Moda na flexicurity

W Warszawie 23 czerwca 2008 r. gościli przedstawiciele Misji Komisji Europejskiej ds. flexicurity. Spotkali się z kierownictwem MPiPS oraz wzięli udział w seminarium „Flexicurity i aktywna polityka zatrudnienia w Polsce". Seminarium prowadziła Minister Jolanta Fedak. 

Zob. też: Flexicurity – szansa na równowagę na rynku pracy      

Podczas seminarium, które odbyło się w siedzibie BCC, dyskutowano o: efektywnych aktywnych politykach rynku pracy, ze szczególnym uwzględnieniem zatrudnienia osób starszych; emigracji polskich pracowników i działaniach, jakie Polska zamierza podjąć dla powrotów polskich pracowników do kraju oraz o strategii uczenia się przez cale życie, w tym dostosowanie kształcenia/umiejętności do potrzeb rynku pracy („skill gap").
- Seminarium będzie stanowić cenny wkład do raportu, który sporządzi Misja, oraz stanie się istotnym przyczynkiem do dyskusji, jak możemy w Polsce skutecznie rozwiązywać problemy społeczne, wprowadzając idee flexicurity - powiedziała Minister Jolanta Fedak. - U nas, niestety, nadal często flexicurity bywa postrzegana jako zagrożenie bezpieczeństwa. Dlatego w kolejnych Krajowych Planach Działań na rzecz Zatrudnienia ta sprawa jest ujęta priorytetowo, a rozwiązania są ujęte w konkretnych działaniach.

Rada Europejska w grudniu 2007 r. zatwierdziła umowę w sprawie wspólnych zasad wypracowanych przez Radę ds. Zatrudnienia i Spraw Społecznych. W marcu 2008 r. przyjęła nowy cykl zintegrowanych wytycznych strategii lizbońskiej, które będą obejmować odniesienia do wspólnych zasad stosowania flexicurity i krajowych działań. Komisja Europejska ustanowiła także Misję w sprawie modelu elastycznego rynku pracy i bezpieczeństwa socjalnego, której zadaniem jest:

  • wspieranie państw członkowskich w promowaniu posiadania i widoczności wspólnych zasad stosowania flexicurity na szczeblu krajowym i niższym przy współpracy ze wszystkimi właściwymi interesariuszami;

  • rozważenie sposobów na umożliwienie integracji modelu flexicurity w obrębie procesów i narzędzi cyklu 2008-2010 strategii lizbońskiej i europejskiej strategii zatrudnienia, a w szczególności realizacji zintegrowanych wytycznych.



    Misję podczas wizyty w Polsce reprezentowali:
    - Vladimir Špidla, Komisarz UE ds. Zatrudnienia, Polityki Społecznej i Równości Szans - współprzewodniczący Misji
    - Gerard Larcher, Senator i Burmistrz Rambouillet (Francja), b. Minister Pracy Francji, przedstawiciel nadchodzącej francuskiej Prezydencji Rady - współprzewodniczący Misji
    - Darja Sencur Pecek, profesor prawa pracy, Uniwersytet w Maribor, przedstawiciel obecnej słoweńskiej Prezydencji Rady,
    - Xavier Prats Monne, dyrektor Dyrekcji ds. Zatrudnienia, Strategii Lizbońskiej i Stosunków Międzynarodowych (Komisja Europejska),
    - Maria Helena André, zastępca sekretarza generalnego Europejskiej Konfederacji Związków Zawodowych (ETUC),
    - Renate Hornung-Drauss, dyrektor ds. stosunków europejskich BDA, konfederacja niemieckich pracodawców (Business Europe),
    - David-Pascal Dion, administrator w Dyrekcji ds. Zatrudnienia Strategii Lizbońskiej i Stosunków Międzynarodowych (Komisja Europejska) - sekretarz Misji.

Flexicurity pasuje do współczesnego rynku pracy i przyjęcie wspólnych zasad jest niezwykle ważne - stwierdził współprzewodniczący Misji Gerard Larcher - jednak należy wziąć pod uwagę sytuację w poszczególnych krajach. Nawet, jeśli cele są tożsame, to metody działania powinny się różnić. Celem Misji jest dialog z partnerami polskimi.
Flexicurity pasuje do współczesnego rynku pracy i przyjęcie wspólnych zasad jest niezwykle ważne - stwierdził współprzewodniczący Misji Gerard Larcher - jednak należy wziąć pod uwagę sytuację w poszczególnych krajach. Nawet, jeśli cele są tożsame, to metody działania powinny się różnić. Celem Misji jest dialog z partnerami polskimi. 

                                                           *   *   *

Flexicurity można określić jako zintegrowaną strategię równoczesnego zwiększania elastyczności i bezpieczeństwa rynku pracy.



Z jednej strony model elastycznego rynku pracy i bezpieczeństwa socjalnego (flexicurity) zasadza się na płynnie przebiegających zmianach w życiu zawodowym człowieka: zakończenie okresu nauki i rozpoczęcie życia zawodowego, zmiana pracy, podjęcie pracy po okresie bezrobocia lub braku zatrudnienia, przejście na emeryturę. Nie ogranicza się to do zwiększenia możliwości przedsiębiorstw w zakresie zatrudniania i zwalniania pracowników, ani nie oznacza, że umowy na czas nieokreślony są już niepotrzebne. Chodzi tu o możliwości zmiany pracy na lepszą, awansu i optymalnego rozwoju indywidualnych zdolności. Elastyczność oznacza również elastyczną organizację pracy, ułatwiającą szybkie i skuteczne zaspokojenie nowych potrzeb, opanowanie nowych umiejętności i pogodzenie pracy z życiem prywatnym. Bezpieczeństwo nie polega tylko na utrzymaniu aktualnie zajmowanego stanowiska, lecz na wyposażeniu ludzi w takie umiejętności, które umożliwiają rozwój zawodowy i ułatwiają znalezienie nowej pracy. Ważnym elementem są tu odpowiednie świadczenia ułatwiające przetrwanie okresu przejściowego. Bezpieczeństwo oznacza także możliwości szkolenia dla wszystkich pracowników, szczególnie dla osób o niskich kwalifikacjach i osób starszych.

W ramach tego modelu zarówno przedsiębiorstwa, jak i pracownicy, czerpią korzyści równocześnie z elastyczności i z bezpieczeństwa, np. z lepszej organizacji pracy, a także z możliwości awansu wynikających z poprawy kwalifikacji i inwestycji w szkolenia, które zwracają się przedsiębiorcom, pomagając pracownikom dostosować się do zmian i zaakceptować je.

Komisja i państwa członkowskie, opierając się na doświadczeniach i wynikach analiz, doszły wspólnie do wniosku, że opracowując i wdrażając politykę w dziedzinie flexicurity należy uwzględnić cztery następujące komponenty:

  • Elastyczne i przewidywalne warunki umów (z perspektywy pracownika i pracodawcy, a także osób posiadających i nieposiadających stałego zatrudnienia) osiągane dzięki nowoczesnemu prawu pracy, układom zbiorowym i organizacji pracy;

  • Kompleksowe strategie uczenia się przez całe życie, zapewniające stałą zdolność pracowników, szczególnie osób z najsłabszych grup społecznych, do dostosowywania się i do bycia zatrudnionym;

  • Skuteczna aktywna polityka rynku pracy, pomagająca w radzeniu sobie z szybkimi zmianami, umożliwiająca skrócenie okresów bezrobocia i ułatwiająca zmianę pracy;

  • Nowoczesne systemy zabezpieczenia społecznego, zapewniające odpowiednie wsparcie dochodów, sprzyjające zatrudnieniu i ułatwiające mobilność na rynku pracy.

Chodzi tu o uwzględnienie szerokiego spektrum przepisów dotyczących zabezpieczenia społecznego (świadczenia dla bezrobotnych, emerytury, ochrona zdrowia), umożliwiających pogodzenie pracy z obowiązkami związanymi z życiem prywatnym i rodzinnym, takimi jak opieka nad dziećmi.

  • Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów; Wspólne zasady wdrażania modelu flexicurity
    (pobierz plik w .pdf)

  • Misja w sprawie modelu elastycznego rynku pracy i bezpieczeństwa socjalnego (flexicurity); Zakres zadań i obowiązków (pobierz plik w .pdf)

Źródło: www.mps.gov.pl


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika