Niezgodność towaru z umową - realizacja roszczeń

Pytanie:

"Dokonałam zakupu urządzenia elektronicznego, o wartości ok. 1000 zł, które okazało się wadliwe. W ramach uprawnień przysługujących z tytułu gwarancji złożyłam reklamację, która została odrzucona, a karta gwarancyjna unieważniona - moim zdaniem niesłusznie. W związku z tym skierowałam do sprzedającego kolejną reklamację, tym razem w oparciu o przepisy o niezgodności towaru z umową, w której żądałam wymiany urządzenia na nowe (ponieważ nieoficjalnie usłyszałam, brak jest uszkodzonej części), a w przypadku braku takiej możliwości zwrotu pieniędzy. W terminie 14 dni nie otrzymałam od sprzedającego informacji o rozpatrzeniu reklamacji. W związku z tym, że w wyznaczonym przeze mnie terminie nie dokonał wymiany, skierowałam do niego kolejne pismo z danymi do przelewu (zwrot pieniędzy). Wyznaczony przeze mnie termin właśnie upływa. Czy oznacza to, że wyczerpałam już postępowanie reklamacyjne i mogę skierować sprawę do Sądu? Jeśli nie, to co powinnam jeszcze zrobić? Czy jeżeli sprzedawca nie ustosunkował się do mojej reklamacji w przeciągu 14 dni, to czy podczas ewentualnej rozprawy rozpatrywana może być zasadność mojej reklamacji, czy jedynie konsekwencje nieustosunkowania się przez sprzedającego do reklamacji? Do jakiego Sądu skierować ewentualny pozew? Sprzedający to firma XXX z siedzibą w Warszawie, mająca stoisko w G. Zakupu dokonałam w G., gdzie również."

Odpowiedź prawnika: Niezgodność towaru z umową - realizacja roszczeń

Sprzedawca odpowiada wobec kupującego, jeżeli towar konsumpcyjny w chwili jego wydania jest niezgodny z umową. Zakładamy, że taka właśnie sytuacja zaszła. Jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową, kupujący może żądać:

  1. doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo
  2. wymianę na nowy, chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów.

Przy ocenie nadmierności kosztów uwzględnia się wartość towaru zgodnego z umową oraz rodzaj i stopień stwierdzonej niezgodności, a także bierze się pod uwagę niedogodności, na jakie naraziłby kupującego inny sposób zaspokojenia. Żądania te są alternatywne. Nie trzeba w pierwszej kolejności żądać naprawy, albowiem można od razu żądać wymiany.

Jeżeli sprzedawca, który otrzymał od kupującego żądanie nie ustosunkował się do tego żądania w terminie 14 dni, uważa się, że uznał je za uzasadnione. Oznacza to w Pani przypadku, że brak ustosunkowania się w powyższym terminie skutkuje, że sprzedawca zaakceptował wymianę, a jeśli oświadczy, że jest niemożliwa, to powinien zwrócić pieniądze, albowiem jeżeli kupujący, nie może żądać naprawy ani wymiany albo jeżeli sprzedawca nie zdoła uczynić zadość takiemu żądaniu w odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana narażałaby kupującego na znaczne niedogodności, ma on prawo domagać się stosownego obniżenia ceny albo odstąpić od umowy. W Pani przypadku w zasadzie złożone zostało oświadczenie o żądaniu zwrotu pieniędzy (co należy interpretować jako odstąpienie w sytuacji niemożliwości wymiany). Dla pewności należy jednak złożyć takie oświadczenie o odstąpieniu i zwrócić zakupiony towar z żądaniem zwrotu pieniędzy. Jeśli sprzedawca towaru nie przyjmie należy go złożyć do depozytu sądowego, w przeciwnym przypadku będzie Pani pozostawała w zwłoce. Sprzedawca i tak uznał reklamację co wynika z domniemania milczenia przez 14 dni. Może oczywiście podczas rozprawy zaproponować wymianę na nowy, ale pod warunkiem, że się Pani zgodzi. Sądem właściwym jest sąd pozwanego. Właściwy jest sąd siedziby (miejsca zamieszkania) pozwanego lub miejsca wykonania umowy – wedle wyboru powoda.


Zespół prawników
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika