Projekt modyfikacji przebiegu Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) na terytorium Polski

W związku z podjęciem prac przez Ministerstwo Infrastruktury zmierzających do przygotowania stanowiska polskiego dla Komisji Europejskiej w sprawie projektu modyfikacji przebiegu Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) na terytorium Polski, powołany do tego zadania w 2006 roku specjalny zespół dokonał selekcji, oraz opracował i przedłożył listę propozycji projektów modyfikacji. Przewodniczącym Zespołu jest Maciej Jankowski, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Prace Zespołu odbywały się w stałym kontakcie z przedstawicielami władz regionalnych, które wystąpiły z licznymi propozycjami takich modyfikacji. Podstawą działań Zespołu i ukierunkowania sposobu wyłonienia propozycji modyfikacji są Decyzje Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1692/96, 1341/01 i 884/04 wraz z załącznikami. Decyzje zawierają m.in. szczegółowy spis kryteriów wyboru dla sieci TEN-T, który posłużył Zespołowi jako główna wytyczna do uzasadnienia poszczególnych propozycji.

Porady prawne

Przebieg konsultacji

Wnioski
1. Idea modyfikacji sieci TEN-T zainicjowana przez Ministerstwo Infrastruktury spotkała się z bardzo licznym odzewem w szczególności na szczeblu władz regionalnych. Jednakże styk interesów regionów z horyzontalnym podejściem paneuropejskim do funkcji sieci TEN-T może pozwolić na wzięcie pod uwagę jedynie niektórych postulatów regionów w tym zakresie.

2. Najwięcej uwag dotyczy tzw. obszarów problemowych, do których zalicza się województwo podlaskie (szlaki „Via Baltica" i „Rail Baltica"). Przebieg tych szlaków stanowi przedmiot wieloletnich dyskusji zainteresowanych środowisk, przy czym do dnia dzisiejszego nie ma jednolitego stanowiska w tej sprawie. Docelowo szlaki te będą musiały być zrealizowane, co wynika z zobowiązań Polski jako państwa członkowskiego UE. Fakt ten wiąże się ściśle z uzyskaniem wewnętrznej spójności gospodarczej Unii, w tym przypadku pomiędzy Polską a państwami nadbałtyckimi.

3. Odnośnie idei inwestycji w nowe trasy kolejowe i pomimo nakładów finansowych, które mogą przekroczyć dotychczasową ich wartość w bieżącej perspektywie finansowej UE, koszt tych inwestycji nie przekroczy kosztów budowy autostrad i dróg ekspresowych.

MI podziela nadesłaną opinię, iż istnieje wzajemna zależność między celowością budowy tych linii a możliwością przeniesienia ładunków transportowanych drogami na kolej. Nowe linie uzupełnią brakujące połączenia kolejowe w siatce korytarzy tranzytowych, co z kolei pozwoli przewoźnikom na utworzenie bardziej kompleksowej oferty, obejmującej więcej relacji. Efekt dużej skali przewozów umożliwi obniżenie kosztów jednostkowych i lepsza konkurencyjność transportu kolejowego.

4. Modyfikacja przebiegu sieci TEN-T, która w większości sprowadza się do jej rozszerzenia (wyjątek stanowi zmiana przebiegu szlaku „Rail Baltica" i zmiana przebiegu linii E 65 w okolicy Katowic i Pyrzowic) nie może objąć licznych postulatów rozszerzenia tej sieci. Biorąc pod uwagę fakt, iż dofinansowanie inwestycji na sieć TEN-T z funduszy unijnych stanowić ma jedynie ich uzupełnienie, a nie wyłączny warunek ich realizacji, pozostawanie wszystkich innych elementów zgłoszonych do MI poza wykazem sieci TEN-T nie powinno być powodem zaniechania ich modernizacji lub budowy.

5. Z uwagi na liczne i odrębnie zgłaszane postulaty przez organizacje ekologiczne, dotyczące wpływu na środowisko propozycji rozszerzeń sieci TEN-T oraz złożoność poruszanej tematyki, problem ten zostanie omówiony podczas kolejnego posiedzenia Zespołu do spraw modyfikacji TEN-T.

Źródło: www.mi.gov.pl


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika