Kryzys i ochrona ludności - wsparcie psychologiczne i zarządzanie informacją - konferencja naukowa

W dniu 16 grudnia 2008 r. w Szkole Głównej Służby Pożarniczej odbyła się konferencja pt. „Kryzys i ochrona ludności - wsparcie psychologiczne i zarządzanie informacją".

W spotkaniu uczestniczyli funkcjonariusze służb podległych i nadzorowanych przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, psychologowie zatrudnieni w służbach, przedstawiciele szkół kształcących funkcjonariuszy, reprezentanci wojewódzkich wydziałów bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego, ośrodków interwencji kryzysowej i centrów pomocy rodzinie oraz organizacji pozarządowych ratowniczych i humanitarnych współpracujących z Ministrem SWiA.

Porady prawne

Celem konferencji było omówienie stanu faktycznego i prawnego, wypracowanie procedur, mechanizmów i propozycji zmian przepisów prawa w obszarze wsparcia psychologicznego dla funkcjonariuszy oraz pracowników służb podległych i nadzorowanych przez MSWiA, którzy na co dzień w swej służbie stykają się z wypadkami, poszukiwaniami, osobami rannymi, zamordowanymi, zmarłymi na skutek tragicznych wypadków. Praca w takich warunkach może powodować długotrwały stres, a także w szczególnych wypadkach zespołu stresu pourazowego (PTSD).

Problem ten dotyka również pracowników służb cywilnych i administracji publicznej. Osobom, które nie otrzymały właściwej pomocy grozi syndrom wypalenia zawodowego, co w znaczący sposób może ograniczać gotowość do służby pojedynczych funkcjonariuszy, a nawet całych zespołów. Taka sytuacja ma też negatywny wpływ na wizerunek służb i społeczny odbiór ich działania. Z tym samym problemem borykają się ofiary wypadków i ich rodziny. Dla nich pomoc jest szczególnie ważna, a wręcz niezbędna gdy zainteresowanie społeczeństwa i mediów opadnie, a ofiary i ich rodziny pozostają zdane same na siebie.

Niezwykle ważnym aspektem dyskusji było przygotowanie się do udzielania pomocy i wsparcia psychologicznego w przypadku katastrof, wypadków masowych lub ataku terrorystycznego, gdy ofiary (osoby zabite, ranne i ich najbliżsi) liczone są w setkach lub nawet tysiącach.

Druga część seminarium koncentrowała się na wybranych aspektach prowadzenia polityki informacyjnej (szerzej: komunikacyjnej) w sytuacjach kryzysowych.

Dyskutowano o wybranych zagadnieniach oddziaływania psychologicznego w komunikacji kryzysowej, a także czynnikach związanych z danym zdarzeniem, które wpływając na postawę i ocenę sytuacji przez odbiorcę, determinują tym samym odbiór przekazu (a przez to mają znaczenie dla efektów działań informacyjnych w zarządzaniu kryzysowym). Punktem wyjścia do rozważań w tym obszarze było założenie, że komunikacja kryzysowa obejmuje dwa uzupełniające się komponenty - informacyjny i perswazyjny. Celem komunikacji w sytuacjach kryzysowych jest bowiem nie tylko dostarczenie informacji (instruktaż, ostrzeżenia), ale także uzyskanie od odbiorcy pożądanego, pozytywnego, zachowania (pobudzenie do działania, wyrwanie z poczucia bezradności, dezorientacji). Zadaniem przekazu perswazyjnego będzie w tym kontekście eliminacja strachu i paniki, powstrzymanie machiny pogłosek i podnoszenie wiarygodności oficjalnego nadawcy.

Istotnym elementem konferencji była też dyskusja na temat stosunku mediów do rodzin ofiar oraz etycznych granic pokazywania cierpienia i żałoby.

Źródło: www.mswia.gov.pl


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika