Ma być bezpieczniej w unijnym powietrzu

Po katastrofie samolotu Germanwings we francuskich Alpach, Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego skierowała do linii lotniczych zalecenie wprowadzenia dodatkowych środków bezpieczeństwa. Prezentujemy przegląd regulacji i przepisów związanych z bezpieczeństwem lotów, jakie obowiązują w europejskich liniach lotniczych.


Jakie są obecne przepisy dotyczące wymaganej minimalnej liczby członków załogi w kokpicie?

W dniu 27 marca 2015 r. Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) skierowała do linii lotniczych zalecenie przestrzegania w kokpicie „zasady czterech oczu”, zgodnie z która w przypadku, gdy kapitan lub pierwszy oficer opuszcza kabinę, z pozostałym w kokpicie pilotem powinien przebywać inny członek załogi.

Europejskie przepisy bezpieczeństwa wymagają, żeby piloci pozostawali za sterami, chyba że ich nieobecność jest uzasadniona potrzebami fizjologicznymi lub działaniami wynikającymi z przepisów bezpieczeństwa.

Europejskie przepisy nie wymagają, aby członek załogi wszedł do kokpitu, gdy pilot musi go chwilowo opuścić z w/w przyczyn. Istnieje jednak wymóg, aby drzwi kabiny mogły być otwarte od zewnątrz w przypadku nagłej potrzeby.

Czy istnieją przepisy regulujące kwestię badań lekarskich i testów sprawnościowych pilotów linii lotniczych?

Istnieje rozporządzenie, zgodnie z którym piloci muszą posiadać aktualne świadectwo zdrowia. Świadectwo jest wydawane przez upoważnionego specjalistę w zakresie medycyny lotniczej i odnawiane w regularnych odstępach czasu podczas kariery pilota. Częścią europejskich rozporządzeń dot. świadectw zdrowia są wymogi odnoszące się do psychiatrii i psychologii.

Te zasady medyczne obowiązują wszystkie kraje członkowskie i linie lotnicze. Po wstępnym badaniu nikt, kto cierpiał lub miał zdiagnozowane klinicznie jakiekolwiek schorzenie, które mogłoby kolidować z bezpiecznym wykonywaniem pracy pilota, nie może otrzymać świadectwa zdrowia. Podczas badań okresowych (przeprowadzanych co najmniej raz w roku) upoważniony lekarz musi także ocenić stan psychologiczny i psychiatryczny pilota, aby stwierdzić, czy nadaje się on do wykonywania zawodu.

Badania psychiatryczne i psychologiczne są przeprowadzane przez niezależnych specjalistów medycyny lotniczej akredytowanych przez państwa członkowskie. Linie lotnicze są zobowiązane do sprawdzenia ważności świadectw zdrowia swojego pilota przed skierowaniem go do obowiązków. Każdy pilot ma obowiązek powstrzymania się od pilotowania, jeśli czuje się niezdolny do lotu.

W czasie trwania kariery piloci są kontrolowani pod względem zdolności do wykonywania zawodu. Kontrole te przeprowadzane są zazwyczaj dwa razy w roku w symulatorze, włączając sytuacje, w których testuje się umiejętność pilota do radzenia sobie ze stresem.

Jak wygląda kontrola przeszłości pilota?

Przepisy bezpieczeństwa lotnictwa europejskiego wymagają, aby członkowie załogi przewoźnika lotniczego z UE podlegali kontroli przeszłości zanim zostanie im wydana karta identyfikacyjna. Takie kontrole przeszłości obejmują weryfikację rejestru karnego i historii zatrudnienia danej osoby. Kontrole muszą być powtarzane w regularnych odstępach czasu nieprzekraczających 5 lat.

Obserwuj nas na:

Tagi: 

Potrzebujesz porady prawnej?

KOMENTARZE (0)

Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!


Dodaj komentarz

DODAJ KOMENTARZ

ZOBACZ TAKŻE:

  • 16.10.2019

    Nowe normy dla jakości powietrza

    Od piątku 11 października br. obowiązują nowe normy informowania i alarmowania o smogu, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 8 października 2019 r. zmieniającym rozporządzenie (...)

  • 3.9.2019

    Przeciw dyskryminacji klientów na rynku unijnym

    Nowe przepisy pozwolą walczyć z dyskryminacją klientów na rynku unijnym ze względu na przynależność państwową. Ustawa o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów oraz (...)

  • 3.10.2017

    Małe i średnie firmy łatwiej dostaną pomoc publiczną

    Rząd przyjął rozwiązania ułatwiające i przyspieszające udzielanie pomocy publicznej na restrukturyzację małych i średnich firm, które znalazły się w trudnej sytuacji. Umożliwią (...)

  • 28.3.2019

    Przeniesienie numeru jeszcze prościej i bezpieczniej

    1 marca 2019 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Ministra Cyfryzacji w sprawie warunków korzystania z uprawnień w publicznych sieciach telekomunikacyjnych ułatwiające przeniesienie numeru (...)

  • 29.9.2019

    Przeciw fałszowaniu leków

    Proponowane rozwiązania dostosowują polskie prawo do przepisów obowiązujących w Unii Europejskiej, m.in. dotyczących zabezpieczeń umieszczanych na opakowaniach produktów leczniczych (...)