmian w opodatkowaniu akcyzą, zarówno w zakresie uznania danego towaru za wyrób akcyzowy, jak i w zakresie poszczególnych elementów opodatkowania w przypadku wyrobów akcyzowych (tj. stawek akcyzy, prawa do stosowania zwolnień od akcyzy czy też warunków stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy).

Zatem mimo, że obecnie w związku ze zmianą Nomenklatury Scalonej opisane we wniosku oleje mineralne używane jako rozpuszczalniki, są klasyfikowane do kodów CN 2710 12 21 i 2710 12 25, do momentu kiedy modyfikacje nomenklatury scalonej (CN) nie zostaną uwzględnione w ustawie o podatku akcyzowym, dla opodatkowania akcyzą, a tym samym i dla zastosowania określonej stawki, ma zastosowanie Nomenklatura Scalona obowiązująca na dzień wejścia w życie ustawy o podatku akcyzowym (tj. na dzień 1 marca 2009 r.).

Według obecnie obowiązującej Nomenklatury Scalonej kod CN 2710 12 21 obejmuje benzynę lakierniczą, należącą do benzyn specjalnych; natomiast kod CN 2710 12 25 dotyczy pozostałych benzyn specjalnych.

Według Nomenklatury Scalonej obowiązującej na dzień 1 marca 2009 r. benzyna lakiernicza była klasyfikowana odpowiednio do kodu CN 2710 11 21, pozostałe benzyny specjalne ? do CN 2710 11 25.

Należy zauważyć, że wyroby o kodzie CN 2710 11 21 i 2710 11 25 są zaliczane do wyrobów energetycznych w myśl art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Jednocześnie wyroby te nie zostały wymienione w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy, w związku z tym nie może mieć do nich zastosowania żadna ze stawek akcyzy określonych w tych przepisach. Powyższe wyroby, z uwagi na ich przeznaczenie (do mycia i odtłuszczania bez opłukiwania), nie mogą być również opodatkowane według stawek akcyzy określonych dla ?pozostałych paliw silnikowych? lub ?pozostałych paliw opałowych?.

Z uwagi zatem na fakt, że wyroby o kodzie CN 2710 11 21 i 2710 11 25 (odpowiednio 2710 12 21 i 2710 12 25 wg obecnie obowiązującej Nomenklatury Scalonej) są innymi niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy, jak również są przeznaczone do innych celów niż szeroko rozumiane opałowe lub napędowe (służą one bowiem do mycia i odtłuszczania bez opłukiwania), w myśl uregulowań art. 89 ust. 2 ustawy będą opodatkowane stawką podatku w wysokości 0 zł.


Stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika