Opłaty za czynności organów administracji miar wykonywane w ramach systemu tachografów cyfrowych

"Tachograf cyfrowy" - co to takiego?

Tachograf cyfrowy to stosowane w transporcie drogowym, cyfrowe urządzenie rejestrujące, o którym mowa w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1360/2002 dostosowującym po raz siódmy do postępu technicznego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym. Na jego podstawie nowo rejestrowane pojazdy samochodowe będą musiały mieć zamontowany tachograf cyfrowy.

Dla zapewnienia skutecznej kontroli, urządzenia te powinny być niezawodne, łatwe w użyciu i skonstruowane w taki sposób, aby zminimalizować jakąkolwiek możliwość oszustw i dlatego powinny być w stanie zapewnić zapis okresów aktywności każdego kierowcy na osobnej wykresówce z dostateczną precyzją i w łatwej do odczytu formie. Automatyczny zapis innych parametrów jazdy, takich jak prędkość i długość przebytej drogi przyczyni się do znacznej poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz zachęci do rozważnego prowadzenia pojazdów. Państwa członkowskie winny zatem wyposażyć te urządzenia również w możliwość zapisu także tych parametrów. 

Urządzenie rejestrujące musi być zainstalowane i używane w tych pojazdach, które są zarejestrowane w państwach członkowskich UE i są wykorzystywane do transportu drogowego osób lub rzeczy, z wyłączeniem pojazdów, o których mowa w art. 4 i art. 14 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 3820/85. Rozporządzenie nr 3821/85 ma więc zastosowanie do przewozów drogowych w obrębie Wspólnoty. Nie ma ono natomiast zastosowania do przewozów dokonywanych:

  1. pojazdami przeznaczonymi do przewozu towarów, gdy dozwolona maksymalna masa pojazdu, łącznie z przyczepami lub naczepami, nie przekracza 3,5 ton;

  2. pojazdami przeznaczonymi do przewozu pasażerów, które ze względu na typ konstrukcyjny i wyposażenie nadają się do przewozu najwyżej dziewięciu osób łącznie z kierowcą i są do tego przeznaczone;

  3. pojazdami przeznaczonymi do przewozu pasażerów w usługach regularnych, których droga przebiegu nie przekracza 50 km; 

  4. pojazdami, których maksymalna dopuszczalna prędkości nie przekracza 30 km/godz.;

  5. pojazdami przeznaczonymi lub podlegającymi kontroli sił zbrojnych, służb obrony cywilnej, służb przeciwpożarowych i służb odpowiedzialnych za utrzymanie porządku publicznego;

  6. pojazdami przeznaczonymi dla usług kanalizacyjnych, ochrony przeciwpowodziowej, wodociągowych, gazowniczych i energetycznych, zarządów dróg, usług oczyszczania, telegraficznych, przewozu artykułów pocztowych, transmisji radiowej, usług telewizyjnych oraz związanych z wykrywaniem nadajników lub odbiorników radiowych lub telewizyjnych;

  7. pojazdami używanymi w stanach nadzwyczajnych lub przeznaczonymi do zadań ratowniczych;

  8. wyspecjalizowanymi pojazdami przeznaczonymi do zadań medycznych;

  9. pojazdami przewożącymi wyposażenie cyrkowe i wesołych miasteczek;

  10. wyspecjalizowanymi pojazdami pomocy technicznej;

  11. pojazdami przechodzącymi próby drogowe w celu ulepszeń technicznych, naprawczych lub utrzymania oraz pojazdami nowymi bądź przebudowanymi, które jeszcze nie weszły do ruchu;

  12. pojazdami używanymi do odbioru mleka w gospodarstwach rolnych lub odwożące do tych gospodarstw pojemniki na mleko bądź produkty mleczne przeznaczone do karmienia bydła.

Nie ma ono zastosowania również w przypadku:

  • regularnych krajowych usług przewozu osób, oraz

  • regularnych międzynarodowych usług przewozu osób, których końcowe punkty tras znajdują się w odległości do 50 km w linii prostej od granicy pomiędzy dwoma państwami członkowskimi UE, i których trasa nie przekracza 100 km,

gdy rozkłady jazdy i wykazy obowiązków sporządzane są przez przedsiębiorstwa. 

Za co trzeba zapłacić?

Czynności wykonywane przez Prezesa Głównego Urzędu Miar lub upoważnione przez niego organy administracji miar podlegają opłacie. Opłatę pobiera się za:

  1. badania związane z wydaniem świadectwa funkcjonalności;

  2. wydanie i zmianę świadectwa homologacji typu;

  3. wydanie i zmianę zezwolenia na prowadzenie warsztatu;

  4. wydanie uprawnienia dla technika warsztatu;

  5. przeprowadzenie egzaminu z zakresu sprawdzania tachografów cyfrowych.

Wnioskodawca uiszcza opłaty, o których mowa ww. pkt 1-4, w terminie 14 dni od dnia doręczenia odpowiednio decyzji lub zaświadczenia.

Technik warsztatu to osoba posiadająca uprawnienie do wykonywania instalacji, w tym aktywacji, napraw lub sprawdzania, w tym kalibracji tachografów cyfrowych. Sprawdzać tachografy cyfrowe może tylko technik warsztatu posiadający uprawnienie w tym zakresie. Egzamin z zakresu sprawdzania tachografów cyfrowych przeprowadza po uiszczeniu opłaty komisja powołana przez Prezesa GUM. Wnioskodawca uiszcza tę opłatę przed przystąpieniem do egzaminu z zakresu sprawdzania tachografów cyfrowych.

Do wszystkich wskazanych wyżej opłat stosuje się odpowiednio przepisy działu III Ordynacji podatkowej (poświęconego zobowiązaniom podatkowym), z tym że uprawnienia organów podatkowych przysługują organom administracji miar.

Świadectwo funkcjonalności tachografu cyfrowego oraz świadectwo funkcjonalności karty wydaje Prezes GUM w trybie decyzji na wniosek odpowiednio producenta tachografów cyfrowych albo producenta kart. Wysokość należnej opłaty za badania związane z wydaniem świadectwa funkcjonalności ustala organ administracji miar w trybie decyzji, uwzględniając czas trwania przeprowadzanych czynności, ich zakres oraz stawki godzinowe za czas pracy pracowników administracji miar oraz koszty badań wykonanych przez: 

  • Główny Urząd Miar; 

  • okręgowe urzędy miar lub 

  • akredytowane instytuty naukowe, placówki badawcze, laboratoria pomiarowe lub jednostki posiadające specjalistyczną wiedzę i wyposażenie techniczne niezbędne do przeprowadzenia badań.  

Ile trzeba zapłacić?

W obowiązującym od 3 lutego 2006 r. rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 9 stycznia 2006 r. w sprawie opłat za czynności organów administracji miar wykonywane w ramach systemu tachografów cyfrowych ustalono stawkę godzinową za czas pracy pracownika administracji miar, stanowiącą podstawę do ustalenia wysokości opłaty za badania związane z wydaniem świadectwa funkcjonalności - w wysokości 200 zł za każdą rozpoczętą godzinę pracy

Opłaty za czynności organów administracji miar wykonywane w ramach systemu tachografów cyfrowych:

Czynności organów administracji miar

Wysokość opłaty

wydanie lub zmiana świadectwa homologacji typu

1.000 zł

wydanie zezwolenia na prowadzenie warsztatu w zakresie:

 

instalacji i napraw oraz sprawdzania tachografów cyfrowych

15.000 zł

instalacji oraz sprawdzania tachografów cyfrowych

12.000 zł

napraw oraz sprawdzania tachografów cyfrowych

10.000 z

zmiana zezwolenia na prowadzenie warsztatu

gdy są przeprowadzane czynności sprawdzające

2.500 zł

gdy nie są przeprowadzane czynności sprawdzające

1.000 zł

wydanie zaświadczenia stwierdzającego posiadanie uprawnienia technika warsztatu

100 zł

przeprowadzenie egzaminu dla kandydata na technika warsztatu z zakresu sprawdzania tachografów cyfrowych

200 zł

Podstawa prawna:

  • Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 9 stycznia 2006 r. w sprawie opłat za czynności organów administracji miar wykonywane w ramach systemu tachografów cyfrowych (Dz. U. 2006 r., Nr 8, poz. 46);
  • Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o systemie tachografów cyfrowych (Dz. U. 2005 r., Nr 180, poz. 1494),
  • Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. 2005 r., Nr 8, poz. 60, ze zm.)
  • Rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym (Dz. Urz. WE L 370 z 31.12.1985, str. 8, ze zm.);
  • Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1360/2002 z dnia 13 czerwca 2002 r. dostosowującym po raz siódmy do postępu technicznego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym (Dz. Urz. WE L 207 z 5.08.2002, str. 1) 

A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika